سه شنبه 18 آذر 1382

به مناسبت سالروز تولد م.آزاد، زادروز شاعر همه انسان ها، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
محمود مشرف آزاد تهراني در 18 آذر 1312 متولدشد و در پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي به دانشگاه ادبيات وارد شد و پس از مدتي فعاليت هاي خود را در زمينه ادبيات و شعر آغاز كرد.
آزاد از جمله شاعراني است كه پس از ظهور نيما به قالب شعرهاي نيمايي روي آورد و در مدتي به چندان طولاني به چهره‌‏اي شناخته شده در اين سبك تبديل شد و آثار قابل قبولي را از خود به جاي گذاشت.
او از جمله شاعراني است كه در شيوه شاعري به نيما توجه زيادي كرد و هنوز نيز رگه‌‏هاي شعر نيمايي در آثار او به چشم مي‌‏خورد. بيشتر شعرهاي او داراي مضمون عاشقانه بازباني ساده و روان است.
م.آزاد به شعر و دنياي شاعري بدون معلومات قبلي وارد نشد بلكه او از جمله شاعراني است كه با پشتوانه خوبي از دانش در ادبيات و شعر گذشته و بعضاي از كشورهاي ( انگليسي زبان ) به شعر روي آورد.
آزاد اگر چه از نيما پيروي مي‌‏كند اما نمي‌‏توان او رادر شع به طور مطلق پيرو كسي دانست. او از جمله شاعراني است كه با نگاه خاص خود انديشه اي عمومي , انساني و جهاني را به تصوير مي‌‏كشد وبه طور كلي توجه به مسائل اجتماعي از نكاتي است كه در شهر او خود نمايي مي‌‏كند.
آزاد علاوه بر سرايش شعر براي بزرگسالان در زمينه ترجمه اشعار انگليسي و فارسي و نوشتن آثاري براي كودكان نيز فعاليت داشت.
م.آزاد در دوران زندگي شاعري خود در حد توان مستقل و با ديدگاه‌‏هاي خاص خود حركت مي‌‏كند و در كنار آفرينش شعري به نقد و بررسي اشعار نيز توجه دارد كه مي‌‏توان در اين زمينه به بررسي شعر فروغ فرخ زاد در كتاب " پريشا دخت شعر " اشاره كرد.
آثاري از اين شاعر در زمينه شعر تاكنون منتشر شده است كه از آن جمله مي توان به" آيينه‌‏ها تهي است" , "ديارشب" ،" قصيده بلند باد" ، " با من طلوع كن" ،" بايد عاشق شد رفت" ،" گل باغ آشنايي" ،" بهارزايي آهو" ، را نام‌‏برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2069

فهرست زير سايت هايي هستند که به ' به مناسبت سالروز تولد م.آزاد، زادروز شاعر همه انسان ها، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016