يكشنبه 21 دي 1382

مسعود كيميايي هم به جمع شاعران پيوست، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
"زخم عقل" مجموعه شعر مسعود كيميايي از ، شنبه 20 دي ماه در بازار كتاب ايران توزيع ‏شد.
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا, دفتر شعر كيميايي كه مراحل انتشار آن بسيار طولاني بوده است, سرانجام به زيور طبع آراسته شد و در اختيار علاقه‌‏مندان اين كارگردان سينما قرارگرفت.
از نكات قابل ذكر در انتشار اين كتاب در وهله اول تيراژ بالاي آن است. به اين معنا كه در حالي‌‏كه طي سال‌‏هاي اخير مجموعه اشعار شاعران نو قلم و حتي شاعران صاحب نام , در تيراژهايي چون500 , 1000 و در بهترين حالت 2000 نسخه منتشر مي شود, انتشار 5 هزار نسخه از يك مجموعه شعر, حائز اهميت است و نشان از اين موضوع دارد كه ناشر به استقبال عمومي قشر كتاب خوان در كنار قشر سينمارو و سينما دوست, كاملا خوش بين است.
براساس اين گزارش" زخم عقل" كه به وسيله نشر ورجاوند در تيراژ بالايي منتشر شده است, در بر دارنده اشعاري در قالب شعر نو است كه با مضاميني عمومي مانند مسائل اجتماعي و سياسي سروده شده است.
گفتني است كه گرايش اهالي سينما به شعر و شاعري طي چند سال گذشته حكايت از اين مساله دارد كه علي رغم جذابيت هاي هنر سينما گويا شعر و شاعري هم خالي از جذابيت هاي خاص, حتي براي دست اندر كاران سينما نيست.
در سال هاي اخير از خيل كار گردان هاي سينما, عباس كيارستمي با انتشار دفتر شعر" همراه باد" در اين زمينه پيش قدم شد .
مجموعه شعر كيارستمي در سال 1378 منتشر شد ولي از قراين چنين بر مي آيد كه اين اثر مانند فيلم هاي او مورد استقبال قرار نگرفت و بر اين اساس مشخص شد كه خوانندگان شعر, به تخصصي بودن حوزه شعر بي اعتقاد نيستند.
شعر هاي كيارستمي رنگ و بويي زميني داشت و با حال و هواي او در فيلم هايش منطبق بود همچنان كه مي توان گفت شعر هاي كيميايي نيز از اين قاعده مستثني نيست و در تداوم انديشه ها و نگاه او به جهان پيراموني سروده شده اند.
همان طور كه شعر هاي كيارستمي در واقع عكس هايي از طبيعت به شمار مي رود سروده هاي خالق "گوزن‌‏ها" هم به نوعي پرتره هايي سياه و سفيد از زندگي و شهر, باتمام دشواري ها و شادكامي هاي آن به شمار مي رود.
البته رابطه سينما و ادبيات در تاريخ ايران در هم تنيده تر از اين است و از آن جمله مي توان به ارتباط دو گانه كساني چون محمد علي سپانلو, منوچهر آتشي, فروغ فرخ زاد, احمد شاملو, محمود دولت آبادي, غلام حسين ساعدي و بسيار كسان ديگر اشاره كرد كه بحث در باره آن ها از مقوله ديگري است.
در ميان هنر پيشگان سينما نيز در سال 1380 افسر اسدي بازيگر, با انتشار دفتر شعري به نام" چوب حراج" اعلام كرد كه دلبستگي زيادي به اين نوع ادبي دارد. علاوه بر اين مي توان از حسين پناهي هم نام برد كه صرف نظر از اين كه به طور كلي زندگي و مرام شاعرانه اي دارد, دستي نيز در اين نوع ادبي دارد و آن را تجربه كرده است .
كيميايي در يادادشت كوتاهي كه بر دفتر شعر هايش نوشته است , اين سروده ها را داراي فضا ها و رسوم متفاوتي دانسته ودر عين حال اشاره كرده است كه بيشتر اين شعر ها در كوبا (هاوانا - ترينيداد) و در سرماي "تورنتو" نوشته شده است و اضافه كرده است كه در ميان آن ها اشعاري هم وجود دارند كه حال و هوايشان نشان مي دهد كه قديمي تر هستند.
بر اين اساس مي توان نتيجه گرفت كه اين اشعار حاصل سال هاي غربت او در آمريكاي شمالي و مربوط به زماني است كه او به دلايلي امكان سخن گفتن از طريق ژانر سينما را نداشته است .
قدر مسلم اين كه بررسي دفتر اشعار كيميايي فرصت ديگري را مي طلبد اما در يك نگاه كلي به نظر مي رسد كه سرود هاي دفتر"زخم عقل " علي رغم اين كه داراي شرايط ويژه اي در زمينه وجوه عديده زيبايي شناسي شعري نيستند, اما در فضايي صميمي و فارغ از تكليف و تكلف سروده شده اند و مهم تر اين كه با مطالعه آن ها ناخود آگاه تصاوير متعددي از فيلم هاي شاعر, در ذهن خواننده قاب مي شود.
نكته پاياني و دم دستي ديگر اين كه با توجه به قراين موجود در كتاب, احتمال تكرار چنين دفتري از جانب شاعر زياد به نظر نمي رسد.
لازم به ياد آوري است كه اين كتاب از روز شنبه , توسط نشر ورجاوند توزيع شد ه است و اين ناشر پيش از اين تنها رمان كيميايي به« نام جسد هاي شيشه اي» را نيز منتشر كرده است كه مورد استقبال جامعه كتاب خوان قرار گرفت .
بخشي از« شعر بهاران بر ياران بسته است » (ص 80)را مي خوانيم : ..../ من از گذشته رگباري تند را به خاطر دارم / و زخمي در گلوي آواز را به امروز / صداي تيغ / در پس كوچه ها آواز اعتراض نمي خواند / در جسد هاي انباشته زخمي / ما در هم مفقود شديم / اما فروردين و بهاري است / كه صداي عربده پرندگان مي آيد / و شفا و با كرگي / به ادعا/ در دست رمال ها ست/ ...

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3179

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مسعود كيميايي هم به جمع شاعران پيوست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016