دوشنبه 9 شهريور 1383

مراسم بزرگداشت "شيون فومني" برگزار مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
مراسم بزرگداشت ششمين سال درگذشت شيون فومني برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز پنجشنبه 19 شهريورماه از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگي اداره ‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان، به پاس شخصيت فرهنگي اين شاعر معاصر و مردمي گيلان، مراسم بزرگداشتي در محل مجتمع فرهنگي - هنري خاتم‌الانبياء (ص) رشت برگزار مي‌شود.
از برنامه‌هاي تدارك ديده‌شده در اين مراسم، علاوه بر شعرخواني تعدادي از شاعران حاضر، مي‌توان به پخش تصاوير شعرخواني شيون فومني، و اجراي موسيقي محلي و اجراي ترانه فولكلوريك گيلان توسط فريدون پوررضا اشاره كرد. همچنين محمدعلي بهمني درباره جايگاه شيون فومني در غزل معاصر سخنراني خواهد كرد.
پيش از اين مراسم نيز در ساعت 17، دوستداران شعر و فرهنگ با حضور در سليمان‌داراب، آرامگاه شيون فومني را گلباران مي‌كنند.
اما روز چهارشنبه 18 شهريورماه از طرف جامعه ورزش و اداره كل تربيت بدني استان گيلان مسابقه دويي با حضور ورزشكاران فرهنگ‌دوست تدارك ديده شده است. اين مسابقه ساعت 21 از مسير ورزشگاه شهيد عضدي رشت شروع مي‌شود و با گلباران ‌كردن تنديس شيون فومني در محل سبزه‌ميدان رشت پايان مي‌گيرد.
روز 23 شهريور ماه نيز صعود به قلعه‌ي تاريخي “قلعه‌رودخان“ با ياد شيون فومني و با حضور كوهنورداني از گيلان و سراسر كشور انجام خواهد شد.
به گزارش ايسنا، از شيون فومني (ميراحمد سيدفخري‌نژاد) كه در 23 شهريور ماه سال 77 در پي بيماري مزمن كليوي درگذشت، چند دفتر شعر گيلكي و فارسي و چند نوار كاست با صداي شاعر به جاي مانده است كه از بين آن‌ها به يك‌ آسمان پرواز، زير پاي برگ، از تو براي تو، دوبيتي‌هاي محلي گيلاني و رودخانه در بهار مي‌توان اشاره كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين پس از درگذشت شاعر، خانواده‌اش در جهت انتشار آثار به‌جا مانده از او تلاش كرده‌اند. نوار كاست مجموعه غزل‌هاي شيون با صداي شاعر با عنوان ”عشق آمد و آفتابي‌ام كرد“ نوار كاست ”هلاچين“ كه مجموعه ترانه‌هاي محلي شيون با صداي ناصر مسعودي و دكلمه حامد فومني (فرزند شاعر) است و مجموعه رباعيات فارسي شيون با نام “كوچه باغ حرف“ از اين دسته است.
حامد فومني در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا با اشاره به ادامه كار گردآوري آثار به جا مانده از شيون، از حضور صميمانه و هميشگي مردم گيلان در برنامه‌هاي بزرگداشت شيون فومني تشكر و قدرداني كرد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11462

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم بزرگداشت "شيون فومني" برگزار مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016