يكشنبه 3 مهر 1384

حرف های سياوش شاملو و آيدا به بهانه تجديد چاپ يک کتاب از احمد شاملو پس از 58 سال، ايلنا

سياوش شاملو:
خوانندگان آثار پدرم بايد بدانند " شاملو " كه بود و درنهايت شعرش به كجا رسيد
آيدا شاملو:
مسؤوليت انتشار كتاب" آهنگ هاي فراموش‌‏شده" برعهده "سياوش شاملو" است
تهران- خبرگزاري كار ايران

پس از گذشت 58 سال، اولين مجموعه شعر "احمد شاملو"،" آهنگ هاي فراموش شده" كه سال 1326 منتشر شده بود و در برگيرنده اولين سروده‌‏هاي " احمد شاملو" است ، توسط بنياد "شاملو" كه اين بنياد به همت "سياوش شاملو"، فرزند ارشد "شاملو" راه اندازي شده است، براي انتشار به انتشارات "مرواريد" سپرده شد.

به گزارش مريم آموسا، خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، "آهنگ‌‏هاي فراموش شده" مجموعه‌‏اي از هفت كتاب قصه و شعر ( موزون و منثور) , ياداشت و ترجمه با نام‌‏هاي "فانتزي‌‏ها"‌‏, "ناله‌‏ها و سكوت", "نغمه‌‏هاي چيني" , "نغمه‌‏هاي ژاپني" , "نامه‌‏هاي زندا‌‏ن", "من و ايران من‌"‏ و "تفكرات" است." شاملو" هنگام انتشار اين كتاب، 22 ساله بود و شعرهاي اين مجموعه را در حال و هواي اعتقادات شوونيستي سرود، به همين دليل مدتي را نيز در زندان متفقين گذراند.
"شاملو" در مقدمه اين كتاب مي نويسد : قطعاتي كه در اين كتاب جمع‌‏آوري شده، نوشته‌‏هايي است كه در حقيقت مي‌‏بايستي سوزانده و دور ريخته مي‌‏شد‌‏, نوشته‌‏هايي كه اصلا نبايد نوشته مي شد. اين مطلب پيش از چاپ براي من روشن شده بود. نوشته هاي اين كتاب آهنگ‌‏هايي است كه خيلي زود از ياد مي‌‏رود . نوشته‌‏هايي مثل لرزش يك سيم تار از برخورد به بال يك حشره يا مثل يك نفس كوتاه نسيم در يك شب گرم تابستاني , فقط در وجود خود زنده است، يعني نقش نمي بندد, باقي نمي ماند، زود از بين مي رود ، فراموش مي شود و ... اينها قدم‌‏هاي اولين كودكي است كه مي خواسته راه بيفتد و در اين صورت , دستش را به ديوار مي گيرد , پاهايش مي لرزد، سست و مردد است، ناموزون راه مي رود ...
بعدها "شاملو" اين كتاب را به دست فراموشي مي سپارد و خيلي زود سعي مي كند اين كتاب را از سطح بازار وكارنامه شاعري اش پاك كند و تعداد زيادي از نسخه‌‏هاي اين كتاب به دست شعله‌‏هاي آتش سپرده مي شود و تا پيش از غروب غم انگيزش نيز بر آن بود كه اين كتاب فراموش شود و هرگز به دست چاپ سپرده نشود.
آيدا شاملو :
مسؤوليت انتشار كتاب بر عهده "سياوش شاملو" است!
"آيدا شاملو" درخصوص انتشار اين كتاب به خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, مي گويد: "شاملو" معتقد بود اين كتاب نبايد چاپ شود و من نيز كاري را كه" شاملو" با آن مخالف بود را هرگز انجام نمي دهم . "سياوش شاملو" تصميم گرفته است اين كتاب را به دست چاپ بسپارد، خودش مسوول اعمال خودش است.
همسر شاملو در ادامه تصريح كرد‌‏: "سياوش شاملو" به تنهايي و بدون توجه به نظرات وارثان آثار "شاملو" و با وجود حرف‌‏هايي كه "شاملو" در ابتداي اين كتاب و بعدها چه در محافل خصوصي و دوستانه مي‌‏گفت، اين كتاب را توسط دفتر نظارت بر نشر آثار "شاملو" به دست انتشار سپرده است.
آيدا در پايان گفت :"سياوش" تصميم به انتشار اين كتاب گرفته است و من با اين عمل به شدت مخالفم.
سياوش شاملو:
خوانندگان آثار پدرم بايد بدانند "شاملو" كه بود و در نهايت شعرش به كجا رسيد.
در ادامه "سياوش شاملو"، فرزند ارشد "شاملو" به خبرنگار" ايلنا" گفت: من خبر انتشار اين كتاب را تكذيب مي‌‏كنم , چراكه هنوز جو مناسب براي انتشار اين كتاب فراهم نشده است و من هنوز هيچ قراردادي با هيچ ناشري نبسته ام.
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: من براي انتشار اين كتاب به تنهايي تصميم نخواهم گرفت و به نظرات اعضا شوراي نظارت بر نشر آثار "شاملو" حتما پايبند خواهم بود.
شاملو در ادامه افزود‌‏: در حال حاضر نيز قرار است سه كتاب ناياب از" شاملو" بزرگ را به دست چاپ بسپارم، ولي هنوز براي انتشار اين كتاب با هيچ ناشري قرارداد نبسته ام. چرا كه بايد تكليف انتشار آثار "شاملو" به زودي مشخص شود و برخي از قراردادها بايد تجديد و برخي نيز بايد فسخ شود.
شاملو در پايان اظهارداشت‌‏: به هر حال من اين كتاب و كتاب هاي ديگر را به دست چاپ مي رسانم، چرا كه خوانندگان آثار پدرم بايد بدانند "شاملو" كه بود و در نهايت شعرش به كجا رسيد.
يكي از منتقدين آثار "شاملو" گفت: براي شناخت افكار "شاملو"، نياز داريم كه همه آثار او را در اختيار داشته باشيم.
" بهروز صاحب اختياري"، در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" در خصوص انتشار اين كتاب گفت‌‏: شعر هر شاعر را بايد بر اساس پروسه‌‏اي كه طي مي كند، سنجيد.وي در ادامه اظهارداشت‌‏: "شاملو" پيش از اين، كتابي به نام "خانه‌‏ام در انتهاي جهان است "را كه در برگيرنده مجموعه مقالات او در 17 سالگي است، منتشر كرد كه اين كتاب نيز در دست چاپ است. خواندن اين كتاب، اين فرصت را به خواننده مي دهد كه متوجه شود "شاملو" پيش از اين چگونه مي انديشيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صاحب اختياري در ادامه گفت‌‏: مانيفيست شاملو،"هواي تازه" است‌‏, اما پژوهشگران بايد بدانند كه در درون "شاملو" چه انقلابي به وجود آمده است كه او چنين مانيفستي را منتشر كرد و براي آن بايد كتاب" قطعنامه" و" آهنگ‌‏هاي فراموش شده" حتما مورد مطالعه قرار بگيرند.
وي اظهارداشت‌‏: من حرف‌‏هاي "شاملو" را در ابتداي اين كتاب كه معتقد بود اين شعرها آهنگ‌‏هايي هستند كه بايد فراموش شوند را ناديده مي گيرم و اصلا اعتقادي به گفته‌‏هاي شما و ديگران ندارم. چرا كه "مرتضي كيوان" و ديگران در همين مقدمه گفته اند كه "شاملو"، شاعر بزرگي خواهد شد , من نيز معتقدم حرف‌‏هايي كه "شاملو" در ابتداي اين كتاب آورده، ناشي از شكسته نفسي اوست و نبايد انتشار اين كتاب و آثار ديگر "شاملو" را به تاخير انداخت.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26325

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حرف های سياوش شاملو و آيدا به بهانه تجديد چاپ يک کتاب از احمد شاملو پس از 58 سال، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016