جمعه 12 اسفند 1384

چهلمين روز درگذشت م. آزاد در خانه‌ي شاعران برگزار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم گرامي‌داشت چهلمين روز درگذشت م. آزاد در محل انجمن شاعران ايران و دفتر شعر جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم با حضور عبدالعلي دستغيب، مرتضي اخوان كاخي، محمدرضا عبدالملكيان، غزل تاجبخش، حسن فرازمند و جمعي ديگر برگزار شد.

در اين يادبود، عبدالعلي دستغيب گفت: در دوره‌اي كه نيما كار مي‌كرد، كسي به تلاطم نمي‌افتاد؛ چنان‌كه خود مي‌گويد "يك سر از اين دفعه براي شنيدن يك نغمه بيرون نيامد"، اما بعد از شهريور 20 عده‌اي با تكيه بر ميراث گذشته به نوآوري دست زدند و برخي از آن‌ها شاخص بودند. م . آزاد از آن دسته‌اي بود كه زحمت زياد كشيدند.

اين منتقد ادبي گفت: او از شعر غنايي شروع كرد و بعد از آشنايي با نيما، دنباله‌رو صديق و ثابت وي شد. از ويژگي‌هاي شعر او تغزل و نبود خشونت است؛ تا آنجا كه حتا كلماتي مثل خون و فولاد و آتش نيز در موج تغزل غرق مي‌شوند.

مرتضي كاخي در اين جمع به ذكر خاطره‌هايي از م. آزاد پرداخت و گفت: عشق در شعر م. آزاد جنبه عمومي داشت و شعر او به زبان شيوا و نرم، بدون تكلف، به‌دور از كليشه، قدرت‌نمايي و نمايش بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: غزل‌واره‌هاي م. آزاد در عين سادگي، پرمغز بودند و از جان و دل او مي‌آ‌مدند و بر دل مي‌نشستند.

در ادامه، غزل تاجبخش، محمدرضا عبدالملكيان و حسن فرازمند (لرني) به شعرخواني و بيان خاطره پرداختند و در پايان، فيلم براي گذشتن از اين رود به كارگرداني محمدرضا محمدي نيكو و تهيه‌كنندگي انجمن شاعران ايران كه بيان احوال، زندگي و شعرهاي م. آزاد از زبان خودش بود، پخش شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29106

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چهلمين روز درگذشت م. آزاد در خانه‌ي شاعران برگزار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016