شنبه 26 آبان 1386

حراج وسايل احمد شاملو؟! سياوش شاملو: نه تأييد و نه تکذيب می‌کنم، ايسنا

وکيل شاکيان: مزايده در جهت حفظ حرمت شاعر نيست


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


وثوق احمدی - وکيل دادگستری - از برگزاری مراسم مزايده‌ی وسايل احمد شاملو در روز چهارشنبه ۳۰ آبان‌ماه خبر می‌دهد که از طرف دادگستری کرج تعيين شده است. با اين حال، سياوش شاملو - فرزند احمد شاملو - اين امر را نه تکذيب و نه تأييد می‌کند.

وثوق احمدی که وکالت معترضان به مزايده‌ی وسايل احمد شاملو را به‌عهده دارد، فروش آثار شاملو را به افراد متعدد در جهت حفظ حرمت و کرامت اين شاعر ندانست و درباره‌ی نظر آيدا سرکيسيان - همسر احمد شاملو - درباره‌ی اين حکم به خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: وی تا اين لحظه به اين حکم کوچک‌ترين اعتراضی نکرده و تصورش هم اين بوده که فرزندان شاملو می‌خواهند اين اموال تقسيم شوند و هر کدام تکه‌ای را به يادگار از پدرشان نگه‌ دارند. بنابراين نمی‌دانسته که سرانجام اين پرونده به فروش منتهی می‌شود، بلکه گمان می‌کرده اين وسايل پيش فرزندان شاملو حفظ می‌شوند و به اين دليل اعتراضی نداشته است؛ ولی الآن صحبت مزايده و فروش در ميان آمده؛ يعنی اين‌که اموال به اشخاص غريبه واگذار شوند و خانم آيدا به اين موضوع راضی نيست.

وکيل پرونده اظهار کرد: اين مسأله، مسأله‌ای خانوادگی نيست؛ به اين علت که موضوع به احمد شاملو مربوط است.

او در ادامه يادآور شد: ظاهراً همه‌ی حکم‌ها صادر شده، آگهی مزايده هم صادر شده است. ديروز (جمعه) عده‌ای از هديه‌کنندگان آثار به خانم آيدا اعطا‌ی وکالت کرده‌اند تا من به نمايندگی از آن‌ها به روند اين پرونده اعتراض کنم. ما اعتراض خود را می‌کنيم و تصويب آن با مراجع قانونی است.


اين وکيل دادگستری خاطرنشان کرد: قانون اجرای احکام برای اشخاص ثالث که به روند دادرسی اعتراض داشته باشند، حقی را قايل شده است و مستند به قانون اجرای احکام، به اين مزايده اعتراض خواهيم کرد. منتها تصميم‌گيری آن با مقام قضايی است.


اما در حالی‌که اين موضوع از حدود دو هفته پيش در محافل ادبی مطرح بوده است، فرزند احمد شاملو امروز درباره‌ی به حراج گذاشتن وسايل احمد شاملو به ايسنا، گفت: چيزی را نه تکذيب می‌کنم و نه تأييد. الآن در موقعيت کنونی نمی‌توانم پاسخ شما را بدهم، بايد اجاز دهيد تا هفته‌ی ديگر.

او با اشاره به اين‌که ضرورتی نمی‌بيند اين مسأله در رسانه‌ها منعکس شود، افزود: اين يک مسأله‌ی خانوادگی است و اصلا نيازی ندارد رسانه‌ها در اين مورد چيزی بخواهند بدانند و کسانی که آن را مسأله‌ای خانوادگی نمی‌دانند، اشتباه می‌کنند.

وی افزود: برخی مسائل هست که به خود خانواده مربوط می‌شود و با توجه به اين‌ها مسؤوليم چنان‌چه از نظر فرهنگی مسأله‌ای پيش می‌آيد، به اطلاع مردم برسانيم. ولی وقتی هنوز نتيجه‌ی قطعی از مذاکراتی که بايد شود، گرفته نشده، توقع داريد چه جوابی بدهم؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او همچنين درباره‌ی پيشنهاد ارايه‌ی وسايل اين شاعر معاصر در قالب يک موزه خاطرنشان کرد: اين مسأله را ما در توافق‌نامه‌ای بين خودمان و خانم آيدا انجام داده‌ايم؛ منتها حالا چه کسی به اين توافق احترام نگذاشته، آن می‌ماند برای بعد که ما پاسخ بدهيم. جمع‌آوری وسايل در قالب يک موزه قبلا به توافق ما رسيده و نامه‌اش را هم دارم، منتها چه چيزی باعث شده که اين کار انجام نشود، آن چيزی است که من بايد پاسخ شما را بدهم؛ اما نه الآن. بايد اجازه بدهيد ما از نظر شخصی هر کدام‌مان به نتايج خودمان برسيم. بعدا هر کس می‌تواند موضعش را اعلام کند.

او همچنين گفت: اين را بدانيد هر حرکتی از طرف من يا دفتر نظارت بر انتشار آثار شاملو انجام می‌شود، برای حفظ فرهنگ و کسی است که ۷۰ سال برای اين مملکت قلم زده است.

فرزند احمد شاملو در پايان تأکيد کرد: حراج وسايل را نه تاييد می‌کنم و نه تکذيب و اميدوارم مسائل به خوشی و خوبی حل شود و در آينده چنان‌چه نياز به توضيح مسائلی باشد، خواهم گفت.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34912

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حراج وسايل احمد شاملو؟! سياوش شاملو: نه تأييد و نه تکذيب می‌کنم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016