پنجشنبه 23 اسفند 1386

افشين علاء: جشنواره‌ي شعر فجر هرچه زودتر رقابتي شود، ايسنا

افشين علاء گفت: ضرورت دارد جشنواره‌ي شعر فجر هرچه زودتر به سمت رقابتي شدن رود.

شاعر برگزيده‌ي بخش كودك و نوجوان در نخستين جشنواره‌ي شعر فجر و داور دومين دوره‌ي جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در سال گذشته و امسال، جشنواره‌ي شعر فجر حركت خوبي بود و چنان‌چه به اين ترتيب پيش روند، فكر مي‌كنم بتوانند به اهداف‌شان برسند.

او در ادامه تصريح كرد: از سويي، ضرورت دارد جشنواره رقابتي شود. تاكنون جشنواره بيش‌تر به تجليل از چهره‌هاي مختلف پرداخته و البته نوع چهره‌ها قانع‌كننده بوده است؛ اما نمي‌شود فقط به تجليل‌هاي اين‌چنيني بسنده شود؛ زيرا باز هم همتراز افرادي كه در اين دو سال به عنوان برگزيده معرفي شده‌اند، بسيار داريم كه بي‌شك بايد به سراغ آن‌ها هم بروند؛ بنابراين با اين شكل، جشنواره به يك جشنواره‌ي تجليلي تبديل مي‌شود كه افراد به صورت دوره‌يي و نوبتي تجيل مي‌شوند، كه يك نوع تقسيم جوايز است و اين چندان خوشايند و درست نيست. البته شايد در ابتداي كار مقداري طبيعي و ناگزير باشد، اما در ادامه، تكرار آن درست نيست و ضرورت دارد هرچه زودتر مانند جشنواره‌ي فيلم فجر شكل بگيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاء تأكيد كرد: چنان‌چه مي‌بينيم، جشنواره‌ي فيلم فجر هر سال فيلمساز مختص همان سال را معرفي مي‌كند و به راحتي، امكان رقابت و ارزيابي آثار فيلمسازان مطرح و برجسته در اين جشنواره هست؛ از اين‌رو جشنواره‌ي شعر فجر هم بايد همين‌گونه باشد و شاعران براي همان سال خودشان منتظر نتيجه‌ي جشنواره باشند تا سبب ايجاد فضاي رقابتي و حركت بين شاعران باشد.

اين شاعر خاطرنشان كرد: حوزه‌ي كودك و نوجوان حوزه‌ي مشخصي است؛ يعني كساني كه در اين حوزه كار كرده‌اند، افراد شناخته‌شده‌اي هستند. نظرم اين بود كه برگزيدگان اين حوزه در سه گروه سني انتخاب شوند، كه ملاك گزينش ما سه گروه سني بود؛ به اين ترتيب كه شكوه قاسم‌نيا در گروه سني خردسال، ناصر كشاورز در گروه سني كودك و بيوك ملكي در گروه سني نوجوان به عنوان نفرات برگزيده درنظر گرفته شدند. همچنين در شعر خردسال، افسانه شعبان‌نژاد چهره‌ي مطرحي است كه سال گذشته به عنوان برگزيده معرفي شد؛ اما اي كاش مي‌شد هر چه زودتر از همه‌ي افرادي كه بايد تجليل شود، يك‌باره تجليل مي‌شد و پس از آن، جشنواره به يك اتفاق سالانه و رقابتي سالانه تبديل مي‌شد. در اين صورت، شايد در طول دو يا چند سال، يك شاعر به عنوان برگزيده معرفي شود، و چنان‌چه در فضايي رقابتي، نظر اهل فن و داوران اين باشد و آثار شاعر از كيفيت ادبي بالايي برخوردار باشند، چه ايرادي دارد كسي به طور پياپي انتخاب شود؟

او سپس متذكر شد: چندان با موضوعي برگزار شدن جشنواره موافق نيستم. البته موضوعات جشنواره در حاشيه‌اند. از سويي، مي‌بينيم كه در بخش غيرموضوعي، ارزيابي‌ها و انتخاب‌هايي صورت مي‌گيرند؛ كما اين‌كه در اين دو سال، شاعران برجسته‌اي انتخاب شدند و بدون اين‌كه در حوزه‌ي خاصي بگنجند، فقط به علت قوت اثر و سابقه‌ي درخشاني كه در ادبيات معاصر دارند، برگزيده شدند.

علاء ابراز اميدواري كرد، جشنواره‌ي شعر فجر در ادامه به سمت موضوعي شدن پيش نرود.

او در پايان، بخش بين‌الملل جشنواره را به صورت تشريفات دانست و افزود: در عمل بخش بين‌الملل نداريم و تا كنون شاهد اتفاقي در اين بخش نبوده‌ايم، كه بايد قطعا براي سال آينده برنامه‌ريزي شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36182

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افشين علاء: جشنواره‌ي شعر فجر هرچه زودتر رقابتي شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016