دوشنبه 11 خرداد 1383

خندیدن پشت چراغ قرمز


هم شعر اسم شب و هم شعر خدا یک شب به خواب شاه آمد، هر دو توسط هادی خرسندی سروده شده اند. بدین وسیله از خرسندی عزیز عذر می خواهم.

نوشته ابراهیم نبوی را در سایت بی بی سی می خوانید. این نوشته مروری است مختصر بر وضع طنز ایران پس از دوم خرداد 1376، در این نوشته تلاش شده نکات مهم طنز این سالها نشان داده شود.
پس از انتشار این مقاله در سایت بی بی سی فارسی چندتی از دوستان با من تماس گرفتند و نکاتی چند را تذکر دادند که بدین وسیله این موارد را اصلاح می کنم. تلاش من بر این خواهد بود که در صورت انتشار مجدد این مقاله اشکالات زیر اصلاح شود:
1) چون دنیای کاریکاتور خود دنیای مفصلی است و گزارش و تحلیل آن از عهده من بر نمی آید در این مقاله هیچ نگاهی به کاریکاتور نشده و شاید گزارش وضع کاریکاتور ایران پی از دوم خرداد مقاله ای مفصل بطلبد که لابد کسانی مثل نیکان یا دوستانی دیگر آنرا خواهند نوشت.
2) گمان می کردم که شعر اسم شب را هادی خرسندی و مسعود بهنود سروده اند، این گمان درست نبود. هم شعر اسم شب و هم شعر خدا یک شب به خواب شاه آمد، هر دو توسط هادی خرسندی سروده شده اند. بدین وسیله از خرسندی عزیز عذر می خواهم.
3) از کاریکاتوریست هایی که در اثر کارشان دچار مصائب حرفه ای شدند از کریم زاده نام نبرده بودم. کریم زاده بخاطر کاریکاتوری که در فاراد چاپ کرده بود دو سال زندانی شد. همچنین نوشته بودم که توکا نیستانی پس از دوم خرداد بازداشت شد، که غلط است، چند سالی به عقب بروید.
ضمن عذرخواهی بخاطر اغلاط مذکور خواند این مقاله را در بی بی سی به شما توصیه می کنم.
مقاله خندیدن پشت چراغ قرمز را از همینجا بخوانید.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8399

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خندیدن پشت چراغ قرمز' لينک داده اند.

يار دبستاني
نسخه اورجينال ياردبستانی با صدای فريدون فروغی
Jump Cut
June 1, 2004 05:44 PM

Copyright: gooya.com 2008