پنجشنبه 17 دی 1383

دادگاه لاهه و دماغ فرشته قاضی


سعید مرتضوی که بیست و چهار سال است در یک منطقه خوش آب و هوا در اطراف تهران در بازداشت به سر می برد، از سوی یک دادگاه محکوم شده است که هر روز روزنامه بخواند. مرتضوی با شنیدن خبر حکم دادگاه لاهه گفت: من نگفتم ما مشت نزدیم، من گفتم چون دماغش رو عمل کرده بود دست بازجو خورد بهش و شکست. مرتضوی درخواست کرد که او را زندانی کنند ولی مجبور نباشد هر روز روزنامه بخواند.

چهل سال بعد در همین هفته

امروز 17 دیماه 1423 هجری شمسی مطابق با ششم ژانویه 2045 میلادی، خبرهای این هفته را به اطلاع می رسانیم.

سفارت ایران در واشنگتن اشغال شد
صبح دیروز سفارت ایران در آمریکا توسط انجمن اسلامی تجار و کسبه بورلی هیلز و اعضای مهدیه لاس و گاس اشغال شد. اشغال کنندگان شعار می دادند مرگ بر حکومت لیبرال ایران، آنان از دولت آمریکا خواستار قطع روابط ظالمانه ایران با آمریکا بودند. عبدالوهاب امانی سخنگوی این گروه اعلام کرد اگر رابطه با ایران قطع نشود، کارکنان سفارت را منفجر خواهند کرد. ده دقیقه بعد از این تهدید دولت آمریکا اعلام کرد که نیروهای اف بی آی موفق شده اند تا با حمله به سفارت کلیه گروگانها را آزاد کنند، اما متاسفانه همه گروگانگیرها در اثر برخورد با گلوله کشته شده اند. دولت آمریکا اعلام کرد 38 سال است که رابطه ما با ایران طلائی ترین دورانش را می گذراند و ما اجازه نمی دهیم که این رابطه به هم بخورد. از سوی دیگر مقداد شمس الواعظین سخنگوی وزارتخارجه ایران اعلام کرد: آمریکایی ها بیشتر باید مراقب اسلام گرایانی باشند که رفتارهای کنترل نشده دارند. وی گفت به مناسبت این رفتار خوب دیپلماتیک آمریکا این کشور می تواند در 24 شهر دیگر ایران کنسولگری دائر کند.

افسانه نوروزی آزاد شد.
افسانه نوروزی بعد از چهل و نه سال آزاد شد. وی که در یک ماجرای قتل خانوادگی زندانی شده بود، هشت سال منتظر ماند تا مادر مقتول او را ببخشد، اما قاضی دادگاه حاضر به بخشیدن او نشد ، تا اینکه ده سال بعد قاضی که در حال مرگ بود او را بخشید، اما مادر قاضی دادگاه حاضر به بخشیدن او نشد. سرانجام با مرگ مادر قاضی که صبح دیروز در سن 176 سالگی مرد و قبل از مرگش افسانه نوروزی را بخشید، دستور آزادی او داده شد. شادی یوکوهاما رئیس انجمن دفاع از آزادی افسانه نوروزی ضمن اعلام این خبر گفت: ما از یک سو از آزادی افسانه نوروزی خوشحالیم و از سوی دیگر متاسفیم که با آزاد شدن او 28 ان جی او و گروه مدافع حقوق زنان که تمام کارشان دفاع از حقوق افسانه نوروزی است، تعطیل می شوند و حداقل 1280 نفر بیکار خواهد شد و خانم نوروزی بعد از آزادی باید خسارت بیکاری این افراد را بدهد.

دادگاه لاهه و دماغ فرشته قاضی
دادگاه بین المللی لاهه سرانجام بعد از سی و سه سال به نفع فرشته قاضی رای داد. این دادگاه با استفاده از یک هیات پزشکی بین المللی و بعد از هفت سال مطالعه دقیق در مورد دماغ فرشته قاضی به این نتیجه رسید که دماغ مذکور در اثر اصابت مشت شکسته است. اوتمار دی پالما وکیل فرشته قاضی گفت: اگرچه ما کاری با قاضی مرتضوی نمی توانیم بکنیم، اما صدور این رای بر حقانیت موکل من دلالت دارد. از سوی دیگر دکتر حسین مرتضوی فرزند قاضی مرتضوی که این خبر را شنیده بود اعلام کرد: من در این مورد سکوت می کنم. وی گفت: من و خانواده ام خواستار این هستیم که پدرم اجازه پیدا کند بقیه سالهای عمرش را به خانه بیاید. سعید مرتضوی که بیست و چهار سال است در یک منطقه خوش آب و هوا در اطراف تهران در بازداشت به سر می برد، از سوی یک دادگاه محکوم شده است که هر روز روزنامه بخواند. مرتضوی با شنیدن خبر حکم دادگاه لاهه گفت: من نگفتم ما مشت نزدیم، من گفتم چون دماغش رو عمل کرده بود دست بازجو خورد بهش و شکست. مرتضوی درخواست کرد که او را زندانی کنند ولی مجبور نباشد هر روز روزنامه بخواند.

اشرف طلا تکذیب کرد
اشرف شائق معروف به اشرف طلا وزیر بازرگانی و حمل و نقل جمهوری اسلامی بحرین اعلام کرد که کشورش تعهد می کند که دیگر اعضای تشکل های سیاسی را نفروشند. وی گفت: این تصمیم در حضور شورایعالی دفاع جمهوری اسلامی بحرین و با حضور آقایان زرقاوی، مقتدی صدر، حسین الله کرم، رحیم صفوی، مسعود رجوی و خانم مریم رجوی و با نظر قائد اعظم حسن عباسی رهبر این کشور گرفته شده است. تا پیش از این در جمهوری اسلامی بحرین هر تشکیلات سیاسی و نظامی نیروهای انسانی خود را نیز همراه با اسلحه ها و تشکیلات می فروخت. اشرف شائق همچنین دست داشتن دولت منامه را در واردات زنان از آمریکای لاتین و آفریقا و تبدیل آنان به خواهران را رد کرد و گفت: آنها خودشان می آیند.

ما دیگر گردن نمی زنیم
دولت عربستان سعودی اعلام کرد که دیگر کسی را در ملاء عام گردن نمی زند، این دولت گفت: از این به بعد به جای اینکه سرشان را از تن شان جدا کنیم تن شان را از سرشان جدا می کنیم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16581

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادگاه لاهه و دماغ فرشته قاضی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008