دوشنبه 15 فروردین 1384

چگونه دروغ سیزده بگوئیم؟


گفتن دروغ سیزده در ایران کار سختی است، چون زیاد با حرف های روزهای دیگرمان فرق ندارد.

موضوع دروغ سیزده یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در چند سال اخیر، بخصوص در این ده سال اخیر در جامعه ایران منزلت ویژه ای پیدا کرده و ما نیز مثل سایر ملل جهان که دروغ اول آوریل می گویند، علاقه پیدا کرده ایم که دروغ سیزده بگوئیم. با این تفاوت که دروغ های آنان چون با سایر حرف های شان فرق دارد، معلوم می شود که دروغ است، ولی مال ما خیلی معلوم نمی شود، به همین دلیل ما وقتی دروغ سیزده می گوئیم حتما باید با اصرار و التماس و خواهش و تمنا اعلام کنیم که این دروغ سیزده است. و بعد از یکی دو روز باید به اصرار به کسانی که دروغ ما را جدی گرفته اند اثبات کنیم که دروغ گفته ایم و تازه کسی باور نمی کند. به همین دلیل چند روش برای گفتن دروغ سیزده که در سال های آینده بدردمان خواهد خورد را اعلام می کنم.


شیوه خبررسانی عادی: در این روش ما همان خبری که هر روز در مورد دیگران می گوئیم می نویسیم. مثلا: ابوالحسن بنی صدر و محسن سازگارا دیروز با هاشمی رفسنجانی در لندن ملاقات کردند و هاشمی رفسنجانی به آنها یک میلیون دلار داد تا آنها در انتخابات به او کمک کنند.

شیوه آرزوهای دیرین: در این روش آنچه را که دوست داریم اتفاق بیفتد و مطمئن هستیم که اتفاق می افتد به عنوان آنچه که اتفاق افتاده است بگوئیم. مثلا: جواد مجابی امروز جایزه نوبل ادبی را گرفت.

شیوه یواش یواش بلند بلند: در این شیوه همه آن کارهایی که یواشکی انجام می دهیم با صدای بلند می گوئیم. مثلا: هیات ایرانی از سوی قوه قضائیه ایران با مقامات سازمان جهانی حقوق بشر ملاقات کردند و علیزاده کتبا تعهد داد که کلیه زندانیان سیاسی را تا سه روز دیگر آزاد کند.

شیوه سعید مرتضوی: در این شیوه سعید مرتضوی حرف می زند، لازم نیست چیز خاصی بگوید. مثال: همه حرف های مرتضوی در سال گذشته و قبل از آن.

شیوه تلویزیونی: در این شیوه برای شنیدن دروغ سیزده لازم است تلویزیون را روشن کنیم و به یکی از شبکه های تلویزیونی لس آنجلسی تا جمهوری اسلامی گوش کنیم. مثال آن طرفی: روز دوازده فروردین هزاران نفر برای اعتراض به جمهوری اسلامی در خیابان های تهران بوق زدند. مثال آن طرفی: روز دوازده فروردین هزاران تن از مردم ایران با شرکت در راهپیمائی از نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند.

شیوه بیان خود: برای این روش کارهایی را که معمولا دیگران فکر می کنند ما می خواهیم انجام می دهیم را اعلام کنیم. مثلا: حسین درخشان با بیل گیتس ملاقات کرد و بیل گیتس تصمیم گرفت از این به بعد تمام سرمایه اش را برای توسعه وبلاگ های ایرانی صرف کند.

نتیجه گیری اخلاقی: گفتن دروغ سیزده در ایران کار سختی است، چون زیاد با حرف های روزهای دیگرمان فرق ندارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20118

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چگونه دروغ سیزده بگوئیم؟' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008