سه شنبه 22 مهر 1382

سيد محمد خاتمي: جايزه صلح نوبل خيلي مهم نيست! ايلنا

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد چرا فكر مي‌‏كنيد جايزه عبادي خيلي مهم نيست، گفت: چون اين جايزه بر اساس ملاك‌‏هاي كاملاً سياسي داده شده، افرادي مانند بگين، كارتر و انور سادات و پرز هم اين جايزه را دريافت كردند، البته خانم عبادي را هم رديف اين افراد نمي‌‏دانم، اما ملاك‌‏هاي سياسي عامل اعطاي اين جايزه بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهور امروز در جمع خبرنگاران پارلماني از اعطاء جايزه صلح نوبل به شيرين عبادي ابراز خوشحالي كرد و گفت: اين جايزه بر اساس ملاك‌‏هاي كاملاً سياسي به وي داده شده است.
سيد محمد خاتمي در پاسخ به پرسش به خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران، ايلنا، كه چرا به عنوان رئيس جمهور دولت ايران پيام رسمي براي تبريك به شيرين عبادي نداده است، گفت: مگر هر اتفاقي در كشور افتاده بايد پيام رسمي بدهيم. از ديدگاه من جايزه صلح نوبل خيلي مهم نيست، البته جايزه ادبي آن مهم است، اما صلح آن مهم نيست.
وي همچنين افزود: هيچ انساني نيست كه از موفقيت يك هموطن خوشحال نشود. من هم ازا اينكه يك هموطن موفقيت پيدا كرد خوشحالم و اميدوارم كه اين موفقيت در مسير و منافع كلي ملت و نيز كل جهان و مصلحت بشر به كار رود.
به گفته خاتمي فضاي كشور ما در چنين شرايطي معمولاً يك فضاي احساسي مي‌‏شود و در ايران همه چيز فراموش مي‌‏شود و برخورد‌‏ها به نحوي مي‌‏شود كه يا همه چيز را سياه سياه نشان مي‌‏دهيم و يا سفيد سفيد.
خاتمي افزود: در زمينه‌‏هاي علمي اعطاء جايزه صلح نوبل، ملاك‌‏هاي علمي كاملاً در نظر گرفته مي شود. در سال‌‏هاي گذشته نيز اين كار انجام شد و واقعاً برندگان علمي جايزه صلح نوبل برجسته‌‏ترين نخبگان علمي جهان هستند.
وي سياسي‌‏ترين بخش جايزه نوبل را جايزه صلح آن دانست و تصريح كرد:‌‏ در اعطاء جايزه صلح نوبل انگيزه و ملاك‌‏هاي سياسي در آن وجود دارد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، رئيس جمهور خطاب به خبرنگاران مطبوعات و رسانه‌‏ها گفت كه شما بررسي كنيد، در طول 30 و 40 سال گذشته يعني اواخر دوران جنگ و دوران بعد از جنگ برندگان جايزه صلح نوبل چه كساني بودند؟
وي ابراز اميدواري كرد خانم شيرين عبادي منافع جهان اسلام و ايران را در نظر داشته باشد و اجازه سوء استفاده از موقعيتي كه به دست آمده را ندهند.
خاتمي افزود: در ايران هم بايد صحبت كنيم كه مسير صلح و آشتي تحقق پيدا كند. اين را هم در نظر داشته باشند كه در اطلاعيه صلح نوبل آمده است كه اولين زن ايراني و اولين زن مسلمان اين جايزه را دريافت كرده است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه چرا فكر مي‌‏كنيد جايزه عبادي خيلي مهم نيست، گفت: چون اين جايزه بر اساس ملاك‌‏هاي كاملاً سياسي داده شده، افرادي مانند بگين، كارتر و انور سادات و پرز هم اين جايزه را دريافت كردند.
وي افزود:‌‏ البته خانم عبادي را هم رديف اين افراد نمي‌‏دانم، اما ملاك‌‏هاي سياسي عامل اعطاي اين جايزه بود.
رئيس جمهوري تصريح كرد: امروز بايد ببينيم چه كساني جايزه صلح نوبل را به خطر انداخته‌‏اند و چه كساني به حقوق ملت‌‏ها توجه مي‌‏كنند. در فلسطين چه مي‌‏گذرد و تهديدات ايران چيست.
وي افزود: بايد ببينيم آيا اين تهديدات در راستاي صلح و خير جهاني است.
وي بزرگترين عامل بر هم زدن صلح و امنيت در جهان را قدرت‌‏هايي مثل آمريكا دانست و گفت: اميدوارم برندگان صلح اين مسائل را در نظر داشته باشند. قطعاً ملت مسلمان ايران راه سربلندي و مردمسالاري ديني را ادامه خواهند داد و واقعاً فتنه‌‏ها و توطئه‌‏ها را خنثي خواهند كرد و اميدوارم هيچ فردي در هر موقعيتي نگذارد كه عليه مسايل و مصالح كشور سوء استفاده شود.
خاتمي در خصوص پروتكل الحاقي گفت: قطعنامه صادره از سوي شوراي حكام، يك قطعنامه غير حقوقي، غير منصفانه و سياسي بود و ما نيز اعتراض خود را اعلام كرده‌‏ايم، ولي چون خير خواه هستيم با همه وجود آماده همكاري با آژانس و تفاهم با دنيا هستيم.
خاتمي گفت: ما دلمان مي‌‏خواهد نگراني‌‏هاي واقعي دنيا را از بين ببريم اما انتظار و علاقه داريم نگذارند كشورها و قدرت‌‏ها و خيرخواهان، از توسعه سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي و حقوق بشر سوء استفاده شود.
رئيس جمهوري اشاره كرد: ما بارها گفته‌‏ايم كه حق و سهم قانوني ما دستيابي به تكنولوژي هسته‌‏اي صلح آميز است و كارهايي كه براي رفع نگراني خيرخواهان دنيا درباره سلاح هاي هسته‌‏اي بوده است، انجام داده‌‏ايم.
وي گفت: ما در مورد همكاري با آژانس و پروتكل همكاري‌‏هاي گسترده‌‏اي انجام داديم.
رئيس جمهوري همچنين برنامه سوم توسعه را برنامه موفقي ارزيابي كرد و گفت: در برخي جاها از جمله كشاورزي، صنعت و سرمايه گذاري جلوتر از برنامه هستيم. در مورد بيكاري فاصله زيادي داريم و تا حل مشكل اميدوارم با سرمايه گذاري‌‏هايي كه شده اصلاح، رفتار و فضايي كه ايجاد شده و با همت و همدلي مسؤولان نظام با سرعت بيشتري به برنامه عمل كنيم.
وي گفت: براي برنامه چهارم آنچه مورد نظر است رشد بالاتر از رشد الان است كه اميدوارم به بيكاري و تورم كمك كند.

[لينک خبر ايلنا]

متن خبر ايسنا از مصاحبه امروز رييس جمهور:

رييس جمهور كشورمان در جمع خبرنگاران پارلماني تصريح كرد: اگر برندگان جايزه‌ي صلح نوبل در 30 تا 40 سال گذشته يعني تا دوران جنگ سرد را بررسي كنيم مشاهده مي‌كنيم كه ملاك‌ها سياسي بوده‌اند.
وي با ابراز تاسف از اين‌كه فضا در كشور در برخي حوادث احساسي و همه چيز سياه و سپيد نشان داده مي‌شود، اظهار داشت: نوبل مخترع ديناميت بوده است و بعد از اختراع آن براي صلح و رفاه بشري جايزه‌اي را تعيين كرد. در اعطاي جايزه‌ي نوبل در زمينه‌هاي علمي و ادبي كاملا ملاك‌هاي علمي و ادبي واقعي رعايت مي‌شود و سياسي‌ترين بخش جايزه‌ نوبل، جايزه‌ي صلح است.
وي اظهار اميدواري كرد كه خانم عبادي كه از يك خانواده‌ي مسلمان هستند و خودشان هم نسبت به اسلام اظهاراتي داشتند، كاملا توجه داشته باشند منافع جهان اسلام چيست و اجازه ندهند سوء استفاده از موقعيت به دست آمده شود.
وي انگيزه‌ها و ملاك‌هاي سياسي را در تعيين جايزه‌ي صلح نوبل دخيل دانست و گفت:
: در ايران بايد كمك كنيم مسير صلح، پيشرفت و تحقق پيدا كند و وي در نظر داشته باشد كه در اطلاعيه‌ي نوبل او را به عنوان اولين ايراني و اولين زن مسلمان برنده اين جايزه لحاظ كردند؛ لذا دنياي اسلام هم قطعا توقعاتي دارد.
به گفته‌ي خاتمي، امروز بايد بدانيم كه صلح را چه كساني در دنيا به خطر مي‌اندازند و حقوق چه كساني در معرض تجاوز است؟
وي افزود: در فلسطين، ظلم‌هايي وجود دارد و تهديداتي عليه ايران و مساله‌ي دستيابي به انرژي هسته‌اي وجود دارد، در اين شرايط آيا واقعا صلح‌خواهانه رفتار مي‌شود؟
وي بزرگترين عامل برهم‌زننده‌ي صلح و حقوق بشر در دنيا را قدرت‌هايي نظير آمريكا دانست و اظهار اميدواري كرد كه كساني كه برنده‌ي صلح مي‌شوند اين موارد را در نظر بگيرند و به اولويت‌هاي ملت‌ها توجه داشته باشند.
وي گفت: ملت مسلمان ايران راه سربلندي را با همه‌ي وجود ادامه مي‌دهد، و قطعا نقشه‌ها، خنثي مي‌شود، لذا در حال حاضر اين افراد نبايد اجازه دهند كه از وجودشان جهت به خطر انداختن صلح سوء استفاده شود.
وي در خصوص اين‌كه چرا پيام تبريك نداده است، گفت: قرار نيست كه حتما درباره‌ي هر حادثه‌اي اطلاعيه‌اي صادر شود. جايزه‌ي صلح نوبل خيلي مهم نيست و جايزه‌ي علمي‌اش مهم است

[لينک خبر ايسنا]

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/260

فهرست زير سايت هايي هستند که به ' سيد محمد خاتمي: جايزه صلح نوبل خيلي مهم نيست! ايلنا' لينک داده اند.

روح شريعتمداری در کالبد خاتمی
Khatami is now saying exactly what Shariatmadari writes in Kayhan. He MUST resign.
Editor: Myself (Persian)
October 14, 2003 08:24 PM

http://weblog.daghdagheh.com/archives/000015.php
موضع  اخیر رییس جمهور در مورد جایزه صلح نوبل و خانم عبادی بیشتر از اینکه حاکی از نظرات محافظه کارانه آقای خاتمی باشه ( که تا حدی هم بوده و ...
Daghdagheh
October 14, 2003 10:14 PM

خاتمي و نوبل
پرزيدنت خاتمي: «جايزه صلح نوبل خيلي مهم نيست٬ جايزه علمي اش مهمه» يادمه همين چندسال پيش وقتي به قلدر کلاس ميگفتي: «فلاني٬ شنيدي بهماني تو ا...
Siah Sepid Weblog
October 15, 2003 02:22 AM

زندانيان سياسي را آزاد کنيد
درک اين نکته که جايزه بانوی صلح ما برعليه سياست جداسازی انسان هاست با جنسيت و آيين و مرامشان ، آقای خاتمي را از جلد خود بيرون کرد،.
Rouzaneh
October 15, 2003 11:39 AM

آبروی بادآورده
مرد ميراثی چه داند قدر مال/رستمی جان کند و مجان يافت زال/ هر که او ارزان خرد ارزان دهد/گوهری طفلی به قرصی نان دهد
Iman
October 15, 2003 12:20 PM

سوتی های یه دختر
* دارم دلکي غمين و خسته ... * امروز WorkShop نازنين بنده، از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار شد! هنوزم سرم درد ميکنه، بس که سوال جواب دادم! مشکلم اين بود که اونا...
Zahra-hb :: زهرا
October 15, 2003 11:47 PM

سوتی های یه دختر
* دارم دلکي غمين و خسته ... * امروز WorkShop نازنين بنده، از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار شد! هنوزم سرم درد ميکنه، بس که سوال جواب دادم! مشکلم اين بود که اونا...
Zahra-hb :: زهرا
October 16, 2003 12:49 AM

آبروی بادآورده
مرد ميراثی چه داند قدر مال/رستمی جان کند و مجان يافت زال/ هر که او ارزان خرد ارزان دهد/گوهری طفلی به قرصی نان دهد
Iman
October 16, 2003 03:07 AM

Copyright: gooya.com 2016