سه شنبه 29 مهر 1382

جمع‌بندي اجمالي از مذاكرات تهران، نگاهي به ديـدارها، اظهارنظـرها و بيانيـه‌هاي طرفيـن مـذاكـره، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
از صبح امروز گزارش‌ها و اخبار مربوط به اولين سفر مشترك 3 وزير امور خارجه‌ي آلمان، فرانسه و انگليس به تهران بصورت لحظه به لحظه ارسال شد. در زير جمع‌بندي اجمالي از اين اخبار و گزارش‌ها كه از سوي خبرگزاري دانشجويان ايران، تهيه شده است، جهت تسهيل اطلاع مخاطبان محترم ارائه مي‌شود.
* پيش از قطعي شدن سفر:
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سفر وزراي امور خارجه‌ي فرانسه، آلمان و انگليس به ايران در حالي صورت گرفت كه تا پيش از انجام آن، حرف و حديث‌هاي فراواني در خصوص انجام اين سفر در ميان محافل سياسي و رسانه‌اي وجود داشت.
با اين حال خبرگزاري رويتر به نقل از وي اعلام كرده بود:“ ما با شركاي فرانسوي و آلماني‌مان در حال مذاكره درباره‌ي بهترين راهي هستيم كه مي‌تواند لزوم پاسخگويي به نگراني‌هاي بين‌المللي درباره‌ي برنامه هاي هسته يي ايران را همان‌گونه كه قطعنامه‌ي تصويب شده‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به وضوح بيان مي‌كند، براي تهران روشن سازد.”
از سوي ديگر همين خبرگزاري به نقل از فردي كه وي را «يك مقام ايراني» مي‌ناميد نوشت: «انتظار مي‌رود هياتي از وزراي امور خارجه‌ي انگليس، فرانسه و آلمان طي چند روز آينده براي حل مسايل هسته يي ايران به تهران سفر كنند.»
در همين روز (25 مهر) خبرگزاري رويتر در گزارش جديدي به نقل از يك ديپلمات عالي رتبه‌ي اروپايي اعلام كرده بود:“ سفر وزراي امور خارجه‌ي اين سه كشور به ايران يك احتمال است و اين سفر در حال حاضر به طور دقيق در حال بررسي است.”
يك سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي فرانسه نيز درباره‌ي اين سفر گفته بود:“ وزرا در حال بررسي اين مساله هستند.”
از سوي ديگر روزنامه‌ي الوطن نيز در گزارشي با اشاره به سفر اين سه وزير، نوشته بود، ايران طي اين ديدار پيش بيني شده، بحث غني سازي اورانيوم با همكاري كشورهاي اروپايي را مطرح و به گفت‌وگو و بررسي خواهد گذاشت.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز از سفر وزراي امور خارجه‌ي فرانسه، آلمان و انگليس به تهران خبر داده و در گزارشي اعلام كرده بود كه استرا پيش از سفر به تهران با پاول گفت و گو كرده است.
روزنامه‌ي گاردين نيز به انجام اين سفر و نگراني‌هاي اتحاديه‌ي اروپا درباره‌ي برنامه‌هاي هسته‌يي ايران اشاره كرده و به نقل از استرا نوشته بود: «برطرف شدن شبهات پيرامون برنامه‌هاي هسته‌يي ايران از نگراني‌هاي عمده‌ي اتحاديه‌ي اروپا و در مقياس وسيع‌تر جامعه‌ي بين‌الملل است.”
اين روزنامه در ادامه گزارش داده بود: «سه كشور اروپايي قول داده‌اند در صورت برطرف شدن نگراني‌ها، منابع سوخت ايران را تامين مي‌كنند و اين را از طريق ارايه‌ي كمك‌هاي فني، در مدرن سازي برنامه‌هاي هسته‌يي اين كشور انجام مي‌دهند.”

* وزراي امور خارجه‌ي سه كشور اروپايي در فرودگاه مهرآباد
گزارش خبرنگار ايسنا حاكي است كه حضور يوشكا فيشر، وزير امور خارجه‌ي آلمان در ساعت 11:30 شب گذشته در فرودگاه مهرآباد تهران، خبري بود كه بر تمامي شايعات مطرح شده در خصوص انجام يا لغو سفر سه وزير امور خارجه‌ي كشورهاي اروپايي پايان داد. حضور يك به يك اين وزرا در فرودگاه مهرآباد و اظهار نظرهاي نخستين آنها، از آن حكايت داشت كه اروپا، برنامه‌هاي هسته‌يي ايران را مورد توجه جدي قرار داده است و خواستار انجام هرگونه همكاري با كشورمان در خصوص دستيابي به تفاهم نظري مشترك در خصوص اين مسئله هستند.
يوشكا فيشر نخستين نماينده‌ي سه كشور اروپايي بود كه ساعت 11:30 شب گذشته وارد فرودگاه مهرآباد شد.
وي در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد گفت:“مذاكراتمان اميدوار كننده خواهد بود.»
وي با اعلام اينكه:“ ما از سوي ايران دعوت شده‌ايم و اميدواريم مذاكرات سازنده و اميدوار كننده‌ي داشته باشيم.”، در پاسخ به پرسشي مبني بر آنكه آيا تضميمي براي سازنده بودن مذاكرات وجود دارد؟ گفت:”پاسخ اين پرسش در مذاكرات تهران مشخص خواهد شد.”
گزارش ايسنا حاكي است كه جك استرا، دومين وزير امور خارجه‌اي بود كه ساعت 1:45 بامدادامروز وارد تهران شد.
وي كه اميدهاي فروان براي دستيابي به توافقي مشترك ميان ايران و اين سه كشور اروپايي داشت، در فرودگاه مهرآباد تهران اظهار داشت:” از دو سال و نيم گذشته تا به حال، مذاكراتم با طرف ايراني سازنده بوده است، البته شايد بعضي اوقات نيز اين مذاكرات سخت بوده است.”
جك استرا با اعلام اينكه: «ما به ايران آمده‌ايم تا درباره‌ي چگونگي اجرايي كردن قطعنامه‌ي صادر شده‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اين كشور مذاكره كنيم و نمي‌توانم در حال حاضر جزييات بيشتري ارايه دهم“، در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه چه تضميني بر افكار عمومي مردم ايران ارايه خواهد كرد، گفت:” من نمي‌توانم درباره‌ي افكار عمومي ايران قضاوت كنم، اما بايد بگويم كه براي افكار عمومي ايران احترام قائلم.»
وي با اشاره به مذاكرات خود با كمال خرازي، وزير امور خارجه، حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و سيد محمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان ايران نيز ديدار و گفت‌وگو مي‌كند؛ نسبت به آينده‌ي اين مذاكرات ابراز اميدواري كرد.
به گزارش خبرنگار ايسنا دومينيك دوويليپن، وزير امور خارجه‌ي فرانسه نيز صبح امروز، وارد فرودگاه مهرآباد شد و مورد استقبال گرم مقامات رسمي كشورمان قرار گرفت.
وي در بدو ورودش به ايران با اشاره به حضور وزراي امور خارجه‌ي آلمان، انگليس در مذاكرات امروز تهران گفت:“ «ما سه وزير اروپايي با دغدغه‌ي پيشرفت براي حل مساله‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي به ايران آمده‌ايم.»
وزير امور خارجه‌ي‌ فرانسه، با اشاره به اينكه تعهداتي از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران خواسته شده است، خاطر نشان كرد: «من با همتايانم به ايران آمده‌ام تا ببينم اين تعهدات چگونه اجرا مي‌شود و نيز نسبت به دورنماي برنامه‌ي هسته‌يي ايران آگاهي يابم.»

* آغاز رسمي مذاكرات تهران
وزراي امور خارجه‌ي فرانسه، آلمان و انگليس به همراه مقامهاي رسمي كشورمان از جمله دكتر خرازي، مذاكرات خود را در تهران درخصوص همكاري‌ها و فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران و راههاي تقويت همكاري ايران با آژانس را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.
كمال خرازي در اين مذاكرات ضمن اشاره به اين نكته كه ؛ايران متعهد و مبتكر خاورميانه‌ي عاري از سلاحهاي كشتار جمعي است و بايد همكاريها در اين زمينه تقويت شود، تاكيد داشت:“امنيت، عزت و هويت ما براي كشورمان بسيار مهم است.“
دومينيك دوويليپن نيز كه نسبت به آينده‌ي اين مذاكرات، در روابط ايران با آژانس ابراز خوش‌بيني مي‌كرد، اظهار داشت:“ما براي فرهنگ و تمدن غني و جايگاه ايران ارزش و اهميت فروان قائل هستيم و ظرفيتهاي زيادي براي گفت‌وگو وجود دارد.”
وي در‌ مدت زمان شركت خود در جريان مذاكرات، همواره ابراز اميدواري مي‌كرد كه همكاري ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هر چه بيشتر تقويت شود.
يوشكا فيشر نيز با تاييد اظهارات مقامهاي ايراني، همواره ابراز اميدواري مي‌كرد كه اين مذاكرات در مسير سازنده تداوم يافته و فضاي اعتماد و همكاري را هر چه بيشتر تقويت سازد.
اما اظهارات جك استرا، در جريان اين مذاكرات نيز قابل ملاحظه بود. وي كه به دنبال جلب‌نظر مقامات ايراني درخصوص برنامه‌هاي هسته‌يي كشورمان ايران بود؛ جايگاه ايران و اهميت غني سازي در صحنه‌ي بين‌المللي را مورد تاكيد قرار داد و گفت:” نقش ايران به عنوان يك عضو جامعه‌ي جهاني حايز اهميت فراوان مي‌باشد.”
وي ابراز اميدواري كرد:” همكاري خوب طرفين نتايج گسترده‌تري در برداشته باشد.”

* كنفرانس مطبوعاتي پس از ديدار و مذاكره با دكتر روحاني
به گزارش ايسنا ابراز موضع كشورمان در خصوص برنامه‌هاي هسته‌ايش در كنفرانس مطبوعاتي كه پس از نشست مشترك وزراي امور خارجه‌ي فرانسه، آلمان و انگليس و با حضور مقامات عالي رتبه‌ي كشورمان صورت گرفت، از آن حكايت داشت كه ايران مصمم است تا زمينه‌ي پايان دادن به تنش فعلي در خصوص فعاليتهاي مشروع هسته‌يي‌اش را پايان دهد. اعلام داوطلبانه‌ي ايران در خصوص تعليق فعاليتهاي غني سازي اورانيوم از سوي كشورمان نكته‌ي حائز اهميت در اين كنفرانس مطبوعاتي بود.
دبير شوراي عالي امنيت‌ ملي كشورمان در اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك به 3 وزير اروپايي اعلام كرد: «مسايل باقي مانده را با آژانس حل و فصل مي‌كنيم و زمينه‌هاي لازم براي پيوستن به پروتكل فراهم خواهد شد.”
دومينيك دوويليپن نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي يادآور شد كه امضا و اجراي سريع پروتكل و همكاري كامل ايران با آژانس و معلق كردن تمامي فعاليتهاي غني سازي اورانيوم از سوي ايران، عزت و استقلال اين كشور را مخدوش نخواهد كرد.
«يوشكافيشر»، «دومينيك دوويلپن» و «جك استراو» وزراي خارجه آلمان، فرانسه و انگليس در مرحله‌ي پاياني مذاكرات خود با مقامات كشورمان ايران همچنين با حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور ايران، ديدار و تبادل نظر كردند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور در اين ديدار سفر وزراي خارجه آلمان، فرانسه و انگليس به تهران را نشانه توجه به ايران به منظور رفع سوء تفاهمات و دستيابي به امنيت و ثبات در منطقه ارزيابي كرد و گفت: منطقه ما منطقه‌اي بسيار حساس است و همه بايد تلاش كنيم تا با تدبير بحراني به وجود نيايد و مسايل حل شود.
در اين ديدار كه حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و كمال خرازي وزير خارجه‌ كشورمان ايران نيز حضور داشتند، رييس جمهور مذاكرات امروز را مبتني بر حسن نيت خواند و اظهار داشت: تهران برپايه عدالت، حفظ مصالح ملي و حقوق خود هرگونه تلاشي را براي رفع سوء تفاهم‌ها و مشكلات انجام مي‌دهد.
گزارش ايسنا حاكي است كه خاتمي اظهار اميدواري كرد در جهان امروز به منظور دستيابي به فردايي بهتر ”دوستي و محبت جاي ترور“، ”صلح جاي جنگ” و ”گفت‌وگو جاي خشونت“ را بگيرد.
جك استرا، وزير خارجه انگليس در اين نشست، امروز را روز مهمي در روابط ايران با كشورهاي انگليس آلمان و فرانسه توصيف كرد كه فصل نويني را در تاريخ براي برخورد با مشكلات رقم خواهد زد.
وي گفت: ما مذاكرات و توافقات خوبي در زمينه مسايل هسته‌يي داشته‌ايم كه اميدواريم هر چه سريعتر اجرايي شود.
يوشكافيشر، وزير خارجه آلمان نيز با تاييد سخنان همتاي انگليسي خود امضاي توافق‌نامه را بسيار سازنده و خوب خواند و اظهار اميدواري كرد اين توافقنامه هرچه سريعتر اجرايي شود.
دومينيك دوويلپن، وزير خارجه فرانسه، نيز بررسي‌هاي انجام شده و نتيجه بدست آمده را موفقت آميز توصيف كرد.
همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي، در اين نشست ضمن قدرداني از حضور وزاري خارجه آلمان، فرانسه و انگليس در ايران، اين حركت را نشانه‌ي اراده اروپا به منظور پايان دادن به تنش‌هاي موجود دانست و گفت: اين روند مي‌تواند تحول بزرگي در رابط ايران و اروپا به وجود آورد.
روحاني تصريح كرد: با مرتفع شدن اين مساله ما خواهيم توانست با ادامه گفت‌وگوها در فرصت‌هاي آينده ساير مسائل مورد علاقه طرفين را حل و فصل كنيم.
شايان ذكر است كه امروز از ساعت 13:30 تا 17، تظاهرات اعتراض‌آميزي نيز از سوي گروهي از دانشجويان با عنوان ” كميته‌ي دفاع از استقلال ايران “ در اعتراض به پيوستن به پروتكل الحاقي در مقابل مجموعه‌ي سعدآباد برگزار شد.
نهايتا به گزارش ايسنا ارزيابي اوليه از حاشيه‌ي مذاكرات تهران گوياي اين است كه اعلام آمادگي ايران براي تعليق (توقف موقت) غني‌سازي اورانيوم و پيوستن به پروتكل الحاقي در پي ابراز آمادگي كشورهاي اروپايي حاضر در مذاكرات براي پذيرش شرايط و تحفظ ‌هاي ايران بوده است.
از جمله شرايط جمهوري اسلامي ايران، به رسميت شناختن حق برخورداري از فناوري صلح‌آميز هسته‌يي، پذيرش ملاحظات امنيت ملي ايران در بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و رفع تحريم از تكنولوژي برتر بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش | بازديد 1433 | نظر 5 | دنبالک 1 | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالاي صفحه 
دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/519

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جمع‌بندي اجمالي از مذاكرات تهران، نگاهي به ديـدارها، اظهارنظـرها و بيانيـه‌هاي طرفيـن مـذاكـره، ايسنا' لينک داده اند.

دموکراسی و پروتکل الحاقی ( یا چگونه یاد گرفتم که شعار مرگ بر آمریکا سر بدهم و مملکت را به آمریکا بفروشم )
1. با ورود وزاری خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه ، آن طور که از «ظواهر» امر بر می آید، ایران خود را برای پذیرش پروتکل الحاقی آماده می کند. این ...
[Daghdagheh]
October 22, 2003 12:23 AM

نظرات
[فرهاد - October 22, 2003 03:47 AM]

اقا واقعا این راستی ها موجودات ذلیلی هستند درمقابل خارجیان ÷ست و ذلیل و مقابل مردم خودشون فرعون
خاک بر سر ذوالقدر که باید بجای نعره کشیدن زار بزند
باز دمشون گرم سرداران س÷اه بعد قطعنامه که گریه میکردند ولی اینا برعکس بیغیرتند

[amir - October 22, 2003 01:42 AM]

بیچاره ما.........

[prez - October 22, 2003 01:03 AM]

rahe hale nejate ma hamleh amrica ya ... nist , ina hamashon dasteshon to ye kasast , alan ham hamina ba hamkari in akhonda hame chize mardome bichareye iran ra midozdand agarham mostaghim biand inja onvaght ham midozdand , in mardome bicchareh vaghaan khodeshon baiad ye kar konand , kasi delesh baraye mardome iran nemisozeh , hame be manafe khodeshon fekr mikonand.

[احمد - October 22, 2003 12:19 AM]

واقعاهمینطوراست اقای بلر و اقای
شیراک وجانشین هیتلرو
بلر مکر حاضر میشوند
از این همه منافع خود
بخاطر آزادی ما مردم
احمق صرفنظر کنند .ما مستحق
مستحق این بد بختیها
هستیم .سهم مارا در
ان دنیا خواهند داد.

[Mazdack - October 22, 2003 12:04 AM]

بیجاره مردم ایران

Copyright: gooya.com 2016