چهارشنبه 7 آبان 1382

مقاله‌‏ رامين جهانبگلو در روزنامه الحيات: " آينده جمهوري اسلامي در ايران: اصلاحات يا انقلاب"، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
روزنامه الحيات ديروز، سه‌‏شنبه 6 آبان ماه، مقاله‌‏اي از دكتر رامين جهانبگلو با عنوان" آينده جمهوري اسلامي در ايران: اصلاحات يا انقلاب" منتشر كرد.
به گزارش سرويس فرهنگ و انديشه ايلنا جهانبگلو در اين مقاله كوشيده با طرح موضوع و پرداختن به شرايطي كه جامعه سياسي ايران با آن مواجه است به بررسي آينده پيشروي ايران بپردازد.
وي با اشاره به گفته‌‏اي از ونيستون چرچيل مقاله خود را آغاز ‏كرده و در ادامه به وضعيت چند ماه گذشته ايران پرداخته است.
دكتر جهانبگلو با ذكر اين نكته كه وضعيت سياستمداران در ايران با سياست‌‏هاي بين‌‏المللي آنها مربوط است،
تصريح مي‌‏كند: ماه‌‏ها پيش، هنگامي كه آمريكا به عراق حمله كرد، آگاهان از وضع سياسي ايران و بسياري از ايراني‌‏ها اين تحرك نظامي را دليلي براي متزلزل ساختن نظام ايران دانستند، مقامات ايراني به خوبي مي‌‏دانستند كه برقراري دموكراسي در عراق پژواك‌‏هايي را بر اوضاع ايران خواهد داشت و باعث يك سلسله تمردات داخلي خواهد شد.
اين استاد فلسفه سياسي در ادامه تصريح مي‌‏كند: پيش‌‏بيني‌‏ حجم تلاش‌‏هاي آمريكا براي متزلزل كردن ايران مشكل است ولي دائماً باعث ترس مقامات در تهران بوده است.
وي با اشاره به وقايع اخيري كه ايران با آن مواجه بوده گفت: اگر وضع همين‌‏گونه باشد. تأييد حركت دانشجويي توسط حكومت بوش ممكن است به محافظه‌‏كاران راديكال اين امكان را بدهد كه به توجيه برخورد با نخبگان، روزنامه‌‏نگاران و دانشجويان به عنوان تصميمي براي پاسداري در مقابله با نيروهاي اجنبي بيافزايند.
دكتر جهانبگلو در ادامه مقاله‌‏خود به تبعات اين رخدادها و راهكارهاي كه ايران در پيش‌‏روي خود دارد پرداخته است.
دكتر رامين جهانبگلو، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه، فوق دكتراي خود را در فلسفه سياسي گرفته است. او در دانشگاه‌‏هاي سوربون و هاروارد تحصيل كرده و اكنون نيز استاد دانشگاهي‌‏ در لندن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/795

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مقاله‌‏ رامين جهانبگلو در روزنامه الحيات: " آينده جمهوري اسلامي در ايران: اصلاحات يا انقلاب"، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016