پنجشنبه 22 آبان 1382

زندان انديشه، گزارشي از جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با حبيب الله پيمان در دانشگاه صنعتی اصفهان

زندان انديشه
جلسه سخنرانی وپرسش و پاسخ با عنوان زندان اذيشه با حضور دکتر حبيب ا... پيمان به همت انجمن اسلامی دانشجويان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد .اين جلسه که قرار بود در تالار 8 دانشگاه برگزار گردد به علت عدم صدور مجوز توسط هئيت نظارت دانشگاه در محل سالن اجتماعات انجمن اسلامی دانشجويان برگزار گرديد.
در ابتدا مراسم دکتر پيمان ضمن اشاره به گذشت چند سال از جنبش اصلاحات گفت :شايد در اوايل جنبش دوستان در دانشگاه اميدوار بودند که در مدت کوتاهی به اهداف خودميرسند اما گذشت زمان نشان داد که راه رسيدن به آزادی راه همواری نيست . اگر استمرار و صبر در کارها يمان نباشد به نتيجه نمي رسيم و کسی که خسته نمي شود موفق است.
وی در ادامه گفت:يک سری هدفهای وجود داد که در جريان تلاش برای آن هر قدمی که بر می داريم برای وجه درونی انسان دستاورد دارد .اهداف معنوی و ارزشهای والای اينچنينند : اما شرط آن اينست که مفهوم آن هدف برای ما روشن باشد که اگر روشن نباشد چنين نتيجه ای بدست نمي آوريم . يعنی ارتباط وجودی ما با هدف بسيار مهم است .
بحث امروز ما در مورد آزادی و انديشه است . چه رابطه ايست بين آزادی و فکر. خودمان مفهوم آزادی را چقدر مي شناسيم . در جنبشهای اجتماعی همه يکسان نمی فهمند, در انقلاب هم مفهوم استقلال وآزادی وجود داشت . آنچه از جامعه شناسی می دانيم اينکه مردم به مسايل مختلفی مانند کار ،شغل ،ثبات خانوادگي،رفاه ، اعتياد و آسيبهای اجتماعی مبتلا هستند. برا ی در آمدن از مشکلات وقتی ارتباطی بين نجات از شرايط سخت و آن شعاری که عدهای از روشنفکران و نخبگان مطرح می کنند برقرار می شود ,هر چند ممکن است مفهوم شعار را بدرستی ندانند اما چون با منفعت طلبی مخالفت دارد می گويد اگر آزادی و مردم سالاری باشد مشکلات مردم حل می شود فرد هم از آن شعار حمايت می کد. اما اين به آن معنی نيست که مفهوم آزادی را درست فهميده باشد . در مراحل بعد که بايد ميان مثلا آزادی و رفاه يکی را انتخاب کند يا لازم شد برای آزادی عدم امنيت بيرونی را تحمل کند (دچار تضاد می شود).وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت : از آزاد ی گريزان شدن معلول عدم توانايی در تشخيص مصلحت خودمان و انتخاب راه درست است . بنی اسراييل از بردگی فرعون رها شد ند اما با غيبت موسی نتوانستند خودشان را اداره کنند و به دنبال يک آدم قوی و حقه باز گشتند تا آنها را اداره کند اگر قرار است خود بر خود فرمان برانيم بايد بتواند قائل بر خويش باشيم . غير از اين بايد وابسته باشيم.
اين عضو نيروهای ملی و مذهبی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: عقل دو معنای اساسی دارد
1-به معنای مجموعه دانسته هايی است که انباشت تجربيات بشری است
2-به معنای تفکر يا نيروی خرد است
ما می توانيم با داشتن مجموعه دانسته ها تا آخر عمر به همان رجوع کنيم.اکثريت بشر اينگونه اند. اما مط توانيم کار ديگری بکنيم که آن توليد علم است. اگر کسی با مجمو عه دانسته ها کار کند، اگر ارتباط با منابع علم قطع شود يا جوابگوی زمان حاضر نباشد، ديگر کاری نمی تواند بکند. در اين موقع است که دانش جديد مطرح می شود. وقتی که شما نيروی تفکر را فعال کرديد در اينجاست که جوهر واقعی انسان بروز پيدا می کند.(قائم به خويش بودن). انسانی شايسته کرامت و فضيلت انسانی است که اين نيرو را در خودش ايجاد کرده باشد و چون خداوند بتواند آفرينش کند. استقلال و آزادی واقعی از اين لحظه شروع می شود و پيش از آن آزادی واقعی نبوده است.
وی افزود: در جهان سوم دسترسی به همه دانسته های جهانی داريم و همه را می توا نيم مصرف کنيم. اما ما قائم به خويش نيستيم و مصرف کننده و تابعيم. تا آنها توليد می کنند و ما مصرف می کنيم ما بايد وابسته باشيم، ما ناگزير از تبعيت هستيم و هر چه بگوييم شعار است. امروز علم، خرد و شعور بر تمام قدرتهای مادی می تواند غلبه يابد.
دکتر پيمان در پايان گفت: ما اگر ملاکمان دين باشد نه ساير چيزهايی که انشعابی بوده آنوقت توجه خواهيم کرد که آن به دو اصل اساسی يعنی آزادی انسان و آزادی در پيوند با خردورزی پيوند خورده است.
در حاشيه:شنيده ها حاکيست علت صدور مجوز مراسم در دانشگاه مخالفت آقای خالقی نماينده مردم اصفهان در مجلس ششم عنوان شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1245

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زندان انديشه، گزارشي از جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با حبيب الله پيمان در دانشگاه صنعتی اصفهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016