جمعه 23 آبان 1382

گزارش ايسنا از مراسم افطاردانشگاه شهيدبهشتي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
مراسم افطار انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي و علوم پزشكي، چهارشنبه‌شب با حضور تعدادي از فعالان سياسي برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، ابراهيم يزدي طي سخناني با خلاصه‌كردن مسائل پيش روي جامعه در دو محور خارجي ( ‌روابط بين‌الملل) و داخلي (چگونگي رابطه با مردم) گفت كه اتهاماتي نظير تلاش براي دستيابي به سلاحهاي كشتار جمعي، نقض حقوق بشر، حمايت از تروريزم و مخالفت با صلح در خاورميانه از عواملي هستند كه مناسبات ايران را با كشورهاي ديگر با چالش مواجه كرده‌اند.
وي در ادامه با ابراز اين عقيده كه با امضاي پروتكل الحاقي، ‌اميد مي‌رود كه كشور، مشكل اول را پشت سر بگذارد، به بيان ديدگاه قانون اساسي درباره‌ي حقوق ملت پرداخت و گفت: بايد گفت كه بدون تحقق حقوق ملت، اعمال حق حاكميت امكان‌پذير نيست و پيش‌شرط آزادي، انتخابات و ‌تحقق حقوق و آزادي‌هاي مسلم ملت است.
اين فعال سياسي ابراز عقيده كرد: در شرايطي كه مي‌دانيم افرادي به دليل فعاليت سياسي و فرهنگي و به جرم ابراز عقيده در زندان به سر مي‌برند، هم‌چنين مطبوعات توقيف مي‌شوند، آيا مي‌توان به انتخابات آزاد اميدوار بود؟.
يزدي در ادامه با بيان اين‌كه اگر به مردم‌سالاري اعتقاد اساسي داريم، همه‌ي جامعه‌ و از جمله جنبش دانشجويي بايد با تمام قوا در انتخابات شركت كند، اين امر را به تحقق شروطي وابسته دانست و گفت كه نيروهاي سياسي و جنبش دانشجويي بايد براي تحقق اين شرايط، وارد عرصه شوند.
يزدي، آزادي تمام سياسيون زنداني، رفع توقيف از نشريات، لغو نظارت استصوابي، فعاليت آزادانه‌ي احزاب دگر انديش و برخورداري از حقوق اوليه‌، طبق قانون احزاب، هم‌چنين آنچه آن را اتمام دوگانگي در برخي از نهادها و خاتمه‌يافتن فعاليتهاي غيرقانوني، مي‌ناميد، از شرايط ورود به عرصه‌ي انتخابات دانست.
در ادامه‌ي اين مراسم، رجبعلي مزروعي، نماينده‌ي مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي با مه‌آلود توصيف كردن فضاي سياسي كشور، اظهار داشت: مهمترين بحثي كه امروز مي‌تواند حركت در اين مسير را به جلو ببرد، پرداختن به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندي است. مشكل كشور ما، غني‌سازي اورانيوم نيست بلكه بايد به غني سازي حقوق بشر توجه كرد. در حالي كه هرگاه از حقوق بشر حرفي زده مي‌شود، برخي از آقايان، آن را به همسويي با كشورهاي بيگانه ربط مي‌دهند و مدعي مي‌شوند كه چون برخي از كشورها از لزوم اجراي حقوق بشر در ايران سخن مي‌گويند، پس صحبت در اين زمينه، نشانه‌ي همگرايي با آنهاست.
نماينده‌ي اصفهان در مجلس شوراي اسلامي افزود: بحث حقوق بشر و دموكراسي، امروز به يك ملت خاص تعلق ندارد، بلكه در سراسر دنيا، صدها نهاد مدني در حيطه‌ي اين موضوع فعاليت مي‌كنند.
وي با بيان اين‌كه اعتقاد دارد اين بحث، موضوعي داخلي و جزو حقوق اساسي است، اضافه كرد: ايران به 65 ميليون ايراني تعلق دارد و ما بايد به اندازه‌ي سهم خود ايستادگي و مبارزه كنيم تا نگذاريم اين ملك مشترك به دست عده‌اي بيفتد كه فكر مي‌كنند مي‌توانند هر كاري كه مي‌خواهند انجام دهند.
مزروعي افزود: در اين راه نبايد عقب‌نشيني كرد بلكه بايد حرف زد و ايستاد.
در ادامه‌ي مراسم افطار انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي، سعيد رضوي فقيه نيز طي سخناني با بيان اين‌كه بايد براي مطالبه‌ي حداقل عدل و انصاف براي هر شهروند ايراني تلاش كرد، گفت : دايره‌ي مطالبات را هم خيلي گسترده نمي‌كنيم؛ همين بند 325 اوين را اصلاح كنيد.
وي با اشاره به نزديك‌شدن به ايام شهادت حضرت علي (ع) بر عدالت‌خواهي و انصاف حضرت تاكيد كرد و اظهار داشت:‌ دولت اسلامي كه به نام دولت علوي، تاسيس شده بايد سايه‌اي از عدالت علي (ع)‌ را در كشور اقامه كند اما آيا دستگاه قضايي ما چنين چهره‌اي را در داخل و خارج نشان داده است؟
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، طيف علامه، ادامه داد: لازمه‌ي دستگاه قضايي عادل، وجود قوانين، ساختار و قضات عادلانه است و ممكن است روزي فرا رسد كه با افرادي كه بر عده‌اي به خاطر ابراز عقيده، ظلم كرده‌اند، به استناد رويه‌ي قضايي مانند خودشان رفتار شود.
وي در ادامه با خطاب قراردادن كساني كه از آنها با عنوان افرادي كه به خاطر ابراز عقيده در زندان هستند، ياد مي‌كرد، گفت كه پاي راي و عقيده‌ي خود بايستند زيرا زندگي يك انسان چيزي بيش از اين نيست.
وي گفت: هركس كه سخناني غير از اصلاحات دارد، ارايه دهد، ما هم حمايتش مي‌كنيم، در غير اين صورت، اجازه دهد عقل جمعي اصلاحات، راهكاري براي حركت در همين مسير بيايد و به حركت ادامه دهد. از طرف ديگر از خودزني دوري كنيم و نمايندگان مجلس را برادران ناتني تلقي نكنيم، اگر هم نقدي به اصلاحات داريم، نگذاريم در ملاء عام، مورد تعرض قرار گيرد.
هم‌چنين مصطفي تنها، يكي از فعالان ملي - مذهبي، با بيان اين مطلب كه بحث درباره‌ي بستر جهاني،‌ به دليل انگهايي كه زده مي‌شود، به تابو تبديل شده است، گفت: در شرايط موجود جهاني، حقوق بشر به عنوان اصلي‌ترين ضامن امنيت جهاني در افكار عمومي جهان جا افتاده است.
وي گفت كه تحت شرايطي كه جهان براي حمايت از نهضت اصلاح‌طلبي در ايران بيش از هميشه متمايل است، وظيفه‌ي نيروهاي ملي و وطن‌خواه، كوشش براي رسيدن به انسجام فكري و حل چالشهايي كه آنها را چالش حاكميت ملي و مساله‌ي قوميتها، موضوع استقلال و جهاني شدن، ‌دين، دولت و دموكراسي مي‌ناميد، است.
تنها گفت: در چنين فضايي، به نقد يكديگر و نقد تجربيات نياز است تا بر پايه‌ي شكافتن گذشته، بستر تفاهم و دستيابي به جبهه‌ي وسيع دموكراسي‌خواهي فراهم شود.
حبيب‌الله پيمان نيز طي سخناني با بيان اين مطلب كه مشكل جامعه‌ي ما نه بيان خواسته‌ها، كه گسست جدي ميان قشر روشنفكر و توده‌ است، گفت: زماني ميان جنبش روشنفكري و مردم ارتباط وجود داشت و زنداني كردن يك نفر، واكنش مردمي را به همراه داشت، در حالي كه اكنون، پنج‌شش سال است كه بيان برخي از مطالب از محافل خارج نمي‌شود، همانطور كه رنج و خواسته‌هاي مردم هم در محافل روشنفكري مطرح نمي‌شود.
اين فعال سياسي در ادامه با اشاره به آنچه آن را نگراني اقتدارگرايان از پيوند دانشجويان و جامعه مي‌ناميد، گفت: بنابراين دوستان اصلاح‌طلب بايد ديوار ايجادشده را از ميان بردارند و راه شكستن اين ديوار، مطالعه‌ي تاريخ جنبشهاي ملت ايران است.
قاسم شعله‌سعدي نيز در سخناني با ابراي اين عقيده كه محافظه‌كاران گمان كرده‌اند كه با امضاي پروتكل مشكلات حل مي‌شود، گفت: آنها دچار اشتباهند؛ اولويت بعدي از نظر كشورهاي ديگر، تحقق حقوق بشر است.
وي در ادامه با اعتقاد به اين‌كه اصلاحات مرده است، گفت كه اين امر دليل عدم تكمين محافظه‌كاران به مطالبات مردم است.
وي افزود: تقصير اصلاح‌طلبان در كشتن اصلاحات از محافظه‌كاران بيشتر است، زيرا با عقب‌نشيني‌هاي بي‌مورد خود، ميدان را به آنها دادند.
شعله‌ي سعدي هم‌چنين با بيان اين‌كه در گذشته، منافع قدرتهاي بزرگ با حاكمان ديكتاتور همسو بود،‌ گفت: اما امروز منافع اين قدرتها با تقويت جنبشهاي مردم‌سالار و حكومتهاي دموكراتيك همگام است.
وي ادامه داد: از اين رو، حكومتهايي كه بر خلاف نظر ملت خود، مطالبات مردم را زمين بگذارند، دچار تضاد مي‌شوند؛ از يك طرف با ملت خود و از طرف ديگر با نظام جهاني.
در ادامه، نرگس محمدي نيز طي سخناني برداشتن گامهاي عملي براي به رسميت‌شناختن كامل حقوق ملت را خواستار شد و گفت:‌ تا زماني كه مردم اين اقدام عملي را نبينند، نمي‌توان از ضرورت مشاركت آنها در صحنه‌ي سياسي سخن گفت‌.
همسر تقي رحماني، با تقدير از عملكرد كميسيون اصل 90، اظهار داشت:‌ اين كميسيون در هيچ دوره‌اي مانند مجلس ششم نتوانسته است از حق و حقوق زندانيان دفاع كند.
زهره آقاجري نيز در پايان در سخناني گفت: 23 سال پيش بحث بر سر اين بود كه اگر كسي اسلحه به دست نگرفت، نبايد در مقابلش ايستاد، آيا زندانيان ما غير از بيان عقيده، جرم ديگري دارند؟ پس اف بر آن كساني كه ما را مجبور كردند كه دردهايمان را براي سازمان ملل بنويسيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1258

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از مراسم افطاردانشگاه شهيدبهشتي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016