شنبه 15 آذر 1382

مراسم بزرگداشت محمد مختاري و محمدجعفر پوينده برگزار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
مراسم پنجمين سالگرد قتل‌هاي زنجيره‌اي و بزرگداشت محمد مختاري و محمدجعفر پوينده، عصر جمعه در امامزاده طاهر كرج برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين مراسم، فريبرز رييس‌دانا، طي سخناني گفت: ماه آذر تنها ماه فروهرها و مختاري و و پوينده نيست، بلكه ماه دهها دلاوري تاريخي ملت و تبلور ستم و مقاومت است.
رييس‌دانا، با اشاره به زنداني‌شدن وكيل پرونده‌ي قتلهاي زنجيره‌يي، ناصر زرافشان، افزود: ما خواهان آزادي بيان، انديشه و قلم مي‌مانيم، ما براي آزادي سياسيون زنداني هر آن‌چه در توان داريم خواهيم كرد. ما از وحدت ملي ايرانيان و رويكرد ضدامپرياليستي مردم آگاه اين مرز و بوم در چارچوب دفاع از حقوق همه‌ي قوميت‌ها دفاع خواهيم كرد، ما ياران جان‌باختگان عزيزمان باقي مي‌مانيم.
در ادامه‌ي مراسم، نامه‌ي بيش از 300 تن از فعالان سياسي در بزرگداشت سالگرد قتل‌هاي زنجيره‌يي قرائت شد.
در بخش‌هايي از اين نامه آمده بود: كدام ايراني شريف و آگاهي است كه نداند آمران و سرنخ‌هاي اين جنايت‌هاي هولناك سازمان‌يافته چه كساني هستند؟ چندي پيش رييس كميسيون اصل 90 مجلس اعلام كرد ما در جريان پي‌گيري پرونده‌ي قتل‌هاي زنجيره‌اي به افرادي برخورده‌ايم كه قدرت مقابله با آنها را نداريم. پرسش ما و پرسش تاريخي ملت ما آن است كه چرا قدرت مقابله نداريد؟ چرا نبايد آمران اين قتل‌ها به جامعه معرفي شوند؟ بر هم زدن خشونت‌آميز درگيري‌ها و سخنراني‌ها ـ و حتي سخنراني‌هاي داراي مجوز دانشجويي ـ دستگيري روزنامه‌نگاران، منتقدان، روشنفكران، دانشجويان و فعالان سياسي و اجتماعي، مقدمه‌ي فعال شدن آمران و عاملان قتل‌هاست.

پس از قرائت اين نامه، سياوش مختاري پسر مرحوم محمد مختاري با قرائت پيام خانواده‌اش اظهار داشت: حاصل بازانديشي ايرانيان در مباني فرهنگي و جامعه‌شناختي عارضه‌ي بزرگ خودمحوري و خودكامگي از نتايج روشن‌انديشي است كه در چندسال اخير شاهد آن بوده‌ايم. از سويي ديگر، تلاش پي‌گير و درخشان روشنفكران، روزنامه‌نگاران، حقوقدانان و آزادي‌خواهان در افشاي ساختار سياسي مبتني بر اين عارضه، است.
در ادامه‌ي برنامه، صفا پوينده خواهر مرحوم محمدجعفر پوينده نيز پيام خانواده‌اش را قرائت كرد و گفت: پوينده حدود يك ماه پيش از مرگش در گفت و گويي گفت كه هرگونه محدوديتي كه قانون براي آزادي بيان تعيين مي‌كند به وسيله‌اي براي سركوب انديشه‌ها و آثار مخالف تبديل مي‌شود. به همين سبب است كه آزادي قلم بايد از دسترس حكومت‌ها بيرون باشد و بدا به حال حكومتي كه ملتش با اختناق و سانسور از انحراف و فساد مصون بماند.

وي تاكيد كرد: ابتدايي‌ترين خواست ما آزادي دكتر زرافشان كه لحظه‌اي از افشاي حقيقت دريغ نكرد، آزادي دانشجويان زنداني، هم‌چنين محاكمه‌ي علني آمران و عاملان اين جنايت است.
در بخش‌هاي ديگر اين برنامه پيامهايي از ناصر زرافشان، علي‌رضا جباري، كميته‌ي دفاع از حقوق قربانيان قتل‌هاي زنجيره‌اي و رضا براهني قرائت شد.
هم‌چنين سيمين بهبهاني، سيد علي صالحي و محمد خليل شعر خواندند.
در اين مراسم علاوه افراد ياد شده جاهد جهانشاهي،‌ معصوم بيگي، علي باباچاهي و محمود دولت‌آبادي حضور داشتند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1950

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم بزرگداشت محمد مختاري و محمدجعفر پوينده برگزار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016