يكشنبه 16 آذر 1382

گزارش تفصيلي ايلنا از مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران

تهران- خبرگزاري كار ايران
تجمع دانشجويي «نيم قرن مبارزه با استبداد» در پنجاهمين سالگرد 16 آذر، عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، در اين تجمع كه با حضور صدها تن از دانشجويان برگزار شد دانشجويان بر محورهاي "بررسي عملكرد نيروهاي شبه‌‏نظامي در داخل دانشگاه" ، "حرمت و امنيت دانشجو" ،" جنبش دانشجويي مدافع مطالبات مردمي"، " تكثر تشكل‌‏هاي دانشجويي" ، " عدالت اجتماعي" ، " بي‌‏كفايتي مسؤولان قضايي"، "تاراج ثروت‌‏هاي ملي" ، "زد و بندهاي سياسي" ، "اصلاح طلب نماها" و " انتخابات مجلس و لغو نظارت استصوابي " تأكيد كردند.
در اين مراسم كه به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران برگزار شد، سعيد بابايي عضو شوراي‌‏مركزي انجمن اسلامي دانشگاه‌‏تهران، مبارزه با استكبار و استبداد را دو وجه اصلي 16 آذر 32 دانست و گفت: حكومتي كه از مردم رويگردان شود ناگزير به خارج روي مي‌‏آورد و اگر امروز تجمع خود را به اين نام‌‏ برگزار مي‌‏كنيم بدين معني است كه در داخل كشور بايد مستبدي باشد كه از خارج آن را هدايت كنند.
در ادامه اين مراسم علي نيكونسبتي مسؤول روابط عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌‏تهران با اشاره به تجمع بسيج دانشجويي، اظهار داشت: خوشحاليم كه برهم‌‏زنندگان مراسم سال پيش، امروز روي به برگزاري مراسم آورده‌‏اند.
وي افزود: كساني كه دم از برخورد قانوني مي‌‏زنند و سال 74 دكتر سروش را كتك زدند، كجايند؟
نيكونسبتي گفت: ملاك ما، افراد نيست و ما سرسپرده هيچ كسي نيستيم. ما به‌‏عنوان يك تشكل دانشجويي همواره از تضارب آرا دفاع كرده‌‏ايم اما نمي‌‏شود كه يك تشكل دانشجويي از بيرون هدايت شود.
گفتني است در اين مراسم، پلاكاردهايي با عناويني چون، " 16 آذر روز به خون‌‏كشيده‌‏شدن نداي آزادي‌‏خواهي جنبش دانشجويي" ؛ " جنبش دانشجويي از اعتصاب كارگران حمايت مي‌‏كند" و" دانشجوي مبارز راهت ادامه دارد" مورد استفاده قرار گرفت.
همچنين در اين مراسم عكس‌‏هايي از احمد باطبي در دست دانشجويان بود.
دانشجويان حاضر در محل مراسم همچنين شعار ‌‏دادند: «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» و «آزادي انديشه هميشه هميشه.»
اين تجمع با مديريت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران، به پايان رسيد و انجمن اسلامي پس از قرائت قطعنامه ختم مراسم را اعلام كرد.
در اين قطعنامه كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در پنجاهمين سالگرد حادثه 16 آذر منتشر شد،‌‏ آمده است: نحوه برخورد با آمران و مسببان فاجعه تير ماه 1378 را مي‌‏توان خط بطلاني بر حرمت و امنيت دانشجو و دانشگاه دانست. در پي اين رفتار مسؤولان بود كه عاملان آن جنايت بار ديگر جرأت يافتند كه در خرداد ماه امسال با حمله به خوابگاه‌‏هاي دانشجويي فاجعه ديگري بيافرينند و اين بار نيز مانند فاجعه 18 تير ماه جانياني كه بار ديگر سرمدارانشان به خيال واهي سركوب جريان دانشجويي آنها را رها كرده بودند، همچنان مصون ماندند.
همچنين در اين قطعنامه تصريح شده است: با شروع دوران به اصطلاح سازندگي و انتقاد انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان از سياست‌‏هاي دگم انديشانه و چپاول گرانه مسؤولين كساني را كه تاب تحمل اين انتقادات را نداشتند بر آن داشت تا با سوء استفاده از نام مقدس بسيج و با تأييد شوراي غير قانوني انقلاب فرهنگي گروه‌‏‌‏هايي را در دانشگاه‌‏ها ايجاد نمايند تا با خيال واهي خود با مشغول نمودن دانشجويان به درگيري‌‏هاي داخلي از فشار انتقادات آنان بكاهند.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران در بيانيه خود با دفاع از عدالت اجتماعي آورده است: سخن گفتن از مخروبه قضايي كشور تكرار مكررات است و بي‌‏شك آيندگان همان‌‏طور كه رئيس فعلي قوه قضائيه در مورد گذشتگان اين قوه لب به انتقاد گشود در مورد خود وي نيز قضاوت خواهند نشست.
در قطعنامه پاياني انجمن اسلامي دانشجويان همچنين آمده است: يكي از خواسته‌‏هاي اساسي و به حق مردم در جريان انقلاب حق حاكميت بر سرنوشت خود بود و با توجه به قانون اساسي كه انسان را بر سرنوشت اجتماعي خود حاكم مي‌‏دانست و بيان مي‌‏داشت هيچ كس نمي‌‏تواند اين حق الهي را از انسان سلب نمايد و يا در خدمت منافع خود يا گروهي خاص قرار دهد مردم به جمهوري اسلامي رأي مثبت دادند ولي بي‌‏شك نظارت استصوابي پايمال كننده اين ميثاق ملي و خواسته اساسي ملت است.
در پايان اين قطعنامه آمده است: جنبش دانشجويي ايران با تكيه بر دانشجويان كه برخاسته از دل توده ملت بودند همواره به عنوان قشر پيشرو در بيان و پيگيري مطالبات مردمي مطرح بوده است و تاريخ جنبش دانشجويي ايران مزين به صفحات پرافتخاري است كه دانشجويان با اتكا بر علم و ايمان و عشق به وطن خود آن را رقم زده‌‏اند. ما دانشجويان نيز امروز در پايان مراسم سالگرد شهادت عزيزانمان كه تا پاي جان بر خواسته‌‏هاي بحق خود پاي فشردند و تسليم استبداد داخلي و استعمار خارجي نگشتند. از خداوند متعال خواستاريم ما را در ادامه راه زرين گذشتگانمان ياري فرماييد. با ريشه كن شدن استبداد شاهد ايراني آزاد و آباد و سربلند باشيم.
از سوي ديگر همايش بسيجيان نيز در سالن چمران دانشگاه تهران با حضور دانشجويان بسيجي برگزار شد.
به گزارش ايلنا در اين مراسم رحيم پور ازغدي گفت: 50 سال قبل از شهادت دانشجويان استقلال طلب، دانشجويان امروز شهادت طلبي را زنده نگه داشتند.
وي افزود: 16 آذر يكي از يادمان‌‏هاي جنبش دانشجويي در جهت مبارزه با استبداد و استثمار و دفاع از منافع كل كشور برپاشد.
جنبش دانشجويي اسلامي در واقع تكامل تاريخي جنبش دانشجويي سال 32 است و علم‌‏الهدي و امثال وي از حيثيت شخصيت تكامل شخصيت شريعتمداري و امثال آنهاست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، پس از پايان اين مراسم حدود پانصد نفر از دانشجويان دانشگاه تهران از مقابل دانشكده فني به سمت درب اصلي اين دانشگاه راهپيمايي كردند.
دانشجويان پس از طي مسير دانشكده فني تا درب اصلي، پشت اين درب تجمع كردند و با سر دادن شعارهايي قصد داشتند از دانشگاه خارج شوند.
حضور عوامل انتظامي و امنيتي نيز در خيابان انقلاب كاملاً مشهود بود و تدابير امنيتي لازم انجام شد.
حدود 100 دانشجوي دانشگاه‌‏ تهران پس از پايان مراسم به خيابان انقلاب آمدند و با سردادن شعار" شركت در انتخابات ، خيانت ، خيانت " خواستار عدم حضور مردم در پاي صندوق‌‏هاي رأي شدند.
اين دانشجويان پس از آنكه درهاي دانشگاه‌‏تهران براي خروج آنان باز شد از دانشگاه خارج شدند اما تعداد زيادتري از آنان در پشت حصارهاي دانشگاه تجمع كردند. اين تعداد اندكي پس از خروج از دانشگاه شعار رفراندوم سر دادند و سرود يار دبستاني را زمزمه كردند.
نيروي انتظامي در خيابان انقلاب حضور گسترده‌‏اي داشت و مأموران اين نيرو از مردمي كه در ضلع جنوبي خيابان انقلاب تردد داشتند، خواستند از توقف در خيابان خودداري كنند.
عده‌‏اي از مأموران " يگان ويژه " نيروي انتظامي نيز در خيابان انقلاب از توقف هر عابري ممانعت مي‌‏كردند.
در اين زمان ترافيك سنگيني در خيابان انقلاب و خيابان‌‏هاي اطراف دانشگاه حاكم شد كه ترافيك در خيابان 16 آذر از حجم سنگين‌‏تري برخوردار بود.
اين در حالي است كه انجمن اسلامي دانشگاه‌‏تهران پس از قرائت بيانيه پاياني تجمع امروز اعلام كرد كه مراسم خاتمه يافته است و خواستار خروج آرام دانشجويان از دانشگاه شد.
از سوي ديگر مدير كل سياسي، امنيتي استانداري تهران نيز گفت: دانشجويان با آرامش مي‌‏توانند از دانشگاه خارج شوند.
علي تعالي، مدير كل سياسي، امنيتي استانداري تهران كه در داخل دانشگاه حضور دارد در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به اين سوالي كه در صورت خروج اعتراض دانشجويان از دانشگاه تدبيري انديشيده شده يا نه؟ گفت: دانشجويان از درب اصلي دانشگاه نمي‌‏توانند خارج شوند چون درب بسته است، منتهي از درب‌‏هاي ديگر در صورت حفظ نظم و آرامش مي‌‏توانند خارج شوند.
وي گفت: هيچ خبري را كه نشان از درگيري بيرون از دانشگاه باشد، نشنيده‌‏ام و هيچ كس بيرون منتظر برخورد دانشجويان نيست.
تعالي افزود: در صورتي كه دانشجويان مراسم خود را تمام كنند و با حفظ نظم و آرامش از دانشگاه خارج شوند، هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد.
در عين حال نيروي انتظامي دهها تن از نيروهاي لباس‌‏شخصي را كه در ضلع غربي دانشگاه تهران مستقر شده بودند و موجب عدم خروج دانشجويان شركت كننده در مراسم روز 16 آذر شده بودند، از اين خيابان پراكنده كرد.
پس از اين اقدام ماموران نيروي انتظامي ، دانشجويان به آرامي از در غربي دانشگاه خارج شدند و به سمت شمال خيابان كارگر شمالي به حركت در آمدند .
در ضلع جنوبي خيابان انقلاب ، نيروي انتظامي دهها خبرنگار و عكاس را كه براي پوشش مراسم دانشجويي حضور داشتند در يك منطقه مشخص گرد آوردند ، به آنان كارت‌‏هاي ويژه دادند و بر فعاليتهاي آنان در اين محدوده نظارت كردند.
پس از اين ايجاد آرامش، اوضاع در خيابان انقلاب و خيابان‌‏هاي اطراف آرام شد و دانشجويان بدون هر گونه شعار و يا تظاهرات به سمت كوي دانشگاه تهران حركت كردند.
محمدرضا طوراني رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي نيز در اين باره به خبرنگار ايلنا گفت: در حال حاضر هيچ لباس شخصي در اطراف محل دانشگاه تهران حضور ندارد و اوضاع كاملاً در اختيار مأموران نيروي انتظامي است.
وي افزود: تمام لباس شخصي‌‏هايي كه در اطراف محل دانشگاه تهران بودند توسط مأموران نيروي انتظامي متفرق شدند و اجازه تجمع به آنها داده نشد.
وي افزود: آرامش كامل در اطراف دانشگاه تهران برقرار است و دانشجويان هنوز از دانشگاه خارج نشده‌‏اند.
طوراني خاطر نشان كرد: نيروي انتظامي برگزاري مراسم را به طور كامل تحت كنترل دارد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2003

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش تفصيلي ايلنا از مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016