دوشنبه 1 دي 1382

كنفرانس مطبوعاتى شيرين عبادى، روز 9 دسامبر 2003، عفت ماهباز

اسلو ـ نروژ

در هوای ابری و سرد نروژ، در محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی شيرين عبادى، در خیابان نسیتا خلوتی، عده اى حدود 80 – 70 نفرپلا کات به دست جمع شده اند. بلندگو در دست، و شعارهاى "مرگ بر این " و "مرگ بر آن "را به زبان فارسی و انگلیسی سر میدهند و از جمله یکی از شعارهای آنان چنین مضمونی دارد. "كميته صلح نوبل شرمت باد – شرمت باد " بعد از بازرسی بوسیله مامورین امنیتی، و وسایل کارمان به وسیله یک سگ پلیس، اجازه ورود می یابیم . در این مسیر ما با برخوردها بسیار دوستانه از جانب مامورین روبرو هستیم . اين گونه ما به مراسم مى رسيم. سالن پر از جمعيتى است كه دوربين به دست منتظر ورود شيرين عبادى هستند.بعد از ورود شیرین به همراه ریس کمیته صلح نوبل، كنفرانس با حضور بيش از 100 خبرنگار و شخصيت هاى مختلف از سراسر جهان سر ساعت 13.شروع بكار مى كند. پرسش و پاسخ به دو زبان فارسی و انگلیسی (بوسیله یک مترجم که زنی ایرانی است ) انجام می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شیرین کت شلوار صورتی زیبایی به تن دارد و چون همیشه با استواری و خندان، آغاز سخن می کند اما در طول کنفرانس مطبوعاتی به دلیل جوی که در بیرون وجود دارد و صدای شعارهای آن در سالن به گوش می رسد،.کمی متشنج و غمگین به نظر می شود.شیرین مصاحبه اش را با شرایط و ویزگیهای جنبش زنان ایران آغاز می کند.
در این گزارش به دلیل شرایط بلندگو سالن، و کیفیت ضبط صوت من سوال و نام برخی از خبرنگاران(پرسش گننده گان) ضبط نگردیده و در نتیجه من با کمال تاسف ققط پاسخ این پرسش ها توسط شیرین عبادی را (عینا و بطور کامل) در اینجا نقل می کنم.
عفت ماهباز
efatmahbas@hotmail.com


شیرین عبادی در پاسخ اولين سوال می گوید: من بر اين اعتقادم كه اسلام با دموكراسى و حقوق بشر در تضاد نيست و نمى توان به بهانه مذهب و ايدئولوژى، حقوق بشر را زيرپا گذاشت. عده اى با اين حرف موافق نيستند و دلايل خودشان را هم بيان مى كنند. لازم نيست كه تمام مردم دنيا يك عقيده داشته باشند. در دنيا عقايد مختلفى است و زيبايى دنيا در همين اختلاف عقيده است. رنگ هاى مختلف در كنار هم مى نشينند و رنگ هاى زيبايى را مى سازند. دنيا به يك رنگ زيبا نيست.

2ـ پيام محمد (زن خبرنگاری كه به لهجه شديد كردى حرف مى زد) سوال من اين است شما مى گوئيد اسلام با حقوق انسان تناقض ندارد، چرا سنگسار در ايران اجرا مى شود؟ چرا مردم آنجا اين فشارها را تحمل مى كنند؟ اينكه شما مى گوئيد آيا اين بر عليه مردم ايران نيست و اين تناقض با اسلام نيست؟ به نظرم اين سياست بر عليه مردم ايران است خود اسلام نشان داده است. 11 سپتامبر نشان داده كه اسلام سياسى اگر حاكم گردد چكار مى كند. همه كشورهاى عرب نشان داده اند كه قوانين اسلام بر عليه زنان است و بر عليه حقوق انسان است. شما نمى توانيد در چشم انسان ها در آن جامعه خاك بيندازيد.

2ـ شيرين: به اعتقاد من اسلام با حقوق بشر در تضاد نيست و نبايستى اجازه بدهيم به نام اسلام انسان بى گناهى كشته شود و به حقوق بشر تخطى شود. اين آن چيزى است كه من مى گويم. من به حقوق بشر احترام مى گذارم و معتقد به دموكراسى هستم و قبلا هم گفتم افتخار اين جايزه براى تمام افرادى است كه براى تحقق دموكراسى براى ايران چه در خارج و چه در داخل ايران كوشش مى كنند.

3 - ؟
ج شيرين: من بر اين اعتقادم كه جنگ بيشترين صدمه را به زنان و كودكان مى زند. كودكان نيازمند صلحى هستند كه هم در درون خانواده و هم در درون اجتماع باشد.

س 4- : از يك طرف دولت نروژ به شما جايزه صلح مى دهند و از طرف ديگر كمپانى نفتى تجارى نروژ، قرارداد تجارى مى بندد به عقيده شما تناقضى در اين مورد نيست؟
ج شيرين: اين را بايستى در حقيقت از داوران محترمى كه من را انتخاب كرده اند سوال كنيد، كه دلايل انتخابشان چه بوده است؟ به نظر من گذشته من، فعاليت هاى من، مبارزات من، زندانى كه رفتم، كتاب هايى كه نوشتم، درسى كه به بچه هاى ايرانى ياد دادم، انجمن هايى كه تاسيس كردم بى تاثير در اين جايزه نبود. من سياستمدار نيستم از من مسائل سياسى را سوال نكنيد.

س 5- : من ترانه طاهرى، فعال سازمان آزادى زن و يكى از برگزاركنندگان تظاهرات بيرون هستم كه صدايشان را مى شنويد. من در يكى از سخنرانى هاى شما در استكهلم شركت داشتم. در آن سخنرانى از خانم شيرين عبادى در مورد اعدام سوال شد، ايشان مخالف اعدام نبودند. من مى خواهم بگويم كه آيا حقوق بشر و اعدام با هم منافات ندارند.
در ضمن مى خواستم بگويم كه چطور دنياى رنگارنگ زيباست كه در آن دنيا سنگسار است، صد هزار اعدام است، صدها هزار زندانى سياسى است، كه همه در اين كشور كه در يك گوشه از دنياست، آيا اين دنيا زيباست به نظر شما؟ آيا اين رنگارنگى، اين دنيا، زيباست؟ به عنوان بخشى از جامعه مردم پارتايد جنسى وجود دارد، خشونت وجود دارد، ستم عليه زن وجود دارد، آيا باز هم بايد به آن گفت زيباست؟ شما چه فكر مى كنيد خانم شيرين عبادى؟ به نظر شما اين دنيا زيباست، انسانى است؟ آيا واقعا اسلام سياسى با يازده سپتامبر منافات ندارد و با حقوق بشر؟
قابل ذكر است كه خانم طاهرى با لحنى بسيار تند و معترض سخن مى گفتند. مسئول برگزاركننده كنفرانس خبرى تذكر داد كه اينجا براى بازگويى نقطه نظرات نيست بلكه براى پرسش است و وقت جلسه هم چنين اجازه اى نمى دهد.
ج: شيرين: من با خشونت مخالفم. شخصا با اعدام موافق نيستم. بحثى كه در استكهلم داشتم در حقيقت يك بحث كلاسيك حقوقى بود كه علم جديد بنام اقتصاد حقوق بحث هايى در مورد عدالت و اعدام دارد. بحث دموكراسى كلاسيك، با بيانيه هاى عقيدتى تفاوت بسيار دارد. صراحتا اعلام مى كنم شخصا با اعدام مخالف هستم . اما. به نظر من دنيا با عقايد مختلف زيباست. باز هم تكرار مى كنم در نتيجه توقعى ندارم كه همه مثل من بيانديشند. من براى مخالفينم احترام قائل هستم منظور من اين است.

س 6: ضمن تبريك به خانم عبادى، شما مى گوئيد ديدگاه هاى مختلف اسلامى در زمينه حقوق بشر و دموكراسى طرح هاى مختلفى دارند. شما چگونه مى خواهيد رهبرى موقعيت زنان به اجرا بگذاريد؟
شيرين: زنان در كشورهاى اسلامى در موقعيت مناسبى قرار ندارند و اين ستم بر زن به نام اسلام مى رود و حال آنكه فرزند مردسالارى است كه قرائت خودش را از اسلام ارائه مى دهد. با تفسير درست از اسلام مى توانيم كاملا به تساوى حقوق زن و مرد معتقد باشيم.

س 7 :؟
ج شيرين: من همواره به دنبال دموكراسى بودم و نيازى به تعريف آن نمى بينم و دموكراسى يعنى خواست همه مردم و يا حداقل اكثريت مردم. مهم اين است كه مردم در يك كشور چه بخواهند. من به دنبال دموكراسى هستم و به عنوان مدافع حقوق بشر وظيفه خود مى دانم كه در تحقق خواسته هاى اكثريت مردم كوشش كنم.

س 8 : من زينت هاشمى از راديو سوئد هستم. خيلى خوشحال هستم كه اين جايزه به شما تعلق گرفته است. يك زن ايرانى و مسلمان كه به دليل اينكه امروز لازم است دنيا به زنان اسلام و شرايط آنان توجه كنند بعضى از تظاهركنندگان جلوى هتل گراند هتل از شما خواسته دارند. از شما مى خواهند كه براى آزادى زندانيان سياسى، تلاش بيشترى كنيد براى زنان خيابانى و كودكان خيابانى، باتوجه به تهديداتى كه متوجه شما و خانواده شما است آيا فكر مى كنيد مردم به تنهايى قادر به ادامه اين كار هستند يا به كوشش هاى بين المللى نياز دارند؟
ايكاش به همراه جايزه صلح نوبل يك كليد طلايى هم به ما مى دادند.
ج شيرين : من همواره خواست خودم را براى آزادى زندانيان سياسى و عقيدتى اعلام كردم. ايكاش به همراه جايزه صلح نوبل يك كليد طلايى هم به ما مى دادند كه درهاى زندان ها را باز كنيم. وظيفه ما اعلام اين خواسته است، و بدنبال اين خواست اميد داريم كه جواب مساعدى هم بشنويم.
در خصوص كودكان در سال 1373 به اتفاق عده اى از همفكران خودم، انجمن حمايت از حقوق كودكان را پىريزى كردم. يكى از وظايف اين انجمن كمك به كودكان خيابانى است و جلب توجه افكار عمومى براى حل اين معضل است. قبول مى فرمائيد حل چنین معضلاتی از عهده یک نفر ،یا یک انجمن به تنهایی بر نمید آید.
ما به عنوان مدافعين حقوق بشر بايستى بين مردم بمانيم و سخنگوى خواسته هاى آنها باشيم. بيش از اين نه كليد طلايى براى بازگشايى زندان ها داريم و نه امكاناتى كه بتوانيم تمام كودكان و تمام زنان نيازمند را پوشش بدهيم. من و ساير دوستانم در حد توان خودمان كوشش مى كنيم.

س 9 : شما در مورد امنيت تان در ايران چه فكر مى كنيد؟
ج شيرين: همانطورى كه گفتم عده اى در ايران با من مخالف هستند. من به مخالفين خودم احترام مى گذارم، اما اميدوارم همانطورى كه من به آنها احترام مى گذارم آنها هم مسالمت آميز عقايد خودشان را بيان كنند. به هر حال مى ايرانيم. من جايم در ايران است. بايد به ايران بروم، به هر بهانه اى و حال اگر بخواهد براى من اتفاقى بيافتد يا نيافتد جاى من در ايران است.

س 10 : از خانم عبادى سوال شد كه نخست وزير نروژ روز پنجشنبه در ژنو با رئيس جمهور آقاى خاتمى ملاقات خواهند داشت، شما مايليد كه نخست وزير چه پيامى از شما به خاتمى برساند؟
ج شيرين : من تصور مى كنم كه نخست وزير نروژ، هر آنچه كه لازم بداند به آقاى خاتمى خواهد گفت، و هر آنچه كه من به عنوان يك ايرانى لازم بدانم كه به گوش آقاى خاتمى يا حكومت برسانم خودم گفته ام و در بين حرف هايم هست. من يك ايرانى هستم و با حكومتم ترجيح مى دهم مستقيم از طريق مصاحبه ها، نوشته ها و كنفرانس سخن بگويم.

س 11:؟
ج شيرين : به بهانه برقرارى دموكراسى نمى توان به كشورى حمله نظامى كرد. تحقق دموكراسى وظيفه ملى و ميهنى ماست. در اين ارتباط هر نوع تهاجم و اشغال نظامى مردود است، اما حمايت افكار بين المللى و حمايت سازمان ملل مفيد خواهد بود.

س 12: برنامه آينده شما براى زنان، كودكان و دگرانديشان چيست؟

ج شيرين: اعطاى اين جايزه اين دلگرمى و اطمينان را به من داد كه راهى را كه تا كنون پيموده ام راه درستى است. بنابراين تمام فعاليت هاى گذشته را با دلگرمى و جديت بيشترى ادامه خواهم داد. مى خواهم حداقل به خودم ثابت شود كه لياقت اين جايزه را داشتم. بايد بيشتر كوشش كنم. وظيفه من، وظيفه يك مدافع حقوق بشر است. مدافع حقوق بشر بايد بين مردم بماند. سخنگوى ناراضيان خاموش جامعه باشد و سعى كند مردم به خواسته هايشان برسند. من همواره اميدوارم كه به عنوان وكيل مدافع حقوق بشر در ميان مردم باقى بمانم
.
13- عفت ماهباز از نشريه الکترونیکی "ايران امروز" و سایت های زنان در ایران، در كنفرانس مطبوعاتى شركت داشت. از خانم عبادى سوال كرد، خانم عبادى ده سال پيش در گفتگويمان شما بر جهان شمول بودن حقوق بشر تاكيد داشتيد و اينكه حقوق بشر اسلامى و غيراسلامى ندارد. چند سال بعد همينطور بر جهان شمول بودن فمينيسم تاكيد داشتيد. حال پس از ده سال شما امروز اينجا نشسته اید و جايزه صلح نوبل را دريافت نموده ايد. 1ـ آيا در عقيده نظر و شما تغييرى ايجاد شده و امروز سما چگونه فكر مى كنيد؟ 2ـ آينده جنبش زنان را چگونه ارزيابى مى كنيد
اعلاميه حقوق بشر، استاندارد بين المللى براى چگونه زيستن در سراسر جهان و تمدن هاى مختلف است. من هنوز هم بر همين اعتقادم، منتها برخى به بهانه تضاد اسلام با حقوق بشر، نقض حقوق بشر را تشويق مى كنند. من بر اين اعتقادم اين بهانه خوبى نيست، زيرا اسلام با حقوق بشر تضادى ندارد. من حقوق بشر را هرگز در تضاد با اسلام نديدم.
آينده جنبش زنان ايران بسيار روشن است. زنان ما فرهيخته و آگاهانه بر مطالبات قانونى خود مصرانه ايستاده اند و آن را پيگيرى مى كنند. جامعه اى كه 63% از دانشجويان دانشگاه هاى آن دختر باشند مسلما زنان در تحقق آرزوهايشان پيروز خواهند شد.

پايان كنفرانس در حالى است كه سوالات بسيارى مانده است.
در حاشیه: در حالى كه سوالات خبرنگاران پرسيده مى شود گروه حزب كمونيست كارگرى شعار "مرگ بر جمهورى اسلامى"، "كميته صلح نوبل شرمت باد ـ ننگت باد" سر مى دهند، و تشنج بيرون را به درون سالن مى كشانند. شيرين ناآرام و غمگين به حاضران مى نگرد و در چشمان پرمهرش سوال است كه چرا با من؟ چرا اينگونه؟ در آنجا عده اى مرا به سنگ مى بندند و در اينجا شما، اينگونه سنگسارم مى كنيد؟

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2448

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كنفرانس مطبوعاتى شيرين عبادى، روز 9 دسامبر 2003، عفت ماهباز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016