چهارشنبه 10 دي 1382

گزارشي از هواپيماهايي كه با تاخير پرواز كردند، پزشكان افسوس "زمان طلايي" از دست رفته را خوردند ، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
در حاليكه امداد گران خارجي كه با پايان مرحله نجات آرام آرام اين شهر را ترك مي كنند ، پزشكاني كه براي يافتن زندگان در ميان مخروبه هاي بم به اين شهر مصيبت زده رفته بودند ، از زمانهاي طلايي از دست رفته براي نجات جان در زير آوار ماندگان ، مي گويند .
گروه امداد، پزشكان و خبرنگاران حاضر در هواپيماي 747 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نسبت به تأخير پروازي اين هواپيما معترضند. آنان مي‌‏گويند «زمان طلايي» امداد و كمك را از دست داده‌‏ايم. منظور آنان همان 24 ساعت نخست كمك رساني به زلزله زدگاني است كه خشت‌‏هاي فرو ريخته خانه‌‏ها هنوز جان مصدومان را نگرفته است.
پرواز با تأخير 16 ساعته انجام مي‌‏شود، در حالي كه چند تن از پزشكان مجرب هواپيما را ترك كردند و حدود ساعت 3 صبح از باند فرودگاه به سمت منزلگاهشان رهسپار مي‌‏شوند.
در بخش "VIP" هواپيما كارشناساني از وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران به همراه نمايندگاني از سفارت چين نيز حضور داشتند.
اين پرواز به گفته دكتر طباطبايي نماينده بسيج جامعه پزشكي كشور كه مسؤوليت نام نويسي از پزشكان، امدادگران و مددكاران مجرب را بر عهده داشته است حامل يكصد متخصص مجرب در صد اكيپ امداد و نجات، پزشك مغز و اعصاب، پزشك عمومي، پرستار، متخصصان ارتوپد، متخصصان بي‌‏هوشي و متخصصان آي سي يو و سي سي يو بود.
در ميان پزشكان و مسافران افرادي نيز مشاهده مي‌‏شدند كه خانواده‌‏هايشان را در زلزله از دست داده و يا هنوز در زير آوار بودند. هيچ يك از آنان تعادل رواني نداشتند.
يكي از افسران كادر هوايي مي‌‏گويد: «مافوق به ما دستور داده است كه پتو ببريم ولي انسان به منطقه نبريم». هواپيماي بوئينگ 747 فرانسوي كه بنا بود آن روز پنجمين پرواز خود را به منطقه داشته باشد حامل مواد دارويي، پتو، چادر، زير انداز و لباس گرم براي زلزله زدگان بود.
در كابين خلبان گفته مي‌‏شود كه "هواپيما Red Ball كرده است يعني آماده پرواز بوده ليكن به هنگام پرواز نقص فني آورده است".
تكنسين فني هواپيما كه مسؤوليت رفع نقص را دارد، مي‌‏گويد: «با وجود اينكه يكي از چراغ‌‏ها روشن نمي شود عيب مهم و مسأله مهمي نيست ليكن چون هواپيما در فرودگاه مادر قرار دارد حتماً مي‌‏بايست عيب آن برطرف شده و پرواز صورت گيرد درحالي كه اگر اين هواپيما در جايي خارج از تهران قرار داشت مي‌‏توانست بدون مشكل به شهرهاي ديگر پرواز كند».
"شن يو" رايزن سفارت چين در تهران در ساعات اوليه تأخير هواپيما گفت: «فكر مي‌‏كنم شرايط، شرايطي اضطراري است و قابل درك است».
وي مي‌‏گويد: «به هر حال حادثه‌‏اي پيش آمده است و به دليل نيازهاي ديگري كه وجود دارد و از قبيل مواد غذايي، پوشاك و چادر. تأخير اين هواپيما قابل درك است.»
اين ، تنها اظهارات آقاي "يو" در ساعات نخست بود چون سيگارهاي مكرري كه در زمان طولاني تأخير آتش مي‌‏زد نشان ازتغيير نگرشش داشت. با اين وجود رايزن سفارت چين آن شب را در ترمينال "سا‌‏ها" به صبح رساند بدون آنكه چيزي بگويد و يا اعتراضي كند.
"يو" تمام زمان پرواز را در رديف آخر صندلي‌‏هاي "VIP هواپيماي 747 سپري كرد بدون آنكه با كسي حرفي بزند.
بوئينگ 747 سرانجام در ساعت 9:45 دقيقه صبح روز يكشنبه به سمت كرمان حركت كرد و ساعتي بعد در فرودگاه كرمان بر زمين نشست. مسافران پياده شدند.
يكي از پزشكان مي‌‏گفت: « ما زمان طلايي را براي نجات زندگان از دست داده‌‏ايم و تأخير طولاني نيز منجر به فرسايش انگيزه‌‏ها براي كمك به زلزله زدگان شده است.در حالي كه روز گذشته وجود همه ما سراسر انرژي و انگيزه براي كمك رساني بود»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2793

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از هواپيماهايي كه با تاخير پرواز كردند، پزشكان افسوس "زمان طلايي" از دست رفته را خوردند ، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016