جمعه 1 اسفند 1382

تاج زاده: دفاع از دموكراسي، دفاع از امنيت كشور است، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
مصطفي تاج زاده گفت: واقعيت اين است كه حتي انتخابات مجلس ششم هم صد درصد عادلانه نبود، به همين دليل هم اصلاحات آمده بود كه انتخابات را آزاد و عادلانه كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، وي كه در دهمين و آخرين نشست "انتخابات مجلس هفتم، آري يا نه؟" در محل دفتر جامعه زنان انقلاب اسلامي سخن مي‌‏گفت، افزود: برخلاف نظر استالينيستي برخي از تندرويان محافظه‌‏كار كه؛ قطار اصلاحات در هر ايستگاه، عده‌‏اي را بايد پياده كند، اصلاحات همان طور كه خاتمي مطرح كرده بود، به سمتي رفته كه معاند را به مخالف و مخالف را به موافق تبديل كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به شكست جناح چپ در انتخابات مجلس چهارم و دوره دوم شوراها گفت: بعد از دو شكست ما نشان داديم كه آدم‌‏هاي بي‌‏ظرفيتي نيستيم و اجازه داديم تا كساني كه با هر تعداد رأي اقبال مردم را به دنبال خود داشتند، به كار خود بپردازند، اما انتخابات مجلس هفتم خيلي غير آزاد و غير عادلانه شد، آن هم در دوره‌‏اي كه حق اين بود كه شوراي نگهبان به احترام ملت اعلام كند كه غير از افرادي خاص مثل؛ دزد و قاچاقچي و ... كسي را رد نمي‌‏كند و يك 2 خرداد ديگري خلق مي‌‏شد. اين كار مي‌‏توانست مهم‌‏ترين عامل اقتدار ما باشد.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با ادعاي اينكه طبق نظرسنجي‌‏ها در تهران، بسياري از كساني كه تصميم به شركت در انتخابات را داشتند، پس از رد صلاحيت‌‏ها تصميم گرفته‌‏اند كه شركت نكنند، گفت: اينها به منافع ملي ما ضربه مي‌‏زند. در مجلس ششم هم حقوق خيلي‌‏ها تضييع شد. هم از نهضت آزادي‌‏ها، هم از ملي مذهبي‌‏ها و هم از دوستان هم حزبي ما، مثل آقاجري و عبدي رد صلاحيت شدند اما به وحدت ملي ما ضربه‌‏اي وارد نشد. حالا هم مي‌‏گويند چرا از خارج در كار ما دخالت مي‌‏كنند. خوب وقتي كه اينگونه به وحدت ملي ضربه وارد شود، خارجي‌‏ها هم جسارت دخالت پيدا مي‌‏كنند. درست عكس دوم خرداد كه براي ايران و ايراني عزت آفريد.
وي افزود: كريستين امان‌‏پور، خبرنگار CNN مي‌‏گفت؛ بعد از دوم خرداد هرجا مي‌‏روم، مي‌‏گويم كه من ايرانيم. همان زمان هم منافقين مي‌‏گفتند؛ آن انتخابات فرمايشي است، اما هيچ كس در دنيا وقعي به حرف آنها نمي‌‏گذاشت.
تاج زاده تأكيد كرد: كاري كردند كه "نبيه بري" به وزير خارجه ما گفت؛ با اين رد صلاحيت‌‏ها بسياري از مردم دنيا را مأيوس كرديد، حزب الله لبنان هم صدايش درآمده است، آمريكا را كه نمي‌‏گويم. حالا وضع طوري شده كه آمريكا كه عراق را اشغال كرد، با يك فتواي مرجع شيعه كه شعار "انتخابات آزاد" داد، اوضاعش به هم مي‌‏ريزد، اما همين آمريكا در بيرون از كشور ما برايمان از انتخابات آزاد صحبت مي‌‏كند. به جوان‌‏ها هم مي‌‏گويند كه آمريكا دنبال انتخابات آزاد است، ما دنبال انتخابات دو مرحله‌‏اي، خوب معلوم است كه شكست مي‌‏خوريد.
وي با اشاره به اينكه كارتر در دوره انقلابي گري ماركسيستي با شعار حقوق بشر، رئيس جمهوري آمريكا شد، گفت: آيا امام خميني (ره) در مقابل اين شعار كارتر گفت كه اين حرف‌‏ها توطئه است؟ خير، امام مي‌‏گفت؛ دموكراسي نمادها و نشانه‌‏هايي دارد، مثلاً احزاب و مطبوعات آزاد باشند كه شاه اجازه نمي‌‏دهد، پس شما بايد شاه را محكوم كنيد كه اينها را آزاد نمي‌‏گذارد. اين شد كه امام نه تنها در ايران جا باز كرد، بلكه در خارج از كشور هم هوادار يافت. الان هم احدي در خارج از كشور نمي‌‏تواند عليه آيت الله سيستاني مقاله بنويسد، چون ايشان هم مي‌‏گويد انتخابات آزاد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي تصريح كرد: زماني ما از دموكراسي از موضع حقوق بشر دفاع مي‌‏كرديم كه شأن انسان چنين است. زماني ديگر عده‌‏اي از مو ضع پراگمانيستي از دموكراسي دفاع مي‌‏كردند، چرا كه نسبت به استبداد روش بهتر و كارآمدتري است. اما امروز دفاع از دموكراسي، دفاع از امنيت كشور است و كساني كه با آن مقابله مي‌‏كنند، امنيت را به خطر مي‌‏اندازند. امروز امنيت ما به دموكراسي برگشته است.
وي با رد اين تحليل كه اصلاحات شكست خورده است، افزود: خدا اين توفيق را به ما داده كه فرافكني نكنيم. دكتر شريعتي مي‌‏گفت؛ در مبارزه با حريف سقفش اين است كه حريف را شكست دهيم و كف آن اين است كه آن را رسوا كنيم.
وي با اشاره به اينكه تا چند ماه پيش دلمردگي و دوري از بحث‌‏هاي سياسي تبديل به اپيدمي جامعه شده بود، گفت: به قول مقاله‌‏اي، داستان پروتكل الحاقي در تاكسي‌‏ها بحث نشد اما امروز جامعه دوباره سياسي شده و مطالبه دارد. فكر نمي‌‏كنم كه اصلاحات مرده باشد و حالا مانده باشيم كه روي سنگ قبرش چه بنويسيم. امروزه اصلاحات از هميشه زنده‌‏تر است. هيچ زماني ارتجاع به اندازه‌‏ امروز در مظان اتهام و نفرت مردم نبوده است،‌‏ حتي در دوم خرداد محافظه‌‏كاران 25 درصد راي مردم را داشته‌‏اند، اما امروز به هرميزان كه ملت شركت كنند، قطعاٌ محافظه‌‏كاران كمتر از 10 درصد راي واجدين شرايط را به دست خواهند آورد.
وي تنها رقيب بنيادگرايي را " گفتمان دموكراسي" دانست و افزود: بنيادگرايي در منطقه به طرز وحشتناكي رو به رشد است. از معدود جاهايي كه رشد بنيادگرايي در آن صفر بوده، ايران است. امروز اصلاح طلبان سعودي حرفشان اين است كه اگر هرچه زودتر اصلاحات نشود، " بن لادنيسم" عربستان را فرا مي‌‏گيرد. در سوريه هم سقف مطالبات اصلاح طلبان‌‏شان به كف مطالبات اصلاحات در ايران نمي‌‏رسد. اما امروز حتي انصار حزب‌‏الله ما حاضر نيست تي‌‏شرت بن لادن بپوشد، چون خطراتي كه جوامع ديگر را تهديد مي‌‏كند، ما 25 سال پيش از سر گذرانديم.
تاج زاده با اظهار اينكه در جامعه ما استبداد ديني محلل است و نمي‌‏تواند پايدار بماند، گفت: در جامعه ما هنوز تقسيم بندي بين مشروطه و محدود بودن قدرت يا مطلقه بودن آن است و هيچ تقسيم بندي ديگر اصالت ندارد.
در ادامه نشست "شركت در انتخابات آري يا نه؟ تاج زاده با اشاره به تقسيم افراد به كساني كه دغدغه نظام را دارند با كساني كه دغدغه‌‏هاي ايران را دارند، گفت: نه نظام تعريف واحدي دارد و نه مدافعين و يا مخالفين نظام همه‌‏شان دموكراتيك هستند، نه همه نيروهاي خارج عليه اسلام هستند و نه همه نيروهاي داخلي، ما يك چالش از مشروطه تاكنون داشته‌‏ايم و آن مشروطه با مطلقه كردن قدرت است اما امروز اگر كسي مثل دوره مشروطيت نمي‌‏گويد "حريت" كلمه منحوسه است، به خاطر رشد مردم است.
تاج زاده با اظهار اين كه به تعبير علامه نائيني و مرحوم آخوند خراساني از مشروطه تاكنون به ميزاني كه صدايمان براي مشروطه كردن قدرت بلند مي‌‏شود، صداي عده‌‏اي هم براي مشروعه بلند شده، گفت: آن دو بزرگوار مي‌‏گفتند مگر قبل از مشروطه، حكومت مشروع بود. آن زمان هم غصبي بود، چرا آن موقع نمي‌‏گفتيد؟ پس درد شما قدرت است نه شرع.
وي در ادامه با سه دليل خاص به تبيين علل عدم شكل‌‏گيري با ثبات استبداد ديني در ايران پرداخت و گفت: 1- درايران، همه دموكرات‌‏ها چه مسلمان و چه غير مسلمان با استبداد مخالف‌‏اند. 2- با استبداد ديني، روحانيت و انديشمندان سنتي مسلمان به مراتب بيش از آزادي خواهان ما مخالفند، چون استبداد ديني مستقيماً ريشه اخلاق و باورهاي ديني را مي‌‏زند. استبداد ديني، دين را هدف قرار مي‌‏دهد. اول جايي كه همه عليه دين طالباني قيام خواهد كرد، همين مراكز سنتي است در حالي كه اگر استبداد سكولار باشد، اينها مخالفت نخواهند كرد.
وي سومين دليل را جوانان و به خصوص زنان دانسته و گفت: ما 2500 سال استبداد داشتيم و جانشين استبداد هم هميشه هرج و مرج بوده كه اسمش را مي‌‏گذاشتند "فتنه" اما در همين مسير طولاني استبداد، در انتخاب مرجعيت شيعه، دموكراتيك ترين انتخابات را داشته‌‏ايم. اين را مقايسه كنيد با انتخاب مرجع كاتوليك‌‏ها كه هنوز شبيه احزاب كمونيست است.
معاون سياسي سابق وزارت كشور با اظهار اينكه دموكراسي بازي نيست كه دقيقه 90 تمام شود، گفت: روحيه‌‏مان را از دست ندهيم. اگر مسير را درست برويم، باز هم مي‌‏توانيم سراغ پاسخگو كردن قدرت برويم. براي اولين بار در تاريخ ايران مي‌‏توانيم اپوزسيون قانوني داشته باشيم كه علي‌‏رغم انتقادش بر حاكميت، مي‌‏تواند امنيت داشته باشد و دولت در سايه تشكيل دهد. آلترناتيوكشي دوره‌‏اش تمام شده است.
وي با اظهار اين كه يك ملت زنده، معطل مجلس نمي‌‏ماند، افزود: اينكه هر انتخاباتي در كشور ما سرنوشت ساز است، به خاطر اين است كه نهادهاي مدني و مردم غايب‌‏اند.
وي افزود: الان اين امكان برايمان فراهم شده كه جامعه مدني را تقويت كنيم. همه ما بايد بدون فرافكني كارهايمان را نقد كنيم تا بشود با حضور يا عدم حضور در مجلس روي پاي خودمان بايستيم و چون محافظه كاران زبان زور را مي‌‏فهمند، بايد افكار عمومي را تبديل به قدرت كنيم، يعني نيروهاي زنده‌‏اي كه به موقع واكنش نشان دهند، نه خشونت و بي‌‏قانوني.
وي از موفقيت‌‏هاي اصلاحات گفت: صدا و سيمايي كه زماني نيمه پنهان، روشنفكران را با برنامه‌‏هايي مثل هويت به اصطلاح افشاء مي‌‏كرد، امروز به آنها "سمند" مي‌‏دهد.
تاج زاده در پاسخ به پرسش يكي از حضار كه اشاره به شعار "اصلاحات مرد، زنده‌‏ باد اصلاحات" سعيد حجاريان كرد، گفت: اين شعار از "انقلاب مرد، زنده‌‏باد انقلاب" گرفته شده است. آن زمان كه اين شعار داده شد، دنيا شعار زنده باد انقلاب را گرفت اما زماني كه آقاي حجاريان اين شعار را داد، به دليل فضاي يأس حاكم بر آن زمان، جامعه بيشتر بخش اول يعني "‌‏اصلاحات مرد" را گرفت در حالي كه اگر اصلاحات بميرد، باز هم دليلش اصلاحات است.
وي با اظهار اينكه بايد حساب اصلاحات را از اصلاح طلبان جدا كرد، گفت: در 100 سال گذشته 4 بار نهضت كرده‌‏ايم و اين مطلب نشانه آن است كه هميشه خوب شروع كرده‌‏ايم ولي خوب تمام نمي‌‏كنيم. هر انقلابي كه بعدش انقلاب ديگر شده، يعني انقلاب اولي اشتباهي داشته، پس بايد مشي اصلاح طلبي را نگه داشت.
وي با اظهار اينكه "دموكراسي با يك قيام و قعود انجام نمي‌‏شود"، افزود: ما سازمان دهي شده نيستيم در حالي كه بايد پيوسته باشيم.
تاج زاده بزرگترين خدمت امام (ره) را سخن "ميزان رأي ملت است" دانست و گفت: امام نگفت ميزان روح ملت يا خواست ملت و يا اراده ملت است. ايشان فرمودند: "رأي ملت" تا هيچ برداشت ويژه‌‏اي از آن نشود اما به دولت مهندس بازرگان، لقب موقت را اطلاق كردند چون بايد با رأي گيري از مردم، تثبيت مي‌‏شد. افتخار ما اين است كه انقلاب ما در دل صندوق‌‏هاي رأي تثبيت شد. ما حكميت صندوق‌‏ رأي را پذيرفته‌‏ايم و نه مكتب خيابان را.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره علل عدم استقبال مردم از تحصن نمايندگان گفت: معتقد نيستيم كه مردم دلشان با متحصنين نبود. محافظه كاران اگر مطمئن بودند متحصنين رأي نمي‌‏آورند، آنها را تأييد صلاحيت مي‌‏كردند اگر واقعاً اين مردم بي‌‏توجه بودند و كار، كار بي‌‏اهميتي بود، چرا روزي 20 مقاله مي‌‏نوشتند كه بگويند اين كار بي‌‏اهميت است؟
تاج زاده افزود: ما به عنوان جبهه مشاركت و مجاهدين انقلاب، مدافع جمهوري اسلامي و تفسير دموكراتيك از قانون اساسي هستيم. هيچ قانون اساسي مزخرفي هم در دنيا نداريم، مهم نحوه اجراي آن است. درحال حاضر هم بسياري از كساني كه بيرون از حاكميت‌‏اند، جمهوري اسلامي و قانون‌ اساسي‌‏اش را بيشتر از برخي حاكمان آن دوست دارند.
وي در پايان دموكراسي را سخت‌‏ترين انتخاب بشر دانسته و گفت: فكر نمي‌‏كنيم كار تمام شده است. مسؤوليت بسيار سنگيني داريم، پس نبايد كارها را به راحتي بر زمين گذاشته و رها كرد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4826

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج زاده: دفاع از دموكراسي، دفاع از امنيت كشور است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016