سه شنبه 19 اسفند 1382

اطلاعيه «مركز فرهنگي زنان» براي آزادي بازداشت‎شدگان در مراسم روز جهاني زن در پارك لاله تهران، تريبون فمينيستي

تريبون فمينيستي ايران:
تجمع آرام در پارك لاله به مناسبت روز جهاني زن (18 اسفند) متاسفانه به بازداشت تعدادي از زنان و مردان شركت‎كننده (از جمله هومن كاظميان، ارشاد عليجاني و كاوه مظفري) منجر شد. از آن‎جايي كه مركز فرهنگي زنان خود را در برابر دستگيري اين افراد مسئول مي‎داند، خواهان آزادي هرچه سريع‎تر آن‎هاست، چراكه مركز فرهنگي زنان از برگزاركنندگان اين تجمع بود و فراخوان دعوت عمومي براي شركت در اين مراسم را اعلام كرده بود و بازداشت‎شدگان نيز تنها گناه‎‎شان آن بود كه به فراخوان مركز فرهنگي زنان و ديگر تشكل‎ها پاسخ داده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما اين‎كه چرا روز جهاني زن كه مي‎توانست با آرامش برگزار شود به خشونت گراييد، به نظر مي‎رسد به دليل عملكرد نادرست وزارتخانه‎هاي مربوطه است و نه دستگيرشدگاني كه طبق فراخواني قانوني به پارك لاله دعوت شده بودند.
مركز فرهنگي زنان به همراه تشكل هایی که در کمبین زنان و مردان علیه خشونت همکاری داشتند درخواستي مبني بر مجوز برگزاري تجمعي در پارك لاله تهران را به مناسبت روز جهاني زن و با عنوان خشونت عليه زنان، كتبا به استانداري تهران تقديم كرد (همان‎طور كه سال گذشته اين تجمع در همان مكان با نظم و آرامش توسط مركز فرهنگي زنان برگزار شده بود). استانداري (وزارت كشور) نيز با نامه‎اي كتبي به اين درخواست جواب مثبت داد و طبق شماره نامه 71983-41 به تاريخ 9/12/1382 تنها با نام مركز فرهنگي زنان مجوز اين تجمع را صادر كرد (به‎رغم آن‎كه در نامه‎اي كه به استانداري تسليم شد نام 4 تشكل ديگر ذكر شده بود). بعد از صدور مجوز، ديگر مراحل قانوني براي هماهنگي با مسئولان مختلف نيز توسط مركز فرهنگي انجام شد از جمله هماهنگي با مسئولان پارك، شهرداري منطقه 6، نيروي انتظامي و...
با وجود صدور مجوز قانوني و طي كردن تمام مراحل قانوني، صبح روز دوشنبه (يعني روز 18 اسفند كه قرار بود اين تجمع برگزار شود) از استانداري با يكي از اعضاء مركز فرهنگي تماس گرفته شد و از او خواسته شد كه به استانداري مراجعه كند. در استانداري مسئولين خبر دادند كه تجمع نبايد برگزار شود اما از سوي مركز فرهنگي عنوان شد كه حتما كتبا اين مسئله را به ما ابلاغ كنند اما تا ساعت 4 بعدازظهر هيچگونه نامه‎اي كتبي براي ما مبني بر لغو تجمع ارسال نشد. درنتيجه، اعضاء مركز فرهنگي زنان تصميم گرفتند كه براي ارائه توضيح به شركت‎كنندگان، در محل برگزاري تجمع در پارك لاله حضور يابند، زيرا اطلاع دادن در آن چند ساعت‎ باقي‎مانده، به علاقه‎مندان شركت در اين تجمع عملا امكان‎پذير نبود و ما به عنوان دعوت‎كننده وظيفه خود مي‎دانستيم كه به مردمی که برای شرکت در تجمع می آمدند توضيح دهیم.اما در پارك لاله نيز با محاصره نيروي انتظامي و برخوردهاي خشن برخي از آن‎ها روبه‎رو شديم و از تماس ما با مردم جلوگيري مي‎شد ولي تمام سعي ما بر جلوگيري از درگيري و حفظ آرامش بود، و يك ساعت بعد مجبور به ترك محل شديم، ولي با تمام اين تمهيدات، متاسفانه متوجه شديم كه 5 تن از جوانان شركت‎كننده بازداشت شده‎اند. ما تا اواخر شب با مراجعه به نیروهای انتظامی تلاش كرديم تا دستگيرشدگان را با تقبل مسئوليت اين برنامه، آزاد سازيم، اما مراجعات ما به کلانتری ها و ستاد فرماندهی نیروهای انتظامی تهران بزرگ که گفته می شد دستگیر شدگان به آنجا منتقل شده اند بی نتیجه ماند.
بدين سبب از نهادها و مسئولان مربوطه درخواست داريم تا هرچه زودتر بازداشت‎شدگان را آزاد سازند زيرا تجمعي كه مي‎توانست با متانت و بدون درگيري و بازداشت افراد برگزار شود، به دليل اشتباهات نهادهاي مملكتي مبني بر لغو مجوز و نيز ديركرد در اطلاع‎رساني آن به مركز فرهنگي زنان، به خشونت و بازداشت افراد منجر شد و نه اشتباه شركت‎كنندگان.
مسئولان بايد از خود بپرسند كه در اين ميان چه كسي مقصر است: آيا مركز فرهنگي زنان كه مجوز قانوني براي برپايي اين تجمع را داشت مقصر است يا شركت‎كنندگاني كه طبق فراخوان ما آمده‎ بودند كه در يك ميتينگ آرام و قانوني شركت كنند، يا مسئولاني كه به‎طور غيرقانوني نه حتا يك روز قبل بلكه 3-4 ساعت پيش از برگزاري تجمع، آن هم به طور شفاهي، تجمع را ملغا مي‎كنند؟
با توجه به اين مسائل، مركز فرهنگي زنان با پذيرش مسئوليت اين امر، تقاضاي آزادي هرچه سريع‎تر تمام بازداشت‎شدگان (به‎ويژه هومن كاظميان، ارشاد عليجاني و كاوه مظفري) را دارد.

[لينک اصل خبر در سايت تريبون فمينيستي]

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5504

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اطلاعيه «مركز فرهنگي زنان» براي آزادي بازداشت‎شدگان در مراسم روز جهاني زن در پارك لاله تهران، تريبون فمينيستي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016