شنبه 23 اسفند 1382

گزارش چهارمین سالگرد ترور حجاریان، فرهاد رجبعلي، نسيم صبا

حجاريان در چهارمين سالگرد ترور:
نزد خدا شكايت برده‌ام

نسیم صبا(23/12/82) ـ فرهاد رجبعلی: چهارمين سالگرد ترور حجاريان در مراسمي با حضور چهره‌هاي برجسته سياسي و در جمع جوانان شاخه جبهه مشاركت در دفتر مركزي اين حزب برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

haj.jpg

در اين مراسم ابتدا محسن كديور وسپس علوي‌تبار و باقي موضوعاتي را درباره پيامدهاي ترور حجاريان وهمچنين دستاوردهاي بعد از آن را در جامعه تشريح كردند.
حجاريان در اين مراسم با بررسي عوامل ترور و روز واقعه و بيان خاطره‌اي از آن عنوان كرد كه به هيچ وجه از ضاربان خود شكايت نخواهد كرد و تنها شكايتش را نزد خدا خواهد برد.
محسن كديور به عنوان اولين سخنران مراسم با تاكيد بر اينكه آمران ترور حجاريان، قتل او را مجاز مي‌دانستند گفت: آيا مي‌‌توانيم شرعا دروغ بگوييم؟ مي‌توانيم شرعا تقلب كنيم؟ و خلاف واقع ابراز كنيم؟ متاسفانه امروزه قرائتي از اسلام اينگونه امور را قبول دارد و تزوير ديني و شرعي را در جامعه مجاز مي‌داند.
وي با اشاره به آنچه كه در جامعه از آن به حفظ نظام ياد و گفته‌ مي‌شود كه از اوجب واجبات است گفت: از اين واژه امكان سوءاستفاده‌هاي فراوان مي‌شود و اگر اين معادله نزد افرادي بسته شود كه حفظ اسلام در گرو حفظ نظام و حفظ نظام در گرو اقتدار همفكران من است، در اين صورت هر كاري در جامعه مجاز خواهد بود. حتي اگر به اين نتيجه برسم كه حفظ اقتدار و قدرتم درگرو حذف فيزيكي يك فرد يا افراد است. كديور تنها راه نابودي افكار فاشيستي در لايه‌هاي خاصي از جامعه را مشخص شدن سوء استفاده از دين دانست و افزود:‌جامعه بايد تكيلف خود را با بهره ‌برداري‌هاي غيراخلاقي كه از !
دین مي‌شود، روشن كند.
وي در ادامه حجاريان را سند مظلوميت يك جريان اخلاق‌‌گرا در جامعه دانست و گفت: مهم نيست كه فردا اصلاح‌طلبان نماينده‌اي در قدرت داشته باشند. مهم نيست كه جريان اقتدارگرا قطب‌هاي سياسي كشور را تصرف كند و مستانه بخندد. مهم اين است كه آيا مي‌تواند در مقابل وجدان عمومي به راحتي از آنچه كه كرده است، دفاع كند.
كديور كارنامه اصلاح‌طلبان را درخشان دانست و افزود: اصلاح‌طلبان هر ضعفي كه داشته باشند، در اين نكته سربلند هستند كه كار پنهاني نكردند و دستور پنهاني ندادند و آنچه كه بودند نشان دادند.
وي در پايان با قدرداني از يك عمر تلاش حجاريان در عرصه سياست اظهار داشت: ما در مبارزه مداوم با استبداد ديني به افرادي نظير حجاريان نياز داريم. البته اي كاش جامعه ما اينگونه متكي به افراد نمي‌بود. چه كنيم كه هنوز در ناحيه استراتژي سياسي،‌متفكريني نظير حجاريان كم داريم.
ديگر سخنران اين مراسم علوي‌تبار بود. او در ابتدا با تقدير از استقامت حجاريان و مقاومتش در برابر فشار جناح مقابل براي حذفش از عرصه سياست فعاليت چند دهه او را اوج بهره‌دهي يك انسان در تلاش و مداومت در هدف دانست.
علوي‌‌تبار، با بيان انواع كنش‌ها و قرار دادن سياست در كنش عاطفي و نه عقلاني به اين نكته اشاره كرد كه كنش‌هاي بشر در سياست بيشتر كنش عاطفي است و در ادامه افزود: سياستمداران ما در عرصه سياست بيشتر تابع دوست‌داشتن‌ها و نفرت‌ها هستند وبه راحتي از اين مساله مي‌توان نتيجه گرفت با توجه به اينكه ترور حجاريان نقشه‌اي از پيش طراحي شده و هدفمند بود اما آنچه كه اين ترور را عملي و توجيه كرد فضاي عاطفي است كه از همان كنش‌هاي عاطفي در سياست ايجاد شد و روند ترور را تسهيل كرد. جناح مقابل از مدت‌ها قبل عليه كساني مانند حجاريان كينه كاشته بود و سعي مي‌‌كرد!
از آنان چهره‌هاي خطرناكي براي نظام نزد افراد ساده و زودباور ترسيم كند كه نتيجه‌اش ترور حجاريان بود.
وي استفاده منفي اقتدارگرايان از كنش‌هاي عاطفي در سياست داخلي را به نفع اصلاح‌طلبان برشمرد و افزود: تروري كه با هدف فروپاشي جبهه اصلاحات صورت گرفته بود به ضد خودش تبديل شد و دستاورد بزرگي كه براي اصلاح‌طلبان به همراه داشت يگانه‌تر شدن مجموعه ناهمگون آنان با يك پيوند عاطفي قدرتمند بود.
علوي‌تبار در ادامه خارج شدن از كنش‌هاي عاطفي و عقلاني كردن سياست را تنها راه برون‌رفت از فضاي فعلي سياسي دانست و اظهار داشت: اصلاحات كم و بيش در زمينه تنش‌زدايي موفق بوده و گفتمان كنش كينه و نفاق را به گفتمان كنش دوست و همراه و گفتگو تبديل كرده است و اين چيزي است كه اصلاحات به آن دست يافته و مي‌تواند به آن ببالد.
وي بزرگ‌ترين دستاورد اين ترور را ملموس شدن زشتي خشونت نزد افكار عمومي با توجه به تجربه انقلاب و جنگ عنوان كرد و گفت: اين بزرگ‌ترين دستاورد و تجربه تاريخي است كه امروزه مي‌توانيم به راحتي خشونت جناح تماميت‌خواه را محكوم و اعلام كنيم كه اصلاح‌طلبان در اين چند ساله مشغول شطرنج‌بازي با گوريل بودند. گوريلي كه هر لحظه صحنه را بر هم مي‌زد و ميز را مي‌شكست. و اين از موفقيت‌هاي ديگر اصلاح‌طلبان است كه توانستند دوام بياورند و شطرنج را به بازي ديگر تبديل نكنند.
عماد‌الدين باقي از جمله برگزار‌كنندگان مراسم بود كه در سخنراني كوتاهي ياد تمامي زندانيان سياسي را گرامي داشت و ابراز خوشحالي كرد كه چهارمين سالگرد ترور حجاريان را در حضور ايشان برگزار مي‌شود و نه وفاتشان و سپس اظهار داشت:‌ جرياني كه قصد داشت آقا سعيد را از ما بگيرد.
حجاريان به عنوان آخرين سخنران ابتدا درخواست كرد كه اين مراسم آخرين سالگرد باشد و در سال‌هاي بعد برگزار نشود.
وي در آغاز سخنانش با اشاره به قتل‌هاي زنجيره‌اي بررسي فضاي سياسي بين سال‌هاي 76 الي 78 و ترور دسته‌جمعي نويسندگان گفت: نويسندگان به خاتمي نامه نوشتند و از او درخواست كردند تا از آنها و خانواده‌هايشان مراقبت شود. خاتمي هم نامه را به من واگذار كرد و دستور پيگيري داد. يك روز بعد نويسندگان از جمله گلشيري، دولت‌آبادي،‌سيمين بهبهاني و... نزد موسوي خوئيني‌‌ها رفتند و ماجراي ترور دسته‌‌جمعي نويسندگان را در راه سفر به ارمنستان تعريف كردند. ما باور نكرديم گفتيم مگر ممكن است در چنين ترورهايي رخ دهد. اما بعد كه قتل‌ها اتفاق افتاد، باور كرديم كه در ج!
مهوري اسلامي نيز چنين قتل‌هايي ممكن است.
حجاريان در ادامه عامل اصلي ترور خود را انتشار روزنامه صبح امروز عنوان كرد وگفت: هر روز خبر و يادداشتي درباره قتل‌هاي زنجيره‌اي در روزنامه منتشر مي‌شد و آن خاري شده بود در چشم محفل ترور كه با مقالات اكبر گنجي درباره قتل‌ها آتش در جان آنها دو چندان شد و لذا هم مرا ترور كردند و هم روزنامه‌ام را بستند.
بعد از ترورم بسياري از كشورها از جمله فرانسه بيانيه‌صادر كردند و اين ترور را محكوم كردند. حتي آقاي ماند‌لا كه من براي ايشان احترام بسياري قائلم دوبار به آقاي خاتمي تماس گرفت و حال مرا جويا شد و گفت كه هر كاري كه بتواند انجام خواهد داد. در داخل كشور هم بسياري از سياسيون و فعالان و گروه‌ها اين ترور را محكوم كردند.
وي در پايان به سوالات جوانان حاضر در مراسم پاسخ داد و در جواب اينكه چرا از ضاربان خود شكايت نكرده است گفت: من شكايتي ندارم اما رضايت هم ندادم. چون اعتقادي به دادرسي در ايران ندارم. اگر ذره‌اي‌اعتماد داشتم از آمران ترور شكايت مي‌كردم. من تنها به خدا شكايت برده‌ام.
حجاريان در جواب سوال ديگري احتمال انتقام‌گيري محافظه‌كاران در مجلس هفتم را منتفي دانست و گفت: آنها لقمه بزرگي خورده‌اند و حالا حالاها بايد هضم كنند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5607

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش چهارمین سالگرد ترور حجاریان، فرهاد رجبعلي، نسيم صبا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016