چهارشنبه 2 ارديبهشت 1383

مراسم پرده برداری از لوحه یادبود قربانيان ترور رژیم جمهوری اسلامی ایران در برلن برگزار شد، كميته دفاع از زندانيان سياسی ايران

در تاريخ ۱٧ سپتامبر ۱٩٩۲ جنايتكاران سازمان اطلاعات و امنيت رژيم ضد بشری جمهوری اسلامی در رستوران ميكونوس برلن ، حدود ساعت يازده شب با مسلسل به جلسه رهبران حزب دموكرات كردستان ايران و تنی چند از ايرانيان مقيم برلن حمله نمودند و بعد از به گلوله بستن حاضرين با شليك تير خلاص بر سر رهبران اين حزب محل حادثه را ترك نمودند.
در اين حادثه دکترصادق شرفكندی رهبر حزب دموكرات ، همايون اردلان ، فتاح عبدلی از فعالين و مسئولين حزب دموكرات و نوری دهكردی مترجم اين هئيت در جلسه بين المللی سوسياليست ها در برلن جان خود را از دست دادند.
رژيم جمهوری اسلامی برای اجرای اين ترور مستقيماً از سفارت خانه های خود و عناصر حزب الله لبناني استفاده نموده بود.
پليس برلن موفق شد دارابی را كه عضو سپاه پاسداران و سازمان امنيت ايران بود بهمراه رايل و يوسف امين لبنانی الاصل كه هردو عضو حزب الله لبنان بودند و طراحی اين ترور را بعهده داشتند دستگير نمايد.
رژيم تمام تلاش خود را بكار برد تا با تماس های بيشمار با دولت آلمان و زير فشار قرار دادن دادستان دادگاه آقای برونو يوست و قاضی آن فريچوف كوبش (كه متأسفانه چندی پيش درگذشت) جلوی وقوع دادگاه را بگيرد.
عليرغم فشار های رژيم ايران و وزارت امور خارجه و سازمان امنيت آلمان ، برای اولین بار رژیم به خاطر تروریسم دولتی محکوم شد و نتوانست همانند سابق به خاطر مصالح اقتصادی – سياسی از مجازات قانونی رهايی يابد.
جریان دادگاه ميكونوس چندين سال به درازا كشيد و حدود ۹ ميليون مارك هزينه برداشت وبعد از دادگاه معروف نورنبرگ پراهميت ترين دادگاهی بود كه در آلمان تشكيل شد. برای اولين بار نه تنها مجريان اين ترور محاكمه ومحکوم شدند، بلكه آمرين آن كه همانا سران جمهوری اسلامی يعنی رفسنجانی ، فلاحيان و ولايتی و خامنه ای رهبر مذهبی بعنوان طراحان اصلی اين جنايت نيزمحکوم شدند.
بعد از ترور ميكونوس همواره نيروهای آزادِِی خواه و خانواده های اين قربانيان در تلاش بودند تا جلوی رستوران ميكونوس (که نام آن امروز به سایگون تغییر یافته است) لوحه يادبودی را بنا نمايند كه اين ایده توانست پس ازگذشت ٧ سال ازحکم دادگاه میکونوس با همت شهردار منطقه شارلوتن بورگ برلن، خانم مونيکا تيمين عملی شود.
رژيم جمهوری اسلامی همانطوريكه سعی داشت جلوی برگزاری دادگاه برلن و نتايج آن را بگيرد ، تلاش نمود تا با زير فشار قراردادن و تهديد به اينكه بنای اين لوحه بی پاسخ نخواهد ماند وایران نیزبا اقدام متقابل جلوی سفارت آلمان در تهران لوحه قربانیان بمب های شیمیائی جنگ ایران – عراق را با نام شركت های آلمانی شریک در تهيه بمب های شيمائی برای عراق برپا می كند ، تلاش نمود كه مانع برپائی اين لوحه گردد.
ولی خانم مونیکا تیمن با قاطعيت به اين تلاش رژيم اسلامی ایران نه تنها اهميت نداد بلكه با قاطعيت بنای لوحه یادبود راكه مورد پشتيبانی تمامی سازمانهای سياسی و دموكراتيك و تمامی انسانهای آزادی خواه بود ، به مرحله عمل درآورد.
خانم تیمن در سخنرانی افتتاحیه امروز خود با تاکید براهمیت آزادی و یادبود کسانی که به خاطردفاع از آزادی توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران در رستوران میکونوس به قتل رسیدند، برضرورت بنای این لوحه تاکید نمود تا نتوان این جنایت را فراموش کرد. و گفت که سفیر ایران طی ملاقاتی از او خواسته است که برای جلوگیری از تیره شدن روابط ایران و آلمان ازبنای لوحه یادبود صرفنظر شود. او از همه ايرانیانی که حضورا و کتبا و با کمک های مالی از این اقدام حمایت نمودند، تشکر کرد.
عبدالله حسن زاده، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران سخنران دیگر این مراسم بود. او از لوحه یادبود به عنوان سمبل مخالفت با تروریسم و تروریسم دولتی نام برد و سیاست حمایت و همکاری برخی از دولت های اروپائی با جمهوری اسلامی ایران را " تحت عنوان مبارزه با تروریسم در منطقه" مورد انتقاد قرار داد.
هانس یوآخیم اريگ، وكيل خانواده های قربانيان در سخنرانی خود تاکید کرد که آمرین این تروربر خلاف آنچه که در متن لوحه آمده است "حاکمان سابق" نبوده بلکه اینان "حاکمان امروز" ایرانند. او هر گونه تخفيف مجازات و يا استرداد تروريست های جنایت در برلن را تحت هر نام و پوششی قوياً محكوم نمود.
سارا دهکردی ، کژال عبدلی و شهره بدیعی دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
در این مراسم حدود ۶۰۰ نفر شرکت داشتند.
در اين سخنرانی ها بار ديگر رژيم جمهوری اسلامی ایران به خاطر این جنایت محكوم شد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متن لوحه یادبود:
دراین محل ، محل قدیمی رستوران میکونوس در تاريخ ۱٧ سپتامبر ۱٩٩۲ ، رهبران حزب دمکرات کردستان ایران
دکتر صادق شرفکندی،
فتاح عبدلی،
همایون اردلان
به همراه نوری دهکردی، سیاستمدار ساکن برلن
توسط حاکمان سابق ایران به قتل رسیدند.
آنان درراه مبارزه برای آزادی و حقوق بشر کشته شدند.

كميته دفاع از زندانيان سياسی ايران – برلن
۲۰ماه آوريل ۲۰۰٤

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6683

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم پرده برداری از لوحه یادبود قربانيان ترور رژیم جمهوری اسلامی ایران در برلن برگزار شد، كميته دفاع از زندانيان سياسی ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016