دوشنبه 28 ارديبهشت 1383

گزارش از اولين بازتاب‌‏هاي تغيير در مديريت صداوسيما: وقتي سياست از مجراي فرهنگ اعمال مي‌‏شود، ايلنا

دون‌‏كيشوتيسم در عرصه فرهنگ

علي لاريجاني
علي لاريجاني

تهران-خبرگزاري كار ايران
اگر به سازمان صداو سيما نرفته باشيد؛ حتماً سري به پروازهاي خارجي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران زده‌‏ايد؛ خوب صدا و سيماي ما نيز به لحاظ حراست، چيزي كم از حراست پرواز‌‏هاي خارجي ندارد؛ منطقه‌‏ ممنوعه‌‏اي كه ياد آور حكايت پيل و اتاق‌‏تاريك در مثنوي مولاي روم است.
پس از 10 سال مديريت يكي از برادران لاريجاني، بر سازمان استراتژيك صدا و سيما، امروز دوشنبه 28 ارديبهشت ماه، اخباري مبني بر تغيير مديريت در اين سازمان منتشر شد. روزنامه همشهري با درج مطلبي كه از شب گذشته براي صفحه نخست روزنامه خود پيش‌‏بيني كرده بود، خبر از جايگزيني عزت‌‏الله ضرغامي به جايي دكتر علي لاريجاني( بي‌‏شك با اين خانو‌اده آشنا هستيد) داده است.
خبرگزاري‌‏ها نيز امروز خبري با همين مضمون، مبني بر مديريت ضرغامي بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مخابره كرده‌‏اند. اين درحالي است كه با مسجل بودن صحت اين خبر، هيچ مقام مسئولي در گفت‌‏وگو با خبرنگاران ايلنا آن را تأييد نكرد و حتي تني‌‏چند از مسئولان محترم صراحتاً خبر تغيير در مديريت و جايگزيني ضرغامي به جاي لاريجاني را تكذيب كردند. خوب چه شده كه هنوز مقامات به خود اجازه تأييد اين خبر را نداده‌‏اند؟ با اين وصف كه مقام معظم رهبري نيز امروز به صورت غير مترقبه در محل اين سازمان حاضر بودند.
شايد طي اين 10 سال و حتي اگر كمي صادق باشيم، طي ربع قرن اخير پس از شوراي عالي انقلاب فرهنگي سازمان صدا و سيما كه تبلور بيروني آن راديو و تلويزيون فرض مي شود، سياسي‌‏ترين ارگان فرهنگي به شمارآيد؛ تا جايي كه مديريت آن بي‌‏هيچ واسطه‌‏اي توسط مقام معظم رهبري تعيين مي شود.
اينكه سياسي بودن يك ارگان فرهنگي چه عواقب و مسائلي را به همراه دارد؛ خود حديثي دارد به درازاي تاريخ سياسي اين كشور. اما جالب است كه اكثر فعالان و دست‌‏اندكاران سياسي نيز با اين امر مخالف‌‏ هستند.
علي اصغر هاديزاده عضو كميسيون فرهنگي و نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس ششم، در اين‌‏باره به خبرنگار ايلنا مي‌‏گويد: مسئولان صدا و سيما بايد بدانند كه رسانه ملي نبايد حزبي و جناحي عمل كند. البته چون در كشور ما امكان به وجود آمدن رسانه خصوصي فراهم نيست كه بتواند با رسانه ملي رقابت كنند، بنابراين همه گوش‌‏ها و چشم‌‏ها به اين رسانه دوخته شده است و نتيجه نيز جز اين نخواهد بود.
وي مي افزايد : اگر دولت اين امكان را به هر حزب و گروهي بدهد كه بتواند براي خود رسانه‌‏اي داشته باشد، مانعي براي جناحي عمل كردن وجود ندارد و نظارت بر صدا و سيما نيز فقط تشريفات است. همانطور كه شوراي نظارت بر عملكرد سازمان صدا و سيما هيچ نقشي در اين سازمان ندارد و صدا و سيما فقط توسط فرد اداره مي شود و هيچ گاه نظر شوراي نظارت را نخواهد پذيرفت.شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما، شورايي بي فايده است كه بود و نبود آن سود و يا ضرري به جامعه نمي‌‏رساند.
اگر به واقع چنين چيزي صحت داشته باشد(كه گويا اكثر صاحب‌‏نظران نيز بر اين باورند) آنگاه توجيه پذير خواهد بود كه كليدي‌‏ترين‌‏ ركن فرهنگي يك نظام كه اتفاقاً فراتر از نظام سازماني بر فرهّ شخصي استوار است تا اين اندازه مهم و حساسيت‌‏برانگيز باشد و به تبع نيز بايد براي ورود به چنين دست‌‏گاه عريض و طويلي هر گونه مانعي را در نظر گرفت.
اكرم مصوري منش، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص به خبرنگار ايلنا گفته است: جناح محافظه كار به تدريج حكومت خود را در اركان مختلف جامعه توسعه داده و استحكام مي‌‏بخشد و در اين راستا سعي مي‌‏كند بيشتر افرادي را در رأس نهادها قرار دهد كه خودشان تصميم‌‏گير نباشند.
وي درخصوص تغيير يكباره در مديريت سازمان صدا و سيما، خاطر نشان كرده است: لاريجاني فرد تحصيلكرده و صاحب‌‏نظري بود و او را به عنوان ايدئولوگ، برنامه‌‏ريز و سياست‌‏گذار كلي در نهادهاي حكومتي لازم داشتند، به همين دليل كار اجرايي وي را سبك كردند تا بتواند در اين ستاد به عنوان تصميم‌‏گير فعاليت كند و ضرغامي را به جاي او قرار دادند چون فردي است كه به حرف‌‏هاي مسئولين توجه مي‌‏كند و چندين سال با نوع حركت خود نشان داده كه مي‌‏تواند مجري حركت آنها باشد.
البته جناحي دانستن اين مسأله تنها در اين موضوع خلاصه نمي‌‏شود به اعتقاد مصوري منش" ظاهرا سياست‌‏هاي كلي جناح محافظه‌‏كار در نهادهاي حكومتي اين است كه تصميم‌‏گيري در ستادهاي بيرون از اين نهادها انجام شود و براي رسيدن به اين منظور افرادي را نياز دارند كه بتوانند فرمان بر و گوش به فرمان ستادي باشند كه بيرون از حاكميت برنامه ريزي مي‌‏كند." با توجه به اين مسائل است كه وي تأكيد مي‌‏كند: سياست‌‏هاي سازمان هيچ تغييري نخواهد كرد و به نظر نمي‌‏رسد مديران ارشد صدا و سيما تغييرات چنداني كنند، ضمن آنكه برخي از سياست‌‏هاي كلي سازمان را برخي افراد، غير از ضرغامي، به انجام خواهند رساند.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مصوري منش با تاكيد بر آنكه ضرغامي آمده تا بافت كلي سازمان باقي بماند و دفاتر مختلف تغيير چنداني نكند، گفت: ادامه روند پاكسازي توسط جناح محافظه كار براي آغاز به فعاليت در مجلس هفتم‌ و هدف بعدي محافظه كاران شوراي نگهبان است كه قرار است تغييراتي در حد دو يا سه نفر در اين بخش نيز انجام پذيرد.
اين نگرش تنها به مصوري منش اختصاص ندارد سيد مهدوي اقدم نيز مي‌‏گويد: صدا و سيما هنوز هم يك حزب است و اصلا به صورت رسانه ملي عمل نمي‌‏كند و با آمدن ضرغامي نيز عملكرد اين سازمان هيچ تغييري نخواهد كرد. تصدي عزت الله ضرغامي در سمت رياست سازمان صدا و سيما علاوه بر آنكه تغييري در راستاي بهبود شرايط اين سازمان ايجاد نمي‌‏كند، بلكه شرايط را بدتر هم خواهد كرد. زمان تصدي لاريجاني تمام شده بود و بايد يك شخص جديد را مي‌‏آوردند. و بر همين اساس متوجه شدند كه ضرغامي هماهنگ‌‏تر است و بهتر است او را جايگزين لاريجاني كنند. مسلما لاريجاني مديري قوي بود و ضرغامي ضعيف‌‏تر و البته هماهنگ‌‏تر با جناح محافظه كار است ولي بايد اذعان داشت كه با آمدن ضرغامي وضعيت بهتر از آنچه كه بود نمي‌‏شود.
با اين اوصاف جاي اميدواري است كه محافظه كاران ما تا آن اندازه روزآمد شده‌‏اند كه با نظريات نوين ارتباط جمعي در خصوص نقش رسانه‌‏ها بر افكار عمومي آشنا شوند و تأكيد اين نظريات را آويزه گوش كرده‌‏اند تا فردي هماهنگ با كليت جناح خود را براي تصدي دهه‏اي اين منطقه مقدس انتخاب كنند و مقاصد سياسي خود را همچنان و تا اطلاع ثانوي از مجراي فرهنگ پي‌‏بگيرند.
حتماً با حكايت دون‌‏كيشوت و جنگ او با آسياب هاي بادي آشنا هستيد و ماجراي محتوم او را خوانده‌‏ايد، ديده‌‏ايد و يا شنيده‌‏ايد. سال‌‏هاست كه ما در عرصه فرهنگ دچار دون‌‏كيشوتيسم شده‌‏ايم و دون‌‏كيشوت وار اسب سياست را در زمين فراخ فرهنگ مي‌‏تازانيم و به تاخت به سوي ناكجا آبادي كه در چشم‌‏انداز‌‏ها پيش‌‏رو نيز از آن نشاني نيست مي‌‏رويم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7828

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش از اولين بازتاب‌‏هاي تغيير در مديريت صداوسيما: وقتي سياست از مجراي فرهنگ اعمال مي‌‏شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016