پنجشنبه 7 خرداد 1383

تنديس يادبود پاسداشت چهره صلح، عدالت و مردمسالاري به مهندس سحابي اعطا شد، ايلنا


Marasem Sahabi.jpg

مراسم اعطايي تنديس يادبود پاسداشت چهره صلح، عدالت و مردمسالاري به مهندس سحابي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار " ايلنا" انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران، بيانيه‌‏اي را كه به اين خاطر صادر كرده بود، توسط دبيراين تشكل قرائت كرد:
29 ارديبهشت, يادآور زادروز دكتر محمد مصدق يكي از برجسته‌‏ترين سياستمداران تاريخ معاصر است. به همين مناسبت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران قصد دارد همه ساله تنديسي را به پاسداشت صلح, عدالت آزادي و مردمسالاري به يكي از فعالان سياسي، مردمي كه راه آن بزرگ را مي‌‏پويند اهداء نمايد و اين افتخاري براي مجموعه دانشجويان است كه همه ساله توفيق اين را بيابند تا از ميان دهها و شايد صدها مرد و زن ايراني اين تنديس را به محق‌‏ترين آنها اهداء نمايند.
در بخشي از اين اين بيانيه آمده است: صلح چرا كه مصدق هيچ گاه در طول زندگي سياسي خود از مسير صلح طلبي خارج نشد و پا به مسير خشونت نگذاشت، عدالت چيزي است كه مردم ما سالها و قرنهاست كه خواستار آنند, خواهان برابري و داشتن حقوق مساوي با هم و با حاكمان، مصدق در روزهايي كه مي‌‏توانست به دنبال كسب مال و ثروت باشد حتي يك ريال از خزانه دولت، چه در دوران نمايندگي و چه در دوران نخست‌‏وزيري دريافت نكرد.
و اما آزادي: كلمه‌‏اي كه از انقلاب مشروطه در ايران بر سر زبانها افتاد، ملتي كه خواهان آزادي بيان, آزادي مطبوعات و آزاديهاي اجتماعي بودند و مصدق نماد آن بود.
در ادامه اين بيانيه آمده است: مردمسالاري، اين واژه غريب كه هر بار مردمان اميدوار به رسيدن به آن مي‌‏شدند و حق حاكميت را از حاكمان طلب مي‌‏كردند و مي‌‏خواستند سرنوشت خود را خود تعيين كنند، اما اقتدارگراياني با تمام توان در مقابل اين حق طبيعي ملت مي ايستادند و خواست خود را بر خواست همگان تحميل مي‌‏كردند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران بنا به رسالت آگاهي بخش جنبش دانشجويي و به ياد شادروان دكتر مصدق همه ساله از كساني كه راه آن مرحوم را مي‌‏پويند تقدير كرد و به رسم يادبود تنديسي اهداء خواهد كرد, و از اين جمله‌‏اند؛ مهندس عزت‌‏ا... سحابي, كسي كه بيشتر از 50 سال سابقه فعاليت سياسي از زمان مرحوم مصدق تاكنون را دارد و در تمامي لحاظ سرنوشت ساز اين مرز و بوم حضور داشته و همواره مدافع حقوق ملت بوده است, در اين راه نه تهمت و بهتان كه زندان هم مانع از آزادي خواهي او نشده است.

عزت الله سحابي گفت: من از انجمن اسلامي مازندران تشكر مي‌‏كنم كه به اين فكر افتاده‌‏اند كه از خدمتگزاران مملكت و ميهن خود قدرداني نمايند، اين فكر خوبي است و بايد رايج شود.
وي ادامه داد: اما اين كار در زمان حيات افراد از آنها تقدير شود شايد خوب نباشد، چون معلوم نيست كه آخر عمرش چه مي شود، ممكن است در دامن ارتجاع، استبداد، انحرافات اخلاقي و يا دامان خارجي ها بيفتد، حضرت علي (ع) هم فرموده اند؛ تقدير و تشكر از افراد را به بعد از مرگ‌‏شان بگذاريد.
وي افزود: از اينكه شما بنده را كانديدا كرده‌‏ايد، من شرمنده ام. زيرا فكر مي‌‏كنم هيچ كاري مهمي نكرده ام، ما 50 سال است كه حرف زده‌‏ايم ما تاحال نتوانسته ايم نهادي را ريشه دار و پايدار كنيم، رجالي در تاريخ نامشان باقي مي ماند كه يك نهاد ملي،آموزشي، تربيتي تاسيس نمايند. تاسيس بسيار مهم است و زحمت دارد اما حرف زدن آسان است.
وي گفت: مرحوم پدرم و بازرگان به تاسيس اعتقاد داشتند حتي اگر كوچك باشد، پدرم مي گفت؛ به جاي اينكه حرف بزنيم بايد ايجاد كنيم، در سايه ايجاد است كه روشنفكر ساخته مي شود.
عزت الله سحابي در ادامه گفت: نويسنده، گوينده و مبارزه خواه همه، مبارزه مان حرفي بوده است، هر چند اين حرفها هم روشنگر بود و در مقابل ظلم و ستم تجاوز به حقوق مردم و طبقات محروم جامعه مخالفت و مقاومت كرده ايم، ولي نتوانستيم عدالت اجتماعي را پايدار كنيم.
وي گفت: من خود را شايسته اين همه محبت و پاداش نمي دانم، از شما تشكر مي كنم ولي باور كنيد، اگر يك كسي بيايد بي طرفانه نقدم كند لذت آن براي من بيشتر از تجليل است. وقتي از من تجليل مي كنيد خجالت مي كشم، چون فكر مي‌‏كنم كاري كرده ام. افرادي حرفهايي زده اند كه نوآوري بود، اما چون كار نشده، خام مانده است و جمع شده است. من پيشنهاد مي كنم افكار افراد را وسط بگذاريم، سپس نقد و بررسي نماييم.
سحابي افزود: در دنيا علاوه بر تجليل، نقد هم مي‌‏كنند تا معرفت نسبت به افكار آنها پيدا كنند اما در كشور ما نقد يعني دشمني وخصومت.
عضو ارشد نيروهاي ملي- مذهبي ادامه داد: تقدير بايد همراه با نقد باشد.
وي افزود: من از روزي كه حبيب‌‏الله پيمان را ديده ام، در صف مبارزه بود و هميشه حتي در زمان دانش آموزي هم فعال بودند، او از بنده خدمات بيشتري انجام داد و آثار بيشتري داد، من شايسته تر از خودم اينجا خيلي ها را مي بينم.
وي گفت: در اين روزگار كساني هستند كه بايد الگو شوند آنها اذيت و آزار بسيار شديدي را تحمل كرده ند.
من پيشنهاد مي كنم كه اين تنديس را به آنها تقديم نماييد.
وي سپس در حضور اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران و برخي از اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت و شوراي تهران اين تشكل، تنديس اعطايي خود را به مهدي اميني‌‏زاده؛ عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حبيب الله پيمان در مراسم اعطاي تنديس ياد بود دكتر مصدق، پاسداشت چهره صلح، آزادي، عدالت و مردم سالاري گفت: ‌‏هر چند ما كار تاسيسي نكرديم و يك نهاد ماندگار ايجاد نكرديم، اما اصل پايداري، اصل مقاومت و دفاع در مقابل ارزش هاي انساني درجامعه ما بسيار كم ديده مي شود، در كشور ما مردم زود خسته و مايوس مي شوند.
وي بااشاره به دانشجويان گفت: مثلا در نسل خود شما, دانشجوياني كه در اوج اصلاحات جمع شدند و با شما همكاري كردند، بعد از فارغ التحصيلي چند نفر از آنها در عرصه پايداري و دفاع از ارزش هايي كه به آن ايمان داشتند, ماندند و مقاومت كردند و نگفتند كه؛ وقت تلف كرديم و اشتباه كرديم و شايد ديگران را هم منع كردند. دبيركل جنبش مسلمانان مبارز گفت: موجود زنده به دليل پايداريش توانسته دنيا را فتح كند، مقاومت يك ارزش است, مردم تا به مشكلي بر مي خورند از سلايق و خواسته هاي‌‏شان دست مي كشند، گوشه انزوا، صوفي گري و حتي خودكشي را در پيش مي گيرند.
وي با اشاره به عزت الله سحابي گفت : شما سمبل پايداري هستيد، در تاريخ اين نهادينه مي ماند، مردم در سال هاي اخير به سادگي قهرمان شدند، براي ما روشن بود كه اينها عميق نيست، مردم روي ناراحتي كه از ديگران دارند آنها را بزرگ مي‌‏كنند كه ديديد يك شبه اين اقبال از بين مي رفت.
پيمان رو به سحابي ادامه داد: اينكه شما مي گوييد بعد از مرگ از افراد تقدير كنند، چون ممكن است دچار انحطاط و لغزش شوند، اين طور نيست،50 سال عمر براي آزمون شهرت, قدرت, تنگ نظري, حسادت و شهوت كم نيست. اگر قرار بود شيفته مال و قدرت شويد تا حالا مي شويد كسي كه اين آزمون ها را گذرانده و شايسته تقدير است.
وي گفت: سحابي مي توانست در دوران هاي متفاوت حتي بعد از انقلاب با حفظ محبوبيت هايش روي قدرت برود اما نكرد، برسر ارزش ها ماندن چيز كمي نيست، در دوران پهلوي امثال اميركبير، مصدق 50 سال از صحنه محو شدند كه نسل جديد آمد و آنها را از تاريخ بيرون كشيد و شناخت، بايد اين كارها صورت گيرد تا همه بدانند و بشناسند.
مرضيه مرقاضي لنگرودي گفت: كمترين كار تجليل اين است كه انسان را در مسيري كه هست نگه مي دارد، اين كار خوب است و از مذهب تفكر و اخلاق ما بر مي آيد.

نعمت احمدي گفت : تاسيس را بايد تقسيم بندي كرد، تاسيس شخصيت يك شخص از حزبي كه زير ساخت‌‏هاي اجتماعي را درست كند، عميق‌‏تر مي شود.
به گزارش " ايلنا" اين وكيل و حقوقدان در مراسم اعطاي تنديس به مهندس بابايي گفت: بازرگان و مصدق ابتدا خودشان تاسيس شدند در شبي تاريك و ظلماني فانوسي شدند كه از تاسيس هزار مدرسه كمال و عدل موثرتر است، به لحاظ اين كه در كشوري كه مدام دست به دهن هستند و نيازهاي اوليه شان هم برآورده نمي شود، مدت سه نسل، خوب ماندن و پايداري كردن چيز كمي نيست.
وي خطاب به سحابي ادامه داد: شما الگو براي جوانان هستند و من به كار بچه هاي مازندران ارج مي نهم، اين كه از افراد بعد از مرگ‌‏شان تقدير شود چون ممكن است روزي منحرف شوند، اين درست نيست كه چون آنان آنقدر تنه تنومندي دارند و مستحكم شده اند كه طوفان ها در آن اثر نخواهد گذاشت.
احمدي افزود: افرادي كه انتخاب مي شوند، الگويي هستند براي سايرين , خيلي كم پيش مي آيد افراد بعد از اين كه دركوره هاي مبارزه آبديده شدند، منحرف گردند .
به نظر من بچه ها شناخت درستي كرده اند و من به آنها تبريك مي گويم و اميدوارم كه ما هم بتوانيم از پرتو افكار و انديشه شما درس بگيريم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8205

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تنديس يادبود پاسداشت چهره صلح، عدالت و مردمسالاري به مهندس سحابي اعطا شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016