دوشنبه 18 خرداد 1383

گزارش ايلنا از تحولات اخير در روابط امارات با ايران، ايلنا

E jazireh.jpg

خبر طرح مجدد مسأله جزاير ابوموسي، تنب‌‏بزرگ و تنب‌‏كوچك در نود و يكمين نشست وزراي خارجه امارات‌‏متحده‌‏عربي، بحرين، عربستان‌‏سعودي، قطر، عمان و كويت نخستين بار روز جمعه هفته گذشته از سوي سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا) منتشر شد.
روزنامه الرأي‌‏العام به نقل از منابع مسؤول در دفتر دبيركل شوراي‌‏همكاري خليج‌‏فارس اعلام كرده بود مسأله جزاير سه‌‏گانه ايراني در دستور كار نشست شوراي همكاري خليج‌‏فارس قرار گرفته است.
اين روزنامه كه خبر فوق را پس از گفت‌‏وگويي تفصيلي با دبيركل اين شورا به چاپ رسانده است از موضوع دستور كار با عنوان " اشغال جزاير اماراتي از سوي ايران" نام برد.
دبيركل شوراي همكاري خليج‌‏فارس نيز روز جمعه با اشغالگر خواندن ايران، اعلام كرد: قضيه اشغال جزاير سه‌‏گانه اماراتي از جمله محورهاي مورد بررسي وزاري خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج[فارس] است.
روزنامه الشرق‌‏الاوسط چاپ لندن به نقل از "عبدالرحمن بن حمد العطيه" نوشت: وزراي خارجه كشورهاي امارات‌‏متحده‌‏عربي، بحرين، عربستان‌‏سعودي، قطر، عمان و كويت در نود و يكمين نشست خود كه شنبه در جده برگزار مي‌‏شود به مسأله جزاير سه‌‏گانه مي‌‏پردازند.
اين نشست درنخستين ساعات شب گذشته در بندر جده عربستان‌‏سعودي و در كرانه درياي‌‏سرخ آغاز به كار كرد.
در حال حاضر كويت، رياست اين شورا را بر عهده دارد. هواپيماهاي حامل وزراي‌‏خارجه كشورهاي عضو اين شورا از در فرودگاه بين‌‏المللي جده فرود آمدند و برخي مستقيماً به محل نشست رفتند.
همزمان با برگزاري اين نشست خبري منتشر شد مبني بر اينكه يك فروند ناو جنگي امارات متحده عربي با تجاوز به حريم مرزي جمهوري اسلامي ايران، يك لنج ايراني را گلوله‌‏باران كردند و خدمه آن را ربودند.
در اين تجاوز يك فروند لنج ماهي‌‏گيري با نام "قاسمي" هدف گلوله‌‏هاي نظاميان اماراتي قرار گرفت.
منابع ايراني در گفت‌‏وگو با خبرنگار پايگاه خبري ايلاف در تهران اعلام كردند: نظاميان اماراتي پس از حمله به اين لنج كه در حال ماهي‌‏گيري در آب‌‏هاي سرزميني ايران در اطراف جزيره ابوموسي بود، كاپيتان "خيرانديش" و ساير ملوانان اين لنج ايراني را ربوده و آنها را به بندر دبي منتقل كردند.
مديركل امنيتي و انتظامي استانداري هرمزگان در توضيح اين خبر گفت: وزارتخانه‌‏هاي امورخارجه و كشور در حال پيگيري موضوع تيراندازي ناو اماراتي به لنج صيادي ايران و بازگرداندن خدمه آن هستند.
مرادي در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا گفت: لنج ايراني همراه با 9 خدمه آن هم‌‏اكنون در دبي نگهداري مي‌‏شود.
وي در توضيح اين ماجرا افزود: اين اتفاق در ساعت 7 و 50 دقيقه صبح روز "چهارشنبه" در نزديكي جزيره ابوموسي رخ داد و ناو اماراتي پس از تيراندازي به لنج كاملاً صيادي ايران، ناخدا "عبدالله خيرانديش" را به همراه 8 خدمه ديگر لنج، به بندر دبي منتقل كردند.
اما به‌‏رغم اينكه حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت‌‏امورخارجه امروز در جمع خبرنگاران گفته بود: سفارت ما در ابوظبي فعال شده است تا بتوان هر چه سريع‌‏تر موجبات آزادي ناخدا و خدمه اين لنج را فراهم كرد، بخش كنسولي سفارت ايران در امارات‌‏متحده‌‏عربي از ارائه هر گونه اطلاعي در خصوص وضعيت خدمه ربوده‌‏شده لنج ايراني در نزديكي جزيره ابوموسي و پي‌‏گيري‌‏هاي مربوط به سرنوشت اين شهروندان ايراني آن خودداري كرد.
يكي از افراد اين بخش در گفت‌‏وگوي تلفني با خبرنگار ايلنا، با بيان اين استدلال كه نمي‌‏داند با چه كسي صحبت مي‌‏كند و آن طرف سيم تلفن چه كسي قرار دارد، گفت: من نمي‌‏توانم هيچ اطلاعي در اين خصوص به شما بدهم.
مسؤول دفتر سفير ايران در ابوظبي، بخش كنسولي سفارت را مسؤول پاسخ‌‏گويي در اين مورد اعلام كرده بود.
اين در حالي است كه انتشار اين خبر همزمان با نشست شوراي همكاري خليج‌‏فارس بازتاب وسيعي در رسانه‌‏هاي كشورمان داشت.
نماينده بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي گفت: دامن‌‏زدن به درگيري بر سر حاكميت جزاير سه‌‏گانه، تأثير سوئي بر سرمايه‌‏گذاري و روابط خوب ايران و امارات خواهد داشت.
علي ديرباز در رابطه با توقيف لنج ايراني در نزديكي جزيره ابوموسي توسط نظاميان اماراتي به خبرنگار ايلنا, گفت: من اطلاعي از اين رويداد ندارم، اما در هر حال به گمان من موضع دولت و ملت ايران در رابطه با سه جزيره ابوموسي و تنب بزرگ و كوچك، پيش از اين بارها از جانب سخنگوي قوه قضائيه و همچنين دولت بيان شده است و ما موضع خود را به صورتي شفاف اعلام كرده‌‏ايم.
وي افزود: به ميان آمدن اين مباحث كه هر از گاهي توسط برخي به جهت ايجاد تنش ميان ايران و امارات مطرح مي‌‏شود، تنها كسب منافع آنها را به دنبال ندارد، بلكه سبب تاثير منفي نيز مي‌‏شود.
ديرباز با بيان اينكه اين تلاشها به روي سرمايه‌‏گذاري و روابط خوب ايران و امارات تاثير سوء مي‌‏گذارد، گفت: جمع كثيري از ساكنين ‌‏امارات، داراي رابطه قوم و خويشي با همسايگان جنوبي خود هستند كه اين مواضع تنها به تيرگي روابط دامن مي زند.
وي گفت: به فرض وجود مشكل نيز اين مهم انحصاراً در جلسه‌‏اي كه نمايندگان دو دولت در آن حضور دارند، قابل بررسي و حل و فصل شدن است و نيازي به حضور و مداخله ساير اشخاص و مقامات دولت‌‏هاي ديگر نيست، چرا كه انجام آن تنها سبب كاهش روابط خواهد شد.
سخنگوي وزارت‌‏امورخارجه نيز در توضيح اقدامات اين وزارتخانه در واكنش به تيراندازي و ربودن لنج صيادي ايراني در نزديكي جزيره ابوموسي و انتقال خدمه آن به دبي، گفت: ما با سفارت امارات‌‏متحده‌‏عربي در تهران صحبت كرديم و سفارت ما در ابوظبي نيز فعال شده است تا بتوان هر چه سريع‌‏تر موجبات آزادي ناخدا و خدمه اين لنج را فراهم كرد.
حميدرضا آصفي در پاسخ به سؤال خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، اظهار داشت: وزارت‌‏امورخارجه اين موضوع را پيگيري مي‌‏كند.
وي با غيرقابل قبول خواندن اين اقدام امارات‌‏متحده‌‏عربي، گفت: اين مسأله ربطي به تشكيل نشست شوراي‌‏همكاري‌‏خليج‌‏فارس ندارد.
آصفي با بيان اينكه اين گونه اتفاقات ممكن است در آب‌‏هاي ميان دو كشور پيش بيايد، گفت: در سال گذشته هم چنين اتفاقي رخ داد ولي ما از امارات توضيح خواستيم.
بر خلاف موضع آرام وزارت‌‏امورخارجه در خصوص تجاوزات سياسي و نظامي امارات بر ضد جمهوري اسلامي ايران، كارشناسان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواهان برخورد شديدتر مقامات كشورمان با اين تجاوزات شدند.
اسدالله اطهري اظهار داشت: موضع وزات‌‏امورخارجه ايران در مقابل امارات بايد به‌‏گونه‌‏اي باشد كه امارات جرأت دست‌‏زدن به چنين اقداماتي نداشته باشد.
كارشناس مركز مطالعات خاورميانه در گفت‌‏وگو با ايلنا در واكنش به بيانيه شوراي همكاري خليج‌‏فارس بر ضد حاكميت جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه‌‏گانه ابوموسي، تنب‌‏بزرگ و تنب‌‏كوچك تصريح كرد: وزارت‌‏امورخارجه بايد پاسخ مناسب را به اين‌‏گونه اقدامات بدهد و بسيار محكم‌‏تر از اين موضع‌‏گيري كند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه نفس امارات به ايران بسته است، گفت: وزارت‌‏امورخارجه بايد هزينه اين‌‏گونه اقدامات را به حدي بالا ببرد كه ديگر هيچ كس جرأت چنين كارهايي نداشته باشد.
وي با اشاره به فعاليت سه‌‏هزار شركت ايراني در امارات تصريح كرد: دود اين‌‏گونه اقدامات به چشم امارات خواهد رفت.
اطهري همچنين با بيان اينكه امارات از آن وزن، اهميت و اعتباري برخوردار نيست كه بتواند چنين اداعاهايي داشته باشد، گفت: امارات در صدد ايفاي نقش در پروژه ايجاد اجماع بين‌‏المللي عليه ايران است.
وي تصريح كرد: بيانيه مشترك اتحاديه‌‏اروپا و شوراي همكاري خليج‌‏فارس درباره جزاير سه‌‏گانه ايراني، بيانيه اتحاديه‌‏عرب، نبرد اطلاعاتي ايران و آمريكا بر سر مسأله چلبي و مسأله هسته اي ايران؛ همه‌‏وهمه براي ايجاد اجماع جهاني بر ضد ايران انجام مي‌‏شود.
اطهري با بيان اينكه اعراب دوست دارند كه ما هميشه هدف باشيم گفت: وزارت‌‏امورخارجه بايد در قبال اين موضوع از موضع قدرت وارد شود.
رئيس مؤسسه تحقيقات استراتژيك يوروسويك لندن نيز در مورد بيانيه شوراي همكاري خليج‌‏فارس بر ضد حاكميت جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه‌‏گانه، گفت: تشكيل سازماني همه‌‏جانبه براي سامان‌‏دادن به همكاري‌‏هاي كشورهاي منطقه خليج‌‏فارس ضروري به نظر مي‌‏رسد.
پيروز مجتهدزاده در گفت‌‏وگو با ايلنا، گفت: اگرچه شوراي همكاري خليج‌‏فارس در حال حاضر همكاري‌‏هاي خوبي با ايران و عراق دارد اما اين موضوع به‌‏تنهايي كافي نيست زيرا اين شورا هراز گاهي تحت تأثير گرايش‌‏هاي دبيركل آن دست به اقدامات مي‌‏زند كه به ضرر صلح و همكاري‌‏هاي منطقه‌‏اي تمام مي‌‏شود.
وي به اعلاميه‌‏هاي اين شورا در حمايت از ادعاهاي امارات در مورد جزاير سه‌‏گانه ايراني و همچنين حمايت از رژيم بعثي عراق اشاره كرد و گفت: اين مسائل مي‌‏تواند اثر سوئي بر صلح و امنيت منطقه داشته باشد.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: اگر قرار باشد همكاري‌‏هاي ايراني ـ عربي با شركت هر هشت كشور منطقه صورت رسمي پيدا كند بايد انجمن يا سازمان ديگري تأسيس شود كه هر هشت كشور با حقوق و مسؤوليت‌‏هاي مساوي در آن عضويت داشته باشند.
وي با تأكيد بر اينكه اين پيشنهاد بايد سال‌‏ها قبل در دستور كار قرار مي‌‏گرفت، گفت: وزارت امورخارجه ايران بايد به جاي ظاهرسازي و شعار دادن، به زمينه‌‏سازي براي تشكيل چنين سازماني بپردازد.
مجتهدزاده ادامه داد: اين موضوع نمي‌‏تواند از طريق اعلام رسمي كه اعلام چالش است پي‌‏گيري شود بلكه بايد آن را از طريق فعاليت‌‏هاي گسترده نه‌‏چندان علني و گفت‌‏وگو با كشورهايي كه احتمال همكاري آنها در اين مورد وجود دارد پي‌‏گيري كرد.
وي تأكيد كرد: ايران بايد اين موضع را صميمانه دنبال كند و سعي كند حسن‌‏نيت خود را براي چنين پيشنهادي براي همه كشورهاي حاشيه خليج‌‏فارس به اثبات برساند.
اين استاد دانشگاه در خصوص اينكه آيا تشكيل اين سازمان مي‌‏تواند به حل‌‏وفصل مسأله جزاير كمك كند، گفت: موضوع جزاير سه‌‏گانه ايراني بحثي جداگانه از همه مسائل خليج‌‏فارس است و چنين پيشنهادي براي حل مسأله جزاير سه‌‏گانه ايراني نيست.
وي افزود: امارات هم مي‌‏داند كه اعلاميه‌‏هاي دوره‌‏اي شوراي همكاري خليج‌‏فارس در خصوص ادعاي بي‌‏اساس اين كشور و اتحاديه‌‏عرب اثرگذاري سياسي خود را از دست داده و تكرار مكررات است.
مجتهدزاده همچنين به وضعيت عراق اشاره كرد و گفت: وضعيت كنوني عراق يك وضعيت استثنايي است و اگر هم قرار باشد اقدامي براي ايجاد همكاري‌‏هاي هشت‌‏جانبه انجام شود همه بايد به وضعيت اين كشور توجه كنند و اين كار را بدون عجله پيش ببرند.
علي تاجرنيا نماينده سابق مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به بيانيه شوراي همكاري خليج‌‏فارس بر ضد حاكميت جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه‌‏گانه ابوموسي، تنب‌‏بزرگ و تنب‌‏كوچك، گفت: به ميان آمدن اين مباحث به دنبال امتيازگيري در بحث انرژي هسته‌‏اي ايران و عدم دخالت كشور در بحث‌‏هاي منطقه اي مطرح مي‌‏شود.
علي تاجرنيا، و عضو كميسيون امنيت‌‏ملي و سياست‌‏خارجي مجلس ششم شوراي اسلامي به خبرنگار پارلماني ايلنا، گفت: بخشي از فشارها از جمله بحث جزاير سه‌‏گانه كه در روزهاي گذشته بر ايران وارد مي‌‏شود ناشي از فشارهاي مخالفان جمهوري اسلامي ايران است.
وي افزود: اين مباحث با هدف امتيازگيري در بحث انرژي هسته‌‏اي و عدم دخالت ايران در بحث‌‏هاي منطقه‌‏اي مطرح مي شود.
محمد كيانوش راد نماينده مردم اهواز در مجلس ششم نيز به اين بيانيه واكنش نشان داد.
عضو كميسيون امنيت‌‏ملي و سياست‌‏خارجي در مجلس ششم شوراي اسلامي در واكنش به بيانيه شوراي همكاري خليج‌‏فارس بر ضد حاكميت جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه‌‏گانه ابوموسي، تنب‌‏بزرگ و تنب‌‏كوچك گفت: شوراي‌‏همكاري‌‏خليج‌‏فارس نبايد وارد مسايلي شود كه هيچ‌‏گونه ارتباطي با آنها ندارد.
كيانوش‌‏راد در واكنش به اشغالگر خواندن ايران از سوي شوراي‌‏همكاري‌‏خليج‌‏فارس به خبرنگار پارلماني ايلنا، گفت: نوع موضع‌‏گيري اين شورا نسبت به حاكميت ايران بر جزاير سه‌‏گانه را نوعي مداخله در امور ايران تلقي مي‌‏كنيم و به اعتقاد من اين كشورها نبايد وارد موضوعي شوند كه هيچ‌‏گونه ارتباطي به آنها ندارد چرا كه اين موضوع به‌‏عنوان يك مسأله طرفيني ميان ايران و امارات مطرح است.
وي افزود: مذاكرات مطروحه نيز سعي در حل سوء تفاهمات فيمابين داشته و تبديل اين موضوع به يك مسأله منطقه‌‏‏اي شيوه درست حل‌‏وفصل آن نيست.
كيانوش‌‏راد با اشاره به حق طبيعي ايران بر حاكميت جزاير سه‌‏گانه گفت: بيان اين مواضع تنها سبب گسترش سوء تفاهمات مي‌‏شود و اين كشورها بايد با درك صحيح مسايل منطقه‌‏اي، از گسترش آن جلوگيري كنند چرا كه نا امن‌‏شدن منطقه به سود هيچ كس نيست.
حميدرضا حاجي‌‏بابايي نيز خواستار عذرخواهي فوري امارات‌‏متحده عربي از جمهوري اسلامي ايران شد.
نماينده همدان در مجلس هفتم گفت: خدشه‌ وارد كردن در امنيت ملي ايران براي تمامي كشورهاي منطقه مشكل ساز خواهد بود.
حميدرضا حاجي‌‏بابايي و عضو سابق كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس ششم در رابطه با اشغالگر خواندن جمهوري اسلامي ايران از سوي شوراي همكاري خليج فارس به خبرنگار پارلماني ايلنا, گفت: امارات نبايد فريب ‌‏جو و التهابات سياسي جهان را بخورد و وارد گردابي شود كه آمريكا و در واقع لابي صهيونيستي تدارك‌‏بخش آن هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: با توجه به مفتوح بودن پرونده ايران در آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي, وضعيت عراق و همچنين مسائل منطقه‌‏اي، امارات بايد بداند كه كشوري مانند ايران در برابر زورگويي‌‏هاي آمريكا, شوروي سابق و كشور‌‏هاي اروپايي هشت‌‏سال كمر خم نكرد و بنابراين اين حركت دولت امارات به مثابه جرقه زدن به انبار باروتي است كه اولين قربانيان آن كساني خواهند بود كه به اين انبار جرقه زده‌‏اند.
نماينده همدان در مجلس هفتم ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران هميشه به دنبال دوستي و حفظ امنيت و منافع مشترك در منطقه بوده است و خدشه در امنيت ملي آن براي همه كشورهاي منطقه مشكل‌‏ساز خواهد بود، چرا كه جزاير سه‌‏گانه جزء لاينفك كشوري هستند كه صدها هزار شهيد سال‌‏ها از آن محافظت كرده‌‏اند.
حاجي‌ بابايي در پايان گفت: امارات بايد سريعاً از ايران عذرخواهي و جبران آنچه انجام داده را بكند.

بايد ديد اقدامات و پي‌‏گيري‌‏هاي مقامات سياسي و ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران در روزهاي آتي چه دستاوردهايي براي حفظ منافع و مصالح كشور و امنيت‌‏ملي و عزت و آبروي ملت ايران در بر خواهد داشت؛ وآيا اين اقدامات به مداخلات ديگران بر ضد حاكميت و حريم مقدس ايران پايان خواهد داد؟

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8611

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايلنا از تحولات اخير در روابط امارات با ايران، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016