سه شنبه 19 خرداد 1383

نگاهي به پرونده جنجالي «ايران كنترا» به بهانه مرگ «رونالد ريگان»، رويداد

Reagan.jpg

فروش سلاح به ايران در زمان جنگ از سوي آمريكا كه به پرونده ايران كنترا معروف شد، نه تنها پس از رياست جمهوري آمريكا مخفي ماند، بلكه به نظر مي‌رسد با مرگ رئيس جمهور 93 ساله، به زير خاك رفته باشد.

رئيس جمهور جمهوري‌خواه آمريكا در آن زمان با دو مشكل عمده مواجه بود: خطر كمونيسم و شورشيان آن در نيكاراگوا و مشكل مبارزان در لبنان كه گروگان‌هاي زيادي در اختيار داشتند. در آن زمان ريگان وارد معامله با ايران شد تا بتواند در كمك ايران براي آزادسازي گروگان‌هاي آمريكايي در لبنان استفاده كند.

ريگان در آن زمان پولي كه از ايران دريافت كرد را به شورشيان نيكاراگوا داد تا دولت دانيل اورتگا را سرنگون كنند. اين در حالي بود كه كنگره آمريكا هر گونه كمك مالي اين كشور به نيكاراگوا را قدغن كرده بود.

مرد هاليوودي كاخ سفيد را از كندذهن‌ترين افراد مي‌شناختند ولي دوران رياست جمهوري او از درخشان‌ترين دوران رياست جمهوري در آمريكاست. رونالد ريگان بهترين مشاوران را براي خود برگزيده بود و با همين كار توانست عملكرد درخشاني از خود به جاي بگذارد.

گرفتن پول از ايران و دادن آن به شورشيان نيكاراگوا-كنترا- باعث شد نام اايرن و كنترا در كنار هم آورده شده و اين جنجال سياسي ادامه يابد. رونالد ريگان مدام اين پرونده را تكذيب كرد و اجازه نداد كسي وارد اين پرونده شود. اما پس از مدتي در يكي از نطق‌هاي خود اعلام كرد كه فقط يك بار از رويه و تحريف شده توسط كنگره تخطي كرده و آن هم گرفتن پول از ايران در قبال فروش سلاح و كمك به شورشيان نيكاراگو بوده است.

هر يك از رؤساي جمهور آمريكا نقطه‌اي تاريك در تاريخ خود دارند: نيكلسون و ماجراي واترگيت، بيل كلينتون و مونيكا لوفيسكي. در اين ميان جورج بوش قبل از اين كه پاي خود را به كاخ سفيد بگذارد به خاطر شمارش آرا به دادگاه‌ عالي آمريكا رفت. براي رونالد ريگان همين پرونده ايران كنترا بود كه با پايان دولت او همراه شد.

اين پرونده در سال‌هاي 1980 مخفي ماند و به تدريج درباره آن تحقيق شد كه به صورت مرحله به مرحله پيش آمد:

-«دولت آمريكا با عدول از قوانين سياست خارجي به معامله تسليحاتي با ايران دست زد.»

-«سلاح‌هاي آمريكا از طريق اسرائيل به ايران داده شد تا آنها هم كمك كنند تا گروگان‌هاي آمريكايي درلبنان آزاد شوند.»

-«پول گرفته شده به سرعت به شورشيان نيكاراگوئه داده شد.»

پس از فاش شدن اسرار اين پرونده در نوامبر سال 1986، دولت ريگان سعي كرد تخلف خود را بپوشاند ولي وزير دفاع ريگان، كاسپر و اين برگر، توانست در آخرين دقايق و با عذرخواهي از جورج بوش(پدر) كه جانشين ريگان شده بود، از محاكمه بگريزد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما پرونده ايران-كنترا به همين سادگي نبود. اطلاعات سازمان سيا نشان مي‌داد كه آمريكا به شدت در حال تغذيه نيروهاي شورشي در كشورهايي است كه آمريكا با سياست آنها موافق نبود. ريگان در سال 1987 از مردم معذرت‌خواهي كرد ولي گزارش انتقادي و تحقيقي كامل اين پرونده در سال 1994 و در دستگاه بوش پدر منتشر شد و نشان داد علاوه بر پرونده كنترا خود بوش (پدر) در مذاكرات پاريس، پاي ثابت چنين قراردادي بوده است. همين كار ريشه‌اي در حزب جمهوريخواه باعث شد تا در حال حاضر با مرگ ريگان و حضور بوش در كاخ سفيد، چيزي از آن منتشر نشود و بايد فعلاً اين پرونده را به همراه ريگان رفته در خاك دانست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8683

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهي به پرونده جنجالي «ايران كنترا» به بهانه مرگ «رونالد ريگان»، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016