دوشنبه 8 تير 1383

رييس سابق کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي: اگر به" جمهوريت" آسيب برسد، خطرناک است، ايلنا

رييس سابق کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت: اينکه حرفهاي اصلاح‌‏طلبان را محافظه‌‏کاران بزنند و در جهت شعار اصلاح طلبي که در زمان انتخابات سر مي دادند عمل نمايند، قدم خوبي است و ما از آن استقبال مي‌‏کنيم.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" سيد ناصر قوامي در نشست هفتگي حزب آزادي گفت: سيصد سال قبل در کشورهاي پيشرفته دنيا تصميم گرفتند که عملکرد حاکمان را در چاچوب قانون تعريف کنند تا هر حاکمي نتواند هرفرماني خواست صادر کند که براساس آن قانون اساسي نوشته شد.
وي افزود: صد و بيست سال قبل نخبگان و آزاديخواهان کشور ما با الهام از غرب اين برنامه را دنبال کردند که به آنها مشروطه خواه مي گفتند. آنها به دنبال اين بودند که شاه هر چند موروثي انتخاب مي شد اما بايد در چهارچوب قانون قرار بگيرد تا من بعد در يک شب، وقتي تصميم براي قتل کسي مثل اميرکبير مي گيرد، بدون اينکه اميرکبير از اتهامش آگاه باشد و يا اينکه او را در يک دادگاهي محاکمه کرده باشند، نتواند از اين کارهاي خودسر انجام دهد، از طرف ديگر عده‌‏اي گفتند که؛ فرمان شاه، فرمان يزدان است و شاه سايه خدا در زمين است، پس اگر ما اختيار مطلقه را از شاه بگيريم ايران ويران مي شود، در کشور بايد يک نفر تصميم بگيرد که مشروطه خواهان به آنها استبداد خواه لقب دادند.
قوامي تصريح کرد: براساس فشار افکارعمومي شاه مشروطه را امضا کرد و قانون اساسي نوشته شد. در اين قانون آمده بود که پنجاه مجتهد از بلاد مختلف و به وسيله مراجع بايد معرفي شوند تا از اين پنجاه نفر، پنج نفر به مدت چهار سال براي انطباق مصوبات مجلس با شرع انتخاب شوند.
وي با اشاره به اينکه ما در اکثر مباني فقه با هم اختلاف داريم، گفت: اگر ما در مجلس بر مبناي نظر عده‌‏اي از فقها يک قانوني را تصويب کنيم، شوراي نگهبان نمي‌‏تواند بگويد؛ خلاف شرع است. ما هر چه خواستيم به آقايان اين را تفهيم کنيم، متاسفانه نشد. از زمان شيخ طوسي تاکنون عده اي از فقها اعتقاد دارند؛ زن از زمين ارث مي برد و عده اي ديگر آن را منوط به داشتن فرزند از شوهر مي‌‏کردند و عده اي مي‌‏گفتند؛ با اين شرط هم ارث نمي برد که ما براساس نظر آن عده از فقها که مي‌‏گفتند؛ زن از زمين ارث مي برد، چه فرزند داشته باشد و چه نداشته باشد اين قانون را تصويب کرديم که شوراي نگهبان گفت؛ خلاف شرع است.
قوامي با اشاره به اينکه مردم در زمان انقلاب، شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي را از همان ابتدا سر مي دادند، گفت: حالا وقتي مي‌‏گوييم؛" آزادي"، آقايان مي‌‏گويند؛ شما مرادتان از آزادي بي بند و باري است، در صورتي که ما آزادي بيان، انديشه، قلم و مطبوعات را مي‌‏گوييم.
وي ادامه داد: به صورت فله اي مطبوعات را با استناد به قانون غيرمرتبط که در سال 1336 تصويب شده بود و مربوط به قمارخانه ها مي شود" قانون اقدامات تاميني" بستند که وقتي ما استفساريه آورديم که اين شامل مطبوعات نمي شود، گفتند؛ خلاف شرع است.
رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس ششم با اشاره به نقش احزاب در کشور گفت: احزاب با اين شرايطي که وجود دارد، کاري نمي توانند انجام دهند و با وجود نظارت استصوابي جايگاهي در حاکميت بدست نخواهند آورد. در مجلس هفتم نماينده‌‏هاي ما را رد صلاحيت کردند بعد هم گفتند؛ مردم به شما راي نمي‌‏دادند، اگر شما مي دانستيد که مردم به ما راي نمي دهند، چرا رد صلاحيت‌‏مان کرديد؟ آنها افرادي را ردصلاحيت کردند که مي دانستند راي مي آورند.
قوامي با اشاره به مساله "استقلال" در کشور گفت: استقلال به اين معنااست که شما آزاد هستيد و حاضر نيستند با حرکت‌‏هاي درست تحت سلطه کسي باشيد، چرا بايد تا جايي مي رفتيم که امام بگويد جام زهر مي نوشم؟ براي حفظ استقلال و منافع ملي بايد عقلاني رفتار کنيم. آقايان فکر مي کنند همه اسير ابرقدرتها هستند و فقط ما تن به اسارت نمي دهيم و گردن کلفت هستيم، در صورتي که همه استقلال خود را دارند. اينها وضعي بوجود آورده اند که سرمايه گذاران ما در کشور هاي شيخ نشين سرمايه گذاري مي‌‏کنند، اين شيوخ چگونه توانسته اند امکاناتي فراهم کنند که اين همه سرمايه دار در آنجا سرمايه گذاري کند اما ما با اين همه شيخ نتوانسته ايم اين کار را انجام دهيم؟
وي با اشاره به يکي ديگر از محورهاي شعار مردم که کلمه" جمهوري اسلامي" بود، گفت: همه ارکان نظام بر اساس "جمهوريت" نظام جايگاه‌‏شان تعريف مي‌‏شود، براساس" جمهوريت" قانون اساسي تصويب شد، ما وقتي قانون اساسي را تصويب مي‌‏کرديم، متوجه اشکالات آن نبوديم، اشکال در قانون وجود دارد ولي ما اعتقاد به عمل کردن به اين قانون را داريم با همين قانون مي شود حقوق شهروندان را رعايت کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قوامي افزود: نماينده بودن ما به علت همين" جمهوريت" است، اگر به" جمهوريت" نظام آسيب برسد مثل آنچه که بر سر انتخابات مجلس هفتم آمد، براي نظام خطرناک است. اين که" آراء" مردم را زينتي مي دانند، خطرناک است.
وي با اشاره به مساله رفراندوم که در اصل 59 قانون آمده است، گفت: دو سوم مجلس بايد رفراندوم را تصويب کنند که ما اين افراد را نداشتيم وگرنه رفراندوم نياز به تاييد کسي ندارد.
وي تصريح کرد: اگر يکدست کردن حکومت به معناي سرکوب کردن و تضييع حقوق جامعه باشد و ديگر کسي نتواند از حقوق برحق و اساسي مردم دفاع نمايد ما آن را کاملا رد مي کنيم ولي اگر به نفع مردم و در جهت حقوق آنها، از آن استقبال مي‌‏کنيم چون در حقيقت ما هم به دنبال اينها هستيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9460

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس سابق کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي: اگر به" جمهوريت" آسيب برسد، خطرناک است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016