چهارشنبه 10 تير 1383

محتشمي‌پور: فعاليت اتمي ايران چه ربطي به اروپايي‌ها دارد؟ ايسنا

يك عضو مجمع روحانيون مبارز با اشاره به شواهد تاريخي خاطرنشان كرد كه بعد از پيامبر اكرم(ص) تنها حكومتي كه دقيقا روش، سيره و سنت ايشان جهت شفافيت و در جريان قرار گرفتن مسلمانان نسبت به همه امور سياسي، اجتماعي و حكومتي خود را رعايت كرده است، همان پنج سال و اندي حكومت حضرت علي(ع) بود.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد علي‌اكبر محتشمي‌پور، طي سخناني به مناسبت ايام فاطميه(س)، هم‌چنين با اشاره به دو حادثه‌ي مهم به خلافت رسيدن ابوبكر در داستان سقيفه و خلافت حضرت علي(ع) بعد از خليفه‌ي سوم در اين دو حادثه، مساله‌ي مهم را در اين دانست كه در حادثه‌ي اول بدون نظر و مشورت با مردم خليفه‌اي انتخاب مي‌شود و در ديگري علي(ع) بدون راي و خواست مردم تن به خلافت و حكومت بر مردم نمي‌دهد.

وي گفت: در اداره‌ي يك حكومت اسلامي و در جمهوري اسلامي هيچ امري نبايد پشت درهاي بسته ولو با حضور عده‌اي از نخبگان تصميم‌گيري شود و مردم بايد در سرنوشت خود دخالت داشته و اعمال نظر كنند.

عضو مجمع روحانيون مبارز در ادامه به مناقشه‌ي ميان ايران و آژانس انرژي اتمي اشاره كرد و افزود: ملت ايران دستيابي به فناوري و علوم هسته‌يي و هر علمي كه راهگشاي مسائل و مشكلات زندگي انسان‌هاست را حق خود مي‌داند. هيچ ملت و انساني را نمي‌توان از اين حق محروم كرد. هر علمي كه ما بياموزيم عمل به فريضه‌اي اسلامي است.

وي گفت: دنياي استكبار و آژانس انرژي هسته‌يي هر كدام موضع‌گيري خود را دارند اما در اين بين بايد موضع ايران براي نظام بين‌المل غرب، آژانس انرژي هسته‌يي و به ويژه ملت ايران شفاف و روشن باشد.

رييس فراكسيون دوم خرداد در مجلس ششم در روند فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران چهار مرحله را برشمرد و گفت: 26 سال پيش رژيم شاه پروتكل و قراردادي را با آژانس امضاء و تعهدي را پذيرفت. مرحله دوم، يكسال و اندي پيش با بحث پيوستن ايران به NPT و همچنين پذيرفتن الحاقيه اين معاهده آغاز شد. در مرحله سوم، يك مرتبه، بدون پيش مقدمه‌اي ملت ايران شاهد حضور سه وزير اروپايي و بحث و بررسي درباره نوع و چگونگي فعاليتهاي هسته‌يي ايران بود كه به تعليق داوطلبانه غني‌سازي اورانيوم منجر شد - كه البته قبل از آن هيچ بحثي در خصوص چنين تصميمي صورت نگرفته بود - به طوري كه حتي ملت ايران و كارشناسان بعد از رفتن وزرا اروپايي از چنين توافقي مطلع شدند.

عضو مجمع روحانيون مبارز درباره‌ي مرحله چهارم از روند طي‌شده در پرونده فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي ايران ابراز عقيده كرد: پس از يك ماه كه از سفر سه وزير اروپايي به تهران گذشت، دبير شوراي عالي امنيت ملي در بروكسل توافق ديگري را مبني بر تعليق ساخت قطعات دستگاه سانتريفيوژ امضاء كرد. اما چرا از چنين تصميم و عملكردي مردم چه قبل از آن و چه بعد از آن مطلع نمي‌شوند و مهمتر اينكه ماهها از اين موضوع گذشته و حال كه اروپايي‌ها به تعهداتشان عمل نكردند، يكدفعه مي‌بينيم كه گويا توافق كرده‌اند كه اصلا ايران وارد عرصه‌ي فناوري هسته‌يي نشود تا اروپايي‌ها پرونده‌ي ايران در آژانس انرژي اتمي را ببندند.

وي ادامه داد: امروز اروپايي‌ها نه تنها پرونده‌ي ايران را نبستند بلكه در تصويب و امضاء قطعنامه و پيش‌نويس بر ضد ايران پيشتازند به نحوي كه دبير محترم شوراي عالي امنيت ملي در نامه‌اي با اشاره به عدم پايبندي اين سه كشور اروپايي، از اعلام زماني براي پايان تعليق داوطلبانه ساخت قطعات سانتريفيوژ خبر داد.

محتشمي‌پور خاطرنشان كرد: فعاليت اتمي ايران چه ربطي به اروپايي‌ها دارد، مگر ايران با آژانس انرژي هسته‌يي مساله ندارد، پس چگونه است كه حركتها و رفتارهاي ايران در آژانس تحت تاثير و رفتار و حركت اروپايي‌هاست مگر سيستم‌هاي بين‌المللي قيم مي‌خواهند.

وي با اشاره به اين مطلب كه طبق نصوص و تفكرات ديني هيچ حكومت و مسوولي نمي‌تواند تصميم و عقيده‌اي را به مردم تحميل كند، افزود: پيامبر(ص) و امام علي(ع) وقتي حادثه‌اي اتفاق مي‌افتاد همه مردم را در جريان قرار مي‌دادند اما در بروكسل بر سر حق مسلم ملت ايران تصميم گيري شد، كجاي اسلام و حكومت اسلام چنين چيزي گفته است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به حادثه‌ي سقيفه تاكيد كرد: نبايد حوادث سقيفه بار ديگر اتفاق افتد، حادثه‌يي كه به جهت آن 1400 سال است كه جهان اسلام به آن مبتلا شده است.

محتشمي‌پور گفت: مسؤلاني مانند آقاي روحاني و ساير دست‌اندركاران بايد براي مردم توضيح دهند و مشخص كنند كه چرا تصميمي كه به آينده و حال سرنوشت مردم مربوط است را از آنها پنهان كردند.

وي گفت: اگر فاطمه(س) با معاويه برابر غصب فدك آرام ننشست نه آنكه نيازي به فدك و دنيا داشته باشد بلكه به اين دليل بود كه مردمي بودن حاكمان اسلامي روشن شود تا آنان بتوانند انتخاب درستي را انجام دهند.

عضو مجمع روحانيون در پايان با اشاره به دوران پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) گفت: در اين مدت كوتاه سختي‌ها و رنج‌هاي بسياري بر فاطمه زهرا(س) گذشت كه يكي از آن غصب فدك بود.

در اين مراسم كه پس از نماز مغرب و عشاء در حسينيه‌ي شماره 2 جماران برگزار شد، حجت‌الاسلام‌ و المسلمين كروبي، رييس سابق مجلس شوراي اسلامي و دبير مجمع روحانيون مبارز و جمعي ديگر از مسؤلان و فعلان سياسي حضور داشت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9521

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محتشمي‌پور: فعاليت اتمي ايران چه ربطي به اروپايي‌ها دارد؟ ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016