شنبه 13 تير 1383

تمهيدات يك كودتا، بهزاد کريمي

"سردار قاليباف در مصاحبه با شبكه تهران اعلام كرد هدف از حضور نيرو هاي ضد شورش در خيابان هاي تهران مقابله با موتور سواران متخلف است."
به راستي اهميت تخلف موتور سواران در معابر عمومي باعث شده است تا افراد آموزش ديده يونيفورم پوش كه به باتوم هم مجهز هستند در جاي جاي شهر تهران مستقر شوند. آيا فرار چند موتور سوار مي تواند در معادلات امنيتي شهري آن هم مثل تهران اينگونه موثر باشد؟
تلويزيون دولتي ايران به هنگام پخش مصاحبه فرمانده نيروي انتظامي، به دفعات صحنه هايي را نشان داد كه نيرو هاي پليس ويژه در معابر شهر تهران با استفاده از باتوم، موتور سواران را متوقف و سپس مدارك آنها را كنترل مي كنند.
چگونه مي شود به ناگهان نيروي پليس كشور در فكر برخورد با موتور سواراني بيفتد كه تخلفشان در مقايسه با ساير جرائم روزانه كلان شهر تهران بسيار كوچك مي نماياند.
نگاهي به مجموعه حوادث چند ماه اخير اين انديشه را كه بخشي از نيرو هاي مسلح در فرصتي مناسب و با صبر و حوصله اي مثال زدني كودتايي را سامان خواهند داد، تقويت خواهد كرد. روزي اصلاح طلبان و به ويژه رئيس جمهور خاتمي از تشكيل سازمان هاي اطلاعاتي از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحت نام "نهاد هاي موازي اطلاعاتي" انتقاد مي كردند. اما اينك با پيروزي قدم به قدم سپاهياني كه چهره خود را با نقاب "آبادگري" پوشانده اند بايد از نفوذ سپاه در شوراهاي شهري و پارلمان سخن به ميان آورد.
اگرچه به زعم ظرفا، سپاه كه اينك به شكل رونده و غير محسوس اختاپوس وار در حال تصرف منابع قدرت در ايران مي باشد، ديگر از كودتاي نظامي همراه با خونريزي اجتناب خواهد كرد اما حادثه فرودگاه امام خميني نشان داد كه آنها كاملا در اشتباه هستند.
نفس اتفاقي كه در فرودگاه امام خميني رخ داد چندان مهم نبود، مهم بازخورد اين اتفاق در اذهان عمومي و رسانه ها بود كه ظاهرا آنچه طراحان آن حادثه به دنبالش بودند عايدشان شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين واقعه به مثابه ماكت كوچك يك كودتا در اشغال يكي از مراكز حساس ايران بود كه با موفقيت انجام شد. هيچ اتفاقي نيفتاد . هيچ كس از مردم كوچه و بازار درباره آن سوالي نكرد و اگر پرسش هايي از چگونگي آن سوال شد از سوي روشنفكران و رسانه هاي اصلاح طلبي بود كه با نا اميدي در پي اثبات آن بودند كه بستن فرودگاه امام پيش زمينه اي براي يك كودتاي واقعي است. نتيجه تست برخورد افكار عمومي با اين نوع از حوادث كاملا مورد رضايت مغز هاي متفكر كودتا قرار گرفت.
به فاصله يكي دو ماه از اين حادثه اكنون با نقشه محاسبه شده ديگري مواجه هستيم و آن عادي جلوه دادن حضور نيرو هاي ضد شورش در مكان ها و معابر عمومي است. اگر روزي در ايران كودتايي به وقوع بپيوندد مطمئنا مردم تهران تا شنيدن خبر آن از تلويزيون يا راديو متوجه هيچ چيز غير عادي نخواهند شد زيرا عادت كرده اند كار روزانه خود را با ديدن چهره نيرو هاي ويژه پليس آغاز كنند. همين ساعات اوليه هر كودتايي است كه اگر طبق پيش بيني طراحان كودتا بدون هيچ مشكلي پيش رود به ثبات كودتا و در نتيجه استقرار دولت كودتا كمك خواهد كرد.
البته تمهيدات يك كودتا به اينجا ختم نخواهد شد. بايد به زودي طبق گفته سردار قاليباف شاهد حضور نيرو هاي ضد بدحجابي در خيابان هاي شهر هاي بزرگ باشيم. اقدامي كه به پليسي كردن بيشتر فضا كمك مي كند و مشخص نيست با پايان يافتن ماموريت اين گروه از يگان هاي ويژه پليس آيا آنها خيابان هاي سطح شهر را ترك خواهند كرد يا خير؟!
بايد منتظر روز هاي سرنوشت ساز آينده باشيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9667

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تمهيدات يك كودتا، بهزاد کريمي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016