جمعه 2 مرداد 1383

مناظره دموکراسي ديني، دموکراسي سکولار؛ احمد قابل: دموکراسي ديني را بهترين گزينه براي حکومت مي‌‏دانم، ايلنا

احمد قابل؛ پژوهشگر و محقق اسلامي گفت: دموکراسي يک روش برتر است که اسلام هم اين روش برتر را تجويز مي‌‏کند.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", احمد قابل در جلسه مناظره با عنوان "دموکراسي ديني، دموکراسي سکولار" که عصر روز سه شنبه در دفتر انجمن اسلامي دانشجويان دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد, گفت: هر کس که شکلي را براي حکومت به عنوان نوع ديني آن ارائه کند, هيچ ارتباطي به متن ديني يعني قرآن ندارد, چرا که در قرآن در مورد شکل آن چيزي ارايه نشده است, بنابراين نبايد فکر کنيم که هر چيزي که به اسم دين عرضه شده, درست است.
وي, با بيان اينکه دموکراسي را نمي‌‏توان متعارض با يک نظريه دانست, گفت: خود دموکراسي يک نظريه نيست ؛ بلکه يک روش است و روش نمي‌‏تواند با نظريه‌‏اي در تعارض باشد.
قابل تاکيد کرد: اگر مي‌‏خواهيم بگوييم ذات دموکراسي با ذات دين ناسازگار است, بايد تعريفي از ذات دموکراسي داشته باشيم.
وي ادامه داد: اگر کساني مي‌‏خواهند بگويند دين با دموکراسي سازگار نيست, بايد دين را هم مثل دموکراسي کاملاٌ بشناسند؛ اما مي‌‏بينيم کساني‌‏که نسبت به دين اظهار نظر مي‌‏کنند, کمترين اطلاعي نسبت به دين ندارند.
قابل, با اشاره به گفته دکترجهانبگلو در خصوص امکانات دموکرات بودن يک ديندار گفت: اينکه يک ديندار مي‌‏تواند دموکرات باشد, نشان مي‌‏دهد که دين با دموکراسي ناسازگار نيست, چون اگر اين دو ذاتاٌ با هم منافات داشتند, نمي‌‏توانستيم هيچ ديندار دموکراتيکي را ببينيم.
وي افزود: ما بايد توجه داشته باشيم که هر قرائتي که از دين ارايه مي‌‏کنند, مرمت نيست ؛ چرا که همين دين دعوت به تساهل و تسامح مي‌‏کند ؛‌‏ اما امروزه عده‌‏اي هر کس را که اهل تسامح و تساهل است, بي‌‏دين مي‌‏خوانند.
قابل, در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: در منابع ديني ما و بسياري از اديان ديگر هم گفته شده است, که امام زماني خواهد آمد ؛ اما هرگز نگفته‌‏اند که او خلاف خواست مردم عمل خواهد کرد ؛ بلکه تاکيد شده که انتظار فرج تمام عالم را فرا مي‌‏گيرد و در حالي که مورد درخواست مردم است, ظهور مي‌‏کند.
وي تاکيد کرد: دموکراسي يک روش برتر است و اسلام هم اين روش برتر را تجويز مي‌‏کند, که در اين راستا اميرالمومنين(ع) مي‌‏گويد: در حد ممکن بايد از مردم راي گرفت.
قابل, در بخش ديگري از سخنان خود اظهارداشت: من با شجاعت مي‌‏گويم که تمام احکام ديني را مي‌‏توان زير سوال برد, به گفته امام خميني(ره)تمامي احکام ديني هم عرض هستند، براي رسيدن به عدالت؛ اين به آن معناست که اگر به اين نتيجه برسيم که روشي ما را به عدالت نمي‌‏رساند, عمل به آن خلاف شرع است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: مساواتي که در حقوق بشر مطرح شده است, هيچ منافاتي با اسلام ندارد, دين اسلام بنابر متن قرآن دين حنيفي است که براساس فطرت بشر است و اساس آن بر عقلانيت بشر است و تبديل و تغيير در فطرت بشر وجود ندارد, بر اساس تمام اين مطالب دموکراسي ديني را بهترين گزينه براي حکومت مي‌‏دانم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10321

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مناظره دموکراسي ديني، دموکراسي سکولار؛ احمد قابل: دموکراسي ديني را بهترين گزينه براي حکومت مي‌‏دانم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016