پنجشنبه 8 مرداد 1383

متن کامل پرسش و پاسخ معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با خبرنگاران در باره مجاهدين خلق، بازتاب

آمريکا: امکان استرداد مجاهدين خلق به ايران، وجود دارد

آدام ارلي، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، با اظهار اينکه تحت حفاظت قرار گرفتن ساکنان اردوگاه اشرف متعلق به مجاهدين خلق، مربوط به دخالت نکردن آنان در جنگ عراق است، امکان استرداد اعضاي تروريست مجاهدين خلق به ايران را رد نکرد.

به گزارش سايت وزارت خارجه آمريکا، ارلي که در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، با پذيرفتن تضاد ميان شناسايي مجاهدين خلق به عنوان يک گروه تروريستي و تحت حفاظت قرار گرفتن ساکنان اردوگاه اشرف گفت: پس از بررسي درباره سوابق تروريستي اعضاي مجاهدين خلق، با کساني که در اين گروه به فعاليت‌هاي تروريستي دست زده باشند، مطابق قوانين بين‌المللي برخورد خواهد شد.

متن کامل پرسش و پاسخ ارلي با خبرنگاران، در ادامه مي‌آيد:

خبرنگار: مجاهدين خلق روز يکشنبه اعلام کرده‌اند، به عنوان غيرنظامي در عراق تحت حفاظت قرار گرفته‌اند. آيا چيزي در اين باره مي‌دانيد؟

ارلي: مطلبي در اين مورد دارم. تصور مي‌کنم ارتش ايالات متحده تأييد کرده است، به 3800 عضو سازمان مجاهدين در اردوگاه اشرف، موقعيت تحت حفاظت اهدا شده است. اشاره مي‌کنم، کسي که از موقعيت حفاظت شخصي برخوردار است به اين معناست که تحت حفاظت کنوانسيون ژنو قرار مي‌گيرد. جزييات فرعي ديگري همراه با اين تشخيص نيست. نکته مهم ديگر اين است که اين يک موقعيت حفاظتي است که مشمول افراد است و نه گروه‌ها و سازمان‌ها. تغيير زيادي پيش نيامده است و اعضاي مجاهدين خلق در اردوگاه اشرف در کنترل نيروهاي چندمليتي محدود هستند. نيروي چندمليتي تضمين مي‌کند که اعضاي اين گروه‌ها نتوانند تهديدي نسبت به افراد در داخل و خارج عراق ايجاد کنند. ما با سازمان‌هاي بين‌المللي و دولت عراق همکاري مي کنيم تا نهايتا موقعيتي براي بازگشت اين افراد به کشورهاي متبوع خود ايجاد شود.

خبرنگار: متوجه نمي‌شوم اين موضوع چگونه با تشخيص گروه به عنوان يک گروه تروريستي مطابقت دارد؟

ارلي: در واقع ارتباطي با آن ندارد.

خبرنگار: خوب، اگر اين گروه به عنوان يک گروه تروريستي تشخيص داده شده است اين بدين معناست که از نظر ايالات متحده اعضاي اين گروه تروريست هستند، درست است؟ و اگر تروريست هستند چرا اين موقعيت براي آنها در نظر گرفته شده است، با توجه به اينکه با گروه‌هاي تروريست ديگر به عنوان نظاميان دشمن بسيار متفاوت رفتار مي‌شود.

ارلي: اجازه بدهيد، تفاوت موضوع را برايتان توضيح بدهم. اين موقعيت حفاظت شخصي مربوط به دخالت آنها به عنوان غيرمتخاصم در جنگ بين ائتلاف و عراق به آنها داده شده است. بنابراين تشخيص داده شد که آنها متخاصم نيستند و به عنوان غيرمتخاصم آنها با توجه به اختلافات در عراق در اين طبقه‌بندي قرار مي‌گيرند.

اين به عضويت آنها در يک گروه تروريستي مربوط نمي‌شود. مجاهدين خلق همچنان يک گروه تروريست خارجي است. ما با افرادي که تشخيص دهيم در اقدامات تروريستي مجاهدين خلق دخالت داشته‌اند، مطابق با قوانين موجود رفتار خواهيم کرد و در مورد اعضاي مجاهدين که در اردوگاه اشرف بسر مي‌برند، همانطور که مي‌دانيد مراحلي طي شد که مشخص شود در بين آن 3800 نفر چه کساني ممکن است در اقدامات تروريستي شرکت کرده باشد و هنگامي که آن افراد تشخيص داده شدند با آنها مطابق با قانون رفتار خواهد شد. بنابراين از اين نقطه نظر نبايد ابهام يا اختلافي وجود داشته باشد.

خبرنگار: بسيار خوب شايد حافظه من اشتباه مي‌کند اما آيا اعضاي مجاهدين واقعا در جنگ متخاصم بودند؟

ارلي: خير به اين دليل تشخيص اين موقعيت...

خبرنگار: پس اين به موقعيت آنها به عنوان غيرمتخاصم مربوط مي‌شود؟

ارلي: صحيح. اين چيزي است که تشخيص اين موقعيت به آن اشاره مي‌کند.

خبرنگار: وقتي درباره بازگشت به کشور مطبوع صحبت مي‌کنيد، آيا سعي داريد آنان را به ايران برگردانيد.

ارلي: هنوز روي اين مسأله کار مي‌شود. اينکه کجا بروند، مسأله‌اي است که بايد با دولت عراق،نيروهاي چندمليتي و کشورهايي که به آنجا ارسال مي‌شوند، حل شود، اما مسلما بايد داوطلبانه باشد و تا حد ممکن مطابق با مقررات بين‌المللي.

خبرنگار: و زماني که شما بررسي را انجام مي‌دهيد، آيا بررسي مي‌کنيد که ببينيد چه افرادي در اردوگاه اشرف متعلق به مجاهدين هستند يا مي‌خواهيد، بفهميد به عنوان تروريست‌هايي که شما تشخيص داده‌ايد، هستند چه خلافي انجام داده‌اند؟

ارلي: درک من موضوع اول است.

خبرنگار: و ايران مي‌گويد اين موضوع که شما به آنها موقعيت حفاظت شخصي اهدا کرده‌ايد، خلاف ادعاي شما مبني بر مبارزه با تروريسم است چرا که تا حدي در مسأله تضاد وجود دارد که ...

ارلي: صحيح و من تلاش کردم آن تضادها را توضيح دهم با توجه به اينکه موقعيت حفاظت شخصي به اين معنا نيست که ما اين افراد را محافظت مي‌کنيم. به اين معناست که مشخص شده است آنها در کشمکش با عراق نيروي متخاصمي نبوده‌اند و ما حقوق بشري را که مطابق با کنوانسيون ژنو به آنها تعلق مي‌گيرد به آنها داده‌ايم. هنگامي که اين افراد تحت حفاظت شخصي طبقه‌بندي مي‌شوند، به هيچ صورتي اعمال ما و مسؤول شناختن اين افراد براي فعاليت‌هايي که به عنوان اعضاي مجاهدين انجام دادند که ذاتا تروريستي محسوب مي‌شود را ضعيف نمي‌کند.

خبرنگار: اردوگاه آنها به چه صورت است و چگونه سرپرستي مي‌شوند؟ آيا تحت هيچگونه سرپرستي هستند؟ آيا اين سرپرستي از سوي عراق است يا ائتلاف؟ و به چه صورت به صحبت نخست‌وزير عراق مربوط مي‌شود ‌که در يک مصاحبه گفت ايران دشمن شماره يک است؟ آيا به هم ارتباط دارند؟

ارلي: از نظر موقعيت لوژيستيک و اينکه اردوگاه‌ها چگونه اداره مي شوند و محدوديت حرکتي آنها به چه صورت است مي بايست از نيروهاي ائتلاف سوال کنيد. نکته مهم اين است که اولا آنها خلع سلاح شده‌اند و دوم اينکه همانطور که قبلا گفتم آنها در وضعيتي نيستند که تهديدي نسبت به افراد داخل و خارج از عراق باشند. واين موضوعي حساس از نظر ماست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار: وقتي مي‌گوييد، خلع سلاح آيا هنوز اجازه حمل تفنگ دارند؟

ارلي: آنها از نظر اسلحه تهديدي به شمار نمي‌روند.

خبرنگار: پس تانک‌ها و تجهيزات ديگر در محلي ديگر نگهداري مي‌شود اما هنوز اسلحه گرم دارند.

ارلي: تصور مي‌کنم آنها در حدي که تهديدي به شمار روند خلع سلاح شدهاند اما اگر از من بپرسيد آيا هيچ گلوله کاليبر دارند يا نه، من مجددا شما را به نيروهاي چندمليتي رجوع مي‌دهم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10502

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل پرسش و پاسخ معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با خبرنگاران در باره مجاهدين خلق، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016