يكشنبه 25 مرداد 1383

ابطحي: امسال 25 سال خدمتم به پايان مي‌رسد ... مي‌توانم بازنشست شوم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
معاون حقوقي و پارلماني رييس‌جمهور گفت: نهادهاي مدني زماني مي‌توانند قوت يابند كه قدرت با آن‌ها تقسيم شده باشد. ماداميكه قدرت خود را رقيب نهادهاي مدني و يا معارض با‌ آن مي‌داند، كسب موفقيت براي اين نهادها خيلي سخت است، زيرا علاوه بر مشكلات فعاليت نهادهاي مدني، موانعي هم پيش‌روي آنهاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدعلي ابطحي طي سخناني در انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران از اين انجمن به عنوان يك نهاد مدني و كاري ياد و ابراز اميدواري كرد كه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران علي رغم دشواري‌ها، فضاي مطلوبي را براي آينده مطلوب رقم بزند.

وي با اشاره به اين كه دشواري كار نهادهاي مدني در حوزه‌ي مطبوعات بيشتر است، توضيح داد: از آنجا كه اصل مطبوعات از جانب برخي تهديد محسوب مي‌شده است و فرض بر آن بوده كه هر خبرنگار، روزنامه‌نگار و صاحب مطبوعه‌اي اول متهم است تا بعد از آن رفع اتهام شود، همين امر مشكلات بسياري را بر سر راه مطبوعات آفريده است.

ابطحي اظهار خسته نباشيد به حاضران در اين جلسه ابراز عقيده كرد: در جامعه‌اي كه حوزه‌ي كار مدني مورد توجه نيست و مطبوعات تهديد محسوب ‌شده و حتي بخشي از مطبوعات نيز متوليان مبارزه با مطبوعات هستند، كار مطبوعات، كار سختي است و من اين خسته نباشيد را بر مبناي چنين تحليلي عنوان كردم.

معاون پارلماني دولت در پاسخ به اينكه كميته‌ي حل اختلاف شوراها در مورد نمايشگاه تهران چه كرده است، خاطرنشان كرد كه اين شورا به منظور حل اختلافاتي ميان شوراي شهر و فرمانداري با حضور دو نفر از اعضاي مجلس، دو نفر از دولت و دو نفر از قوه‌ي قضاييه به مسايل اختلافي رسيدگي مي‌كند و ادامه داد: در مورد نمايشگاه هنوز مساله به شورا نرسيده است. جلسه‌اي از سوي دولت در دفتر من تشكيل و به بحث و بررسي پرداخته شد. جمع‌بندي اين بود كه به خاطر ترافيك، نمايشگاه‌هاي پر ازدحام به جاهاي ديگر منتقل شود و نمايشگاه‌هاي جاري صرفا در آن انجام شود و دولت فرصت يابد تا جاي ديگري را براي آن ترتيب دهد و تمهيداتي هم‌چون پل روگذر انديشيده شود، كه به نتيجه رسيد ولي شهرداري اين جلسه را ترك كرد و نظرات مطرح شده را نپذيرفت. پس از آن جلسه‌اي با نمايندگان تهران برگزار شد و وزارت بازرگاني توافقي امضاء كرد كه اگر مجمع نمايشگاه‌ها مي‌پذيرفت، آن توافق انجام مي‌شد ولي اين مجمع با تغيير جاي نمايشگاه مخالفت كرد.

وي در ادامه گفت: جلسه‌ي بعدي كه در دفتر معاون اول رييس‌جمهور تشكيل شد، بحث حقوقي صورت گرفت كه اگر صرفا بنابر ترافيك باشد، شهرداري در آينده نيز مي‌تواند به همين بهانه، وزارت‌خانه‌ها را هم تعطيل كند و يا به خارج از شهر منتقل كند.

ابطحي خاطرنشان كرد: نظر جدي دولت اين است كه اقتصاد كشور را نبايد با اين قضايا برهم زد و نبايد سرنوشت كشور را به خاطر آن به خطر انداخت.

وي با بيان اينكه براي مديريت كشور، چنين ساده‌زيستي‌هاي فردي‌اي تعيين كننده نيست، ادامه داد: اگر كسي چنين ساده‌زيستي‌اي را نداشته باشد ولي تصميم‌گيري‌اش اقتصاد كشور را شكوفا كند براي مردم مهم است.

معاون پارلماني دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاري كه گمان وي را از ميزان مشاركت مردم در انتخابات آينده و تحليل آرايش كانديداها در اين انتخابات پرسيد، ابراز عقيده كرد: با توجه به تجربه‌ي انتخابات مجلس هفتم آرايش كانديداها چندان به دست احزاب و گروه‌هاي سياسي نيست. وقتي در مجلس هفتم 83 نفر از نمايندگان كه 4 سال سابقه‌ي نمايندگي داشتند، رد شده‌اند، نشانگر آن است كه آرايش آينده‌ي گروه‌هاي سياسي بر عهده‌ي شوراي نگهبان است.

وي خاطرنشان كرد: در شرايط قابل قبولي كه اصول قانوني رعايت شود و چهره‌هاي مورد توجه مردم از ديدگاه‌هاي مختلف كانديدا شوند، حضور پر شوري در انتخابات رياست جمهوري خواهيم داشت كه بحران‌هاي بسياري را از كشور مي‌زدايد. شخصا اميدوار نيستم كه چنين اتفاقي در تاييد صلاحيت كانديداهاي ديدگاه‌هاي مختلف بيفتد.اولين معيار هر تشكل سياسي‌ بايد آن باشد كه كساني را به عنوان كانديدا مطرح كند كه شوراي نگهبان نتواند آنها را رد كند.

ابطحي تصريح كرد: تجربه‌ي خاتمي طي سال‌هاي گذشته تشويق‌گر حضور در عرصه‌ي كانديداتوري نيست. چون موقعيت اجرايي وي و چارچوب موجود، به جامعه خوش بيني را القاء نمي‌كند و پيش بيني نمي‌شود در آينده نيز اقدامي بيش از آن چه كه خاتمي كرده صورت گيرد و همين روند ادامه خواهد يافت.

معاون پارلماني دولت تاكيد كرد: اگر با عقلانيت براي حضور گسترده مردم تلاش شود، مي‌توان به برگزاري انتخاباتي پرشور اميدوار بود ولي تجربه‌ي انتخابات اخير چنين چشم‌اندازي را نشان نمي‌دهد.

وي در پاسخ به اين سوالي مبني بر اقدامات دولت براي انتخابات، گفت: در انتخابات مجلس هفتم هم رايزني‌هاي بسياري انجام شد و بيشتر از آن توان رايزني نبود. آن رايزني‌ها به نتيجه نرسيد و نمي‌توان بيش از آن هم براي انتخابات آينده رايزني كرد.

ابطحي در پاسخ به سوالي درباره‌ي دعوت مجمع روحانيون مبارز از ميرحسين موسوي با بيان اين كه ترجيح مي‌دهد ديگر اعضاي مجمع در اين رابطه سخن بگويند، در مقابل اصرار بيشتر خبرنگار مربوطه افزود: مجمع روحانيون مبارز اميدوار است كه مهندس موسوي اين دعوت را بپذيرد.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي امكان كانديداتوري هاشمي رفسنجاني، زنگنه، معين و كروبي و حمايت احزاب از آن‌ها، گفت: الان دوران نشاط احزاب براي ارزيابي افراد و كانديداهاي مختلف است كه بر اساس اولويت‌بندي‌هاي به نتايجي مي‌رسند ولي در حال حاضر مجمع روحانيون مبارز صرفا به مهندس موسوي مي‌انديشد.

ابطحي هم‌چنين درباره‌ي اين موضوع كه پس از پايان خدمتش در معاونت پارلماني دولت چه خواهد كرد، گفت: امسال 25 سال خدمتم به پايان مي‌رسد و بر اساس قوانين صدا و سيما - كه زماني كارمند آن بودم - مي‌توانم بازنشست شوم. من در 21 سالي وارد عرصه شدم. 17 - 18 ساله‌هاي امروز هم بيشتر از آن زمان من اطلاعات و به فرصتي براي كار احتياج دارند ترجيح مي‌دهم عرصه را به جوانان واگذار كنم. ضمن اينكه 25 سال حضور در مديريت كشور كافي است. علاقمندم در حوزه ارتباطات، كار اينترنتي‌ام را ادامه دهم.

معاون پارلماني دولت هم‌چنين در واكنش به ادعاهايي مبني بر وجود 500 تن از اسراي عراقي در ايران، يادآور شد: پيشاپيش در ايران اعلام شده كه اسيري از عراق در ايران باقي نمانده و اين مساله در دوران صدام اعلام شده و از سوي عراق نيز پذيرفته شده بود كه البته ايران ادعاهايي داشت ولي بعد اعلام شد كه ايران نيز هيچ اسير زنده‌اي در عراق ندارد. بسياري از رهبران امروز عراق، كه چنين ادعايي در خصوص اسراي عراقي در ايران دارند زماني در ايران بوده و مرتبطين مستقيم اسرا در ايران بوده‌اند. خودشان مي‌دانند كه هيچ اسيري در ايران ندارند.

وي در پاسخ به خبرنگار ايرنا كه از سرنوشت همكار دستگير شده‌اش در عراق سوال كرد، گفت: براي مقامات ايران روشن است كه اين خبرنگاران توسط چه كساني دستگير و كجا هستند، به مقامات عراقي هم گفته شده. مسوولان خبرگزاري و وزارت امور خارجه هم در جريان‌اند. اين كار - دستگيري خبرنگاران ايرنا - در پي تجديد مشكلات ميان ايران و عراق بود و مقامات عراقي با بستن دفتر الجزيره و دستگيري خبرنگاران ايرنا مخالفت خود را با نوع خبررساني آنها اعلام كرده‌اند.

معاون پارلماني دولت، در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به اينكه پيش بيني‌اش از اقدامات شوراي نگهبان در انتخابات رياست جمهوري چيست، با ابراز اين ادعا كه شوراي نگهبان بسياري از كساني كه مي‌توانند آراء بالايي داشته باشند را رد خواهد كرد، ادامه داد: البته ميرحسين موسوي كسي نيست كه شوراي نگهبان بتواند او را رد صلاحيت كند، چون او سال‌ها نخست وزير دوران امام و جنگ بوده و وزن اجتماعي‌اش نيز از رد صلاحيت او جلوگيري مي‌كنند.

ابطحي در پاسخ به سوال ديگري تاكيد كرد كه مهندس موسوي تاكنون مشورتي براي كانديداتوري يا عدم آن با رييس‌جمهور نداشته است.

وي هم‌چنين نظرش را در خصوص طرح استيضاح وزرا و به تعويق افتادن آن، اينگونه تبيين كرد: اين تعويق بدنه‌ي وزارتخانه‌ها را دچار ترديد مي‌كند و كارهاي جدي اين وزارتخانه‌ها به علت انتظار تغيير و استيضاح وزير انجام نمي‌شود و اين براي كشور بسيار ضربه زننده است.

معاون پارلماني دولت، تاكيد كرد: در دولت با استيضاح مخالفيم چون هر استيضاحي در فرصت اندك باقي مانده بسيار به كشور ضربه مي‌زند و هيچ كس نمي‌تواند در كوتاه مدت بيايد و كار جديدي را در يك وزارتخانه به عهده بگيرد و هر نيروي جديدي صرفا مي‌تواند به ادامه‌ي برنامه‌هاي گذشته بپردازد.

وي افزود: پيشنهاد ما آن است كه تحقيق و تفحص و بحث و گفت‌وگو در كميسيون‌هاي مجلس، جايگزين استيضاح شود. البته تاكنون نه رسما استيضاحي را به دولت اعلام كرده‌اند و نه نفي آن را. تصميماتي هم‌چون طرح استيضاح وزرا و تعويق آن در مجلس كه ادعاي خدمات رساني و اولويت خدمت به مردم را دارد، به كشور ضربه‌ي بسياري را وارد مي‌كند كه دولت با آن مخالف است.

وي در پاسخ به سوالي كه به مضيقات روزنامه‌نگاران و عدم امنيت شغلي اشاره داشت و خواهان حمايت دولت از روزنامه‌نگاران بود، گفت: من هم از اين وضعيت متاسفم به نظرم راه‌حل آن هم فعال‌تر شدن انجمن صنفي و نهادهاي مربوطه است كه به شكل جدي مواردي را كه قابليت اجرا دارد - به غير از درد دل‌ها - را ليست كند و به مسوولين ذيربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت كار و رياست جمهوري ارسال كند.

هوشمند رضوي، دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران نيز در اين لحظه با اشاره به مكاتباتي كه از سوي انجمن متبوعش شده است، مدعي شد كه به نظر مي‌رسد ديگر اين نوع مسايل براي دولت حائز اهميت نيست.

ابطحي نيز با بيان اينكه اين مساله را نفي نمي‌كند، گفت: با فعال بودن انجمن مي‌توان اين بي‌اعتنايي‌هاي دولت را هم پوشاند. ضمن اينكه مراكز ديگري هم حاضر به كمك به روزنامه‌نگاران هستند. من خودم هم كار مطبوعات و اينترنت و فيلترينگ را كه بخشي سياسي و بخشي اقتصادي است در دستور كار خودم قرار داده‌ام.

هوشمند پيشنهاد كرد كه شورايي با حضور معاون حقوقي و پارلماني دولت و يكي از اعضاي هيات مديره‌ي انجمن صنفي تشكيل شود كه به حل مشكلات صنفي روزنامه‌نگاران بپردازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدعلي ابطحي در ادامه‌ي سخنان خود در انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران و در پاسخ به سوالي مبني بر چرايي عدم افتتاح فرودگاه امام(ره)، و هم‌چنين سفر اردوغان به ايران با بيان اين‌كه به اندازه‌ي كافي در مورد اين فرودگاه بحث شده و چيز جديدي به وجود نيامده است، گفت: اختلاف نظرها بيشتر بر سر اين بود كه شركت خدماتي ترك با صهيونيست‌ها مرتبط است، كه البته از سوي وزارت اطلاعات تكذيب شد ولي مسوولين بخش‌هايي از كشور براي راه‌اندازي فرودگاه اعلام كرده‌اند كه تا شركت "تاو" نرود، همكاري نخواهند كرد و هم‌چنان مشكلات موجود است. در مورد سفر اردوغان هم بايد بگويم كه ترك‌ها در بخش "گاز" مشكل داشتند و معاهده را نپذيرفتند. مساله‌ي فرودگاه هم كه در حال بررسي بود. مساله ترك‌سل هم ربطي به سفر اردوغان نداشت. به طور كلي به نظر من، آن سفر سفر خوبي بود و بحث‌هاي اقتصادي خوبي هم مطرح شد.

معاون پارلماني دولت، در پاسخ به سوال روزنامه‌نگاري كه خود را روزنامه‌نگار آزاد و مستقل معرفي كرد و نسبت به فرصت‌سوزي‌ها معترض بود و درباره‌ي چگونگي برخور با فرصت سوزي‌ها پرسيد، اظهار عقيده كرد: در بسياري از اتفاقاتي كه نتيجه‌اش آسيب به مردم و نظام بوده است، مي‌توانسته‌ايم با تعقل، منش بهتري را در پيش بگيريم.

وي با اعتقاد بر اينكه انقلاب و كشورمان مظلوم واقع شده است، ادامه داد: ما، در منطقه‌اي هستيم كه اطرافمان آثاري از دموكراسي نيست ولي ما به مناسبت‌هاي مختلف انتخابات برگزار مي‌كنيم. با اين وجود رفتاري هم‌چون ردصلاحيت صورت مي‌گيرد. در نتيجه سود چنين انتخاباتي را نه مردم مي‌بينند و نه كشور. در عين حال راه‌هاي بسياري براي شنيدن حرفهاي مردم است ولي با توقيف‌هاي غير پيش بيني شده، اين راه‌ها مسدود مي‌شوند.

وي با اشاره به پرونده‌ي زهرا كاظمي و هزينه‌هاي اين پرونده براي كشور خاطرنشان كرد كه چنين اقداماتي را نمي‌پسندم و معتقدم مي‌توان بهتر از اين اقدام كرد.

ابطحي به جمعيت جوان ايران، نيازهاي آنان، آرامش و آزادي اشاره كرد و در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به فشارهاي دهه‌ي 60 و فضاي بسته‌ي به وجود آمده در آن زمان براي نسل دوم اشاره داشت، گفت: اين فشارها و درهاي بسته به علت مواجهه با پديده‌ي جهاني شدن مرتفع شد. رفع اين فشارها نه تنها به خاطر حضور اصلاح‌طلبان بود بلكه حتي اگر محافظه‌كاران هم روي كار مي‌آمدند اين اتفاق مي‌افتاد. البته در شكل و اندازه‌اي كمتر.

معاون پارلماني دولت، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص ويژگي‌هاي دستگاه قضايي مطلوب، خاطر نشان كرد: دستگاه قضايي مطلوب در ارتباط با روزنامه‌نگاران آن است كه قوانين آن شفاف و روشن بوده و مباني قانوني داشته باشد. به عنوان مثال هيات منصفه به اين علت تدوين شده كه فهم جرم مطبوعات از حد قاضي خارج است و نمايندگان مردم بايد چنين جرمي را تشخيص دهند.

وي با اعتقاد به اين كه دستگاه قضايي تاكنون شفافيت را در عرصه‌ي مطبوعات نپذيرفته است، از اين مساله ابراز تاسف كرد و افزود: قابل قبول نيست كه بر اساس يك قانون اقدامات تاميني در سال 1306، مطبوعات توقيف شدند. امروز قانون‌هاي ديگري داريم كه بر اساس آن مي‌توان برخوردهاي شفافي به دور از سلايق با مطبوعات داشت.

ابطحي ضمن تبريك به آيت الله هاشمي شاهرودي، در ابتداي دوره‌ي جديد رياست وي ، گفت: از او انتظار دارم كه برخورد با مطبوعات از اين پس شفاف باشد و مراتب حقوقي آن طي شود و به دور از هرگونه ابهامي با روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران برخورد شود، چراكه برخورد شفاف با روزنامه‌نگاران به دستگاه قضايي حرمت خواهد بخشيد. روزنامه‌نگاران ما عميقا مجرم نيستند و برخوردهايي كه افكار عمومي، مطبوعات و حقوقدانان آنها را برخوردهاي غير شفاف مي‌دانند، جز آسيب به آبروي كشور و مردم چيزي نخواهد داشت.

وي افزود: آرزو داريم مطبوعات در آينده احساس آرامش كنند و تنها در صورتيكه به واقع خلافي كرده باشند با آنها برخورد شود و نه بيش از آن.

معاون پارلماني دولت، در پاسخ سوال خبرنگاري كه به تدوين لايحه‌ي گردش آزاد اطلاع‌رساني در دولت اشاره داشت و در عين حال منتقد برخي برخوردهاي دولت مبني بر عدم دعوت از خبرگان برخي رسانه‌ها در جلسات بود، گفت: اعضاء دولت و شخص خاتمي ركورد انتقاد شنيدن را پشت سر گذاشته‌اند. اين دولت مفتخر است كه در تاريخ روساي كشورها، بيش از همه توهين، انتقاد و حتي فحاشي را شنيده است و حتي اگر هيچ كاري جز اين نكرده باشد هم، خيلي كار كرده است.

ابطحي يادآور شد: حتي در جريان استقبال از شيرين عبادي هم برخي مردم شعارهايي برخلاف خاتمي سر مي‌داده‌اند. اين نشان مي‌دهد كه هر جايي مي‌توان از رييس‌جمهور انتقاد كرد پس فضايي ايجاد شده كه پيش از اين نبود.

وي هم‌چنين در اين سخنان افزود: شخصا با اينكه براي پوشش برنامه‌هاي خبري، برخورد گزينشي شود، موافق نيستم.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي فراكسيون مطبوعات و روزنامه‌نگاران، با تاكيد بر اينكه هر نوع حمايتي از روزنامه‌نگاران را مفيد مي‌داند، افزود: از اينكه در هر بخشي از حكومت به ويژه مجلس، كساني باشند كه به مسايل مطبوعات اهتمام داشته باشند، استقبال مي‌كنيم تا مشكلاتي از اين بخش را مرتفع كنند. اگر چه در مورد توقيف اخير روزنامه‌نگاران اقدامي از جانب اين فراكسيون صورت نگرفت.

وي در پاسخ به سوال ديگري كه درباره‌ي درخواست بازپس‌گيري برخي لوايح دولت جهت رفع ترافيك اين لوايح در مجلس مطرح شد، گفت: دولت كار عادي خود را انجام مي‌دهد و لوايحش را به مجلس مي‌فرستد. مجلس نيز در خصوص اولويت آن‌ها تصميم مي‌گيرد ولي دولت نمي‌تواند براي كاهش ترافيك لوايح دولت در مجلس، كار دولت و ملت را تعطيل كند.

ابطحي در پايان و در پاسخ به سوال ديگري كه به سخنان اخير سفير سوييس در خصوص روابط ايران و آمريكا اشاره داشت، توضيح داد: سفارت سوييس حافظ منافع آمريكا در ايران است. سفير اين كشور از همين باب است كه ارتباط جاري ميان دو كشور را توليت مي‌كند. ولي با توجه به شرايط موجود چشم‌انداز روشني را براي آينده‌ي ارتباط با آمريكا نمي‌بينم.

*** در حاشيه‌ي حضور معاون حقوقي و پارلماني دولت ‌در انجمن صنفي خبرنگاران ايران

- در ابتداي اين نشست كه در محل انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران برگزار شد، در بدو ورود ابطحي تنها خبرنگاران دو خبرگزاري ايسنا و ايرنا حضور داشتند كه ابطحي در آغاز سخنانش گفت: همين كه ايرنا و ايسنا حضور دارند يعني همه‌ي عالم رسانه‌اي حاضر هستند. چون اين دو، پر حجم‌ترين خبرگزاري داخلي هستند. البته به ديگر خبرگزاري‌ها برنخورد.

- ابطحي در خلال سخنانش اشاره كرد كه درخواست عضويت در انجمن صنفي روزنامه‌نگاران را كرده و شرط انتشار ده نوشته در روزنامه‌ها را نيز دارد.

- ابطحي در پاسخ به پرسش يكي از روزنامه‌نگاران كه نسبت به وضعيت كنوني روزنامه‌نگاران اعتراض داشت ضمن اظهار تاسف از اين وضعيت، خطاب به مسعود هوشمند رضوي دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران گفت: شما حداقل لب‌تاب‌هاي اينها را بدهيد.

- خبرنگاري به اختصاص 300 - 400 ميليون تومان از سوي دولت به يكي از سايت‌هاي خبري كه تنها روزانه حدود 30 خبر منتشر مي‌كند، اشاره كرد و پرسيد: آيا بهتر نبود كه اين بودجه به روزنامه‌نگاران چندين روزنامه‌ي توقيفي اختصاص مي‌يافت؟ ابطحي از اصل اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كرد و قول پيگيري آن را داد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10913

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابطحي: امسال 25 سال خدمتم به پايان مي‌رسد ... مي‌توانم بازنشست شوم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016