دوشنبه 2 شهريور 1383

ميثمي: كودتاي 28 مرداد براي ما يك درس بزرگ براي شناختن توان اجتماعي مردم بود، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران

مدير مسئول ماهنامه چشم انداز ايران ، گفت : كودتاي 28 مرداد براي ما يك درس بزرگ براي شناختن توان اجتماعي مردم بود .
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، لطف‌‏الله ميثمي، طي سخناني كه پيرامون موضوع "كودتاي 28 مرداد كودتايي به اين ارزاني چرا؟" در حوزه شرق جبهه مشاركت ايران اسلامي ايراد كرد ، گفت : علت اين كه مي‌‏گوييم كودتاي 28 مرداد يك كودتاي ارزان بود، اين است كه كيم روزولت، نوه روزولت بزرگ كه يكي از سردمداران كودتا بود، وقتي براي آلن دالس، رئيس وقت سازمان سيا گزارش كودتا را مي‌‏داد، احساس مي‌‏كرد چشمان آلن دالس مانند گربه حركت مي‌‏كند و به نقشه گواتمالا نگاه مي‌‏كند كه چگونه دكتر آلندز را ساقط كند.
وي با بيان اين مطلب كه "تحليل كيم روزولت اين بود كه كودتا بسيار ارزان بوده و از مبلغي كه براي كودتا تخصيص داده بودند، شايد يك دهم آن مصرف نشده است"،تصريح كرد: ما اسم اين كودتا را كودتاي آمريكايي ,انگليسي مي‌‏گذاريم، پس نقش ارتش روحانيون و سياستمداراني كه اين كودتا را تاييد كردند چه بود؟ آيت‌‏الله كاشاني، نواب صفوي , دكتر بهايي , ملكي و همه اين سياستمداراني كه اين كودتا را تاييد كردند، چه نقشي داشتند، در حالي كه اين شخصيت‌‏ها آمريكايي و انگليسي نبودند.
اين فعال سياسي با اشاره به اينكه "در 100 سال گذشته از اوايل سال 1300 كه چاه نفت ايران در مسجد سليمان فوران كرد، دو طبقه ارتش و بازار تاثير گذار بودند"، گفت: در واقع توسعه ارتش وابسته به درآمد نفت بود، بنابراين، كار اصلي ارتش حفاظت از درآمد نفت بود.
ميثمي در ادامه تصريح كرد: در زمان نخست وزيري مصدق چون مساله نفت به صورت يك مساله لاينحل براي حاكميت بود، ارتشي‌‏ها هويت خود را زير سوال مي‌‏بردند و اگر مصدق موفق مي‌‏شد كه فرمول اقتصاد بدون نفت را در كشور اجرا كند، ديگر ارتشي‌‏ها نقش چنداني در اين اقتصاد بدون نفت نداشتند و اين جا بود كه پاي حيثيت و منزلت و منابع يك قشر وسيع كه علاوه بر كار نظامي زير سوال مي‌‏رفت.
مدير مسوول ماهنامه چشم انداز ايران در ادامه با بيان اينكه " بعد از قيام 30 تير كه وزارت دفاع به دست مصدق افتاد"، اظهار داشت : مصدق يك سري افسران بالا را تسويه كرد كه اين افسران بازنشسته گردهم آمدند و در آن جا به يك مركز توطئه تبديل شدند و همان‌‏ها بودند كه افشار دوست، رئيس پليس مصدق را گرفتند، شكنجه دادند و كشتند و ارتباط مستمري هم با دكتر بهايي و بازاري ها داشتند.
وي با اشاره اينكه "در زمان مصدق دو بازار منسوجات داخلي و بازار ملي وجود داشت"، گفت: بازار ملي در آن زمان رشد كرده و بورژوازي ملي ايران شكل خوبي گرفت و ديگري بازار وابسته‌‏اي بود كه بيشتر اجناس خود را از انگلستان وارد مي‌‏كرد. تجار عمده اين بازار كساني بودند كه به روحانيون خمس و زكات مي‌‏دادند و در زمان مصدق چون ارز نبود به علت توقف صادرات نفت، توانايي‌‏هاي اين بازار كاهش پيدا كرد و اين بازار در كنار خود روحانيون را از حكومت ملي ناراضي كرده بود.
لطف الله ميثمي با بيان اينكه"3 طبقه بازاريان، روحانيون و نظاميان يك مثلث را تشكيل مي دادند كه من به آنها را مثلت كودتاي 28 مرداد مي‌‏گويم" تاكيد كرد: اين كودتا پايگاه طبقاتي و تشكيلاتي داشته است. از سوي ديگر هم انگلستان فاز نظامي اعلام كرده بود. در آن زمان براي سرنگوني مصدق انگليس نتوانست از مساله نفت براي قانع كردن آمريكا استفاده كند، اما با روي كار آمدن چرچيل در انگليس و آيزنهار در آمريكا آنها توانستند وي را به پديده فكري كمونيسم حساس كنند.
اين فعال سياسي ادامه داد: در آن زمان فاز، فاز نظامي بود و جبهه ملي و حكومت و احزاب هم متوجه نبودند كه در فاز نظامي بايد سازماندهي متفاوتي داشته باشند و با اين حال در 14 و 19 مرداد سال 32 ملت بسيج شدند و به خيابان‌‏ها ريختند، اما در 28 مرداد اين كار را نكردند، زيرا مردم عادت دارند در يك فاز سياسي و قانوني به صحنه بيايند، ولي وقتي فاز نظامي و كودتايي شد به خيابان‌‏ها نيامدند، زيرا براي اين كار آماده نبودند و آموزش نديده بودند، چون مردم تشكيلات نداشتند و بي‌‏شكل عمل مي‌‏كردند و در يك لحظه خاص رأي خود را مي‌‏دادند، اگر چه قلباً كودتا را قبول نداشتند.
مدير مسئول ماهنامه "چشم‌‏انداز ايران" در ادامه با اشاره به اينكه "كودتاي 28 مرداد براي ما يك درس بزرگ براي شناختن فاز مردم و شناختن توان اجتماعي بود"، گفت: وقتي در اوضاع سياسي حال حاضر مي‌‏بينيم كه مشاركت مردم كم مي‌‏شود، به اين علت است كه جريانات از فاز سياسي و قانوني وارد فاز امنيتي ـ نظامي مي‌‏شوند. ما نبايد فاز سياسي را نظامي كنيم ، نبايد چپ روي كنيم و مرحله سوزي كنيم به طوري كه دشمن را به فاز امنيتي ـ نظامي بكشانيم. وقتي كه يك حركت آنقدر اصيل است كه خود آنها به فاز سياسي مي‌‏آيند و افشاگري‌‏هاي قتل‌‏هاي سياسي، يك نمونه از آن است كه آنقدر اصيل بود كه من فكر مي‌‏كنم از ملي شدن صنعت نفت نيز اصيل‌‏تر بود، ولي طرف مقابل اصلاً تحمل آن را نداشت و واكنش‌‏هاي بسيار آنتي گونيستي از خودش بروز داد كه يكي از آنها ماجراي كوي دانشگاه و ديگري ترور آقاي حجاريان بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اينكه "قانون ملي شدن نفت در جهت احياي قانون اساسي و منطبق با منافع ملي بود و منجر به خلعيت هم شد"،افزود: مالكيت ما بر منابع زير زميني حق مشروع ما بود كه به تصويب سازمان ملل در سال گذشته نيز رسيده بود، شركت هاي نفتي هفت خواهران يا اقليت‌‏ها اصولاً به مليت و جغرافيا اهميت نمي‌‏دهند و اين يك تضاد بزرگي بين اين شركت‌‏ها و قانون ملي شدن نفت بود . روحانيون كه آموزش‌‏هاي حوزوي آنها مبتني بر سرمايه داري نامحدود و مالكيت نامحدود است در آموزش‌‏هاي ديني خود با ملي شدن صنعت نفت و به معني ديگر محدوديت سرمايه مغايرت مي‌‏ديدند، زيرا معتقدند كه شما هر جا مال خود را مي‌‏تواني ببري و اين تضادي با قانون ملي شدن و قانون ملي است.
ميثمي با تاكيد بر اينكه" حزب توده به ملي شدن نفت اعتقادي نداشتند و به طور خاص قانون ملي شدن نفت براي آنها ارزشي نداشت"، گفت: اين جريانات ملي گرايي و قانون‌‏گرايي را به اين ترتيب از دست دادند و كودتايي به اين ارزاني اتفاق افتاد و حال برويد فكر كنيد كه مصدق چطور توانست 2 سال و 4 ماه دوام بياورد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11200

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ميثمي: كودتاي 28 مرداد براي ما يك درس بزرگ براي شناختن توان اجتماعي مردم بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016