سه شنبه 3 شهريور 1383

يونسي: وزارت اطلاعات مسوول كشف و جمع‌‏آوري مدارك است، قوه قضاييه نبايد به كار جمع‌‏آوري مدارك بپردازد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
از اهرم بخش خصوصي بايد در لابي‌‏گري‌‏هاي سياسي بهره‌‏مند شويم؛ چرا كه اين بخش مي‌‏تواند سبب تامين امنيت ملي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, علي يونسي, وزير اطلاعات در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: وزارت اطلاعات به دليل اعتقاد حرفه‌‏اي و كارشناسي در خصوص نقش اقتصاد در امنيت ملي به اين مسئله اهميت فوق‌‏العاده‌‏اي قائل است ؛ چرا كه براي اقتصاد نقش تعيين‌‏كننده‌‏اي در امنيت ملي وجود دارد.
وي افزود: قدرت, تنها محصول قدرت نظامي نيست و امنيت نيز نقش به‌‏سزايي در آن دارد و قدرت اقتصادي مولفه‌‏اي است كه در كنار ساير عوامل تعيين‌‏كننده است.
يونسي گفت: اقتصاد شايد مهمترين عامل تاثيرگذار در امنيت ملي باشد , به طوري كه قدرت اقتصادي است كه مي‌‏تواند قدرت نظامي را شكل دهد و امروز همه دولت‌‏ها به وضوح براي توسعه اقتصادي برنامه‌‏هايي را در نظر گرفته‌‏اند كه داشتن امنيت پايدار بدون اقتصاد خودكفاي ملي و مستقل عملي نيست.
وي تصريح كرد: ايران چند برنامه توسعه‌‏اي پشت سرگذاشته است و در آستانه برنامه چهارم قرار دارد, بنابراين تدوين چشم انداز 20 ساله تعيين‌‏كننده يك حركت اقتصادي, فرهنگي و سياسي است و واضح است كه غلظت اقتصادي اين چشم‌‏انداز خيلي بيشتر از موارد ديگر بوده و 80 درصد اهداف اين چشم‌‏انداز مربوط به توسعه اقتصادي است.
وزير اطلاعات گفت: بدون امنيت نمي‌‏توانيم به توسعه برسيم و اين نكته نبايد فراموش شود كه عكس اين قضيه نيز صادق است و اين دو مقوله به هم مربوط هستند.
يونسي گفت: چنانچه امنيت مناسب نداشته باشيم, توسعه اقتصادي نيز نداريم ؛ چرا كه در يك جامعه ناامن انجام فعاليت درست اقتصادي عملي نيست و بايد زمينه و بستر امني براي توسعه اقتصادي فراهم شود.
وي اظهارداشت:‌‏ وزارت اطلاعات برخود لازم مي‌‏داند كه امنيت اقتصادي را تحقق بخشد و حمايت كند, همچنين از امنيت سرمايه‌‏گذاري و تجارت نيز حمايت مي‌‏كند و اين را يك وظيفه امنيتي براي خود مي‌‏دانيم و براي اينكه دندان طمع را كنده باشيم, اول وزارت اطلاعات را از اتهام فعاليت‌‏هاي اقتصادي مبرا كرديم.
يونسي گفت: دو سه سال است كه ريشه فعاليت اقتصادي را در وزارت اطلاعات از بين برده‌‏ايم و حتي يك مورد فعاليت بازرگاني نيز در اين وزارت‌‏خانه وجود ندارد؛ چرا كه نمي‌‏خواهيم از رانت اطلاعاتي استفاده كنيم.
وي افزود: از بخش خصوصي حمايت‌‏هاي لازم را به عمل خواهيم آورد, ضمن اينكه هنوز مشكلات زيادي در بعد فرهنگي وجود دارد و كار توليدي و ثروت در جامعه محترم نيست و بايد توليد ثروت در كشور مقدس شمرده شود.
يونسي گفت: جامعه ما با حمايت از سرمايه‌‏گذار فاصله زيادي دارد و در جامعه يك مسابقه پنهان براي ثروت‌‏مند شدن وجود دارد كه در سطوح عالي بايد كساني كه خدمت مي‌‏كنند و تجارت موفق دارند, محترم و مقدس شمرده شوند.
وي تصريح كرد: تجارت ملي و تجار ملي را بايد تقويت كنيم؛ چرا كه كشور و ملت بدون داشتن تجار ملي نمي‌‏تواند در عرصه بين‌‏المللي بدرخشد و اين تجار فرهنگ ملي را در سراسر جهان حمل مي‌‏كنند.
وزير اطلاعات گفت: در رقابت با ساير كشورها عقب‌‏ماندگي‌‏ها را بايد جبران كنيم و تجار ما در همه دنيا به عنوان يك مولد ملي حضور داشته باشند.
وي افزود: جاده ابريشم در تاريخ ملت ايران به عنوان يك مزيت فوق‌‏العاده و بي‌‏نظير مطرح است و مشاهده مي‌‏شود كه در حال حاضر فقط به عنوان يك خاطره تاريخي از آن ياد مي‌‏كنيم.
يونسي گفت: ايران در فعاليت‌‏هاي منطقه‌‏اي عقب است و تنها اقتصاد در خدمت ملت مي‌‏تواند منجر به امنيت ملي و منطقه‌‏اي شود.
يونسي گفت: دولت‌‏ها بايد در طرح‌‏هاي مشترك اقتصادي حضور داشته‌ باشند و اين امر تضمين‌‏كننده امنيت بين‌‏المللي است؛ چرا كه زماني كه دولت‌‏ها يك پروژه اقتصادي را فعال مي‌‏كنند به معني اين است كه امنيت را فراهم آورده‌‏آند,كه در اين راستا بايد دولت‌‏هاي منطقه‌‏اي طرح‌‏هاي مشترك و عظيم اقتصادي راه بياندازند.
وي افزود: ريسك سرمايه‌‏گذاري بسيار كاهش يافته و اين يك موفقيت بزرگ اقتصادي و امنيتي است و براي امنيت ملي بسيار مبارك است و بايد اين فرصت‌‏ها را حفظ كرد.
يونسي تصريح كرد: امنيت ملي بايد توسط همه منطقه تامين شود كه در اين راستا بايد از اهرم بخش خصوصي در لابي‌‏گري‌‏هاي سياسي حداكثر بهره را ببريم.
وي افزود: دو اهرم اقتصاد و سياست بايد در خدمت امنيت ملي و اقتصاد ملي باشد و بايد اين پيوند برقرار شود.
وزير اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات طرفدار خصوصي‌‏سازي و ارگان‌‏هاي حاكميتي بوده, بنابراين بايد از اتهام هر گونه كار تجاري مبرا باشد.
وي افزود: وزارت اطلاعات به دليل اشراف كامل , مي‌‏داند چه كساني فعاليت‌‏هاي نظام را مختل مي‌‏كنند, بنابراين به سرمايه‌‏گذاران اين اطمينان را مي‌‏دهند كه از آنها پشتيباني لازم را به عمل خواهد آورد.
يونسي گفت: در رابطه با قاچاق كالا و ارز وزارت اطلاعات مهمترين پرونده‌‏هاي مربوطه را كشف كرده ؛ ولي براي مبارزه تنها به مبارزه فيزيكي بسنده نكرده و آن را كافي نمي‌‏داند؛ بلكه به دنبال راه‌‏كارهاي اصولي و اقتصادي براي مبارزه با پديده قاچاق است.
وي افزود: فرصت‌‏هايي كه در آسياي ميانه است را از دست داده‌‏ايم و بخش زيادي از اين قصور معلول سوء عملكرد بازرگانان خارج از كشور بوده كه واقعيت تلخي است و وقتي رقبايي مثل چين و هند را داريم, بايد بسيار دقيق عمل كنيم.
يونسي تصريح كرد: بخش خصوصي خودش بايد كنترل امور را در دست داشته باشد.

وزير اطلاعات، گفت: استراتژي ايران قبل از سقوط صدام اين بود كه جنگ به نفع آمريكا و صدام نباشد و طرفداران خود را حفظ كنيم و بعد از سقوط صدام طرفداران ما حكومت را در دست بگيرند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علي يونسي، وزير اطلاعات، با بيان اين مطلب، گفت: كشورهاي منطقه رقباي جدي ما هستند و آنها اكنون يك جنگ تبليغاتي را عليه ايران، شروع كرده‌‏اند.
وي، در ادامه افزود: در تبليغات عليه ايران، اعلام شد كه ايران تحت عنوان صادرات كالا به عراق، اسلحه وارد اين كشور مي‌‏كند كه همين امر اكنون تاثير منفي در روابط دو كشور بر جاي گذاشته است.
وزير اطلاعات، تاكيد كرد: اين در حالي است كه به دليل اوضاع عراق و وضعيت اين كشور، ايران بايد به كنترل افرادي كه از عراق وارد كشور مي‌‏شوند، بپردازد ؛ زيرا آنچه در عراق فراوان به چشم مي‌‏خورد، اسلحه است و ما بايد مراقب باشيم تا زائران‌‏مان به جاي سوغات از عراق, اسلحه وارد نكنند، نه اين كه ما به آنجا اسلحه بفرستيم.
وي، همچنين تصريح‌‏كرد: متاسفانه تبليغات رقباي ايران و كشورهاي غربي به قدري قوي است كه تعدادي از كشورها نيز پذيرفته‌‏اند ايران اسلحه وارد عراق مي‌‏كند، در حالي كه تا اين لحظه هيچ مدرك معتبري در اين ارتباط ارايه نشده ؛ ولي اين تبليغات تاثير خود را خواهد گذاشت.
وي، همچنين تصريح كرد: ما مي‌‏خواهيم در عراق امنيت كامل برقرار شود، تا منافع ملي كشور نيز تامين شود.
يونسي، با اشاره به ائتلاف اعراب و تعدادي از كشورهاي غربي براي محروم كردن ايران از حضور در كشور عراق، گفت: متاسفانه اين ائتلاف توانست تا حدودي موفق عمل كرده و حضور ايران در عراق را كم‌‏رنگ كند.
وزير اطلاعات، تاكيد كرد: ايران توطئه ائتلاف اعراب را شكسته و تبليغات آنها را خنثي مي‌‏كند و به مردم عراق ثابت مي‌‏كنيم كه ما خواهان برقراري امنيت و ايجاد ثبات در اين كشور هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يونسي با تاكيد بر تفكيك حوزه عملكرد قوه قضاييه و وزارت اطلاعات افزود: وزارت اطلاعات با هرگونه كار موازي مخالف است.
به گزارش خبرنگار ايلنا, وي ادامه داد: مسووليت وزارت اطلاعات كشف و جمع‌‏آوري مدارك و ارايه آن به اين قوه قضاييه براي دادرسي است, بنابراين اين قوه نبايد به كار جمع‌‏آوري مدارك بپردازد.
يونسي, با اشاره به اينكه منافع ملي و غرور ملي در حوزه فعاليت‌‏هاي كشور كاملاً مشخص شده است, گفت: براي نمونه ما تلاش مي‌‏كنيم تا بازار عراق را به دست آوريم, كه اين حاكي از منافع ملي ماست ؛ اما زماني موقعيت ايجاب مي‌‏كند تا از حضور در عراق خارج شويم كه اين بحث مربوط به غرور ملي ما مي‌‏شود, در واقع زماني كه احساس كنيم غرور ملي ما خدشه‌‏دار مي‌‏شود, حاضريم منافع ملي خود را نيز فداي آن نماييم.
وزير اطلاعات, در پاسخ به اين سئوال كه آيا يهودي‌‏ها در ايران حضور دارند, خاطرنشان كرد: شايعه حضور يهودي‌‏ها در ايران به دست اسراييلي‌‏ها صورت گرفته است.
وي تصريح كرد: يهودي‌‏ها در ايران ثروت و موقعيت مهم اقتصادي ندارند و فضاي خوبي بين ايران و يهودي‌‏ها حاكم است ؛ اما اسراييلي‌‏ها به دنبال فضاسازي براي خدشه‌‏دار كردن امنيت اقتصادي در ايران هستند, بنابراين به شايعه حضور آرام يهودي‌‏ها در فعاليت‌‏هاي اقتصادي ايران پرداخته‌‏اند.
يونسي, در رابطه با دوقرارداد پروكسل و تاو گفت: كشور امارات بيش از هر كشور ديگري در ايران داراي منافع اقتصادي است و هر تصميم درست اقتصادي كه در كشورمان اتخاذ مي‌‏شود, به ضرر آنها تمام مي‌‏شود, بنابراين سعي مي‌‏كنند مانع‌‏تراشي كنند.
وي ادامه داد: زماني كه اعلام شد, شركت پروكسل و تاو يهودي هستند, ما نيز تحقيقات خود را آغاز كرديم و اعلام مي‌‏كنيم كه ترك‌‏ها در انعقاد دو قرارداد خود با ايران ملاحظات امنيتي را رعايت كردند.
وزير اطلاعات تاكيد كرد: وزارت اطلاعات تنها نهاد تشخيص ملاحظات امنيتي در كشور است و به خصوص در مورد اپراتور دوم ما تاكيد مي‌‏كنيم هيچ مانعي براي انعقاد قرارداد پروكسل و تاو در ايران وجود ندارد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11233

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يونسي: وزارت اطلاعات مسوول كشف و جمع‌‏آوري مدارك است، قوه قضاييه نبايد به كار جمع‌‏آوري مدارك بپردازد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016