سه شنبه 10 شهريور 1383

گزارش ايسنا از کنفرانس مطبوعاتي وزير اطلاعات

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

وزير اطلاعات گفت: در حال حاضر به واسطه‌ي فعاليت وزارت اطلاعات در حوزه‌ي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي، ايران از ناامن‌ترين كشورها براي فعاليت القاعده محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علي يونسي طي سخناني در نشست مطبوعاتي كه به مناسبت هفته‌ي دولت در محل اين وزارتخانه برگزار شد، پس از تبريك ميلاد حضرت علي(ع) از ايشان به عنوان فردي كه لحظه‌اي از عدالت دور نشد، نام برد و با ارايه‌ي كارنامه‌ي فعاليت‌هاي وزارتخانه‌ي متبوعش در حوزه‌ي مبارزه با تحركات تروريستي و مبارزه با مفاسد اقتصادي بر اين موضوع كه وزارت اطلاعات به هيچ وجه به ايجاد محدوديت براي مطبوعات از طريق سازوكارهاي سخت‌افزاري معتقد نيست، تاكيد كرد.

وي در ادامه با اشاره به كاركرد نقش‌آفرين رسانه، نقش آن‌ها را در اين مقطع زماني حساس‌تر از گذشته برشمرد و با يادآوري كاركرد آن‌ها در گذشته - كه از در كنار محدود بودن نقش رسانه از نظر كيفي ناقص بوده‌اند -، گفت: امروز رسانه‌ها به يك مولفه‌ي مهم و تاثير‌گذار در حوزه‌ي امنيت ملي، اقتصاد و اجتماع تبديل شده‌اند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر رسانه‌ها يكي از شاخص‌هاي توسعه‌ي ملي به شمار مي‌آيند، به فعاليت‌هاي نظام جمهوري اسلامي در قرار دادن كشور در مسير توسعه اشاره و تصريح كرد: به رغم آنكه جمهوري اسلامي ايران در مسير توسعه يافتگي موفقيت‌هاي زيادي را به دست آورده، به نقش مثبت رسانه‌ها نيز بسيار نيازمند است.

وزير اطلاعات با اشاره به نقش رسانه‌ها در كنترل و نظارت بر قواي دولت و توانايي در ايجاد پل ارتباط ميان مردم و حاكميت، خاطرنشان كرد: رسانه‌ها مي‌توانند با نقادي منصفانه در جهت توليد امنيت ملي يا توليد نابساماني نقش موثري ايفا كنند.

وي با بيان اين كه وزارت اطلاعات با نظر كارشناسي به رسانه‌ها توجه دارد، اظهار داشت كه بر اين مبنا وزارتخانه در كنار تقويت رسانه‌ها انتظار دارد آن‌ها در ايفاي وظايف ملي خود كه دفاع از امنيت و هويت ملي است، جايگاه‌شان را بشناسند و به آن عمل كنند.

يونسي با تاكيد بر اين كه در اين مقوله بيش از هرچيز خود رسانه‌ها بايد يكديگر را كنترل كنند، تصريح كرد: معتقد نيستم با سازوكارهاي سخت‌افزارانه رسانه‌ها را محدود كنيم. لذا معتقدم عملكرد ما بايد به نحوي باشد تا با تقويت رسانه‌ها آن‌ها را نسبت به جايگاه‌شان واقف و از آن‌ها به عنوان دستگاهي در جهت تقويت مصالح ملي استفاده كنيم.

وي در ادامه با اشاره به حوادث عراق، به عنوان مهم‌ترين مساله‌ي منطقه و حتي جهان نام برد و اظهار داشت: عراق براي همه‌ي دنيا مهم است. براي آمريكا و اروپا مهم است و اهميت آن براي كشورهاي منطقه و جمهوري اسلامي به مراتب فوق‌العاده‌تر است.

وزير اطلاعات با بيان اين كه منافع و امنيت جمهوري اسلامي به شدت به امنيت عراق بستگي دارد، اظهار داشت: اين مساله سبب شد در مقطعي صدام جنگ 8 ساله را بر ملت ايران تحميل كند و بر مبناي آن خسارت‌هاي سنگيني بر دو كشور وارد آمد.

وي با اشاره به اظهار نظرهايي كه هم‌زمان با حمله‌ي آمريكا به عراق مطرح مي‌شد و بر مبناي آن عده‌اي عنوان مي‌كردند حمله به عراق و ساقط كردن صدام، براي آمريكا وسيله‌اي براي دست‌يابي به هدف نهايي‌اش در كنترل منطقه است، تصريح كرد: منظور جمهوري اسلامي بود. بسياري از دولتمردان آمريكا حتي اين هدف را به زبان آوردند، اما به مرور اين مساله كم‌رنگ شد.

يونسي با يادآوري موج نگراني‌يي كه هم‌زمان با طرح اين گونه اظهار نظرها در بين مردم ايران و منطقه ايجاد شد،‌ اظهار داشت: مسوولان جمهوري اسلامي با اطمينان استراتژي خود را ترسيم كردند و زمان سقوط صدام و بعد از سقوط نيز بر مبناي اين استراتژي قديمي حركت كردند و امروز نيز بيشترين منفعت را كسب كردند،‌ چرا كه صدام و منافقين ديگر وجود ندارند.

وي در عين حال در بيان وضعيت آمريكا، آن را كشوري كه به هيچ كدام از اهدافش در حمله به عراق دست نيافته، معرفي كرد و اظهار داشت: آمريكايي‌ها هدف‌شان ساقط كردن صدام نبود، آن‌ها دنبال سلاح كشتار جمعي بودند كه آن را پيدا نكردند. دنبال مرعوب كردن كشورها و حاكم كردن فضاي امنيت مورد دلخواه در عراق بودند كه به هيچ كدام نرسيدند.

وزير اطلاعات با تاكيد بر اين كه امروز هيچ كدام از صاحب‌نظران آمريكايي، حرف‌هاي روز اول خود را به زبان نمي‌آورند، تصريح كرد: امروز آن‌ها معتقدند آمريكا در باتلاقي گير كرده كه سعي مي‌كند آرام آرام خود را از آن بيرون بكشد.

وي در ادامه با طرح اين سوال كه ما در عراق دنبال چه هستيم؟ به ترسيم اهداف جمهوري اسلامي در كشور عراق پرداخت و گفت: ما خواهان عراق با امنيت و ثبات هستيم. جمهوري اسلامي خواهان استقرار حكومتي در عراق است كه در عين مستقل بودن با كشورهاي منطقه نيز ارتباط داشته باشد و حضور چنين دولتي به سود همه‌ي كشورهاي منطقه،‌ از جمله جمهوري اسلامي است.

وي در ادامه تاكيد كرد: ملت عراق هرگز اجازه نخواهد داد گروه‌هاي تروريستي نظير منافقين و افرادي كه ريشه در حزب بعث دارند، بار ديگر بر عرصه‌ي حكومت عراق حاضر شوند.

وزير اطلاعات با تاكيد بر اين كه چنانچه آمريكا يا هر كشوري بخواهد امنيت ما را به خطر بيندازد، امنيت خودش نيز به خطر مي‌افتد، اظهار داشت: امنيت كار مشترك و ضروري‌ترين نياز همه‌ي كشورهاي منطقه است و بايد با اشتراك مساعي، اين مساله را فراهم كنند، لذا ديگران (آمريكا و ساير كشورها) چنانچه بخواهند ريشه‌ي دشمني بين ملت ايران و عراق را بار ديگر زنده كنند، بدانند كه موفق نمي‌شوند.

وي با استناد به آنچه در جريان جنگ تحميلي اتفاق افتاد، اقدامات صدام و منافقين در ايجاد اختلاف بين ملت ايران و عراق را يادآور شد و گفت: آن‌ها نتوانستند كاري انجام دهند، لذا آمريكا و ديگر كشورها نيز نمي‌توانند چنين كاري را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علي يونسي در ادامه‌ي شست مطبوعاتي روز سه شنبه‌ي خود با خبرنگاران، با يادآوري همكاري‌هاي امنيتي ايران و كشورهاي منطقه از جمله خليج فارس تصريح كرد: در بحث همكاري امنيتي جمهوري اسلامي با ساير كشورها، عراق در اولويت است، زيرا اهميت امنيت اين كشور تا حد زيادي با امنيت جمهوري اسلامي وابستگي دارد.

وزير اطلاعات در ادامه با اشاره به حوادث هفته‌هاي گذشته‌ي نجف، نسبت به حل اين مساله كه با تدبير يكي از مراجع شيعه انجام شد، اظهار خرسندي كرد و اظهار داشت: ما از اين مساله خوشحال هستيم، زيرا نشان مي‌دهد كه كليد صلح در دست مرجعيت است.

وي در ادامه آنچه بعد از طالبان در افغانستان حاكم شد را از جهت حذف طالبان از همسايگي ايران و استقرار حكومت‌گراني كه از دوستان ايران به شمار مي‌آيند، خوشحال كننده برشمرد و اظهار داشت: به رغم اين موضوع ما همچنان از وضعيت توليد مواد مخدر و عدم استقرار امنيت كامل در اين كشور ناراحتيم و حاضريم در بحث توقف روند توليد خشخاش و دست‌يابي افغانستان به امنيت كامل با آن‌ها همكاري كنيم.

وي همچنين وضعيت جمهوري اسلامي در حوزه‌ي درياي خزر را بهتر از گذشته ارزيابي كرد و اظهار داشت: امروز مي‌توانيم بحث دست‌يابي به توافق درباره‌ي رژيم حقوقي درياي خزر را با تنش كمتري دنبال كنيم.

يونسي با تاكيد بر اين كه سياست تنش‌زدايي و تقويت روابط تجاري جمهوري اسلامي با همه‌ي كشورهاي منطقه، باعث افزايش اعتماد كشورها به ايران نسبت به گذشته شده است، افزود: البته حضور آمريكا در منطقه و حضور اسراييل، همه‌ي كشورهاي منطقه را نگران كرده و امروز منطقه امن‌تر از زمان قبل از حادثه‌ي 11 سپتامبر نيست و اگرچه حمله‌ي آمريكا باعث ساقط كردن صدام و طالبان شد، اما ناامني را نيز توسعه داد.

وي با بيان اين كه امروز به واسطه‌ي سوء عمل آمريكا، همه‌ي كشورها از مساله‌ي تروريسم اظهار ناامني مي‌كنند، اين كشور را مهم‌ترين عامل توسعه‌ي تروريسم برشمرد و با يادآوري اتهامات آمريكا عليه ايران مبني بر اين كه ايران را متهم به حمايت از تروريسم و تلاش براي دسترسي به سلاح‌هاي كشتار جمعي مي‌كند، گفت: جمهوري اسلامي نيز خود قرباني تروريسم است.

وي با يادآوري اقدامات تروريستي گروهك منافقين عليه ايران، به موضع آمريكا و كشورهاي غربي در قبال اين گروهك كه در عين تروريست دانستن اين گروه، همچنان از آن حمايت مي‌كنند، گفت: جمهوري اسلامي با همه‌ي اشكال تروريسم واقعي مبارزه كرده و در اين مسير بيشترين مبارزه با القاعده داشتيم. بسياري از عناصر القاعده و انصار اسلام هنوز در بازداشتگاه‌هاي ما به سر مي‌برند و امروز ناامن‌ترين مكان براي القاعده و شاخه‌هاي آن، ايران است، زيرا وزارت اطلاعات هرگونه تحرك آن‌ها را شناسايي كرده و قبل از هر اقدامي آن‌ها را بازداشت مي‌كند.

وزير اطلاعات در ادامه با بيان اين كه در حال حاضر شاخه‌هاي جدا شده از گروه القاعده كه بدون مديريت اداره مي‌شوند،‌ از ناحيه‌ي آمريكا و سرويس‌هاي اطلاعاتي منطقه، تحت نفوذ قرار گرفته‌اند، تصريح كرد: ما براي حرف خود دليل و مدرك داريم و زماني آن را اعلام مي‌كنيم.

وي افزود: بسياري از شاخك‌هاي وابسته به تحريك و نفوذ اين سرويس‌ها قصد انجام عمليات تروريستي در ايران را داشتند، كه آن‌ها را شناسايي كرده‌ايم و امروز عوامل‌شان در بازداشت‌گاه‌هاي ما به سر مي‌برند.

يونسي در ادامه با يادآوري برخي ادعاهاي دولتمردان آمريكايي در محكوم كردن ايران به حمايت از تروريسم اظهار داشت: اگر منظور حمايت ايران از حزب الله است، بايد بدانيم حزب الله يك گروه قانوني است كه براي مبارزه با اسراييل به وجود آمد. يك تشكيلات دفاعي براي دفاع از سرزمين و مردم لبنان است كه بر مبناي آن بسياري از كشورهاي منطقه نيز از حزب الله حمايت مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اين كه ما دفاع مردم فلسطين را عمل تروريستي نمي‌دانيم، تصريح كرد: اين حق آن‌هاست كه از خود دفاع و همه‌ي كشورهاي جهان نيز از آن‌ها حمايت كنند.

وزير اطلاعات در بخش ديگري از اظهاراتش در ترسيم فضاي داخلي كشور، با تاكيد بر اين كه امروز به نسبت گذشته از موقعيت بهتري برخوردار هستيم، به دستور مقام معظم رهبري درباره‌ي پاسخگو بودن مسوولان نسبت به عملكردشان اشاره كرد و با يادآوري اقدامات دولت و زيرمجموعه‌اش در ارايه‌ي عملكردشان اظهار داشت: امروز مردم به دور از غوغاسالاري‌هاي حزبي و سياسي با عملكرد دولت خدمتگزار آشنا مي‌شوند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر فضاي كشور به نسبت گذشته متعادل‌تر شده، اظهار داشت: جريان‌هاي سياسي با حذف عناصر افراطي، مشي سياست‌ورزي و تعامل را در پيش گرفتند كه رويكرد مباركي است، چرا كه وزارت اطلاعات هميشه طرفدار اعتدال سياسي بوده و در كنار مشي‌اش براي منزوي كردن عناصر افراطي همواره عناصر معتدل را ترغيب كرده است.

وزير اطلاعات در عين حال شرايط منطقه را نيز به سبب كم‌تر شدن تاثيرپذيري از تهديدات آمريكا به نسبت گذشته بهتر ارزيابي كرد.

يونسي همچنين درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران با تاكيد بر اين كه امروز لحن آژانس نيز در قبال ايران تغيير كرده،است ادامه داد: اگرچه بخش‌هاي افراطي همچنان تلاش مي‌كنند ايران از دسترسي به دانش هسته‌يي محروم شود، اما همكاري‌هاي ايران با آژانس بر اين جوسازي‌ها تاثير گذاشته است.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش به اقدامات وزارتخانه‌ي متبوعش در حوزه‌ي مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و با تاكيد بر اين كه ما معتقديم اقتصاد امروز نقش تعيين كننده‌اي در امنيت ملي دارد، تصريح كرد: كشوري كه در بعد اقتصادي با مشكل مواجه باشد، هميشه دستخوش ناامني خواهد بود.

وزير اطلاعات در ادامه در تبيين دلايل ورود اين وزارتخانه در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي، به سهم ناامني اقتصادي در فرار سرمايه و جلوگيري از رونق توليد و تجارت و شكل‌گيري سازمان‌هاي مافيايي اشاره كرد و گفت: براي توسعه‌ي اقتصاد ملي بايد امنيت پايدار براي سرمايه‌گذار ايجاد شود كه بر مبناي آن وزارت اطلاعات سعي مي‌كند در درجه‌ي اول امنيت اقتصادي را برقرار كند.

وي با محكوم كردن هر تصميم قضايي و امنيتي كه موجب فرار سرمايه از كشور مي‌شود، آن را به زيان امنيت ملي دانست و برقراري امنيت در جهت جذب سرمايه را مهم‌ترين هدف وزارتخانه در اين حوزه برشمرد.

يونسي با يادآوري اقدامات وزارتخانه‌ي متبوعش در حوزه‌ي مبارزه با مفاسد كلان اقتصادي از جمله باندهاي مافيايي، اقتصادي و شبكه‌هاي مبادلات غير رسمي اقتصادي، باندهاي زمين‌خوار اشاره كرد و گفت: وزارت اطلاعات سعي مي‌كند گلوگاه‌هاي فعاليت اين باندها را شناسايي و رفع كند و بر مبناي آن معتقد است فعاليت‌هاي اقتصادي و معاملات دولتي بايد شفاف، قابل كنترل و قابل نظارت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علي يونسي در ادامه‌ي نشست مطبوعاتي روز سه شنبه‌ي خود با خبرنگاران، با بيان اين كه وزارت اطلاعات خواهان اجراي طرح پول‌شويي است، خاطرنشان كرد كه اين وزارتخانه مقدمات اين طرح را نيز فراهم كرده و معتقد است روزي بايد اين طرح به صورت كامل به اجرا درآيد تا منشا درآمدها مشخص شود.

وزير اطلاعات با تاكيد بر اين كه در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي هدف ما گرفتن چند فرد عادي و محاكمه‌ي آن‌ها نيست، تاكيد كرد: هدف اين است كه موارد مهم شناسايي شود و با آن بيماران جهت از بين بردن بيماري برخورد كنيم.

وي همچنين در اعلام اين كه در حوزه‌ي برخورد با مفاسد اقتصادي، وزارت اطلاعات پرونده‌هاي افرادي را جهت برخورد، به مراجع قضايي معرفي كرده است، سطح تعاملات وزارت اطلاعات و دستگاه قضايي را مناسب ارزيابي كرد.

وي همچنين با نقد اظهارنظرهايي كه در حوزه‌ي نفوذ مفاسد اقتصادي در همه‌ي اركان نظام، مطرح مي‌شود، آن را نظر دشمنان نظام برشمرد و عملكرد برخي از نيروهاي داخلي را در بيان اين اظهارنظرها هم‌رديف با خواست‌هاي دشمن قرار داد.

يونسي افزود: اين خواست دشمنان است كه مديران را فاسد معرفي كنند، لذا بايد توجه داشت در بحث فساد اقتصادي، اين فساد جريان غالب در بين مديران نظام نيست، جريان مغلوب و موردي است كه مي‌توانيم آن را از بين ببريم.

وي با بيان اين كه بد عمل كردن در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي، سبب ناامني مي‌شود، گفت: خيلي‌ها براي مبارزه با مفاسد مي‌خواهند طوري عمل كنند كه سيستم اقتصادي را فلج كنند.

وزير اطلاعات در ادامه و پس از تبيين عملكرد اين وزارتخانه در حوزه‌هاي مختلف به بيان جايگاه وزارت اطلاعات در قراردادهاي خارجي و موضع اين وزارتخانه در قبال قرارداد منعقد شده براي واگذاري بخشي از فعاليت‌هاي فرودگاه امام(ره) به شركت تاو پرداخت و گفت: تنها مرجع قانوني براي تشخيص اين قضيه، در موارد غيرنظامي،‌ وزارت اطلاعات است. موضوع فرودگاه امام(ره) نيز موضوعي غير نظامي است. وزارت اطلاعات تمام ملاحظات امنيتي‌اش را درباره‌ي اين قرارداد بيان كرده و وزارت راه نيز رعايت اين ملاحظات را پذيرفته است.

وي در واكنش به اظهارنظرهايي كه پيرامون صهيونيستي بودن شركت طرف قرارداد ايران در قضيه فرودگاه امام(ره) مطرح مي‌شود، گفت: كساني كه مدعي اين امر هستند، مدركي ارايه دهند، ما نيز مخلص مدرك آن‌ها هستيم. همه‌ي كشورها ممكن است با اسراييل رابطه داشته باشند، اما طرف ايران يك شركت تركيه‌اي و مسلمان است و ملاحظات امنيتي هم در عقد قرارداد با اين شركت لحاظ شده، مجري آن يك شركت ايراني است، نه خارجي و كساني كه خدمات فرودگاهي را ارايه مي‌دهند، ايراني هستند، لذا در اين قضيه ما بايد تلاش كنيم گرايش‌هاي سياسي بر منافع ملي تاثير نگذارد.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي مبني بر اين كه چه تعداد از مديران جمهوري اسلامي در مظان اتهام قرار دارند، گفت: در اين قضيه مقايسه‌ي دقيقي را مي‌توانيم انجام دهيم، اما آن را لازم نمي‌دانيم.

يونسي در پاسخ به سوالي درباره‌ي برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش براي تقويت همبستگي و وفاق ملي، با بيان اين كه از چند سال قبل و همزمان با عهده‌دار شدن اين مسووليت، بر تحكيم همبستگي و وفاق ملي و ايجاد تعادل در عرصه‌ي سياسي تاكيد داشته‌ايم، مشي اين وزارتخانه را همواره در عين رعايت موارد اخلاقي و حرفه‌اي، حذر از ورود به دايره‌ي فعاليت‌هاي سياسي عنوان و بر آن تاكيد كرد و گفت: بر اين مبنا امروز وزارت اطلاعات به تشكيلات حرفه‌اي و مستقلي تبديل شده كه به هيچ جناح و حزب سياسي گرايش ندارد و ورود گرايش‌هاي سياسي را به وزارتخانه و يا هر بخشي از حاكميت همانند سمي مهلك، خطرناك مي‌داند.

وي با دشوار خواندن مراحلي كه وزارت اطلاعات در رسيدن به مرحله حرفه‌اي شدن طي كرده، گفت: امروز به اين جايگاه رسيده‌ايم كه در وزارت اطلاعات با هر گونه خودسري و خودمحوري برخورد مي‌شود و افراد كاملا بر محور قانون عمل مي‌كنند.

وزير اطلاعات در عين حال تصريح كرد: مردم نبايد كوچك‌ترين نگراني نسبت به عملكرد وزارت اطلاعات داشته باشند، بايد مطمئن باشند اين وزارتخانه ظلم نمي‌كند، حامي آن‌هاست و ارزش‌هاي اخلاقي نصب‌العين همه‌ي كارهاي روزانه‌ي آن‌ها مي‌باشد.

وي در ادامه با بيان اين كه در حال حاضر وزارت اطلاعات به واسطه‌ي عملكردش، نقش مرجع و حكم را پيدا كرده، از عملكردي كه اين وزارتخانه در انتخابات مجلس هفتم از خود نشان داد، به عنوان دليل وساطتش نام برد و گفت: در اين انتخابات در بحث پاسخگويي استعلام‌ها با هدف ايجاد ثبات و اعتدال داخلي از اين جايگاه حداكثر استفاده را انجام داديم و با تشويق جريان‌ها در تعامل با يكديگر به جايگاهي رسيديم كه همه‌ي جريان‌هاي سياسي وزارت اطلاعات را مدافع خود مي‌دانند، ما با همه‌ي آن‌ها همكاري داريم و با اشراف بر ضعف‌هايشان براي رفع آن تلاش مي‌كنيم.

وي با تاكيد براين كه رقابت سياسي به نفع ماست، افزود: حذف جريان‌هاي سياسي موجود نه ممكن است و نه به نفع نظام و براي ما مهم حذف جريان‌هاي تندرو است.

يونسي درباره‌ي دليل هشدارهاي چند ماه اخيرش نسبت به در معرض خطر بودن كشور از ناحيه‌ي آشوب‌هاي فرقه‌اي گفت: در اين مساله هم نمونه‌ها و هم اطلاعاتي داريم كه سرويس‌هاي جاسوسي در داخل، درصدد فراهم آوردن زمينه‌ي آشوب هستند و حتي رسما نيز اعلام كرده‌اند،‌ از اين پس بايد بر روي گرايش‌هاي فرقه‌اي و قومي سرمايه‌گذاري كرد.

وي با بيان اين كه تا به حال نمونه‌هاي زيادي را در اين موضوع شناسايي و كشف كرده‌ايم، گفت: در تهران و شهرستان‌ها در طول اين مدت چندين فرقه‌ي نوظهور كشف كرديم و افرادي به واسطه‌ي انتشار كتاب‌هاي تحريك‌آميز دستگير شده‌اند.

وزير اطلاعات با بيان اين كه وزارت اطلاعات بر فعاليت همه‌ي اين گروه‌ها كه در پي ترويج اختلافات قومي ـ مذهبي هستند، اشراف دارد،‌ گفت: سياست موكد وزارت اطلاعات، جلوگيري از انتشار سخنراني‌ها، كتاب‌هاي موهن و ضد دين اين افراد است. افراد زيادي دستگير شده‌اند كه هدف وزارت از دستگيري آن‌ها تنها اصلاح آن‌هاست.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه از دليل سكوت اين وزارتخانه در جريان حذف يك جريان سياسي در انتخابات مجلس هفتم و همچنين فعاليت‌هاي آن در حوزه‌ي تحقق شعار خاتمي در تبديل مخالف به موافق پرسيد، گفت: وزارت اطلاعات حتي قبل از شعار خاتمي از نظر حرفه‌اي به اين نكته رسيده بود كه بايد مخالف را به موافق تبديل كند و در دوران مسووليت من نيز به شدت بر اين شعار تاكيد كرديم و در اين زمينه موفق بوديم.

يونسي با بيان اين كه سياست وزارت اطلاعات بر محور جلوگيري از تبديل جريان خودي به غير خودي استوار بود، به عملكرد اين وزارتخانه در حوزه‌ي تبديل مخالفين خارجي به موافقين نظام اشاره كرد و اقدامات وزارت اطلاعات در اين حوزه را موفق ارزيابي كرد.

وي همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي وزارت اطلاعات در جريان انتخابات مجلس هفتم اظهار داشت: ما توقع نداريم همه تابع وزارت اطلاعات باشند، ما وظيفه‌ي خود را انجام مي‌دهيم و لذا عملكرد خود در حوزه‌ي تعامل سياسي را نيز موفق مي‌دانيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علي يونسي در ادامه‌ي نشست مطبوعاتي روز سه شنبه‌ي خود با خبرنگاران، درباره‌ي ارتباط با آينده‌ي فعاليت‌هاي امنيتي ايران و عراق با توجه به اظهارات اخير وزير دفاع اين كشور اظهار داشت: غالب مسوولان عراق پاسخ وزير دفاعشان را دادند و اظهار كردند مدرك و دليلي براي حمايت ايران از جريان‌هاي داخلي عراق وجود ندارد.

وزير اطلاعات با اشاره به سفر اخير هيات عراقي به ايران و ديدار وي با وزراي كشور، اطلاعات و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، اظهار داشت: در اين ديدارها همه بر همكاري و ضرورت ايجاد ثبات در عراق تاكيد كرديم و حتي امروز گروه‌هاي كارشناسي وزارت اطلاعات ايران و هيات عراقي، در زمينه‌ي دسترسي به راه‌هاي تعامل و همكاري با يكديگر در حال مذاكره هستند.

وي با بيان اين كه عراقي‌ها نيز منافقين را به زيان امنيت ملي مي‌دانند و در بين آن‌ها كسي وجود ندارد كه از منافقين حمايت كند، اظهار داشت: آن‌ها را شريك جرم صدام مي‌دانند و لذا با توجه به شدت حساسيت مسوولان عراقي، منافقين از اين كشور اخراج مي‌شوند.

وي درباره‌ي طرح‌هاي تروريستي كه از جانب وزارت اطلاعات شناسايي شده و همچنين احتمال ارتباط انفجار قطار نيشابور با برخي از اين عمليات‌هاي تروريستي نيز اظهار داشت: نبايد حوادث طبيعي را به حوادث غير طبيعي ربط دهيم.

وي با اشاره به اقدامات وزارت اطلاعات در حوزه‌ي مبارزه با مواد مخدر و باندهاي اخاذي، از همه‌ي مردم خواست تا با همه‌ي افرادي كه به نام وزارت اطلاعات، سپاه يا قوه قضاييه به آن‌ها مراجعه مي‌كنند و در پي سوء استفاده از اين عناوين هستند را معرفي كنند.

وزيراطلاعات تصريح كرد: هيچ كدام از پرسنل وزارت اطلاعات حق ندارند در بيرون از وزارتخانه‌ خود را با اين عنوان معرفي كنند، لذا افرادي كه به نام اين وزارتخانه براي برخورداري از يك فرصت يا رانت از عناوين‌شان سوء استفاده مي‌كنند، افراد خطرناكي هستند كه بايد شناسايي شده و با آن‌ها برخورد شود.

وي همچنين در تشريح اقدامات معاونت ضد جاسوسي اين وزارتخانه اظهار داشت: تا به حال صدها مورد ترور گروه‌هاي تروريستي،‌ باندهاي اشرار و اخاذي و سرقت مسلحانه توسط اين معاونت شناسايي شده و از عمل آن‌ها جلوگيري شده كه اين خدمتي مهم به امنيت ملي است.

يونسي با اشاره به فضاي حاكم بر عراق از آن به عنوان عاملي در جهت گسترش جريان ورود گروه‌هاي مختلف از عراق به ايران ياد كرد و گفت: اين گروه‌ها قصد داشتند در سراسر كشور از طريق آدم‌ربايي و حتي حمله به سفارتخانه، ناامني‌هايي ايجاد كنند، اما قبل از انجام هر كاري شناسايي شدند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد ارزيابي‌ وزير اطلاعات نسبت به موج ولنگاري حاكم بر جامعه و سكوت بخش‌هاي مختلف نسبت به اين جريان چيست؟ گفت: به ولنگاري و بي‌بندوباري به اين شدت و حدتي كه شما عنوان مي‌كنيد، اعتقاد ندارم. جامعه‌ي ما جامعه‌اي مومن و سالم است و اكثر جوانان ما نيز سالم هستند و ولنگاري در بين اقليتي وجود دارد.

وي با استناد به نظرسنجي‌يي كه وزارتخانه‌ي متبوعش درباره‌ي جوان‌ها انجام داده، گفت: بر مبناي اين نظرسنجي، خانواده، همسر، درآمد زندگي، مذهب، كشور به ترتيب از اولويت‌هاي جوانان به شمار مي‌آيند. حالا چطور ممكن است جواني كه به اين موارد توجه كند، ولنگار باشد.

وي با اشاره به اخباري كه از طريق سايت‌ها و رسانه‌هاي دشمن درباره‌ي بحث گسترش فساد و فحشا در ايران و خريد و فروش آدم مطرح مي‌شود، اظهار داشت: كساني كه فحشاي اتفاق افتاده در گوشه‌اي از كشور را مطرح مي‌كنند، همان چيزي را كه دشمن مي‌خواهد، انجام مي‌دهند.

وزير اطلاعات با تاكيد بر اين كه وزارتخانه‌ي متبوعش تنها وظيفه‌ي برخورد با فسادهاي سازمان يافته را بر عهده دارد، مبارزه با مظاهر عادي فساد را در حوزه‌ي فعاليت‌هاي نيروي انتظامي برشمرد.

وي همچنين درباره‌ي تعداد و مبلغي كه از حوزه‌ي برخورد وزارت اطلاعات با مفاسد اقتصادي عايد بيت‌المال شده با بيان اين كه در بخش فرارهاي مالياتي بيش از 100 ميليارد تومان و در مبارزه با باندهاي قاچاق سوخت و همچنين اراضي نيز ميلياردها تومان به خزانه دولت بازگردانده شده، از اعلام رقم پرونده‌هايي كه از سوي اين وزارتخانه به دستگاه قضايي معرفي شده‌اند، خودداري كرد.

يونسي درباره‌ي عملكرد اين وزارتخانه در حوزه‌ي شناسايي افرادي كه اطلاعات هسته‌يي ايران را به خارج منتقل كرده‌اند نيز اظهار داشت: در اين موضوع چند جاسوس را دستگير كرديم. منافقين هم در انتقال اين اطلاعات نقش داشتند كه تا به حال چندين نفر از آن‌ها را شناسايي كرده‌ايم.

وي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران با بيان اين كه آمريكايي‌ها نيز مي‌دانند كه در اين پرونده جايي براي مانع تراشي وجود ندارد، گفت: توقع داريم در اجلاس 13 سپتامبر، فرصت‌هاي جديدي براي استفاده از اين تكنولوژي در اختيار ما قرار گيرد و كشورهاي اروپايي حق ما را به رسميت بشناسند.

وزير اطلاعات همچنين با اشاره به تغييرات ايجاد شده در سطوح بالاي سازمان جاسوسي آمريكا، آن را بازتاب سياست‌هاي غلط اين سازمان در جريان عراق و همچنين گروه القاعده برشمرد.

وي همچنين درباره‌ي جريان قتل‌هاي زنجيره‌يي با تاكيد بر اين كه آنچه اتفاق افتاد به زيان امنيت ملي بود، گفت: در اين قضيه تعدادي با هر انگيزه‌اي اين كار را انجام دادند و به وحدت ملي ضربه زدند، اما اين كه چه كسي طراحي اين جريان را بر عهده داشت، بايد كار حرفه‌اي انجام شود كه انجام شد و به رغم شناخته شده بودن اين افراد، بايد عنوان كنيم كه هيچ كدام از آن‌ها با سرويس‌هاي جاسوسي وابستگي نداشتند و نسبت به اين كه آن‌ها مزدور خارجي نبودند، تاكيد نداريم، اگرچه عمل آن‌ها به نفع سرويس‌هاي خارجي بوده است.

يونسي با تاكيد بر اين كه اصل اين جريان به زيان امنيت ملي بود، طرح و ادامه‌ي پرداختن به آن را نيز به زيان امنيت ملي برشمرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي اقدامات اين وزارتخانه در حوزه‌ي بازگرداندن اعضاي گروهك منافقين كه رييس‌جمهور عنوان كرده بود، آن تعداد از اين افراد كه دست‌شان به خون مردم ايران آغشته نيست، مي‌توانند بازگردند، اظهار داشت: تا به حال چندين بار مسوولين جمهوري اسلامي ايران از اين افراد دعوت كردند، اما به واسطه‌ي سانسور شديد خبري كه بر اين سازمان حاكم است، تا به حال هيچ كدام از اين درخواست به گوش افراد آن نرسيده است.

وزير اطلاعات با اشاره به اقدامات ايران و صليب سرخ جهاني در بازگرداندن زندگي عادي به اين افراد در ايران يا هر نقطه از جهان اظهار داشت: اميدواريم دير يا زود بتوانيم اين افراد را نجات دهيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علي يونسي در ادامه‌ي نشست مطبوعاتي روز سه شنبه‌ي خود با خبرنگاران، همچنين درباره‌ي موضع زيرمجموعه‌ي متبوعش درباره‌ي تشكيلات موازي اطلاعاتي تصريح كرد: وزارت اطلاعات به صورت حرفه‌اي مخالف هر گونه موازي‌كاري است، لذا معتقد است با هر دخالتي در حوزه‌ي فعاليت‌هاي وزارت اطلاعات حتما كارها خراب مي‌شود و همه‌ي كساني كه به دليل منافع شخصي و حزبي، دنبال انجام فعاليت‌هاي موازي هستند، بايد بدانند كه اين راه غير قانوني به نتيجه نمي‌رسد.

وزير اطلاعات در بيان فعاليت‌هاي وزارتخانه‌اش در حوزه‌ي ايجاد آمادگي براي انتخابات رياست جمهوري نهم اظهار داشت: بر اساس نظرسنجي‌يي كه از جامعه‌ي آماري تهران داشتيم، بيش از 45 درصد مردم نسبت به شركت در اين انتخابات اظهار آمادگي كرده‌اند.

وي با تاكيد بر اين كه وزارت اطلاعات معتقد است، انتخابات پرشور و پرراي مي‌تواند امنيت ملي را تضمين كند، ادامه داد: امنيت واقعي از صندوق‌هاي راي بيرون مي‌آيد، لذا استراتژي جمهوري اسلامي ايران هم اين است كه انتخابات پرشور داشته باشد كه بر مبناي آن سياست نظام براي انتخابات نهم، برگزاري انتخاباتي پررقابت است تا با جلب نظر مردم، اعتماد ملي را بالا ببريم.

يونسي در عين حال تصريح كرد: تا جايي كه اطلاع دارم، جريان‌هاي سياسي هم در حال آماده كردن خود نسبت به شركت در اين انتخابات هستند و عزم بر مشاركت دارند و هيچ گروه سياسي و قانوني نسبت به اين مساله ترديد ندارد. بر اين مبنا همه‌ي احزابي كه از وزارت كشور مجوز فعاليت دريافت كرده‌اند، حق مشاركت در اين انتخابات را دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره‌ي مواضع وزارتخانه‌ي متبوعش در بحث استعلام‌هاي مربوط به مجلس هفتم و واكنش نسبت به اظهار نظرهايي كه درباره‌ي بازپس گرفتن نظر اوليه‌ي اين وزارتخانه در مراحل بعدي برگزاري انتخابات مطرح مي‌شود، گفت: وزارت اطلاعات هيچ گاه نظرش را پس نگرفت، اما حرف‌هاي وزارت مورد قبول واقع نشد.

يونسي همچنين مهم‌ترين چالش آينده‌ي كشور را تهديد از ناحيه‌ي گسست‌هاي بومي و اجتماعي برشمرد و گفت: نگران تحركات قومي هستيم كه اميدواريم با تدابير انديشيده شده، مشكلي ايجاد نشود، لذا وزارت اطلاعات با شدت همه‌ي تحركات قومي را دنبال مي‌كند.

وي همچنين در بيان عملكرد حوزه‌ي متبوعش در بحث فيلترينگ سايت‌هاي اينترنتي با تاكيد بر اين كه در بحث رسانه‌ي جديد اينترنت معتقديم كه اين رسانه نيز بايد به صورت قانوني مورد استفاده قرار گيرد، گفت: نبايد هيچ پايگاه اينترنتي عليه امنيت ملي، اخلاق و منافع مردم حركت كند.

وزير اطلاعات در بيان مواضع وزارت اطلاعات و كميته‌ي ويژه‌ي كنترل اينترنت، تصريح كرد: ما در اين كميته با سه معيار عمل مي‌كنيم كه ضد دين عمل نكردن سايت‌ها، يكي از اين معيارهاست و بر مبناي آن هيچ سايتي حق ندارد عليه معتقدات مردم عمل كند، لذا در صورتي كه فردي احساس كند يكي از اين سايت‌ها به اعتقادات مذهبي‌اش توهين كرده، همان طور كه حق شكايت عليه سايت‌هاي تروريستي براي افراد در نظر گرفته شده، فرد ياد شده مي‌تواند از اين سايت شكايت كند.

وي همچنين دفاع از تروريسم و حركت‌هاي براندازانه‌اي كه مردم را به فتنه و آشوب دعوت مي‌كند را به همراه انتشار مطالب ضد اخلاقي به عنوان عواملي كه منجر به فيلتر شدن سايت‌ها مي‌شود برشمرد.

يونسي با اشاره به اقدام برخي از سايت‌هاي اينترنتي در مخدوش كردن وجهه‌ و شخصيت افراد بر اين موضوع كه برخورد با اين سايت‌ها در حوزه‌ي فعاليت مسوولان قضايي قرار مي‌گيرد، تاكيد كرد و گفت: متاسفانه اين سايت‌ها بسته نمي‌شود، لذا به عقيده‌ي ما همان طور كه روزنامه‌ها نمي‌توانند حرمت‌شكني كنند و آبروي افراد را ببرند، سايت‌ها نيز يك رسانه هستند و بايد به اين ضوابط توجه كنند.

وي همچنين درباره‌ي اظهارات اخير يكي از مقامات آمريكايي كه عنوان كرده بود اين كشور با افرادي كه در طول ماه‌هاي اخير بر ايران فشار آورده‌اند ارتباط برقرار مي‌كند و احتمال ارتباط متحصنين مجلس ششم با آمريكايي‌ها، گفت: گفته‌اند منظور از ارتباط، ارتباط با سلطنت‌طلبان و جريان‌هاي اپوزيسيون خارج از كشور است، اما درباره‌ي جريان‌هاي داخلي، ما به چنين نقطه‌اي نرسيديم، اما اگر برسيم، بدون هيچ ملاحظه‌اي برخورد مي‌كنيم. وزارت اطلاعات بر همه‌ي جريان‌هاي سياسي اشراف دارد، لذا اگر حزبي بخواهد چنين تصميمي بگيرد، با آن برخورد مي‌كنيم.

وي همچنين درباره‌ي واكنش به خبر استقرار پايگاه جاسوسي اسراييل در مرزهاي غربي ايران، با تاكيد بر اين كه هنوز اسراييل در عراق پايگاهي را مستقر نكرده، اظهار داشت: در حال حاضر اين كشور با پوشش ديگران عمل مي‌كند.

وزير اطلاعات همچنين درباره‌ي دلايل سكوت اين وزارتخانه در پرونده‌ي زهرا كاظمي نيز اظهار داشت: در اين قضيه ما مطابق وظيفه‌ي صنفي كه بر عهده داشتيم، دفاع كرديم و وظيفه ملي ماست كه هيچ گاه وارد دعواهاي سياسي نشويم.

وي همچنين در بيان مواضع وزارتخانه‌ي متبوعش در قبال ايرانيان خارج از كشور با تاكيد بر اين كه تك تك اين ايرانيان براي كشور يك فرصت محسوب مي‌شوند، بر لزوم استفاده‌ي كشور از پتانسيل‌هاي اين ايرانيان تاكيد كرد و گفت: دشمنان ما سعي مي‌كنند اين اتفاق نيفتد و بعضي از دوستان ما در داخل هم اين حرف را مي‌زنند، اما ما بايد فاصله‌هاي ايجاد شده را برداشته و رابطه‌ي صميمي با آن‌ها برقرار كنيم.

وي تاكيد كرد: در صورتي كه نتوانيم با اين افراد ارتباط برقرار كنيم، نسل‌هاي بعدي آن‌ها ديگر ايراني نخواهند بود.، اين مساله بسيار خطرناك است لذا بايد تلاش كنيم آن‌ها با اقوام خود در ايران رابطه برقرار كنند. اين فكر در سطوح مختلف وجود دارد و در حال حاضر وزارت امور خارجه كشور و رياست جمهوري تلاش‌هاي زيادي را در ايجاد اين پل انجام داده‌اند.

وي با اظهار تعجب نسبت به بي‌توجهي عده‌اي به اهميت اين موضوع كه اگر ايرانيان خارج يك ملت فرهيخته و دانشمند باشند، باعث افتخار ماست، ادامه داد: ما بايد حداكثر تلاش خود را نسبت به افزايش دلبستگي آن‌ها به ايران انجام دهيم.

يونسي با استناد به تخميني كه درباره‌ي ثروت ايرانيان خارج از كشور زده شده و موضع وزارتخانه‌ي متبوعش درباره‌ي بازگرداندن اين سرمايه‌ها به ايران، گفت: ورود وزارت اطلاعات به اين حوزه به مذاق عده‌اي خوش نيامده است. وزارت اطلاعات بر اساس منافع ملي مي‌خواهد اين كار (جذب سرمايه خارجي ايرانيان) انجام شود، اما عده‌اي گمان مي‌كنند با ورود اين افراد منافع آن‌ها به خطر مي‌افتد، لذا بايد اين عده توجه داشته باشند كه منابع اقتصادي ايران در حدي است كه به همه مي‌رسد.

وي همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش در واكنش به اظهارات مسوولان عراقي كه ايران را متهم به حمايت تسليحاتي از گروه‌هاي مخالف در عراق كرده‌اند، با بيان اين كه وضعيت عراق بعد از صدام به نحوي بوده كه اسلحه به آساني در اختيار همه قرار دارد، گفت: وضعيت عراق به نحوي است كه حتي زايران ما براي زيارت به اين كشور رفته‌اند و به جاي مهر و تسبيح اسلحه وارد مي‌كنند. ما هزاران قبضه اسلحه را كشف كرديم، اما هرگز نگفتيم دولت عراق در اين مساله نقش دارد،‌ زيرا اين كار به وسيله‌ي عناصر خودسر انجام مي‌شود و ربطي به دولت ندارد.

وي همچنين با بيان اين كه دولت ايران مخالف سركوبي مقتدي صدر بود، گفت: مخالف بوديم زيرا سركوبي صدر را عامل تشديد آشوب‌هاي داخل عراق مي‌دانيم.

يونسي همچين با نقد عملكرد برخي رسانه‌هاي داخلي كه ايران را به طرفداري از صدر محكوم كرده‌اند و در مورد بحث اعزام آيت الله سيستاني به انگلستان نيز عنوان كرده بودند وي براي معالجه به انگلستان نرفته، گفت: مطبوعات بايد بدانند كه موضع جمهوري اسلامي اين نيست و اين كشور در كنار دفاع از مردم و حاكميت عراق به شدت مخالف با اشغال‌گري و حملات نظامي آمريكاست. همچنين با درگيري شيعه و سني نيز مخالف هستيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11505

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از کنفرانس مطبوعاتي وزير اطلاعات' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016