سه شنبه 17 شهريور 1383

اعلام برائت مسلمانان اروپا از تروريسم، خبرگزاری رويترز، مترجم: رضا اسدی، روزنامه ايران

مسلمانان اروپا که به خاطر داشتن دينی مشترک با گروگانگيران عراق زير ذره بين قرار گرفته اند، در آستانه سالگرد ۱۱ سپتامبر می کوشند از خشونت های جاری در برخی کشورهای اسلامی فاصله بگيرند تا نشان دهند به عنوان مسلمان نيز می توانند شهروندان خوبی باشند.
از «مارسی» تا «ميلان»، از «برلين» تا «بيرمنگام»، مسلمانان با استفاده از آگهی، اعلاميه و اساسنامه می کوشند وجهه ميانه رو و ميهن پرستانه اسلام را برای سومين سالگرد ۱۱ سپتامبر به نمايش بگذارند.
همچنين از زمان قتل ۱۹۱ نفر در جريان بمب گذاری در قطارهای مادريد در ۱۱ مارس امسال که به گروهی مراکشی تندرو نسبت داده شد، مسلمانان اسپانيا کانون توجه قرار گرفته اند. تبليغات مسلمانان ميانه رو که پس از ربوده شدن دو خبرنگار فرانسوی در عراق از فرانسه آغاز شد، به ايتاليا، انگليس و آلمان که شمار زيادی مسلمان دارند، دامن گسترانده است.
عنوان مانيفستی که هفته گذشته در يکی از روزنامه های بزرگ ايتاليا چاپ شد و به امضای ۳۰ مسلمان اين اين کشور رسيد، اين بود: افراطيون را منزوی کنيد تا کشوری امن تر و عدالت پرورتر داشته باشيم.
هر بند از اين مانيفست ۶ ماده ای با عبارت «ما زنان و مردان مسلمان اروپا» آغاز می شد و چهره های برجسته محلی مانند «ماريو شالويا» مدير اتحاديه جهانی مسلمانان و «محمدابراهيم شويطه» امام جماعت مسجد رم آن را امضا کرده بودند.
گنجاندن عبارت «مسلمانان همسايه» به منظور ارسال اين پيام به ايتاليايی های عمدتاً کاتوليک صورت گرفته است: شما می توانيد به من اعتماد کنيد. من مانند شما ايتاليايی هستم.
اين مانيفست يک هزار کلمه ای اظهار می دارد: «مسلمانان ايتاليا در مقابل تروريسم قاطع و متحد ايستاده اند و مخالف کسانی اند که از قرائتی منحرف و تند از اسلام سوءاستفاده می کنند که يک جنگ تروريستی تمام عيار عليه تمام جهان و تمدن مشترک بشريت به راه انداخته است.»
آن همچنين می گويد که مسلمانان ايتاليا برای قانون اين کشور «احترام اکيد» قائلند و در مقابل «استفاده از مساجد به عنوان پايگاه های جذب جوانان بمبگذار» هوشيار خواهند بود.
همچنين شورای مسلمانان بريتانيا که برجسته ترين گروه فشار مسلمانان ميانه رو در انگليس است، قصد دارد يک راهنمای جيبی با عنوان «آشنايی با حقوق و وظايف مسلمانی» منتشر کند. اين کتابچه به ۲ ميليون مسلمان بريتانيا خواهد گفت که در مقابل تهديد تروريسم عليه کشورشان هوشيار باشند و مظنونان خشونت طلب را به پليس معرفی کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در فرانسه، ربوده شدن دو روزنامه نگار فرانسوی توسط ارتش اسلامی عراق به نقطه ای عطف برای اجتماع ۵ ميليون نفری مسلمانان اين کشور که بزرگترين جمعيت مسلمان در اروپاست، تبديل شده است.
درخواست شورشيان مبنی بر لغو قانون منع حجاب اسلامی در مدارس دولتی می توانست تنش زيادی بين پاريس و مسلمانان ايجاد کند. در عوض، شورای مسلمانان فرانسه که دچار چنددستگی شده، يکصدا آدم ربايان را محکوم کردند و تلاش آنها برای شعله ور کردن مسأله حجاب را ناديده گرفتند. «محمد بشاری» يکی از سه مسلمان فرانسوی که برای آزادی خبرنگاران به بغداد رفته بود، گفت: ما اجتماعی هستيم که کاملاً فرانسوی است.
رهبران ۳‎/۳ ميليون مسلمان آلمانی نيز کوشيده اند از افراطيون اسلام گرا فاصله بگيرند. «علی قزل قايا» رئيس شورای اسلامی آلمان گفت: البته ما از اين همه تروريسم و خشونت دلسرد شده ايم و ناگفته پيداست، دينی که نامش به مفهوم صلح است، هرگونه عمل خشونت باری را نفی می کند.
کسانی که ادعا می کنند به نام اسلام حرکت می کنند، به خود دين و مسلمانان لطمه می زند و بنابراين ما بايد اين اعمال را محکوم کنيم و البته از آنها فاصله بگيريم. وقتی دولت ها با تروريسم می جنگند، آن به نفع همه است.
اسپانيا قريب به نيم ميليون مراکشی را در خود جا داده که بزرگترين گروه مسلمان اين کشور است. از زمان حمله به قطارهای مادريد، گروه های مختلف اسلامی از دولت سوسياليست اسپانيا خواسته اند برای همگرايی آنها در جامعه بيشترتلاش کند.
«خوزه آنتونيو آلونسو» وزير کشور اسپانيا درباره قانون تازه ای برای نظارت بر امامان جماعت مساجد و خطابه هايشان برای مسلمانان نمازگزار سخن گفته است. اگرچه چند انجمن اسلامی خواستار مناظره درباره اين موضوع شده و بقيه دولت را به تلاش برای مهار پيام رهبران دينی مسلمانان متهم کرده اند و به نظر می رسد در آستانه سالگرد يازده سپتامبر، اين موضوع به بن بست رسيده است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11701

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعلام برائت مسلمانان اروپا از تروريسم، خبرگزاری رويترز، مترجم: رضا اسدی، روزنامه ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016