چهارشنبه 25 شهريور 1383

دستگيری، شکنجه و گرونگانگيری روزنامه نگاران و خانواده های آنها در ايران، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری حنيف مزروعي ، بابک غفوري آذر و شهرام رفيع‌زاده است که در روزهای ١٧و ١٨ شهريور در تهران دستگير شده اند. گزارشگران بدون مرز همچنين ضمن اعلام نگراني از وضعيت آقای سعيد مطلبي که از تاريخ ١٨ شهريور در تهران بازداشت و به گروگان گرفته شده اند خواهان آزادی فوری ايشان است.

گزارشگران بدون مرزدر اين باره اعلام کرد: " ما بازداشت خودسرانه اين روزنامه نگاران را محکوم و نگراني خود را از وضعيت بازداشت آنها که گويا مورد بدرفتاری قرار گرفته اند اعلام مي کنيم. بازداشت شدگان اخير در "بند ويژه" زندان اوين نگاهداری مي شوند که معروف به شکنجه گاه زندانيان است.
دستگيری سعيد مطلبي ٦٢ ساله برای به سکوت وادار کردن فرزندش سينا مطلبي روزنامه نگار تبعيدی، اقدامي غير قانوني و عملي غير اخلاقي است، گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن اين اقدام از مقامات دستگاه قضايي ايران مي خواهد با آزادی فوری وی به شانتاژ و گروگانگيری پايان دهند."

دستگيری روزنامه نگاران
حنيف مزروعي، بابک غفوري آذر و شهرام رفيع‌زاده در روزهای ١٧و ١٨ شهريور در ارتباط با سايت رويداد (www.rouydad.info )، توسط اداره اماکن که بازوي عملياتي سرويس های اطلاعاتي قوه قضاييه و سعيد مرتضوی دادستان تهران است، بازداشت شده اند. دستگير شدگان در همان محل و توسط همان بازجوياني که زهرا کاظمي را در زير شکنجه به قتل رساندن نگاهداری و بازجويي مي شوند. نگراني برای اين دستگير شدگان واقعي است، آنها در بند ويژه ای در بازداشت بسر مي برند که دو گزارشگر گروه های کاری سازمان ملل در باره ی دستگيری های خودسرانه و آزادی بيان و مطبوعات، آقايان لويي ژوانه و آمبي ليگابو که سال گذشته از ايران ديدن کردند نتوانستند از اين "بند ويژه" بازديد کنند. حتا ريیس زندان اوين نيز اجازه ی ورود به اين بخش را ندارد و تنها بازجويان امنيتي تحت فرمان سعيد مرتضوی به اين بخش رفت و آمد دارند.

بازداشت پدر روزنامه نگار تبعيدی سينا مطلبي
سعيد مطلبي پدر روزنامه نگار و وب نگار سايت روزنگار (www.rooznegar.com) سينا مطلبي در تاريخ ١٨ شهريور در تهران بازداشت و به گروگان گرفته شده است. سه شنبه ١٩ خردادماه ١٣٨٣ سينا مطلبي در کنفرانس مطبوعاتي مشترک گزارشگران بدون مرز و سازمان ديده بان حقوق بشر شرکت و از تجربه بازداشت خود از تاريخ ٣١ فروردين تا ٣٠ ارديبهشت ١٣٨٢ با خبرنگاران رسانه ها و نمايندگان سازمانهای حقوق بشر سخن گفته بود. سينا مطلبي همچنين در مقالات متعددی به روشنگری در باره ی روش ها و ارگانهای سرکوب در ايران پرداخته است. آقای سعيد مطلبي پدر اين روزنامه نگار از مقامات امنيتي ايران برای وادار به سکوت کردن وي بازداشت و به گروگان گرفته شده است. اين مقامات امنيتي پس از بازداشت سعيد مطلبي به فرزندش اخطار کرده اند که اگر سکوت نکند از پدرش "پورزندی ديگر" خواهند ساخت. اشاره ی مسئولان اداره اماکن به سيامک پورزند مسئول مجتمع فرهنگی هنری تهران و از روزنامه نگاران پرسابقه ی ايران است که در آبان ماه سال ۱٣٨۰ توسط نيروهای امنيتی رژيم به هنگام ترک منزل خواهرش ربوده شد. سيامک پورزند روزنامه نگار هفتاد و پنج ساله در مدت بازداشت و بازجويي شديدا مورد شکنجه و فشار های روحي قرار گرفت و در زندان از مراقبت های پزشکي لازم محروم بود.

سعيد مطلبي ٦٢ ساله يکي از سينماگران قديمي ايران است که از وضعيت جسمي مناسبي برخودار نيست و از بيماری قلبي رنج مي برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که :
با سيزده روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله سي و شش رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12025

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دستگيری، شکنجه و گرونگانگيری روزنامه نگاران و خانواده های آنها در ايران، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016