شنبه 18 مهر 1383

ایران هر چه نزدیکتر به سلاح هسته ای، بنگت آلبونس، برگردان: کوروش گلنام

تفیسری از بنگت آلبونس، گزارشگر روزنامه سوئدی "اخبار روز"(پنجشنبه، 7 اکتبر)
برگردان: کوروش گلنام


گزارش روز چهارشنبه دولت آمریکا، بطور قطع اعلام کرد که عراق در زمان حمله آمریکا از سلاح های کشتار جمعی برخوردار نبوده است. از سوی دیگر نگرانیها در باره برنامه هسته ای ایران، کشور همسایه عراق بالا می گیرد.
رهبر مذهبی ایران، امروز با اعلام برداشتن قدم تازه ای در راه غنی سازی اورانیوم، که می تواند برای ساختن سلاح هسته ای مورد استفاده قرار بگیرد، جها نیان و سازمان بین المللی انرژی اتمی را به چالش خواند.
رهبر ایران، همچنین در روزهای اخیر ادعا کرده است که ایران موشک هایی با بردی بیشتر از آنجه که تا کنون شناخته شده است در اختیار داردو چند تن از گازی که برای غنی سازی اورانیوم مورد نیاز است، تولید کرده است.
پیشرفت تکنولوژی هسته ای در ایران، خلاف دیکتاتور صدام حسین در عراق، زیر نظارت سازمان جهانی انرژی اتمی و به شکلی آشکار صورت می پذیرد. احتمالن رهبر ایران نیز همچون صدام حسین، تلاش می کند که هدف های واقعی خود را پنهان کند. آنها ادعا می کنند که برنامه غنی ساری اورانیوم به قصد! تولید سلاح هسته ای نبوده و تنها به هدف صلح آمیز استفاده از انرزی هسته ای است. با این حال، برای کشورغنی از نفتی چون ایران، چنین دلیلی برای چنین سرمایه گذاری عظیمی، تردید برانگیز است. گذشته از این، ایران سالیان درازی برنامه هسته ای خود را از چشم سازمان جهانی انرژی اتمu1740? پنهان نگاه داشته و با همکاری مخفیانه با پاکستان و کره شمالی در این زمینه پیشرفت کرده است.
عراق برنامه ای برای تولید بمب هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی داشت که بازرسان سازمان ملل متحد موفق شدند پیش از اجبار به ترک خاک عراق در سال 1998، از ادامه این برنامه و تولید مقادیر زیادی سلاح های شیمیایی جلوگیری کنند.
گزارش روز چهارشنبه بازرسان ویژه رئیس جمهور جرج دبلیو یوش در باره اسلحه، به طور قطع اعلام داشت که به هنگام حمله آمریکا به عراق در سال 2003، عراق از توانایی تهدید منافع آمریکا و یا همسایگانش وسیله سلاح های غیر متعارف، برخوردار نبوده است. دیکتاتور نتوانسته بود از پنج سال نبود بازر'd3ان ویژه اسلحه استفاده کرده و ذخائر تازه ای برای سلاح های کشتار جمعی بوجود بیاورد. بر عکس از سال 1998، از میزان قدرت نظامی عراق به مقدار بیشتری کاسته شده بود. با توجه به این موضوع، دلایل ارائه شده دستگاه اداری بوش مبنی بر تهدید جدی سلاح های کشتار جمعی از سوی عراق، با حقایق موجود! خوانایی نداشته است.
مسلمن سناتور جان کری از گزارش روز چهارشنبه در مبارزات انتخاباتی خود استفاده خواهد کرد اما چون بیشتر داده های این گزارش از مدتها قبل به میان آمده و شناخت شده است، گمان نمی رود در روند مبارزه انتخاباتی اثری داشته باشد.
اکنون ایران در راه است که به مهمترین حلقه زنجیرآنچه که "محور شر" نامیده شده است و رئیس جمهور جرج دبلیو بوش آنانرا دشمن می نامد، تبدیل شود. به همین دلیل رهبر ایران هراس دارد از اینکه آمریکا ویا اسرائیل به تجهیزات قابل ملاحظه ای که برای غنی سازی اورانیوم، تولیدانرژی و یا ش'c7ید برای تولید سلاح هسته ای ایجاد شده است، حمله کرده و آنها را نابود کنند.
روز سه شنبه، رئیس جمهور قبلی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، آشکار ساخت که ایران اکنون موشکی در اختیار دارد با برد 2000 کیلومتر که نوع پیشرفته تر موشکی است که شهاب ـ 3 نامیده می شود و در ماه اوت آزمایش شده است. برد قبلی این موشک 1300 کیلومتر بوده است.
سخن گوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که پیشرفت موشکی ایران "تهدیدی است علیه منطقه و علیه منافع آمریکا به ویژه با توجه به برنامه هسته ای در دست اجرا آنها".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رفسنجانی، که رئیس مهمترین ارگان سیاسی ایران، "مجمع تشخیص مصلحت" است، گفته است که ایران همچنان بدنبال بالابردن توان نظامی خود است و به آمریکا و اسرائیل در باره حمله به ایران، هشدار داده است.
همزمان پارلمان ایران خود را برای بردن قانونی به مجلس آماده می کند که از دولت می خواهد که به عنی سازی اورانیوم بپردازد. همچنین روز چهارشنبه بالاترین مقام مسئول ایران در امور هسته ای، آشکار ساخت که ایران پیش از این، چندین تن از گازی که برای غنی سازی اورانیوم از آن استفاده مu1740? شود تولید کرده است.
با این اقدام ها، ایران بیشتر از گذشته آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی انرژی اتمی را ،که همگی خواستار دوری ایران از غنی سازی اورانیوم هستند، به چالش می خواند.

از Bengt Albons، گزارشگر روزنامه سوئدی اخبار روز مهمترین روزنامه صبح سوئد.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12870

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ایران هر چه نزدیکتر به سلاح هسته ای، بنگت آلبونس، برگردان: کوروش گلنام' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016