يكشنبه 19 مهر 1383

دومين كنگره جهاني مخالفت با اعدام مونتريال -2004، خسرو شميراني، شهروند

مونتريال- 6 اكتبر: سالن Theatre Maisonneuve از امروز به مدت چهار روز محل نمايشي دگرگونه است: وجدان بيدار بشري بر روي صحنه رفته است.
روز چهارشنبه دقايقي پس از ساعت 9 صبح آقاي Michael Taube رئيس ECPM و Ahmad Othmani رئيس سازمان بين المللي اصلاحات جزايي (PRI) طي خوش آمدگويي به نمايندگاني كه از سرتاسر جهان به مونتريال آمده اند، دومين كنگره جهاني مخالفت با اعدام، "مونتريال 2004" را گشودند.
سخنگويان و اعضاي كميته ي افتخاري كنگره Bianca Jagger ، 23 سال در صف مقدم اين امر به عنوان "سفير حسن نيت" در مبارزه با اعدام و فيليپ موريس محقق و آخرين شهروند فرانسوي محكوم به اعدام در جملاتي كوتاه به اهميت و نقش مبارزه براي لغو اعدام در ارتقاء حقوق بشر اشاره كردند.
«مونتريال 2004» با حمايت اتحاديه اروپا، كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل، پاپ ژان پل دوم، كشورهاي بلژيك، آلمان، ايتاليا، اتريش، سوئيس، فرانسه، كانادا، و ايالت كبك برپا شده است. نمايندگان سازمانها و كشورهاي نامبرده پيامهايي خطاب به كنگره ايراد كردند. از جمله فرستادگان پاپ ژان پل دوم و ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه پيامهاي اين دو شخصيت را خطاب به كنگره قرائت كردند.
Irene Khan دبيركل سازمان عفو بين الملل يكي از اولين سخنرانان كنگره بود. او گزارش كوتاهي از چگونگي برخورد با موضوع اعدام در مناطق و كشورهاي مختلف جهان ارائه داد. او از جمله گفت: از 2756 مورد اعدام كه در سال گذشته در جهان انجام شده است 84 درصد آن در چين، ايران، آمريكا و ويتنام بوده است. وي همچنين به پيشرفت در جهت كاهش استفاده از اين مجازات و يا لغو كامل آن در اروپا و آمريكاي جنوبي اشاره كرد.
Roberto Melendes - Colon كه در دهه هشتاد در امريكا محكوم به مرگ شده بود اما در سال 2004 مدت كوتاهي قبل از اجراي حكم، بيگناهي او اثبات شده بود يكي ديگر از سخنگويان روز اول كنگره بود.
او گفت كه چگونه به ناروا در فلوريداي امريكا متهم به قتل و محكوم به مرگ شد در حالي كه كلمه اي انگليسي نميدانست. حكم اعدام او در سه مرحله پياپي تاييد شده بود و تنها در فاصله كوتاهي قبل از جاري شدن حكم با اعترافات قاتل واقعي از مرگ «قانوني» رهايي يافت. وي حكايت كرد كه چگونه در سلول مرگ به يادگيري زبان انگليسي نشست و اكنون داستان خود را در هر جا كه بتواند نقل خواهد كرد چرا كه قانون اعدام را شايسته جامعه انساني نميداند.
در چهار روز كنگره به خطا محكوم شدگان ديگري نيز در جايگاه شاهد قرار خواهند گرفت. آنها بر صحنه كنگره مونتريال به غيرانساني بودن اين حكم شهادت خواهند داد. در عين حال محققان و حقوق دانان عادلانه بودن اين حكم را به زير پرسش ميكشند، جامعه شناسان و سياستمداران بي اثر بودن آن را در مبارزه با جنايت مورد بحث قرار خواهند داد. و حقوق بشري ها بر جنبه ضد انساني اين «قانون» پاي خواهند فشرد.
«راهپيمايي براي لغو اعدام» كه به دعوت عفو بين الملل، سازمان بين المللي اصلاحات جزايي PRI، و بسياري ديگر از سازمانهاي غيردولتي درگير با مسائل حقوق بشر و همچنين اتحاديه و سنديکاهاي کارگري و نهادهاي مذهبي و بخش هايي از دولت فدرال و کبک از جمله (RAIDH)Alert and Intervention Network for Human Rights روز شنبه در ساعت 30: 12 ظهر در ميدان «Place des Arts» مونتريال برگزار خواهد شد، پايان بخش كنگره خواهد بود. Bianca Jagger و Cathrin Deneuve در اين راهپيمايي شركت خواهند كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اينها همه به اميد روزي صورت ميگيرد كه مجازات اعدام از جهان رخت بربسته باشد، گرچه جملگي واقفند كه راهي دراز و مبارزه اي سخت در پيش دارند.
عمادالدين باقي روزنامه نگار و رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز به اين کنفرانس دعوت شده بود که به هنگام خروج از ايران در فرودگاه مهرآباد از عزيمت او و خانواده اش جلوگيري شد.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12911

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دومين كنگره جهاني مخالفت با اعدام مونتريال -2004، خسرو شميراني، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016