دوشنبه 27 مهر 1383

نسرين ستوده : مهمترين اشکال قوانين زنان قرار ندادن حق در برابر تکليف است ، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران

نسرين ستوده ، گفت : خواستار توقف هر چه زودتر حکم‌‏هاي اعلام براي افراد زير 18 سال هستيم.
به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، نسرين ستوده ؛ فعال مسائل زنان در مراسم ويژه روز جهاني صلح که در دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد ، اظهار داشت : تأخير در برگزاري روز جهاني صلح باعث شد که هفته پيش روز جهاني کودک را پشت سر بگذاريم که آن هم مقوله‌‏اي در مجموعه بحث‌‏هاي مربوط به صلح است . حقوق کودک ، حقوقي است که بر اساس اوضاع و شرايط سني کودک تعريف مي‌‏شود و جزئي از مقوله حقوق بشر است .
وي افزود: نکته ديگري که در بحثهاي حقوق بشر اهميت دارد حقوق زنان است که مهم ترين چالش است و آخرين حقوقي است که جوامع مردسالار حاضر به پذيرش آن مي شوند .
ستوده با بيان اينکه عليرغم وجود مسائل متعدد در بحث حقوق کودکان ، به بحث اشاعه صلح در مورد کودکان خواهم پرداخت ، افزود : در ماده 38 کنوانسيون حقوق کودک که ايران هم در اواخر سال 1372 به آن پيوسته ،‌‏ مي‌‏گويد ؛ افراد زير 15 سال اصلاً نبايد مستقيماً در مفاصمت‌‏ها شرکت کنند و اگر اين ماده رعايت نشود ، بايد دولت‌‏ها مورد مأخذه قرار گيرند . اين کنوانسيون راهکارهايي هم براي رعايت اين ماده براي کشورهايي که به آن پيوسته‌‏اند ، ارائه کند .
وي يادآور شد : تمام کنوانسيون‌‏هاي بين‌‏المللي تنها جنگ نکردن را مطرح نمي‌‏کنند ، بلکه در واقع ما صلح را به شکل مطلوبي که روان آدمي پذيراي آن هست ، تلقي مي‌‏کنيم . پس فقدان جنگ به معناي صلح نيست ، همانگونه که در جوامع گاهي خشونت‌‏هايي به شکل ارزش در مي‌‏آيند که نمي‌‏توانند مصداق صلح باشند .
وي در ادامه ابراز تأسف کرد : ما در قوانين داخلي کشورمان شاهد مقرراتي هستيم که قوانيني خشونت‌‏آميز عليه کودکان هستند و با روحيه صلح‌‏طلبي ناسازگار است . در مورد کليت بحث اعدام به دليل پوشش شرعي‌‏تان نمي‌‏توان وارد شد ، اما در مورد اعدام کودکان مي‌‏توان وارد بحث شد . در قوانين داخلي ما سن مسووليت کيفري بر اساس ماده 49 قانون مجازات اسلامي ، افراد زير 18 سال در صورت ارتکاب جرم ، مجازات نمي‌‏شوند ، اما تنبيه برخي افراد را در مورد اطفال در حد مصلحت تأييد مي‌‏کند .
وي تأکيد کرد : مهمترين اشکالي که به قوانين ما در مورد زنان وارد است ، اين است که حق در برابر تکليف قرار نمي‌‏گيرد . در 9 سالگي ديه دختر را نصف پسر قرار مي‌‏دهند اما تکاليف او را بر اساس رسيدن به بلوغ فکري و اجتماعي قرار مي‌‏دهند .
ستوده با تأکيد بر لزوم توجه به پيشينه خانوادگي فردي که مرتکب جرم شده ، اظهار داشت : کودکي که در خانواده مجبور به حمل و تبادل مواد مخدر است ، نبايد با کودکي که در شرايطي مناسب زندگي مي‌‏کند ، برابر باشد . ضمن اينکه اگر چنين مشکلي پيش آمد ، ابتدا رئيس خانواده که در قانون ما پدر است ، بايد به محکمه خوانده شود و پس از او مادر به عنوان شريک تربيت فرزند به محکمه خوانده شد . بايد توجه داشت که رياست خانواده تنها حق ايجاد کند ، بلکه تکليف هم به دنبال دارد .
وي در ادامه اظهار داشت : براي دختران 9 ساله جشن تکليف مي‌‏گيرند و به آنها اعطاي هويت مي‌‏کنند . به آنها تکليف مي‌‏دهند اما برايشان حق قائل نمي‌‏شوند . اين دختري که به تکليف رسيده است ، امکان وارد شدن به معاملات ندارد . امکان دادخواست دادن ندارد . وي همچنين تأکيد کرد : قانون فرهنگ‌‏سازي مي‌‏کند ، وقتي قانون دختر 9 ساله و پسر 15 ساله را بالغ مي‌‏داند ، ذهن اجتماعي دختر 9 ساله و پسر 15 ساله را با آدم 40 ساله يکسان مي‌‏داند و حکم اعدام را براي او مي‌‏پذيرد .
ستوده ابراز اميدواري کرد : ما مسائل مربوط به صلح را مطرح مي‌‏کنيم و اميدواريم ذهن اجتماع درک کند که دختر 9 ساله و پسر 15 ساله آدم بالغ و عاقلي نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي خاطرنشان کرد: هيچ کس از نقض حقوق کودکان سود نمي‌‏برد ؛ نه دولت ، نه حاکميت و نه اپوزوسيون سودي از پايمال شدن حقوق کودکان نمي‌‏برد . حقوق کودک مهمترين نقطه تشريک مساعي دولت و NGO ها و ساير نهادهاست .
ستوده در پايان اظهار داشت : ما ضمن اينکه خواستار توقف فوري احکام اعدام براي افراد زير 18 سال هستيم ، خواستار تغيير قوانين مربوط به سن مسووليت کيفري هستيم ، ما مايل هستيم که تمام نظرات فقهي در عرصه قانونگذاري ما تأثير داشته باشد .

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13212

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نسرين ستوده : مهمترين اشکال قوانين زنان قرار ندادن حق در برابر تکليف است ، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016