پنجشنبه 30 مهر 1383

خاتمي: در مورد مساله‌ي پاكدشت براي همدلي با مردم حتي مطرح كردم حاضرم استعفا بدهم ؛ مردم در جريان واقعيتهاي موجود در دولت نيستند، ايسنا

بوش و كري نمي‌توانند ايران را از رسيدن به حق مسلمش محروم كنند

مهندس موسوي كنار نكشيده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

رييس‌جمهور كشورمان بار ديگر بر دستيابي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تاكيد كرد و آن را حق مسلم كشورمان دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور، روز چهارشنبه پس از جلسه‌ي هيأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال آنان درباره‌ي موضع ايران درباره‌ي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، گفت: موضع ما و برنامه‌ي هسته‌اي‌مان كاملا روشن است و در اين راستا هيچ‌ چيز خلاف قانوني نمي‌خواهيم.

وي ادامه داد: آمادگي كامل براي همكاري و تفاهم با دنيا و آژانس را داريم تا آنها اطمينان حاصل كنند كه فعاليت ايران به توليد سلاحهاي هسته‌اي منتهي نمي‌شود، از سوي ديگر ما بايد مطمئن شويم كه براي توليد انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، منعي نداريم.

خاتمي افزود: توقع ما اين است كه حقمان به رسميت شناخته شود.

رييس جمهور در پاسخ به سؤالاتي كه از وي درباره‌ي پيشنهاد اروپاييان به ايران در اين زمينه مطرح مي‌شد،‌ نيز گفت: نمي‌دانم پيشنهاد آقايان اروپايي چيست؟ ما توقع داريم حق مسلممان به رسميت شناخته شود و از داشتن تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي تحت نظارت آژانس محروم نشويم، در اين صورت ما نيز همكاري خواهيم كرد.

خاتمي تنها راه حل مسأله را مذاكره و تفاهم در چارچوب قانون و حقوقي كه همه به آن پايبند هستند، دانست و خاطرنشان كرد: البته در اين زمينه نگراني‌هايي وجود دارد. بايد توجه داشت كه ايران هنوز تكنولوژي هسته‌اي را به صورت كامل به دست نياورده است و همين مسأله، حساسيت ايجاد مي‌كند اما كساني هستند كه بمب اتمي و زرادخانه هم دارند، ولي در مورد آنها هيچ نگراني‌اي وجود ندارد. اين نوعي برخورد دوگانه است. ما هيچ خواست غيرقانوني نداريم و با اصل تفاهم با دنيا و آژانس همكاري خواهيم كرد.

خبرنگاري در ادامه با بيان اين‌كه نيامدن مهندس موسوي را علت شكست اصلاحات مطرح مي‌كنند، نظر رييس جمهور را جويا شد كه وي در پاسخ يادآور شد: قبل از اينكه من بياييم نيز ايشان نيامدند، پس بايد گفت آن وقت هم اصلاحات شكست خورده بود؟!.

رييس‌جمهور با بيان اينكه معتقد است در برخي از برنامه‌ها عدم موفقيت‌هايي وجود داشته كه همه‌ي آنها ناشي از ضعف دولت نبوده است، گفت: معتقدم انسان وقتي نسبت به سرنوشت مردم و كشور خود احساس تعهد كند نبايد كنار بكشد. آقاي موسوي نيز هيچ‌وقت كنار نكشيده و هميشه همكاري كرده است. ايشان تنها آمادگي پذيرش رياست‌جمهوري را نداشته است، اما آمادگي كمك به خصوص در زمينه‌هاي فكري را دارد.

خاتمي تأكيد كرد كه انگيزه‌هاي مهندس موسوي بايد از جانب خود وي مطرح شود.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: بنده هيچ‌وقت وارد فعاليت سياسي نشده‌ام، اما گاهي از اوقات با دوستان به عنوان همفكري مي‌نشينيم و صحبت مي‌كنيم گرچه گروهها و احزاب خودشان تصميم مي‌گيرند.

به گزارش ايسنا خاتمي تأكيد كرد كه شركت در انتخابات و حضور با برنامه را تأييد مي‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي كه در مورد موضع آمريكا نسبت به دستيابي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي پرسيده شد، گفت: تا آنجا كه ما فهميده‌ايم آمريكا حتي نسبت به پيشنهاد اروپا هم عدم توافق نشان مي‌دهد. اگرچه آمريكا درگير مسائل انتخاباتي خود است و در زمينه‌ي روش‌هاي به كار برده شده در عراق ديگر توانايي لازم را ندارد، ولي فشارهاي سياسي‌اش ادامه خواهد يافت و بر اساس اخبار، به پيشنهاد اروپا هم روي خوش نشان نمي‌دهد.

از رييس‌جمهور در مورد قيمت نفت نيز سوال شد. وي با اشاره به اينكه درآمد نفت خامي كه مي‌فروشيم به خزانه مي‌رود، ادامه داد: آنچه مي‌توانيم از قيمت نفت برداشت كنيم در بودجه آمده است. درست است كه قيمت بالا رفته و حساب ذخيره‌ي ارزي بيشتر شده ، اما اينكه بخواهيم همان مقدار سال گذشته را وارد كنيم، بايد مبلغ بيشتر بدهيم و اجازه بگيريم. روال عادي اين است كه قيمت نفتي كه مي‌فروشيم چند ماه بعد برمي‌گردد. بايد اجازه داشته باشيم در مقابل نفت خام، فرآورده‌هاي نفتي وارد كنيم.

وي اظهار داشت كه جزييات بيشتر در اين زمينه بايد از وزير نفت پرسيده شود.

خبرنگاران از خاتمي درباره‌ي ارائه‌ي گزارشي از سوي وزارت اطلاعات بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده درباره‌ي ميزان ارتباط رسانه‌اي دولت با جامعه، سوال كردند. خاتمي پاسخ داد: در مجموع {بر اساس }نظرسنجي‌هاي انجام شده از سوي وزارت اطلاعات رابطه‌ي توجيهي دولت با جامعه مختل شده است و به هر حال مردم در جريان واقعيت‌هاي مربوط به دولت نيستند. اين مساله درست است و ما در دولت آنرا را پيگيري خواهيم كرد.

وي گفت: طبعا صدا و سيما موثرترين رسانه در كشور است و ما اميدواريم در آينده همكاري‌هاي بهتري وجود داشته باشد تا مردم اطلاعات لازم را راحت‌تر و ارزان‌تر به دست آورند.

رييس‌جمهور در همين زمينه به حضور ماهانه‌ي خود در جمع خبرنگاران و هم‌چنين جلسات هفتگي سخنگوي دولت و ارتباط وزرا در زمينه‌ي اطلاع‌رساني اشاره كرد و گفت: درست است كه اينها وجود دارد، اما بايد توجه كرد كه از سوي رسانه‌هاي ديگر، آيا فقط جنبه‌هاي منفي بزرگ نشان داده مي‌شود، يا به واقعيت‌ها نيز اشاره مي‌كنند. ما برنامه‌ي تبليغاتي سازگاري نداشته‌ايم و البته انتقادهاي بسياري به ما صورت گرفته است. مثلا به صورت يكنواخت بعضي از اخبار (مثلا نمازجمعه‌ي هفته‌ي گذشته) به دولت هجمه وارد مي‌كنند. مساله‌ي گراني مطرح مي‌شود، گويي چيز فوق‌العاده‌اي است و هيچگاه وجود نداشته؟ اين در حالي است كه گراني‌هاي موجود قابل انتظار بوده و منشا همه‌ي آنها در دست دولت نيست.

خاتمي تاكيد كرد: تبليغات بايد واقع‌بينانه باشد تا هم مردم را مايوس نكند و هم در آن نقطه‌هاي ضعف مطرح نشود، هم‌چنين از طريق آن رابطه‌ي اعتماد و صداقت ايجاد شود.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري با بيان اينكه ترديد ندارد سياست كري، بوش و آمريكا محروم‌كردن ايران از حق طبيعي فناوري غني‌سازي اورانيوم براي سوخت هسته‌اي است، گفت: ما اين را نمي‌‌پذيريم، اگر كسي در دنيا نگران افزايش سلاح هسته‌اي است، ما هم با او همدليم. اگر كري و بوش تصور مي‌كنند ايران را از حق مسلمش (دست‌يابي به تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي) كه به غرور ملي ما تبديل شده است محروم مي‌كنند، در اشتباه هستند، البته ما توقع نداريم آمريكا حق ما را به رسميت بشناسد، بنابراين با بدبيني با سياست‌هاي آنها برخورد مي‌كنيم.

وي ادامه داد: اميدواريم آمريكا با توجه به هزينه‌هايي كه تاكنون متحمل شده است، درس گرفته باشد و روش معقول‌تري را پيش بگيرد. زيرا قدرت بزرگي است كه اگر بر اساس منطق رفتار كند، جهان سود زيادي خواهد برد و مصالح درازمدت خودش نيز تامين مي‌شود. اميدواريم آمريكا با توجه به هزينه‌هايي كه بر جامعه‌ي بشري تحميل كرده است، به خود بيايد.

خبرنگاران در ادامه عدم حضور رييس‌جمهور در زمان استيضاح احمد خرم، وزير سابق راه و ترابري را يادآورد شدند. خاتمي با اشاره به اينكه دو روز پيش از استيضاح با خرم ديدار داشته است، گفت كه در زمان استيضاح وي در سفر بوده و آنچه در مورد عدم حضور وي در جلسه‌ي استيضاح خرم گفته‌اند، به غلط مطرح شده است.

رييس جمهور تاكيد كرد كه در هيچ استيضاحي حضور نداشته است و گفت: برنامه‌هاي رييس‌جمهور سالانه تنظيم مي‌شود؛ اينگونه نبوده است كه مجلس دفعتا استيضاح كند و من بي‌اعتنايي كرده باشم.

وي خاطر نشان كرد كه روز گذشته به صورت مفصل با خرم صحبت كرده و افزود: آقاي خرم يكي از دوستان خوب ما است و تاريخ قضاوت خواهد كرد كه يك مدير موفق بوده است. ما در عين حال به مجلس و راي مجلس اهميت مي‌دهيم.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه‌ي گفت‌وگويش با خبرنگاران، گفت: بعيد مي‌دانيم هياتي از اروپا به ايران بيايد، البته مذاكره مطرح است و ما بر اساس آنچه از اخبار مطرح مي‌شود، موضوع را پي‌گيري مي‌كنيم.

خاتمي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي انرژي هسته‌يي گفت: آنها مي‌گويند شما كارخانه‌ي برق داشته باشيد اما سوختش را ما مي‌دهيم. اين مساله با دست‌يابي به تكنولوژي هسته‌يي فرق مي‌كند و چيزي نيست كه ما مي‌خواهيم. نمي‌توانيم براي دستيابي به اين سوخت چشم به ديگران داشته باشيم. وقتي كارخانه‌ي هسته‌يي داريم بايد سوخت هسته‌يي نيز داشته باشيم، اين مساله تكنولوژي خاص خود را مي‌طلبد و پس از آن است كه سرمايه‌ي عظيمي لازم است تا كسي به بمب اتم دسترسي پيدا كند كه ما نمي‌خواهيم اين‌گونه باشد. ما حتي حاضريم توليد سوخت هسته‌‌يي‌مان در حضور و با مشاركت ديگران انجام پذيرد و اين اطمينان ايجاد شود كه در مسيري غير از آنچه تعهد داده‌ايم، قرار نمي‌گيريم و با دنيا همكاري مي‌كنيم.

وي در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در اين زمينه افزود: ما تا قبل از نشست ژوئن، به صورت دلخواه تعليق كرديم. الان هم روي مساله‌ي تعليق مشكل اساسي نداريم. ما داوطلبانه پروتكل را قبل از تصويب آن اجرايي كرديم و اين حسن نيت ما بود. آنها قول دادند كه پرونده‌ي ما در ژوئن بسته شود و سير مساله در مسير حل مسائل با آژانس بود. آخرين آن نيز گزارش مثبت البرادعي بود. ولي آن‌ها قولشان را عملي نكردند و ما اين را به زيان دانستيم، زيرا حتي جوابي نداشتيم كه به مردم بدهيم. تعليق هنوز وجود دارد اما آنها مي‌گويند تعليق كامل ايجاد شود.

وي با تاكيد بر اينكه حق ما بايد در اين زمينه به رسميت شناخته شود، گفت: ما از حقمان نمي‌گذريم. آن‌ها مي‌گويند از جانب ما اطمينان مي‌خواهند ما هم اطمينان مي‌خواهيم.

از رييس‌جمهور در ادامه درباره‌ي عدم افتتاح فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره)، سوال شد. وي با بيان اين كه هزينه‌هاي حاصل از اين مساله در جلسه‌ي امروز دولت مطرح شده است، خاطرنشان كرد كه قرار شد آقاي بناب سرپرست وزارت راه و ترابري گزارشي تهيه كند تا فرودگاه را زودتر افتتاح كنيم.

از رييس‌جمهور در مورد مساله‌ي پاكدشت نيز سوال شد. وي اظهار داشت كه براي همدلي با مردم حتي مطرح كردم حاضرم استعفا بدهم چون اين مساله در زمان مسووليت من اتفاق افتاد.

وي با تاييد برخوردهايي كه در اين زمينه با برخي مسوولان نيروي انتظامي و قضايي صورت گرفته است، گفت: خدمت آقاي موسوي لاري نيز گفته‌ام كه حتي اگر وزارت كشور مقصر نبوده است، چون اين مساله در حيطه‌ي مسووليتشان اتفاق افتاده، اگر جا به جايي و بركناري صورت بگيرد، درست است.

وي تاكيد كرد كه هيچ‌گاه نگفته‌ است كه وزير كشور بركنار شود.

خاتمي در پاسخ به سوال مجددي در مورد پيشنهاد اروپاييان در زمينه‌ي انرژي هسته‌‌يي، گفت: شنيده‌ام پيشنهادهايي داده‌اند اما هنوز پيشنهادي براي ما مطرح نشده، منتظريم ببينيم اروپاييان چه مي‌خواهند بگويند بعد از آن نتيجه‌ي كار را خواهيم گفت.

از رييس‌جمهور درباره‌ي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيز سوال شد. خاتمي با اشاره به اينكه وضعيت اروپا در اين شرايط حساس‌تر است، به تاثير اوضاع ضعيف اقتصادي اروپا بر رشد اقتصادي آمريكا اشاره كرد و اظهار داشت كه آمريكا اجازه نداده است كه اقتصاد اروپا از دو درصد رشد بالاتر بيايد. بنابراين اگر سياست موجود ادامه يابد اروپا ضعيف‌تر مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد كه طبيعتا اروپاي قوي در كنار آمريكاي قوي بهتر است و ادامه داد: معتقد نيستم كه سياست‌هاي اصولي آمريكا در مورد ايران فرق كند، هر چند كه روش‌هاي هر دو رقيب آمريكايي متفاوت است.

خبرنگاري از رييس‌جمهور درباره‌ي سفر پوتين به ايران سوال كرد. خاتمي پاسخ داد: سفر پوتين از مدت‌ها قبل مطرح بوده، اگر هم سفر نكند، نمايندگان من از جمله آقاي روحاني از طريق تلفن، ايشان را در جريان مسائل هسته‌‌يي قرار مي‌دهند. دائما نيز در حال تبادل نظر و مذاكره هستيم. زيرا مذاكره در اين زمينه مي‌تواند تاثيرگذار باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از رييس‌جمهور سوال شد كه آيا قصد ندارد وزير جديد وزارت راه و ترابري را معرفي كند. خاتمي با تاكيد بر اينكه اين كار را انجام خواهد داد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نمي‌خواهم وضع موجود را خيلي به هم بزنم و فرد تازه‌اي را وارد كنم.

از رييس جمهور درباره‌ي اظهارات اخير نماينده‌ي مردم اصفهان مبني بر اينكه در دولت خاتمي بيشترين هجمه‌ها به اسلام صورت گرفته است، پرسيده شد كه وي گفت: پيش از اين عده‌اي مي‌گفتند حمله‌اي كه از زمان حضرت آدم(س) تاكنون به اسلام شده به اندازه‌ي اين چهار سال نبوده است. حال جالب است كه اين مساله در اظهارات اخير تخفيف پيدا كرده است.

Copyright: gooya.com 2016