دوشنبه 4 آبان 1383

حميده عدالت: تفسير شوراي نگهبان از "رجل سياسي" زنان را از حق مسلم خود محروم مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

حميده عدالت كه رياست فراكسيون زنان در مجلس ششم را بر عهده داشته است، با اشاره به سخنان اخير سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اين كه تفسير اين شورا از «رجل سياسي» جنس مرد است، گفت: چنين تفسيري از كلمه‌ي رجال جاي سوال و شگفتي دارد.

حميده عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: رجال يك اصطلاح است و به سياستمداران و بزرگان اطلاق مي‌شود و صرفا به معناي مردم نيست در جامعه‌ي ما صفاتي مانند جوانمرد در زبان روزمره‌ي مردم رايج است و ما اين صفت را فقط براي مردان به كار نمي‌بريم بلكه به هر زن و مردي كه اقدام به كار شجاعانه و خير مي‌كند اطلاق مي‌كنيم، كلمه‌ي رجال نيز چنين كاربردي دارد و معناي زن و مرد هر دو را با هم دربر مي‌گيرد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: چنين تفسيري خيلي از ارزش‌ها و معاني را در جامعه زير سوال مي‌برد و به صورت اتوماتيك باعث حذف شدن نيمي از جامعه از عرصه‌ي سياست مي‌شود. هم‌چنين در زنان اين شبهه به وجود مي‌آيد كه بخشي از حاكميت فقط قصد استفاده‌ي ابزاري از راي آن‌ها را دارد و به راحتي حقوق آن‌ها براي در اختيار گرفتن مناصب زيرپا مي‌گذارد.

اين استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: زنان ما در طول انقلاب در عمل نشان داده‌اند كه پا به پاي مردان در سرنوشت جامعه تاثير گذار بوده‌اند.

وي گفت: در جامعه‌ي كنوني ما زناني وجود دارند كه مي‌توانند براي انتخابات رياست جمهوري كانديدا شوند و حاكميت بايد اجازه دهد كه خود مردم در مورد زن و يا مردم بودن رييس‌جمهورشان تصميم بگيرند، با تفسير اخير از رجل سياسي زنان از حق مسلم خود محروم مي‌شوند.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13521

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حميده عدالت: تفسير شوراي نگهبان از "رجل سياسي" زنان را از حق مسلم خود محروم مي‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016