پنجشنبه 14 آبان 1383

گشايش مسيرتازه در مذاکرات ايران و اروپا، روزنامه ايران

• گزارش رسانه های معتبر اروپا از ارائه پيشنهادهای جديد به ايران خبرمی دهند که کليد حل اختلاف برسر زمانبندی تعليق غنی سازی است
• ديپلمات های اروپايی: سفيران سه کشور فرانسه، انگليس و آلمان
پيشنهاد جديد مربوط به تعليق غنی سازی را تسليم تهران می کنند
• اين پيشنهاد اروپايی ها درخواست تعليق دائم غنی سازی را کنار گذاشته و تنها تا پايان مذاکره خواستار تعليق شده اند
• اتحاديه اروپا برای رهايی از بن بست مذاکره و رسيدن به توافق
پيشنهاد جديد را ارائه کرده است
• سولانا: تماس با ايرانی ها ادامه دارد و نشست ها سازنده و مفيدتر از هر زمانی پيش می روند
• سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه: غنی سازی اورانيوم حق هر کشوری است و نمی توان کشورها را از داشتن اين توانايی محروم کرد

گروه سياسی: فردا دور سوم و مهم ترين مرحله مذاکرات ايران و اروپا درباره يک مصالحه هسته ای درحالی در پاريس برگزار می شود که ۴۸ ساعت مانده به اين نشست، منابع غربی از گشايش های تازه در مسير مذاکره خبر داده اند.
نه تنها سولانا (به عنوان عالی ترين مقام سياست خارجی اروپا) نسبت به موفقيت گفت و گوها اظهار اميدواری کرد، بلکه رسانه های معتبر اروپا از ارائه پيشنهادی جديد به ايران که کليد حل اختلاف بر سر تعليق غنی سازی است، خبر دادند.دو دور مذاکره در وين، اصرار طرفين ايرانی و اروپايی بر مواضع خويش در زمينه زمانبندی تعليق غنی سازی مانع از آن شد که پيشنهادهای دو طرف به نتيجه ای واحد بينجامد تا جايی که برخی بر اين گمان بودند که با گسترش سايه نا اميدی بر سر مذاکرات و تمايل اروپا به روش آمريکا پرونده ايران در ماه نوامبر به شورای امنيت احاله خواهد شد. اما خبرهای روز گذشته حاکی از آن بود که ايران و اروپا توان ديپلماسی خود را در جهت جلوگيری از تقابل و اختلاف قرار داده اند. بنابراين اگر شانس به نتيجه رسيدن مذاکرات مصالحه هسته ای از طرف برخی مقامات دست اندرکار ۵۰ ـ ۵۰ دانسته شده بود، می توان گفت اخبار روز گذشته کفه احتمال به نتيجه رسيدن مذاکرات را تا حد قابل توجهی سنگين کرد. مهمترين خبرها اکنون در کلام ديپلماتهای اروپايی تبلور يافته است که در وين اظهار داشته اند: اروپايی ها ديگر از ايران خواستار تعليق دائم فعاليتهای مربوط به غنی سازی اورانيوم نيستند و بدين ترتيب راه برای يک مصالحه با تهران گشوده شده است.خبرگزاری فرانسه در تکميل اين خبر آورده است: سفيران سه کشور فرانسه، انگليس و آلمان در اين زمينه پيشنهاد مهمی را تسليم تهران می کنند.يک ديپلمات غربی درباره محتوای پيشنهاد وزيران سه کشور تصريح کرده است: در پيشنهاد تازه مسأله تعليق غنی سازی به گونه ای دور زده شده است و در آن تأکيد شده که تعليق فعاليتهای مربوط به غنی سازی اورانيوم تا پايان مذاکره درباره مقررات درازمدت برنامه ايران ادامه خواهد داشت.
> بازی ماهرانه
بسياری از خبرگزاريها سخنان يک ديپلمات نزديک به آژانس اتمی در وين را انعکاس داده اند که با اشاره به پيشنهاد جديد اروپا به ايران مبنی بر به رسميت شناختن محدود بودن (و نه دائم) مدت زمان تعليق غنی سازی اورانيوم توسط ايران گفته است: سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس در يک بازی ماهرانه درصدد کسب رضايت ايران و رسيدن به يک توافق کامل با اين کشور هستند.وی به خبرنگاران در وين گفت: در پيشنهاد تازه برای اينکه واژه «نامحدود» از موضوع مورد اختلاف تعليق غنی سازی اورانيوم حذف شود، موضوع تعليق مدت دار تا زمان پايان مذاکرات اتحاديه اروپا با ايران و دستيابی به يک توافق بين طرفين مطرح شده است.وی افزود: اتحاديه اروپا دربازی ماهرانه با کلمات و شفاف سازی مواضع خود درصدد رهايی از بن بست موجود مذاکرات و رسيدن به توافق با طرف ايرانی است.اين منبع همچنين گفت: قرار است پيشنهاد جديد سه کشور اروپايی به صورت خيلی فوری در اختيار مقامهای ارشد ايرانی در تهران قرار گيرد.
در همين حال، ناظران خبری از بازی ماهرانه ايران نيز غفلت نکرده اند: به اعتقاد اغلب آنها ايران نيز با مهارت سعی دارد ضمن عبور از بن بست و قفل شدگی در مذاکرات علاوه بر حفظ حقوق قانونی خويش در برخورداری از انرژی هسته ای از امتيازات و تسهيلات ويژه مرحله فعلی نيز برخوردار باشد. ايرانی ها تأکيد کرده اند که تعهدات اروپا بايد ملموس و روشن باشد و طبيعی است که در روز جمعه آنها به دنبال اخذ تضمين های اعتماد برانگيز خواهند رفت.يک ديپلمات ايرانی سه شنبه شب در گفت و گو با ايرنا در وين در واکنش به گزارش خبرگزاری فرانسه مبنی بر اينکه انصراف اروپاييان از اصرار بر تعليق نامحدود غنی سازی توسط ايران به عنوان تغيير در ديدگاه اروپاييان است، گفت: اروپاييان همواره می دانستند که جمهوری اسلامی ايران به هيچ وجه تعليق نامحدود غنی سازی اورانيوم را نمی پذيرد.وی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود: اين مذاکرات تا روز جمعه که دور سوم مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا در پاريس آغاز می شود، ادامه خواهد يافت.مقام آگاه ايرانی در مورد دور بعدی مذاکره ايران با سه کشور اروپايی که قرار است روز جمعه در پاريس انجام گيرد، گفت: در اين نشست اروپاييان، نقطه نظرهای خود را در اين مورد که در مقابل تعليق محدود از جانب ايران چه اقداماتی انجام دهند، مطرح خواهند کرد.
> سولانا از توافق با ايران نااميد نيست
از جمله چهره هايی که مذاکرات اخير هسته ای ايران و اروپا را به دقت رصد کرده و درباره آن اظهارنظر می کند، «خاوير سولانا» رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا است که نماينده عالی وی تا به حال در مذاکرات حضور داشته است. سولانا بر اين اعتقاد است که برگزاری مذاکره در سطح مقامات عالی رتبه ميان تهران و اتحاديه اروپا پس از نشست روز جمعه لازم است، اما در مرحله فعلی نيز او اعلام کرده که از توافق اروپايی ها با ايران در مورد تعليق فعاليت های غنی سازی نااميد نشده است.
مسؤول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز سه شنبه نسبت به دور جاری مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا برای يافتن يک راه حل دوستانه در زمينه نگرانی های اروپا درباره برنامه هسته ای صلح آميز ايران ابراز خوش بينی کرد. سولانا در پايان نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل در يک کنفرانس خبری گفت: تماس ها با ايرانی ها ادامه دارد و نشست هايی داشتيم که سازنده تر و مفيدتر از هر زمانی پيش می رود.سولانا با اعلام اين مطلب که در صورت لزوم، نشستی در سطح مقامات ديگر برگزار خواهد شد، افزود: در واقع برگزاری نشستی در سطح مقامات بالاتر برای رسيدن به پيشرفت واقعی ضروری است اما صادقانه به شما می گويم که در دو نشست قبلی پيشرفت هايی حاصل شده است.از سوی ديگر، «برنارد بوت» وزير خارجه هلند که کشورش رياست فعلی اتحاديه اروپا را به عهده دارد،نيز در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که مسأله ايران در دستور کار نشست سران اتحاديه اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه در بروکسل قرار دارد.بوت افزود: ما از برنامه غنی سازی اورانيوم ايران نگران هستيم و خواستار تعليق آن و تأييد صحت و سقم اين موضوع از سوی آژانس هستيم.وی هشدار داد که طبق مقررات آژانس،امتناع ايران از تعليق اين برنامه می تواند به ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل منتهی شود، در چنين حالتی آمريکا و اروپا تصويب اعمال مجازات عليه ايران در شورای امنيت را پيگيری خواهند کرد.
> دوره فشرده مذاکرات
بنا بر اخبار موجود اگر ايران تعليق دائم غنی سازی را رد کرده در عوض اروپايی ها هم به راحتی با پيشنهاد تعليق چندماهه کنار نخواهند آمد و طرفين در حال حاضر به فکر راهکاری بينابينی هستند.خبرگزاری فرانسه به نقل از «ميشل بارنيه» گزارش داد: در دوره بسيار فشرده ای از مذاکرات با دولت تهران به سر می بريم.اين خبرگزاری فرانسوی ادامه داد: ميشل بارنيه، وزير امور خارجه فرانسه که در نشست اتحاديه اروپا در بروکسل با خبرنگاران گفت وگو می کرد در پاسخ به اين سؤال که آيا اتحاديه اروپا می تواند پيشنهاد ايران را برای تعليق غنی سازی اورانيوم تا حداکثر شش ماه بپذيرد پاسخ داد که اتحاديه اروپا تعليق پايدار را خواستار است، اما درخصوص مدت آن چيزی نگفت.
بارنيه گفت: ما در دوره بسيار فشرده ای از مذاکرات با دولت تهران به سر می بريم و با خوش بينی خاصی در حال ورود به دوره پايانی مذاکرات هستيم.
پس از اظهارات بارنيه در بروکسل، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نيز از پاريس، محل برگزاری اجلاس روز جمعه خطاب به خبرنگاران گفت: غنی سازی اورانيوم حق هر کشوری است و نمی توان کشورها را از داشتن اين توانايی محروم کرد.
«هروه لادسوس» افزود: اين حق بايد در چارچوب اصل کلی «شفاف سازی» فعاليت های اتمی مطابق نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی تحقق پذيرد.
بنابر آخرين اخبار از محل اجلاس وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل ۲۵ وزير امور خارجه قاره سبز از ايران خواسته اند برای کاهش نگرانی های بين المللی در خصوص برنامه هسته ای با آژانس و سه کشور اروپايی مبتکر حل و فصل اين موضوع همکاری داشته باشد.ايگور ايوانف دبير شورای امنيت روسيه هم ديروز گفت: حل کامل مسائل هسته ای ايران تنها از راه گفت وگو امکانپذير است.
ايوانف در گفت وگو با خبرنگاران گفت: روسيه به طور فعالانه در روند مذاکرات مربوط به برنامه های هسته ای ايران شرکت می کند.
به گفته وی زمينه های مختلف برنامه های هسته ای ايران که مقامهای اين کشور بر صلح آميز بودن آنها تأکيد می کنند باعث نگرانی برخی کشورها شده و بايد اين نگرانيها از راه انجام گفت وگو برطرف شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

> رايزنی همزمان با غير متعهدها
نمايندگان گروه کشورهای غير متعهد در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با «پيروز حسينی» نماينده ايران در اين آژانس ديدار و گفت وگو کردند.
اين گروه از کشورها با تأکيد بر حق کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی بر استفاده صلح آميز از فناوری هسته ای، از شورای حکام خواسته اند که حق ايران را در اين زمينه به رسميت بشناسد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13956

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گشايش مسيرتازه در مذاکرات ايران و اروپا، روزنامه ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016