پنجشنبه 14 آبان 1383

تئو وان گوگ نویسنده، فیلم ساز و خبرنگار معروف هلندی در آمستردام کشته شد! ترجمه و تنظیم از احمد پوری

تئو وان گوگ
تئو وان گوگ

تئو وان گوگ سه شنبه صبح ساعت 9.00 توسط یک هلندی مراکشی 26 ساله به قتل رسید. براساس آخرین اخبار قاتل یکی از 150 مسلمان رادیکالی بود که سازمان امنیت هلند حرکات او را زیر نظر داشت.
او فیلم ساز و خبرنگار برجسته هلند بود. آخرین فیلم او 06-05 است که در باره مرگ پیم فورتین ساخته. بعد از مرگ پیم فورتین طرفداران او که از راست افراطی بودند در انتخابات سال 2002 پارلمان هلند توانستند 26 نماینده به مجلس بفرستند. در این فیلم او سعی می کند ثابت کند که دولت هلند می دانست که جان پیم فورتین درخطر است و مراقبت لازم را از جان او بعمل نیاورده است.
براساس گزارشات شاهدان عینی در محل قاتل با شلیک 6 گلوله و دو ضربه چاقو تئو را کشت ویک نامه روی قلب او گذاشت، برای مدتی بالای سر او ماند تا از مرگ او مطمئن شود.
در جریان دستگیری در پارک اوسترپارک Oosterpark بین طرفین تیراندازی شد و یک پلیس موتورسوار زخمی شد. قاتل هم با تیز اندازی متقابل پلیس ازناحیه پا زخمی و به بیمارستان منتقل شد. جسد تئو را ساعت 3.30 از محل قتل با ماشین مخصوص بردند. مردم دسته دسته در محل قتل، گل می گذارند یا شمع روشن می کنند. بعضی ها نوشته هایی را به همراه گلها در محل قتل می گذارند. از جمله نوشته اند " یک رزمنده آزادی کشته شد، این امکان پذیر نیست، آزادی عقیده و بیان نباید کشته شود، خدا حافظ تئو"

سکوت نه، فریاد رسا

ساعت 19.30 در میدان دام آمستردام هزاران نفر از جمله شخصیتهای مهم هلندی با همه ابزارممکن با سرو صدای زیاد مراسم یاد بود تئو را برگزارکردند . خانواده و نزدیکان تئو معتقدند که او اهل سکوت نبود به همین دلیل از همه خواستند که در این مراسم با سرو صدا ی فراوان شرکت کنند . ماشین ها و ترام ها بوق می زدند ، مردم از همه ابزار ممکن ازجمله قابلمه و ضروف مختلف برای ایجاد سرو صدا استفاده می کردند و بدین طریق همبستگی خود را با خانواده تئو ابراز می داشتند.

شهردار آمستردام
آقای کوهن شهردار آمستردام که خود در مراسم شرکت داشت با فریاد رسا اعلام کرد ما سکوت لازم نداریم ما باید با فریادی رسا اعلام کنیم که " آزادی بیان جان ماست، چیزی که در اینجا اتفاق افتاد درهلند غیرممکن است ، بویژه در شهری مثل آمستردام نباید تکرار شود. ... تئو با شیوه ای بسیار صریح و قدرتمند ازحق آزادی بیان استفاده می کرد. به همین دلیل اغلب با مخالفینش پرخاش می کرد، حتی با خود من دعوا داشت، ولی این امر درمملکت ما آزاد است."
خانم فردونک وزیرپناهندگی نیز در این مراسم شرکت داشت و سخنرانی کردند. ساعت 19.50 دقیقه به احترام تئو دو دقیقه سکوت کردند دوباره سرو صداها شروع شد.

امروز بعد از ظهر، در مجلس هلند برای مردم بسته شد. سخنگوی دولت علت این امر را در رابطه با مرگ تئو وان گوگ و مسائل امنیتی اعلام کردند. تعدادی از جوانان راسیست برعلیه خارجیها در شهر دنهاخ تظاهرات کردند. در این رابطه پلیس 35 نفر را دستگیر کرد.
نماینده سازمانهای مسلمانان و دولت آقای تونجا تنفر خود را از این واقعه ابراز داشت. او گفت تئو وان گوگ نظراتی شدیدا منفی برعلیه مسلمانان ابراز می کرد. آخرین کار او برعلیه مسلمانان فیلم Submission بود که به همراه خانم آیان هریسی نماینده مجلس از حزب لیبرالها ساخته بود که ایشان را هدف حملات مسلمانان قرار داد. ... تونجا گفت به نظرمن عقاید او درباره مسلمانان وحشتناک است. و جامعه اسلامی را آزده خاطر می کند ولی هیچ انگیزه ای قتل یک انسان را مشروعیت نمی بخشد."
میخیل اسمیت نماینده حزب راست نوین روتردام
" من ساعتی پیش نامه الکترونیکی تهدید آمیزی دریافت کردم که نوشته بود : نفر شماره یک پیم فورتین بود که کشته شد. شماره دو تئو وان گوگ بود که امروز کشته شد. شماره سه خانم آیان هریسی خواهد بود و شماره چهار میخیل اسمیت خواهد بود. .... من درباره خبر قتل تئو شوکه شدم ولی نه به اندازه قتل پیم فورتین. سیاستمداران و مدیران جامعه باید مسئولیت خود را بعهده بگیرند. برای همین امر ما در آمستردام به نمایندگی از راست نوین باقدرت تمام در تظاهرات شرکت خواهیم کرد. من به وجود دمکراسی تحت رهبری افرادی مثل کوهن شهردار آمستردام اعتقاد ندارم."

رادیو یک هلند امروز تقریبا همه برنامه هایش را به مصاحبه با مردم معمولی در باره این قتل اختصاص داد. نظرات احساساتی شدیدی نیز برعلیه مسلمان ابراز شد. ولی دربین هلندیها و خارجی هاکسانی بودند که برخوردی هشیارانه داشتند و درباره این مسئله و خشونت رشد یابنده در هلند نظرات همه جانبه و دقیقی ابراز می کردند.

یک هلندی … او در مبارزه ای نابرابر با مسلمانان شرکت داشت. او در تلویزیون، رادیو و روزنامه ها و مجلات مختلف امکانات مختلف داشت و برعلیه مسلمانان می نوشت. درحالیکه مخالفین او از چنین امکانی محروم بودند.
یک هلندی دیگر … این یعنی پایان دمکراسی. ما باید جوی بوجود آوریم که همه بتوانند حرف خود را بزنند.
یک هلندی دیگر … او یک مناظره کننده و خبرنگاری بود که برخوردی شدید و تحریک کننده و عصبانی کننده داشت ولی قلب تئو طلایی بود .
- تئو به مثابه یک مصاحبه گر، توانایی فوق العاده داشت. چیزی که او را دوست داشتنی می کرد این بود که انسان در مرکز توجه او بود. او می خواست مکانیزم احساسات و سائق های انسانها را کشف کند. هیچ کس در مصاحبه با او نمی توانست چیزی را از او پنهان کند. او تقریبا همیشه بدرستی می فهمید که مصاحبه شونده چه چیزی را می خواهد ازمردم پنهان کند. حدث او در این موارد به خطا نمی رفت.
- تئو بعضی وقتها بطورعلنی خودرا یک مرتجع اعلام می کرد.
آخرین مناظره تئو وان گوگ
او در آخرین مناظره ای که با ابو جاجا نماینده مسلمانان رادیکال از بلژیک داشت او را جاکش پیغمبر نامید. زیرا ابوجاجا مرگ هر سرباز آمریکایی را یک پیروزی برای اسلام می دانست. .... با این برخورد تئو وان گوگ جلسه مناظره بهم خورد. .....

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نخست وزیر هلند آقای بالکن انده
امروز برای مناظره دمکراتیک روز غم انگیزی است. تئو وان گوگ یک مبارز شناخته شده آزادی بیان بود هرچند که نظرات او قابل بحث و مجادله بود. آزادی بیان درکشور ما یک حق معمولی نیست، سنگ بنای دمکراسی و دولت قانون مدارماست. من دقیقا می بینم که درکشورما، جوی هست که تعدادی برای حل مسائل به خشونت پناه می برند و این امر بینهایت نگران کننده است. اگر اختلاف نظر را به جای ابراز نظر با گلوله پاسخ گویند هرگز به راه حلی نمی توان رسید.

در دمکراسی کلمه را با کلمه جواب می دهند نه با گلوله ... هلند هرگز اجازه نمی دهد که خشونت آخرین حرف را بزند. ... ما حق داریم که با هم اختلاف نظر داشته باشیم ولی کسی حق ندارد به این شیوه تنفرانگیز با مخالفینش تصفیه حساب کند.
ما نباید خاموش باشیم ... ما باید نشان دهیم که از آزادی بیان دفاع می کنیم.

ترجمه و تنظیم از احمد پوری

Prime95@ xs4all.nl


***به نظر من راسیسم و فاشیسم جدی ترین خطر برای آینده تمام اروپا است. راسیسم نهادینه شده در اروپا ریشه های عمیقی در مذهب و فرهنگ استعمارگری اروپایی دارد. ما باید خود را با تمام قوا برای مبارزه با این سرطان اجتماعی آماده کنیم.
مهمترین دلایل نگرانی عبارتند از:
- نا امیدی مردم از کل دمکراسی اروپائئ . مردم به احزاب حاکم و اپوزیسیون دیگر اعتماد ندارند و مدعی هستند که آنها سرو ته یک کرباسند.
- چشم انداز اقتصادی شکوفا برای آینده بیش هرزمان تیره و تار است. فقر و شکاف طبقاتی در اروپا با عریانی تمام خود را نشان می دهد و مردم خواهان تغییرات فوری و رادیکال هستند.
- تمام دستگاه سیاسی اروپا از احزاب لیبرال گرفته تا سوسیال دمکرات بطرزی باورنکردنی بسوی راست گرویده و در محدوه نئولیبرالیسم بدنبال راه حل می گردند.
- چپ بعد از فروپاشی دیوار برلین و سوسیالیسم موجود هنوز زخم هایش را مداوا نکرده تا چه رسد به اینکه خود را به مثابه آلترناتیو ارائه کند.
- راست افراطی در تمام اروپا آراء قابل توجهی بدست می آورد وخود را برای کسب قدرت سازماندهی می کند.
- امنیت شغلی، اجتماعی ، بهداشتی ضربات جدی خورده و پوپولیسم شدید رشد می کند.
- احزاب راست افراطی و حتی فاشیستی به جزئی از تمدن دمکراتیک اروپائی تبدیل شده اند و در چندین کشور درحکومت شرکت دارند.
- دیگر فاشیسم و سمبل هایش تابو نیستند. افرادی مثل برلوسکونی از قلب مهربان موسولولینی و کارهای افتخارآمیزش حرف می زنند. همینطور است در باره هیتلر ...
- اقتصاد، فرهنگ وسیاست نئولیبرالی گرایش قدرتمندی بسوی راه حلهای فاشیستی دارد.
- همبستگی و درک و تفاهم همه جا به پائین ترین نقطه ممکن سقوط کرده و خشونت همه جا خود را به عنوان راه حل مشکلات اجتماعی نشان می دهد.

اگر بخواهیم تنها یک درس از تاریخ بیاموزیم این است که باید با راسیسم و فاشیسم هرلحظه و همه جا مبارزه کرد تا بقدرت نرسد. زمانیکه فاشیسم بقدرت برسد دیگر برای مبارزه دیر شده !
تمام تجربه فاشیسم هیتلری و موسولینی اثبات مدعای قوق است.
همه انسانها احتیاج به درک، احترام متقابل و همبستگی دارند، نه راسیسم و فاشیسم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13974

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تئو وان گوگ نویسنده، فیلم ساز و خبرنگار معروف هلندی در آمستردام کشته شد! ترجمه و تنظیم از احمد پوری' لينک داده اند.

ترور تئو وان‌گوگ، فيلمساز هلندی
جدّی‌ترين تهديد در اروپا
Majid Zohari
November 4, 2004 10:38 PM

Copyright: gooya.com 2016