پنجشنبه 28 آبان 1383

رييس كل دادگستري استان تهران: فروش اعضاي بدن كودكان به قتل رسيده در پاكدشت كذب است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق اجتماعي
رييس كل دادگستري استان تهران، احتمال فروش اعضاي بدن كودكان به قتل رسيده در پاكدشت را كذب دانست.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عباسعلي عليزاده، رييس كل دادگستري تهران در مصاحبه‌ي مطبوعاتي امروز خود با خبرنگاران در تشريح روند دادگاه رسيدگي به اتهام افسادفي‌الارض متهمان جنايت پاكدشت گفت: لازم مي‌دانم بار ديگر از وقوع چنين حادثه‌اي و جريانات آن اظهار تأسف كنم. اين واقعه براي ما دردناك و غيرقابل تحمل بود.

وي ادامه داد: قبلا اولياء دم اين پرونده شكايتي را مطرح كرده بودند كه در پي اين شكايت هر دو نفر متهم «محمد بسيجه» و «علي غلامپور» در دادگاه كيفري استان محاكمه شدند كه متهم رديف اول به قصاص نفس و متهم رديف دوم به زندان محكوم شدند.

رييس كل دادگستري استان تهران اظهار داشت: با وجود صدور حكم پرونده از جهت عمومي و حكومتي مفتوح بود و طبق دستور رييس قوه‌ي قضاييه جهت رسيدگي به بازپرس ويژه‌اي ارجاع شد و اين بازپرس مجددا و زير نظر دادستان جديد پاكدشت، موضوع را بررسي كرد و در نهايت دادسراي عمومي و انقلاب پاكدشت نظر به مجرميت اين دو متهم داد و با عنوان مفسدفي‌الارض براي آنها كيفرخواست صادر كرد و از دادگاه انقلاب تهران تقاضاي مجازات كرد.

عليزاده خاطرنشان كرد: بعد از اينكه پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد، به يكي از قضات عالي رتبه و متخصص در امور جنايي ارسال و براي وي ابلاغ ويژه‌اي صادر شد تا در اولين فرصت به اين موضوع رسيدگي شود كه در نهايت وقت رسيدگي براي امروز تعيين شد.

وي با بيان اينكه جلسه‌ي امروز دادگاه با حضور نماينده مدعي‌العموم تشكيل شد، گفت: در جلسه‌ي امروز دادگاه نماينده دادستان كيفرخواست را براي هر دو متهم با حضور وكلا قرائت كرد و هر دو متهم در مقابل اتهامات مطروح در كيفرخواست، دفاع كردند و پس از طي روند قانوني در دادگاه ختم رسيدگي اعلام شد.

رييس كل دادگستري استان تهران اعلام كرد: دادگاه پس از بررسي‌هاي لازم هر دو متهم پرونده را مفسد في‌الارض دانسته و آنها را به اعدام در ملاء عام، در محل وقوع جرم محكوم نموده است.

عليزاده در پاسخ به اين سوال كه زمان اجراي حكم مشخص است يا خير؟ گفت: پس از اينكه متوجه انشا‌ي رأي شدم از رييس دادگاه سوال كردم كه چه زمان حكم اجرا مي‌شود كه وي نيز پاسخ داد فردا كار تايپ حكم آغاز مي‌شود و اگر اين كار پايان پذيرد حكم ابلاغ مي‌شود وگرنه روز شنبه ابلاغ مي‌شود، پس از ابلاغ حكم متهمان 20 روز فرصت دارند اظهارنظر و يا اعتراض كنند و پس از اظهارنظر و يا اعتراض، جهت رسيدگي به ديوان عالي كشور ارجاع مي‌شود. تنها سير و تشريفات قانوني بايد طي شود، اما آنچه براي ما و دادگاه انقلاب مهم است انشاء رأي است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بحث فروش اعضا كودكان به قتل رسيده مطرح است و اينكه مطرح مي‌شود رييس كوره آجرپزي پزشك بوده است پس مي‌توان احتمال اين امر را داد يا خير؟ اظهار داشت: اولين هيأت كه براي بررسي و تحقيق در باره‌ي جنايت رخ داده به پاكدشت فرستاده شد، از سوي دادگستري استان تهران بود. ما هم در دادگستري و قوه‌ي قضاييه نسبت به اين موضوع و احتمال آن حساس بوديم اما در هيچ‌يك از تحقيقات انجام شده به اين نتيجه نرسيديم.

رييس كل دادگستري استان تهران موضوع فروش اعضاي كودكان به قتل رسيده در پاكدشت را كذب دانست و تصريح كرد: چون اين مسأله كذب است و اصلا مطرح نبوده، شما هم مطرح نكنيد و بيش از اين قلب خانواده‌ها را جريحه‌دار نكنيد، چيزي كه دروغ است را چرا دامن بزنيد.

وي ادامه داد: صاحب كوره آجرپزي از اقدامات انجام شده اطلاعي نداشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عليزاده همچنين درباره‌ي ادعاي برخي از خانوادهاي قربانيان پاكدشت مبني بر اينكه در دادگاه به آنها اجازه‌ي صحبت داده نشده است، گفت: شنيدم كه برخي اولياء دم نقل كردند كه در دادگاه راه داده نشدند و يا اجازه صحبت و طرح شكايت به آنها داده نشده است؛ ما از آنها اين انتظار را نداشته و نداريم. دادگستري تهران بيشترين اهتمام را در جهت كشف قضيه به كار برده است. البته شايد در جلسه‌ي اول كه غيرعلني بوده، اين كار به جهت اينكه رسميت دادن به جلسه و قرائت كيفرخواست از اهميت برخوردار بوده انجام نشده باشد اما ما براي آنها وسيله فرستاديم تا آنها را براي شركت در دادگاه بياورند، ممكن است گفته باشند كه امروز نوبت شما نيست و روز دوم مسايل خود را مطرح كنيد. بر اساس فيلم‌هايي كه در اختيار ماست اهتمام داشتيم اولياء دم هر مطلبي را داشتند بيان كنند.

عليزاده در پاسخ به اين سوال كه مستندات دادگاه براي اتهام افساد في‌الارض متهم رديف دوم چه بوده است؟ يادآور شد: در استنادي كه در دادگاه ديدم دادگاه مستدل و مستند حكم را صادر كرده بود و در كيفرخواست شرح داده شده بود كه مفسد في‌الارض داراي چه عناوين، جرايم، ابزار جرم و يا مصداق اخافه الناس است و چون عنوان اخافه الناس داشته است و برخي از مردم پاكدشت و قيام‌دشت مطرح مي‌كردند كه اين مناطق آن‌قدر ناامن شده كه پس از تعطيلي مدرسه بايد براي آوردن فرزندانمان به منزل ساعت‌ها جلوتر مراجعه كنيم، همچنين استفاده از سيانور و چاقو يكي ديگر از موارد استناد شده بوده است زيرا سيانور امروز يكي از ادوات مهلك است و در حكم به آن اشاره شده است.

وي در پايان گفت: متهم رديف دوم در اين موارد با متهم رديف اول مشاركت داشته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14545

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس كل دادگستري استان تهران: فروش اعضاي بدن كودكان به قتل رسيده در پاكدشت كذب است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016