جمعه 29 آبان 1383

فاطمه كروبي: حضور كم مردم، دوم خردادي ها را با مشكلات بيشتري مواجه مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

دبيركل مجمع اسلامي بانوان با يادآوري اين كه دعوت از مهندس موسوي --- هر چند وي به دلايلي خود اين دعوت را نپذيرفت - حركت بسيار مناسبي بود، به رضايت گروه‌هاي سياسي و مردم از اين دعوت اشاره و خاطرنشان كرد كه رياست‌جمهوري داراي جايگاه خاصي است.

وي اظهار اميدواري كرد شخصيتي شايسته كه جايگاه سياسي و اجرايي داشته باشد، اين مقام را به دست آورد.

فاطمه كروبي كه با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت‌وگو مي‌كرد، به جلسات هفتگي گروه‌هاي دوم خردادي و حضور مجمع اسلامي بانوان به عنوان يك تشكل اجتماعي، سياسي و فرهنگي، در اين جلسات اشاره كرد و گفت: در كنار ساير گروههاي دوم خردادي آرزو مي‌كنيم شاهد حضور جدي و پرشور و نشاط مردم در انتخابات رياست‌جمهوري باشيم.

وي با بيان اين كه اتحاد و انسجام مي‌تواند رمز موفقيت گروه‌هاي دوم خردادي باشد، تاكيد كرد: دوستان ما در جبهه دوم خرداد بايد اين واقعيت را بپذيرند و حتي‌المقدور از اختلافات جزيي بپرهيزند تا ائتلاف محكمي به وجود آيد، زيرا در صورتي كه به يك اجماع كلي نرسيم، مسلما تجربه انتخابات شوراها و مجلس هفتم تكرار خواهد شد.

دبيركل مجمع اسلامي بانوان، معتقد است كه بر اثر آنچه اختلاف نظر، انحصارطلبي، فردمحوري و خودخواهي گروه‌هاي دوم خرداد مي‌ناميد، به شكست اين گروه‌ها در انتخابات شوراها و مجلس منجر شد، كه البته در انتخابات مجلس هفتم ردصلاحيت‌ها نيز تاثير داشت.

وي گفت: اگر كمي با تدبير حركت كنيم و از انحصارطلبي دست برداريم، همچنين فرد اول يا افراد شاخص خود را مشخص كنيم و بعد به دنبال تيم باشيم، موفق خواهيم شد، ولي در غير اين‌صورت به نتيجه نمي‌رسيم و از برنامه و سيستم عقب خواهيم ماند كه در اين صورت، مشكلاتمان نيز بيشتر خواهد شد.

اين فعال سياسي با بيان اين كه هر پديده‌اي داراي نقاط ضعف و قوت است و طبعا دوم خرداد نيز از اين قاعده مستثني نيست، خاطرنشان كرد: جنبش دوم خرداد كه از سال 76 به وجود آمد و به گروه و شخص خاصي متعلق نبوده است. اين جنبش يك تفكر است. مردم سهامدار اين پديده هستند و در صورتي‌كه برنامه‌هاي ما با خواسته‌هاي مردم هم‌جهت باشد، آنها با ما همراه خواهند بود.

دبير كل مجمع اسلامي بانوان، در ادامه توسعه سياسي را بسيار ارزشمند دانست و در عين حال توسعه‌ي پايدار را كه متشكل از رفاه، آرامش، امنيت معيشت و اشتغال است، خواست به حق مردم عنوان و تاكيد كرد: توسعه بدون مشاركت مردم معنا نخواهد داشت.

وي هم‌چنين توسعه‌ي سياسي را به معناي گسترش و تحمل يكديگر و نگهداشتن محيط و كاهش نگرش انحصارطلبانه و فرصت‌طلبي‌هاي غيرمجاز تعريف كرد و گفت: نگرش انحصارطلبانه و فرصت‌طلبي‌هاي غير مجاز بر اساس ناتواني است كه موجب دلسردي مردم مي‌شود.

كروبي افزود: طبعا اين كشمكش‌ها تهديدهاي خارجي ما را افزايش مي‌دهد و بيگانگان را اميدوار مي‌كند؛ دوستان ما بايد اين واقعيت‌ها را در نظر بگيرند.

فاطمه كروبي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، درباره‌ي تفسير شوراي نگهبان از واژه‌ي “ رجل سياسي“ با تاكيد بر اين كه قانون اساسي كشور ما يكي از كامل‌ترين و مترقي‌ترين قوانين دنيا و نشات گرفته از اسلام است، افزود: اين قانون اساسي اهميت خاصي براي نيمي از جمعيت كشور كه خانم‌ها آن را تشكيل مي‌دهند، قائل شده و تاكيد دارد كه زن با رعايت موازين اسلامي در همه زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي مي‌تواند كار كند.

وي با بيان اين كه تضارب افكار و انديشه‌هاي مختلف در همه دنيا موجب رشد و پويايي كشورها مي‌شود، تصريح كرد كه ما نيز براي رسيدن به دموكراسي كه همه به آن معتقديم، بايد دقت بيشتري داشته باشيم.

اين فعال سياسي ابراز عقيده كرد: كشور ما در حال حاضر از نظر مشاركت با بحران و اختلاف روبه‌رو شده است، به نحوي كه اشتهاي سياسي در جامعه كمتر ديده مي‌شود.

كروبي نقش دانشجويان و دانشگاهيان را در راي دادن به كانديداي اصلاح‌طلبان يادآور شد و ادامه داد: در سال 80، 42درصد واجدان شرايط و 28 ميليون شركت‌كننده داشتيم، دانشجويان ما بسيار معزز و محترم هستند. اما تعداد دانشجويان كل كشور دو ميليون نفر هم نيست كه بخواهيم به آراي آنها تكيه كنيم، بنابراين بناي خود را بايد روي آراي كل مردم كشور بگذاريم.

وي منازعات سياسي موجود در جامعه و عدم توجه به مطالبات مردم را واقعيتي غيرقابل انكار دانست و تاكيد كرد: فردي كه سمت رياست‌جمهوري را بر عهده مي‌گيرد بايد با اطمينان‌سازي، آب رفته را به جوي برگرداند و با يك نگرش نو و صادقانه و نه شعارگونه، همچنين با استراتژي جديد به خواسته‌هاي مردم توجه كند. از اين رو اميدواريم شخصي شايسته كه جايگاه سياسي و اجرايي داشته باشد مقام رياست‌جمهوري را به دست آورد.

دبيركل مجمع اسلامي بانوان، با بيان اين كه نمي‌تواند نسبت به كانديداي ديگران نظر بدهد ادامه داد: مردم با ديدگاه عميقي كه دارند خودشان فكر مي‌كنند اما گروه‌هاي دوم خرداد نبايد فضا را به سمت و سويي ببرند كه فضاي خودسانسوري و بسته‌يي به وجود آيد.

وي تصريح كرد: به هر ميزان كه از حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي كاسته شود، گروه‌هاي دوم خرداد با مشكل بيشتري مواجه خواهند شد، بنابراين عملكرد دوستان ما نبايد به گونه‌اي باشد كه مردم را بي‌تفاوت كند بلكه بايد با تدبير افرادي را معرفي كنند كه مردم آنها را بشناسند و نسبت به آنها علاقه‌مند شوند و اعتماد داشته باشند.

كروبي شرايط زماني انتخابات رياست‌جمهوري سال‌هاي 76 و 80، همچنين انسجام وحدت و هماهنگي گروه‌ها را يادآور شد و تاكيد كرد كه در انتخابات آتي نيز گروه‌هاي دوم خردادي بايد به همان وحدت و انسجام برسند، زيرا در غير اين‌صورت تجربه‌ي دو انتخابات قبل به وقوع خواهد پيوست.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تاكيد امام (ره) را نسبت به حضور زنان در مجلس خبرگان رهبري نيز يادآور شد و با بيان اين كه زنان ما در همه‌ي عرصه‌ها توانمندي خود را ابراز داشته‌اند، گفت: هر چند در همه‌ي انتخاباتها، از اين توانمندي استفاده شده، اما هميشه حضور آنها سرنوشت‌ساز و حماسه‌آفرين بوده است؛ از سويي ديگر واقعيت اين است كه حق و حقوق واقعي‌ زنان ناديده گرفته شده و متاسفانه دليل آن نيز وجود يك‌سري از رسوبات فكري حاكم بر كشور است كه اميدواريم با ظهور ارزش‌ها و شايستگي‌ها، اين فرهنگ نادرست از بين برود.

فاطمه كروبي در همين راستا گفت: توانمندي، تلاش و روحيه‌ي تعهدپذيري خانم‌ها در كارهاي اجتماعي موجب شد كه مجمع اسلامي بانوان در بين 114 گروه سياسي دومين امتياز را در سال 82 كسب كند.

دبير كل مجمع اسلامي بانوان، موضع حزب متبوعش را حركتي بر اساس چارچوب قانون اساسي، آرمان امام (ره)، تنش‌زدايي و جلب سرمايه‌گذاري عنوان كرد و به ايسنا گفت: به همين منظور كانديداي خود را بر اساس ميزان توجه وي به آسايش، رفاه، امنيت و نيازهاي كنوني ملت انتخابات مي‌كنيم، زيرا بايد قبول كنيم كه انتخابات سمبل دموكراسي و مردم‌سالاري ديني است و همه بايد در جهت حضور هر چه بيشتر مردم در پاي صندوق‌هاي راي تلاش كنيم.

وي در ادامه‌، درباره‌ي حوادث دانشگاه علم و صنعت، گفت: همه‌ي ما دانشگاه را مهد علم و احترام و مكاني براي توليد و توزيع عدالت مي‌دانيم و نقش مبارزه جنبش دانشجويي پيش از انقلاب و 16 آذر فراموش نمي‌كنيم. دانشجو نمي‌تواند نسبت به كشور خود بي‌تفاوت باشد و من نسبت به اين بي‌حرمتي به جايگاه دانشگاه و دانشجو بسيار ناراحت هستم.

كروبي با تاكيد بر اين كه كشور، قانون، مسوول و ضوابط خاص دارد به طرح اين سوال پرداخت كه چگونه مي‌شود در محيط دانشگاه عده‌يي دانشجو بنابر دلايلي كه دارند به خود اجازه دهند حرمت رييس دانشگاه را زير سوال ببرند؟.

وي افزود: اميدواريم اين مساله ديگر تكرار نشود زيرا موجب سرافكندگي براي هر ايراني خواهد بود.

اين فعال سياسي و فرهنگي هم‌چنين درباره‌ي تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي كه اخيرا از سوي قوه‌ي قضاييه مطرح شده است، گفت: پايه و ثبات هر كشوري، امنيت است اما با كمال تاسف، برخي حوادث سال‌هاي اخير براي مردم بسيار نگران‌كننده بوده، زيرا از قانون ‌گريز زده و به كارهاي متفرقه و مقطعي پرداخته شده است.

كروبي با بيان اينكه از مسوولان قوه‌ي قضاييه كه چنين تصميمي گرفته‌اند بايد درباره‌ي ميزان موفقيت ستاد امر به معروف و نهي از منكر و احيانا عدم موفقيت آن سوال شود، گفت: نسل جوان ما تربيت‌شدگان بعد از انقلابند؛ اما متاسفانه با بدحجابي و بي‌بندوباري هم مواجهيم كه همه را رنج مي‌دهد، بنابراين بايد به دنبال علت باشيم و براي اين كار بايد به ميان مردم آمد، با آنها گفت‌وگو كرد و ديدگاههايشان را جويا شد. همچنين درباره‌ي آن تصميم جدي گرفت. ما بايد ببينيم كه امر به معروف و نهي از منكر كه از سوي بسيج در محله‌ها صورت مي‌گرفت به چه ميزان نتيجه داده است؟.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: سميرا يافتيان

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14603

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فاطمه كروبي: حضور كم مردم، دوم خردادي ها را با مشكلات بيشتري مواجه مي‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016