سه شنبه 10 آذر 1383

روحاني: ما در پي اجراي قطعنامه نيستيم؛من مسوول اين كار هستم، ما قطعنامه را نپذيرفته‌ايم، اصلا كاري به قطعنامه نداريم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي

روحاني با اشاره به آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: امروزه نهادي بين‌المللي ايران را جز دارندگان چرخه سوخت هسته‌يي قبول دارد.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان امروز (سه‌شنبه) در محل مركز تحقيقات استراتژيك و در جمع خبرنگاران در خصوص قطعنامه جديد شوراي حكام اظهار داشت: پس از توافق اخير با سه كشور اروپايي و اجلاس اخير شوراي حكام بي‌ترديد شرايط جديدي براي جمهوري اسلامي ايران فراهم شده كه مي‌توانيم از آن به عنوان نقطه عطفي در روند پرونده هسته‌يي كشورمان ياد نماييم.
وي در ادامه افزود: توجه داشته باشيد كه اولا در قطعنامه‌ي اخير صحت اظهارات ايران در خصوص صلح آميز بودن كليه فعاليت‌هايش به اثبات رسيده؛ گرچه پيش از اين در گزارش پروتكل آمده است كه اين فعاليت‌ها صلح آميز است، ولي يك سال قبل و در بازرسي‌هاي اوليه اين نتيجه روشن بود. امروز بعد از يك سال بازرسي‌هاي مكرر نه تنها آژانس بلكه شوراي حكام براي نخستين بار به اين مساله يعني صلح آميز بودن فعاليت‌هاي ايران ‌اذعان مي‌دارد.
وي با اشاره به بند d قطعنامه شوراي حكام گفت: در اين بند به صراحت به فعاليت‌هاي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران اشاره شده است، اين دستاورد بزرگي براي نظام است.
روحاني افزود: همانگونه كه جمهوري اسلامي ايران بر صلح آميز بودن فعاليت‌هايش تاكيد داشت، امروز نهادي بين‌المللي نيز بر آن صحه مي‌گذارد و براي دشمنان ما كه سال‌ها مدعي انحراف و غيرصلح آميز بودن فعاليت‌هاي ما بودند تنها سيه روزي باقي مانده است.
روحاني با اشاره به اين كه اين بزرگترين اعتمادي است كه ايران به جامعه‌ي بين‌الملل مي‌دهد افزود: در اين قطعنامه همكاري‌هاي صادقانه ايران با آژانس هم در خلال بندها و هم در گزارش مديركل مشهود است كه ايران آنچنان شفاف عمل كرده كه تمامي مسايل را به مرحله‌ي حل و فصل نهايي رسانده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين ادامه داد: هر چند كه در سخنان دبيركل بحث P2 و آلودگي وجود دارد، ولي خود گزارش حاكي از آن است كه ايران در اين زمينه تمام اقدامات را انجام داده و براي نهايي شدن مساله بايد كشورهاي صالح يا افرادي از آنها همكاري‌هاي لازم را نمايند.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه همكاري جمهوري اسلامي ايران نمونه يك همكاري كامل بوده است، افزود: اين قطعنامه همچنين اذعان مي‌كند كه تعليق الزام و تعهدي حقوقي و الزام آور نيست، خواهش مي‌كنم همه كساني كه در داخل مته به خشخاش مي‌گذارند به صراحت قطعنامه در بند h و 1 اجرايي توجه كنند كه تعليق تعهدي حقوقي نبوده و امري داوطلبانه و براي ساختن اعتماد به حساب مي‌آيد.
وي همچنين افزود: هر چند كه ما همواره بر اين مساله تاكيد مي‌كرديم كه تعليق مساله‌اي الزام آور و حقوقي نيست، ولي اين نخستين بار است كه در قطعنامه و شوراي حكام بر اين مساله تاكيد شده است.
روحاني همچنين افزود: با اين قطعنامه پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران از حالت اضطراري خارج شده و در دستور كار شوراي حكام نيست و در حقيقت در مسير عادي شدن كامل قرار گرفته كه اين موقعيتي قابل ملاحظه است كه توانسته‌ايم پرونده را به اين مقصد مطلوب برسانيم.
روحاني همچنين افزود: قطعنامه اذعان مي‌كند كه اقدامات اصلاحي ايران نسبت به موارد قصور انجام گرفته (بند 4) گرچه آغاز آن لحن مناسبي ندارد، اما در پي آن از اقدامات اصلاحي ايران سخن رفته است و اين به معناي پايان بخشيدن به قصورها است و هنگامي كه قطعنامه مي‌گويد، اقدامات اصلاحي انجام گرفته يعني قصورها به طور كامل از لحاظ حقوقي جبران و ترميم شده است.
وي در ادامه گفت: قطعنامه و گزارش مديركل به اين واقعيت اعتراف مي‌كند كه ايران به چرخه سوخت هسته‌يي مسلط است و همه مراحل آن را اجرايي نموده و اين يعني جمهوري اسلامي ايران نه تنها با بيان خود چرخه‌ي سوخت هسته‌يي را اعلام داشته، بلكه امروز آژانس به عنوان نهادي بين‌المللي به صراحت اين مطلب را مورد توجه قرار داده‌اند.
روحاني همچنين گفت: در مجموع جمهوري اسلامي ايران به چرخه كامل سوخت هسته‌يي دست يافته؛ يعني ما مي‌توانيم از كيك زرد uf4 و uf6 را توليد و با غناي سانتريفوژ چرخه سوخت را تكميل نماييم و امروزه نهادي بين‌المللي كه ايران جز دارندگان چرخه سوخت هسته‌يي است را قبول دارد.
وي همچنين افزود: قطعنامه شوراي حكام و روند تصويب آن نشان مي‌دهد كه طرفداران تقابل برخورد و خشونت در شوراي حكام در انزواي كامل قرار دارد.
روحاني با اشاره به نطق شب گذشته نماينده آمريكا در شوراي حكام پس از تصويب قطعنامه گفت: در اجلاس ديروز ديديد كه غير از آمريكا كه با عصبانيت نطقي شبيه به مقاله را ارايه كرد و يكي دو كشور ديگر كه جملاتي نامناسب را به كار بردند، هيچ كشور ديگري با آمريكا همراه نبود كه مسير مذاكره و تفاهم را كنار گذاشته باشد و در پي برخورد باشد.
روحاني تاكيد كرد: ما از روز نخست اين را گفته بوديم كه ايران در برابر آمريكا موفق است و او را به انزوا خواهد كشاند و برخي ساده لوحان مي‌گفتند كه قدرت ايران در آن حد نيست كه نيرويي چون آمريكا را به انزوا بكشاند.
وي ادامه داد: ما ثابت كرده‌ايم كه قدرت مقابله با آمريكا را داريم و مي‌توانيم حرف حقمان را به كرسي نشانده و در نهادي بين‌المللي آمريكا را به انزوا بكشانيم.
به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قطعنامه‌ي ديروز اولين آزمون براي موافقت‌هاي پاريس بود؛ گرچه بانيان آن به واسطه‌ي فشارهاي خارجي عمدتا نتوانستند همه‌ي ملاحظات ايران را مراعات كنند و و متن آخر به طور كامل با واقعيات و موافقتنامه‌ي پاريس مطابق نبود.
وي در ادامه افزود: در هر حال در مراحل نهايي شاهد بوديم كه سه كشور اروپايي در تلاش بودند تا به نحوي تعهداتشان را عملي سازند؛ حال هر چند كه اين مساله در حداقل بود؛ ولي آنها خيلي تلاش كردند تا هم مشاوره‌يي جدي نمايند و هم از موافقتنامه‌ي پاريس فاصله نگيرند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين ادامه داد: در كل چنين مي‌توان نتيجه گرفت كه جمهوري اسلامي ايران جهت اجراي حقوق خود كه در معاهده‌ي NPT به عنوان حقوق غيرقابل بازگشت كشورها شناخته شده تاكيد مي‌ورزد و اصرار دارد كه هيچ تصميم يا قطعنامه‌اي نمي‌تواند بر حق غيرقابل انكار جمهوري اسلامي ايران براي بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته‌يي تسلط يابد و تاثيرگذارد؛ لذا هيچ تصميمي نمي‌تواند ما را محدود سازد و اين قطعنامه در ايران خصوص از واقعيت فاصله نگرفته است.
روحاني با اشاره به اين كه قطعنامه‌ي اخير از نظر ايران اشكالاتي دارد، درباره‌ي برخي كلمات شبه آور در آن اظهار داشت: به هر صورت اگر هم كلماتي در اين قطعنامه شبهه آور باشد، ما هر تصميم يا سخني را كه مغاير با حق غيرقابل بازگشت جمهوري اسلامي ايران باشد رد مي‌كنيم.
وي تاكيد كرد: اصرار داريم كه جمهوري اسلامي ايران برخلاف خواست آمريكا چرخه‌ي سوخت را نه امروز و نه هيچ وقت ديگر كنار نگذاشته و در اين زمينه بر حق مسلم‌اش تاكيد و اصرار دارد و از تهديدات هيچ هراسي ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: ايران هيچگاه در پي دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌يي نبوده نيست و نخواهد بود. سياست ما، استراتژي ما و خط مشي سياسي و ديني ما بر اين مساله تاكيد دارد؛ بنابراين ما به تمامي تعهداتمان در NPT پايبند و كاملا متعهديم.
وي همچنين افزود: تعليق پروتكل اقدامي داوطلبانه براي اعتمادسازي بين‌المللي است و به صراحت اعلام مي‌كنيم كه دوره‌ي تعليق و زمان آن صرفا همزمان با مذاكرات با اروپاست و تاكيد مي‌نماييم كه دوره‌ي مذاكره با اروپا بايد زمان منطقي باشد كه نتوان از آن استنباط وقت كشي را نمود در كل اين كه تعليق تا زماني كه مذاكرات پيش مي‌رود پابرجاست و توجه داشته باشيد كه چنانچه مذاكرات به بن بست برسد، ديگر تعليقي هم در كار نخواهد بود.
روحاني در ادامه درباره‌ي روند همكاري با آژانس در آينده گفت: ما همكاري‌مان را شفاف و كامل با آژانس ادامه خواهيم داد و اين شفافيت در چارچوب پادمان و پروتكل خواهد بود؛ همان گونه كه پيش از اين نيز گفته‌ام، ما از همكاري با آژانس خسته نمي‌شويم؛ چرا كه در آن ثابت كرده‌ايم مسيرمان صلح آميز بوده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين افزود: فرض مي‌كنيم اظهارات دشمنان ما مبني بر ‌20 سال مخفي كاري درست بوده باشد، به فرض درستي اين ادعا امروز با بررسي‌هاي آژانس مشخص شده كه چنانچه در ايران فعاليت مخفي‌اي نيز بوده در مسير صلح آميز بوده و انحرافي از آن نداشته است و اين مساله خود بالاترين سطح اعتمادسازي است.
وي ادامه داد: اگر مخفي كاري‌اي بوده است مقصر آن برخي كشورهاي صنعتي بوده‌اند. ولي حال كه اثبات شده در دوران مخفي كاري فعاليت‌هايمان صلح آميز بوده، ديگر در زمان آشكار كه مشخص است فعاليت‌ها چگونه خواهد بود اگر ما مي‌خواستيم بمب بسازيم، همان موقع مي‌ساختيم؛ در كل اين كه ما در پي ساخت سلاح و اين موارد نبوده‌ايم و همكاري‌هاي ما با آژانس تاكنون مثبت بوده و ما اين همكاري‌ها را ادامه خواهيم داد.
روحاني در ادامه افزود: مسيري كه ما انتخاب كرده‌ايم، مسير تفاهم، مسير مذاكره و مسير گفت‌وگو و استفاده از اهرم‌هاي سياسي، حقوقي و در نهايت نرم افزار به جاي سخت افزار است. مسير ما تعامل است و نه تقابل و كساني كه معتقد بودند اين مسير به سرانجام نمي‌رسد، اكنون شاهداند كه ايران مسيري مناسب را انتخاب و اكنون به نتيجه رسيده است.
روحاني همچنين اظهار داشت: ما مصمم به ادامه‌ي همكاري‌ها با اروپا در جهت دستيابي به توافقي بلندمدت با سه كشور اروپايي به نمايدگي از اتحاديه‌ي اروپا هستيم. مرحله‌ي بعدي مذاكرات كه مرحله‌اي جدي و سريع خواهد بود ظرف ‌15 روز آينده آغاز خواهد شد.
دبيرشوراي عالي امنيت ملي در ادامه گفت: در اين مذاكرات ما دو هدف اساسي را دنبال مي‌كنيم يكي اين كه در پي نيل به توافق با اروپا در خصوص تضمين عيني هستيم كه اثبات نماييم ماهيت فعاليت‌هاي ايران صلح آميز خواهد بود و در پي اين تضمين غني سازي را آغاز نماييم.
روحاني ادامه داد: هدف ديگر اجراي تعهدات كشورهاي صنعتي و از جمله اروپايي‌ها در چارچوب NPT و بند ‌4 آن است كه بايد تضمين‌هاي محكمي را در مقابل تضمين‌هاي عيني به ما بدهند. همچنين آنها بايد براي همكاري در زمينه‌هاي فناوري‌هاي پيشرفته و همكاري‌هاي بلندمدت اقتصادي و امنيتي تضمين‌هاي لازم را به ما بدهند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين گفت: راهي را كه پيش‌رو خواهيم داشت مذاكره با اروپاست. ما اكنون از جنجال‌هاي شوراي حكام فاصله گرفته‌ايم. ديگر در اين قطعنامه بحث اين كه ما در دستور كار اجلاس بعدي باشيم، وجود ندارد.
وي افزود: امروز به سمت مذاكره رو مي‌آوريم و فكر مي‌كنم اين جريان فرصتي تاريخي براي ايران و حتي اروپا را فراهم آورده تا نشان دهيم كه يكجانبه گرايي محكوم به شكست است و تمامي مسايل بين‌المللي از راه گفت‌وگو قابل حل‌اند.
وي با تاكيد بر اين كه مذاكرات پيش‌رو مذاكراتي پيچيده و دشوار خواهد بود، ادامه داد: اين مذاكرات قطعا آسان نخواهند بود و لذا فراز و نشيب‌هايي را در آن شاهد خواهيم بود؛ ما صادقانه شروع مي‌كنيم و اميدواريم آنها هم چنين كنند و مي‌گويم كه اگر دو طرف با صداقت رفتار نمايند به نتيجه‌ي اين مذاكرات مطمئن‌ام.
روحاني گفت: به ملت‌مان مي‌گويم كه سه ماه ديگر پس از روشن شدن نتيجه‌ي گروه‌هاي كاري به آنها واضح‌تر خواهيم گفت كه آيا اين راه ما را به هدف نهايي‌مان مي‌رساند يا خير؟ البته ما در اين مسير تعامل با ديگران را هم فراموش نكرده‌ايم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه با تشكر از گروه كشورهاي غيرمتعهد و به ويژه آفريقاي جنوبي گفت: ما با غيرمتعهدها هدفي واحد را داريم؛ به ويژه كه ايران در كميته‌ي مخصوص چرخه‌ي سوخت نيز حضور خواهد داشت و فعال خواهد بود.
وي همچنين افزود: برخود فرض مي‌دانم كه از ملت شريف‌مان به واسطه‌ي حساسيت و حضورشان در صحنه تشكر نمايم. طي نظرسنجي‌هاي مختلف ملت اعلام داشتند كه از حق‌شان نمي‌گذرند و اين نوع شيوه‌ي مذاكرات را نيز مي‌پسندند نه شيوه‌ي مقابله را بنابراين راهي را كه پيگيري نموديم راهي منطبق بر خواست‌هاي ملت بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي ادامه داد: همچنين از مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري و ساير مقامات عالي رتبه‌ي نظام به واسطه‌ي نظرات و راهنمايي‌هاي ارزشمندشان تشكر مي‌كنم. اگر در اين مذاكرات چيزي به دست آورديم از آن مردم مسوولان كشور و مقام معظم رهبري است و اگر نقصي وجود داشته آن را از ما بدانيد.
روحاني همچنين اظهار داشت: به اعتقادم تا به امروز موفقيت خوبي را به دست آورده‌ايم كه بايد اين راه را ادامه دهيم البته چنين مساله‌يي بدون اجماع ملت و مسوولان كشور ممكن نخواهد بود. ان شاء الله در پي نيل به هدف نهايي باشيم و به خاطر فعاليت‌هاي هسته‌يي تعامل با جهان و اروپا و تبديل تهديدها به فرصت‌ها با ايستادگي مردم پيش برويم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص بند نخست قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام گفت: در اين بند كلمه‌ي ESSENTIAL آمده ولي مثال اين كلمه مثال ميوه‌يي است كه داخل آن را گرفته و تنها پوست آن باقي مانده است و يكي از مسوولان آژانس هم گفته بود كه ديگر اين بند چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟
روحاني در پاسخ به سوالي درباره‌ي پيروزي آمريكا و نيل به اهداف مورد نظرش در اين اجلاس گفت: سفير آمريكا در شوراي حكام كه ديروز حرص مي‌خورد و داشت گريه مي‌كرد هم اروپايي‌ها و هم آمريكايي‌ها به و شكست آمريكايي‌ها در اين اجلاس اشاره داشته‌اند و كسي در آن شكي ندارد، حال اگر كسي قطعنامه را بخواند اين كه چه كسي پيروز شده به صراحت مشخص است.
وي افزود: در جايي از قطعنامه به ايران گفته مي‌شود تمام فعاليت‌هايت صلح آميز بوده؛ اين يعني تمامي ادعاهاي آمريكا تا به امروز دروغ و توخالي بوده است و ديگر چه جايي براي شادي آنها باقي مي‌ماند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: مسلما اين قطعنامه نسبت به قطعنامه‌هاي قبلي بهترين قطعنامه بوده است؛ ولي در عين حال كاستي‌هايي دارد و در مواردي نيز با حقيقت فاصله گرفته است اما مهم اين است كه نسبت به قبلي‌ها خيلي بهتر شده است و اين خود نشان مي‌دهد كه بسياري مسايل حل و فصل شده‌اند و معتقدم بايد اين مرحله را در پرونده‌ي هسته‌يي ايران نقطه‌ي عطفي بدانيم.
وي درباره‌ي اظهارات اخير مقامات روسي گفت: بين ما و روس‌ها دعوا نيندازيد؛ روس‌ها همسايه‌ي ما هستند و ما بايد با آنها كار كنيم؛ البته مواضع روسيه تا حدي با انتظارات ما فاصله دارد و روشن است كه به عنوان دوست و همسايه انتظار بيشتري از آنان داريم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به بندهايي از قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام گفت: بخش‌هايي از بند ‌1 و ‌4 اشكالاتي را دارند و اين بندها براي ما قابل قبول نيستند، ايران كارهاي بزرگي كرده و توانسته در طول يك سال كارهايش را به نحو احسن با آژانس انجام دهد.
روحاني در ارتباط با مساله‌ي ‌20 سانتريفوژ اظهار داشت: در ماه آوريل سال ‌2004 ما تعليقي را براي مساله‌ي قطعات و مونتاژ پذيرفتيم و آن را اعمال نموديم و در عين حال كار تحقيقاتي‌مان را با ‌10 سانتريفوژ هم داشتيم. اكنون ‌20 سانتريفوژ با هدف تحقيقات در اختيار ماست. چندي قبل از جانب آمريكا و به خصوص رسانه‌هاي آنها كه پشت كار هم صهيونيست‌ها بودند سرو صدايي به راه افتاد و حرف‌ها و حديث‌هاي بيهوده‌ي بسياري درباره‌ي اين ‌20 سانتريفوژ زده شد.
وي ادامه داد: به هر حال در نهايت تفاهم شد كه اين سانتريفوژها پلمپ نشوند؛ زير نظر آژانس باشند در اختيار ما هم هستند، ولي فعلا تست با آنها انجام نمي‌شود تا ‌10، ‌15 روز ديگر كه در خصوص استفاده از آن با اروپا به تفاهم برسيم.
به گزارش ايسنا، حسن روحاني گفت: اجلاس بعدي آژانس در ماه دسامبر برگزار خواهد شد و ايران نيز در اين اجلاس شركت خواهد كرد.
وي همچنين با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران در اجلاس بعدي چرخه‌ي سوخت شركت خواهد كرد،
خاطر نشان كرد: من نگفتم كه دوره‌ي تعليق غني سازي بايد منطقي باشد؛ بلكه گفتم كه دوره‌ي مذاكره براي تعليق غني سازي اورانيوم بايد منطقي باشد و نبايد احساس كنيم كه وقت كشي در اين زمينه صورت مي‌گيرد ما در توافقنامه‌ي پاريس به اين مساله اشاره كرده‌ايم.
وي همچنين افزود كه زمان اين تعليق چند ماه است و نه چند سال؛ واقعيت اين مساله اين است كه در پرونده‌ي هسته‌يي ما به هر حال قصورهايي رخ داده است و ما اين مساله را قبول داريم. البته مسايل مهمي نبوده است. به هر حال به خاطر اين قصورها پرونده‌ي هسته‌يي به شوراي حكام آمده بود.
وي همچنين با اشاره به كارشكني‌ها و فشارهاي سياسي آمريكا در شهريور سال گذشته و تصويب قطعنامه‌ي آژانس درباره‌ي ايران گفت: ما مي‌بايست كه راه حلي انتخاب مي‌كرديم و بايد بين راه‌ها بهترين راه را انتخاب مي‌كرديم و بايد بگويم كه راه تقابل راه خوبي نبود و راه تعامل راه نتيجه دهي بود.
وي در ادامه با اشاره به اروپا و تصميم‌هايش گفت: يك سري اصول‌هايي وجود دارد كه آنها نمي‌توانند رعايت نكنند؛ چون در غير اين صورت زير سوال خواهند رفت؛ اما ساير مسايل مقوله‌شان فرق مي‌كند؛ اگر تقاضاهايي مطرح شوند كه غيرمنطقي باشند، برخورد خواهيم كرد.
حسن روحاني در ادامه با اشاره به پيش نويس اول اروپايي‌ها افزود: دو مساله‌ي موشك و تعليق غني سازي در اين پيش نويس وجود داشت كه آنها پس از آن عقب نشيني كردند.
وي همچنين با اعلام اين كه بايد فضاي آلوده‌اي را كه ايجاد شده از بين ببريم و در اين زمينه طي يك سال و نيم گذشته موفق بوده‌ايم افزود: بايد مواردي كه ابهاماتي دارند را حل و فصل كنيم تا به جهانيان اعتماد بدهيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اتفاق نظر آمريكا و اروپا درباره‌ي چرخه‌ي سوخت هسته‌يي كشورمان گفت: اين كه ايران نبايد چرخه‌ي سوخت هسته‌يي داشته باشد، اتفاق نظر آمريكا و اروپا است.
روحاني همچنين دليل مذاكره با اروپا را چنين بيان كرد: اگر ايران تضمين‌هاي عيني به اروپا بدهد مبني بر آن كه چرخه‌ي سوختش به توليد سلاح انحراف نمي‌يابد، آن را قبول مي‌كنيم و ما هم در اين زمينه مشكل نداريم چون به دنبال سلاح هسته‌يي نيستيم؛ اما اگر ديديم كه اروپايي‌ها صداقتي در كارشان ندارند، آنها را رها خواهيم كرد.
حسن روحاني هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر آنكه البرادعي گفته است كه تعليق غني سازي در ايران نامحدود است، برداشتش را از اين اظهارنظر البرادعي چنين بيان كرد: اگر گفته بوديم كه دو يا سه يا هر چند ماه غني سازي را به حالت تعليق درآوريم، چنين حرفي درست بود؛ اما ما زماني مشخص نكرديم ما در توافقنامه‌ي پاريس هم گفتيم كه تعليق غني سازي اورانيوم در مدت زمان مذاكره خواهد بود؛ پس تا زماني كه نظامي در كار باشد تعليق را ادامه مي‌دهيم، اما بحث چند سال باطل است و بحث مربوط به چند ماه مي‌باشد و بايد بگويم كه پايان مذاكرات پايان تعليق خواهد بود.
وي هم چنين افزود: ايران از تكنولوژي چرخه‌ي سوخت دست بر نخواهد داشت و اين خط اصلي كشور و خط قرمز نظام مي‌باشد.
حسن روحاني در بخش ديگري از اظهاراتش افزود: ما بايد به غير از اروپا با كشورهاي ديگري هم تعامل داشته باشيم اما اصرار ما اين است، تا آنجا كه امكان دارد از طريق گفتگو و تعامل اين مساله را حل كنيم. اروپا همين است كه مي‌بينيد. اروپا در حد خودش قدرت دوم جهان است و رهبران آن مي‌خواهند كه روابط نزديكي با ما داشته باشند؛ ما براي اروپا اهميت قايل هستيم، اما بايد قد و قواره‌ي اروپا را هم بدانيم و اين را نيز مي‌دانيم. اميدواريم كه اروپاييان صادقانه جلو بيايند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي وضعيت فعلي پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: امروز پرونده يك حالت اضطراري ندارد و البرادعي هم گفته است كه پرونده‌ي ايران روال عادي خود را دارد، اما اين به آن معنا نيست كه موضوع ايران از دستور كار خارح شده و بايد بگويم كه البرادعي حداقل بايد يك گزارش در آينده درباره‌ي ايران ارايه دهد. اما بايد بگويم كه نهايتا پرونده‌ي ايران در مسير بسته شدن كامل قرار گرفته است.
وي در ادامه در خصوص ضمانتهايي كه اروپا به ايران خواهد داد گفت: اروپا در سه زمينه بايد به ما ضمانت بدهد: نخست فناوري هسته‌يي؛ يعني فناوري هسته‌يي را بر اساس نياز جمهوري اسلامي ايران در اختيار ما قرار دهد. دوم همكاري‌هاي اقتصادي و فناوري‌هاي پيشرفته‌ي غير هسته‌يي و سوم همكاري‌هاي امنيتي و سياسي كه تا حدودي مربوط به خاورميانه و مربوط به مسايل عاري شدن منطقه از سلاح‌هاي هسته‌يي و ديگر مسايل از جمله مسايل عراق و مبارزه با تروريسم مي‌باشد.
حسن روحاني در اين خصوص از تشكيل كميته‌هايي براي پيگيري اين ضمانتها خبر داد و افزود: به زودي سه كميته‌ي هسته‌يي، اقتصادي و سياسي امنيتي تشكيل خواهند شد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي احتمال تعامل ايران با آمريكا در آينده با توجه به شرايط جديد به وجود آمده گفت: ما در حال حاضر به دنبال معامله‌اي با آمريكا در خصوص مسايل گوناگون نيستيم. اما در اين تفاهم با اروپا بحث‌هايي از جمله مبارزه با تروريسم و عراق مطرح شده است؛ فعلا مسيري را نمي‌بينم كه در آن به تعامل با آمريكا در خصوص مسايل هسته‌يي بپردازيم، اما براي اروپا اين امر ممكن مي‌باشد.
وي هم چنين در خصوص چگونگي تعليق غني‌سازي در ايران و اساس آن گفت: تعليق ما بر مبناي قطعنامه نيست؛ بلكه بر اساس تفاهم با اين سه كشور مهم اروپايي بوده است.
وي با بيان اينكه به جز آژانس دستگاهي در دنيا وجود ندارد كه به راستي آزمايي در اين زمينه بپردازد، اظهار داشت: آژانس مي‌گويد كه تعليق غني سازي در ايران يك امر سياسي است و در چارچوب پادمان نيست؛ پس اساس در مساله‌ي تعليق، سياسي است. پس آژانس به دليل تفاهم با اروپا به راستي‌آزمايي در اين زمينه مي‌پردازد.
حسن روحاني در ادامه به پيش نويس قطعنامه‌ي اروپاييها اشاره كرده و گفت: پيش نويس اوليه‌ي اروپاييان با توافقنامه‌ي پاريس خيلي فاصله داشت و در نهايت و پس از سه بار تغيير به اين شكل درآمد. بايد بگويم كه انتظارات ما از اروپاييان بسيار بيشتر از اينها بود و فكر مي‌كرديم كه با يكي دو دور مذاكره به اين نتيجه برسيم فعلا نمي‌توان قضاوتي در خصوص مذاكره‌ي آينده با اروپا داشته باشيم، ما بايد پيش از هر كاري كميته‌ي اجرايي‌يي را تشكيل داده و به دنبال آن سه كميته‌ي كاري ياد شده را تشكيل دهيم؛ اين سه كميته سه ماه وقت خواهند داشت و در اين سه ماه روشن خواهد شد كه چه مشكلات و چه گرفتاري‌هايي خواهيم داشت.
وي در خصوص مدت زمان تعليق غني سازي در كشورمان گفت: در صورت مذاكره‌ي موفق تعليق طولاني‌تر مي‌شود، اما بحث سال مطرح نيست.
وي هم چنين با اشاره به آمريكا و يكجانبه گرايي‌هاي اين كشور در خصوص كشورمان اظهار داشت: ممكن است كه آمريكا مثل گذشته بخواهد كه پرونده‌ي ايران را به شوراي امنيت بفرستد، اما فكر مي‌كنم كه شرايط بين‌المللي براي اين كار مساعد نباشد و در اين زمينه بايد بگويم كه اروپا در مقابل چنين اقدامي خواهد ايستاد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در خصوص نوع تعامل ايران با اروپا گفت: اساس كار رسيدن به تفاهم با اروپا در خصوص غني سازي توام با تضمين است. پس همكاري اروپا با ايران در برابر تعليق نيست، بلكه در برابر تضمين است.
وي هم چنين با ابراز اميدواري نسبت به آينده‌ي درخشان گفتگوهاي ايران و اروپا گفت: اگر در اين زمينه پيروز شويم اين پيروزي، پيروزي قرن و منطقه خواهد بود و در واقع اروپاييان هم پيروز هستند و اين شكستي است براي ديگران.
به گزارش ايسنا، وي در بخش ديگري از اظهاراتش افزود: بايد بگويم كه قطعنامه يك امر ظاهري است و اصل توافقنامه‌ي پاريس مي‌باشد.
حسن روحاني هم چنين در خصوص 20 دستگاه سانتريفيوژ كشورمان گفت: اين 20 دستگاه مهروموم نخواهند شد و فعلا كار تست بر روي آنها انجام نمي‌دهيم؛ تا اينكه تا نيمه‌ي دسامبر با اروپا به مذاكره بپردازيم. فكر مي‌كنم كه بتوانيم با اروپا به تفاهم برسيم؛ چرا كه اعتقاد ما و تصميم ماست كه ايران به دنبال سلاح اتمي نيست و اين اساس سياست‌ ماست؛ ما به دنبال تنش و تقابل با آمريكا و كشورهاي ديگر جهان نيستيم.
وي هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص استفاده از پيشنهادات و نظرات دانشگاهيان و نخبگان كشور در خصوص موضوع هسته‌يي كشورمان گفت: ما از پيشنهادات دانشگاهيان و نخبگان استقبال مي‌كنيم بايد بگويم كه قبلا هم در خصوص جنبه‌هاي گوناگون از جمله مباحث فني حقوقي و سياسي گفت‌وگوهايي با آنها داشته‌ايم و از آن هم استقبال مي‌كنيم.
وي هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي اينكه چه ارگانهايي در كشور مسوول اين كميته‌هاي اجرايي خواهند بود اظهار داشت: عمدتا دولت مجري اين كميته‌هاي كاري خواهد بود و بايد بگويم كه عملا بار بر دوش وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي خواهد بود؛ هنوز در اين زمينه به تصميم كاملي نرسيده‌ايم؛: اما بديهي است كه بخش اقتصادي و صنعتي كشور مسوول كميته‌ي اقتصادي، وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي مسوول كميته‌ي هسته‌يي و در نهايت بدنه‌ي سياسي و امنيتي كشور مسوول كميته‌ي سياسي اين گفتگوها خواهند بود.
وي هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه آيا ايران چرخه‌ي سوخت هسته‌يي خود را كنار مي‌گذارد يا نه با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب صراحتا تاكيد كرد: با فرمايشات رهبر كاملا روشن است كه ايران حاضر نيست به هيچ عنوان دست از چرخه سوخت هسته‌يي خود بردارد و اين به دليل حساسيت ايران بر روي استقلال و خودكفايي‌اش مي‌باشد.
حسن روحاني در خصوص وضعيت فعلي پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان در شرايط موجود سياسي اين زمينه گفت: ما به نقطه‌اي نه كاملا مطلوب اما نسبي رسيده‌ايم. مذاكرات گذشته‌ي ما نشان داده است كه ما در مذاكره توانايي‌هاي قابل ملاحظه‌اي داريم و اين نشان مي‌دهد كه كار در حال حاضر پيش مي‌رود و هم چنين اين امر نشانگر كار سخت ما مي‌باشد.
وي خاطر نشان كرد: تفاهم با اروپا براي آنها خيلي اهميت دارد چون تنها جايي كه مي‌تواند در خاورميانه در آن نفس بكشد، ايران است؛ بنابراين ايران كشور مهمي است و آنها نمي‌خواهند كه دامنه‌ي اين بحران گسترش يابد. اروپاييان مي‌دانند كه سياست آمريكا به نفع جهان اروپا و منطقه نيست و بايد بگويم كه راهي كه اروپاييان انتخاب كرده‌اند راه درست‌تري است.
حسن روحاني در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر احتمال فعاليت و همكاري شركت‌هاي آمريكايي با اروپا در زمينه‌ي همكاري اقتصادي اروپا با ايران گفت: آمريكا بايد تغيير رويه دهد. از نظر ما هيچ مانعي در خصوص حضور شركت‌هاي آمريكايي در همكاري اقتصادي ايران و اروپا وجود ندارد و براي ما هم مشكلي در اين زمينه احساس نمي‌شود و بايد بگويم كه در اين صورت ميدان رقابت سالم‌تر خواهد بود.
به گزارش ايسنا، دكتر حسن روحاني، دبيرشوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از جلسه پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران گفت: من مسوول اين كار هستم و به شما تاكيد مي‌كنم كه ما قطعنامه را نپذيرفته‌ايم، ما اصلا كاري به قطعنامه نداريم. قطعنامه‌اي صادر شده، نكاتي مثبت دارد كه ما از آن استقبال مي‌كنيم و نكات بي‌ربط آن را رد مي‌نماييم.
وي در ادامه گفت: آن چه ما در پي آن هستيم، اجراي قطعنامه نيست؛ ما در پي تفاهمنامه‌ي پاريس و اجراي آن با طرف اروپايي هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحاني درباره‌ي اين كه آيا اين مذاكرات مي‌تواند ضررهاي اقتصادي براي كشور داشته باشد گفت: اگر آن چه كه ادامه مي‌يابد مذاكره سياسي باشد، ضرري به اقتصاد كشور نخواهد زد؛ مخصوصا اين كه در اين مذاكرات بخش‌هايي مختلفي از جمله اقتصادي، فناوري و غيره وجود دارد و ضرر هنگامي خواهد بود كه مذاكره به نتيجه نرسد و از شيوه‌هاي ديگر استفاده شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين ادامه داد: از لحاظ اقتصادي ادامه مذاكرات به نفع ماست و ما مشكلي نداريم، نكاتي كه در خصوص ضررهاي اقتصادي مذاكرات گفته مي‌شود، مربوط به آينده و زماني است كه براي حل و فصل نهايي مشكلي پيدا كنيم.
وي در خصوص احتمال اقدام آمريكا به تنهايي براي ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت اظهار داشت: در شرايط فعلي ديگر بحث شوراي امنيت مطرح نيست، آمريكا هم اگر بخواهد تنهايي چنين كاري بكند؛ زمينه‌يي براي موفقيتش وجود ندارد، فكر هم نكنم آمريكا چنين اقدامي انجام دهد. آخر آنها هم كمي عقل دارند.
روحاني در ارتباط با مذاكره با آمريكا پس از تصويب قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام و در برنامه‌ي آينده كشور گفت: اين مساله وابسته به آمريكايي‌هاست و اشكالي كه ما در مساله آمريكا داريم از خود آمريكا نشات مي‌گيرد ما كه از اول در مجلس‌مان براي از بين بردن حكومت آمريكا بودجه تصويب نكرده‌ايم؛ همه اين فشارهاي اقتصادي، سياسي عليه ايران را آنها آغاز كرده‌اند.
وي افزود: اگر آمريكايي‌ها همه اين اقدامات را كنار بگذارند و بگويند كه ما ايران و انقلاب اسلامي اين كشور را قبول داريم و مانند ساير كشورها مي‌خواهيم با آنان مذاكره كنيم و شرايط مثبت را فراهم آورند به گونه‌اي كه مردم ما احساس كنند آمريكا حسن نيت دارد، آن وقت شرايط عوض خواهد شد. ولي با شرايط فعلي دم خروس را باور كنيم يا قسم را.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين در خصوص تاثير مسايل داخلي بر مذاكرات و مسايل خارجي گفت: توافق ما به هيچ وجه داخلي نيست، ولي نمي‌توان منكر اين مساله شد كه مسايل خارجي و داخلي تاثير مي‌گذارد و توجه داشته باشيد كه هر چه در داخل بين گروه‌ها و احزاب هماهنگي نزديكتري باشد و به عنوان مثال كم كم كه به سمت انتخابات پيش مي‌رويم، آزادي بيشتر و حضور مردم گسترده‌تر مي‌شود بي ترديد چنين مسايلي بر مذاكرات خارجي ما تاثير خواهد گذاشت.
روحاني درباره‌ي تقاضاي ايران در خصوص عضويت در WTO افزود: دولت ايران طي چند جلسه تقاضاي WTO را داده است و شروع اين مساله در مذاكرات است و نه بحث عضويت و در اين پروسه ابتدا بايد با اين كه نماينگان WTO با ايران وارد مذاكره شوند موافقت شود كه اين مذاكرات بسيار هم طولاني است و سپس مراحل عضويت طي مي‌شود.
وي در پايان گفت: فعلا در خصوص شروع مذاكرات موافقت نمي‌كنند و مخالفت عمده هم از جانب آمريكايي‌هاست حالا بحث ما در توافق با اروپا اين بود كه اروپايي‌ها سعي كنند اين مخالفت‌ها را خنثي سازند تا مذاكرات با ايران با اجماع تصويب شود.

Copyright: gooya.com 2016