جمعه 13 آذر 1383

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا : انتظار می رود ایران در مسائل هسته ای نه تنها اطاعت بلکه بسیار با حرارت و اشتیاق عمل کنند، مهر

وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته از ایران به خاطر ندادن اجازه به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دیدار از سایت های نظامی مظنون به فعالیتهای تاسیساتی برای تسلیحات هسته ای انتقاد کرد .
به گزارش خبرگزاری مهربه نقل ازخبرگزاری فرانسه ، ریچارد بوچر سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در جمع خبرنگاران درواشنگتن گفت : عدم پذیرش دستیابی به دو سایت نظامی ، علی رغم اصرار مکرر ایران مبنی بر عدم توسعه تسلیحات نظامی واعلام همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی " یک ناهنجاری در رفتار ایران است ".

وی که در اظهاراتش سعی می کردبا اختلاف افکنی و دعوت ایران به همکاری برغم همکاری همه جانبه ایران با آژانس در طول سالهای گذشته چنین وانمود کند که تهران همچنان در این راه اقدامات صادقانه ای ندارد، افزود : مسئله دراینجا تعهدات ایران برای شفاف سازی و صداقت است و بیانیه های مکرر ایران حاکی از آن است که آنها در صددتوسعه تسلیحات هسته ای نیستند و اینکه ایران چگونه می تواند درجهان اعتماد سازی کند این است که آنها درست و صادقانه عمل کنند .

بوچر که همزبان با دیگر سران کاخ سفید نمی توانند موفقیت ایران در توافق با اروپا و شرایط جدید پرونده کشورمان در شورای حکام را مخفی کند، در ادامه اظهاراتش خاطر نشان کرد اگر آنها واقعا می خواهند به جهان نشان دهند درصدد توسعه تسلیحات هسته ای نیستندکاملا مشکلی برای اجازه دادن به بازرسان با هرتسهیلاتی ، با هرظنی ، با هردلیلی نخواهند داشت زیرا آنها چیزی برای پنهان کردن نخواهند داشت .

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به مقررات بین المللی مربوط به حیطه عملکرد ووظایف بازرسان بین المللی دربیانی فزون خواهانه وحتی برخلاف متن صریح پیمان NPT اعلام کرد ما انتظار داریم ایران دستیابی غیر محدود و فوری را برای آژانس فراهم کند. وی افزود ایران باید تلاش کند حقیقی بودن و صادقانه بودن بیانیه هایش را نشان دهد .

وی گفت : اگر ایران واقعا چیزی برای مخفی کردن نداشته باشد نه فقط از آنها انتظار می رود اطاعت کنند بلکه از آنها انتظار می رود که بسیار با حرارت و اشتیاق عمل کنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لازم به ذکر است روز نامه نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی نوشت محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مکررا از ایران خواسته بود که از سایتهای پارچین و لویزان 2 دیدار کنند اما ناموفق بود

Copyright: gooya.com 2016