جمعه 13 آذر 1383

حسين الله‌‏کرم : طرح ادعاي نقض حقوق‌‏بشر ترفند جديد اروپا براي تعديل خواسته‌‏هاي ايران در پرونده هسته‌‏اي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

طرح ادعاي نقض حقوق‌‏بشر در ايران از سوي اروپا ناشي از طرح خواست ايران براي حفظ و نگهداري 20 دستگاه سانتريفيوژ تحقيقاتي است.

حسين الله‌‏كرم در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا در خصوص سياست كلي ايران در بحث مذاكرات همه‌‏جانبه با اروپا گفت: ادعاي نقض حقوق‌‏بشر توسط ايران مي‌‏تواند چارچوب مذاكرات هسته‌‏اي را با خطر مواجه و بخش تاكتيكي چكش و سندان اروپا را عليه ما اجرا كند.
اين كارشناس تصريح كرد: اروپايي‌‏ها كه احساس كردند ايران در چارچوب معاهدات اخير به غني‌‏سازي دست يافته، با ارائه موضوع حقوق‌‏بشر خواهان تعديل موضع ايران در بحث غني‌‏سازي شده‌‏اند.
الله‌‏كرم در ادامه گفت: موضوع حقوق‌‏بشر و طرح آن از سوي اروپا ترفند جديد اروپا براي تعديل خواسته‌‏هاي ايران در مباحث هسته‌‏اي و غني‌‏سازي است.
اين كارشناس سياسي اينكه ما اروپا را يكپارچه ببينيم صحيح نيست چرا كه اساساً آنها قائل به پي‌‏گيري مسايل حقوق بشر هستند و در فلسطين اشغالي نيز فعالند موضوع را از دو طرف پي‌‏گيري مي‌‏كنند.
وي افزود: جناح انگليسي اتحاديه اروپا مي‌‏تواند در اين نوع مسايل ديدگاه ديگري داشته باشد كه اگر اتحاديه اروپا را در بازي حقوق‌‏بشر تكيه‌‏گاه حركات اروپايي بدانيم مي‌‏توان جناح انگليسي اين اتحاديه را قائل به نحت فشار قرار دادن ايران از طريق طرح اتهام برخورداري از تسليحات هسته اي بدانيم.
وي خاطر نشان كرد: مي‌‏توان اروپا را از دو بخش انگليسي كه اين ديدگاه در كنار مسايل گوانتانامو و ناتواني پي‌‏گيري حقوق‌‏بشر بحث مذاكره را پي‌‏گيري مي‌‏كند و نيز بخش كشورهاي اروپايي حقوق‌‏بشري كه بازي چكش و سندان را براي ما اجرا مي‌‏كنند، نگاه كرد.
استاد دانشگاه آزادي اسلامي تصريح كرد: كشور ما به تمام اين واقعيات آشناست و آگاهانه با آن برخورد مي‌‏كند و از آنجا كه اروپا در مذاكرات هسته‌‏اي بحث زمان را مطرح كرده به خوبي مي داند كه ما در پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (NPT ) باقي خواهيم ماند و اگر بخواهد با مسايلي جديد تلفيق بشود و ما اجازه خروج نداشته باشيم، بي درنگ آن را ترك مي‌‏كنيم.
وي افوزد: ادامه مذاكره مي‌‏تواند دستيابي به يك ساخت سياسي متكي بر قدرت‌‏هاي مختلف موجود در سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي مثل گروه چين، 77 و غير متعهدها باشد بنابراين ما در چارچوب حقوق‌‏بشر با موضوع فلسطين، عراق و افغانستان مي‌‏توانيم اهرمي براي مقابله با جريان ضد حقوق‌‏بشري اروپا ايجاد كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: با گروه غير متعهدها و آمريكاي‌‏جنوبي مي‌‏توانيم در مسأله مذاكرات هسته‌‏اي همكاري كنيم و همچنان كه آنها در پي زمان هستند ما هم بايد به دنبال ساختي سياسي براي مقابله با آنها باشيم.
الله‌‏كرم گفت: اگرچه اروپايي‌‏ها از موضوع حقوق‌‏بشر و هسته‌‏اي و مسايلي نظير مخالفت ايران با صلح خاورميانه و منطقه‌‏اي خواهان تهديد ايران هستند اما ما بايد سعي كنيم با تفكيك آنها تاكتيك مشخصي را به كار گيريم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15199

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين الله‌‏کرم : طرح ادعاي نقض حقوق‌‏بشر ترفند جديد اروپا براي تعديل خواسته‌‏هاي ايران در پرونده هسته‌‏اي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016